Älskar färgerna!blackparkas skrev: Lenninge-bron:
Fototråden
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Tripod
- Medlem++
Lite Norge-bilder
Ett par bilder till från Norge, men nu i fototråden där de kanske hör hemma.
Börjar med utsikten från mitt sovrum.

Åsså utsikten från garageinfarten

Här nedan några grannar som jag inte känner. Även om det nog inte är svårt att lära känna dem. Alla jag träffat hittills har genast skakat hand och presenterat sig så fort de förstått att jag bor här, samt uppmanat mig att kontakta dem om jag får några problem av något slag.

Åsså utsikten från garageinfarten

Här nedan några grannar som jag inte känner. Även om det nog inte är svårt att lära känna dem. Alla jag träffat hittills har genast skakat hand och presenterat sig så fort de förstått att jag bor här, samt uppmanat mig att kontakta dem om jag får några problem av något slag.

http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- blackparkas
- Medlem++++
Haha!!
Herr "klagapåattdetfinnstelefonermedkameraochmanintekantabildermedenmobildenskamanringamed" är ute och fotar med mobilen!!
Tripod: Det är så vackert i Norge!
Skulle för övrigt vilja ha lite tips nu inför Londonresan.
Har ju ett 18-105 och skaffade ett 35mm 1,8 i helgen.
Båda gluggarna kommer med förstås men gillar inte alls resultaten från 35mm i dagsljus utomhus och förstås inte heller när det gäller landskap eller "Sceneries" så att säga...
Vilket det kommer bli lite i London misstänker jag.
Vore skönt att slippa stå och byta objektiv hela tiden.
Någon som har tips på vad man ska tänka på när man fotar inne i en storstad?
Allt beror ju förstås på ljus etc etc men jag tänkte rent generellt köra zoomobjektivet på dagtid och det mindre på kvällarna....
Men annars, nå´t kul tips att fundera på?
Herr "klagapåattdetfinnstelefonermedkameraochmanintekantabildermedenmobildenskamanringamed" är ute och fotar med mobilen!!

Tripod: Det är så vackert i Norge!
Skulle för övrigt vilja ha lite tips nu inför Londonresan.
Har ju ett 18-105 och skaffade ett 35mm 1,8 i helgen.
Båda gluggarna kommer med förstås men gillar inte alls resultaten från 35mm i dagsljus utomhus och förstås inte heller när det gäller landskap eller "Sceneries" så att säga...
Vilket det kommer bli lite i London misstänker jag.
Vore skönt att slippa stå och byta objektiv hela tiden.
Någon som har tips på vad man ska tänka på när man fotar inne i en storstad?
Allt beror ju förstås på ljus etc etc men jag tänkte rent generellt köra zoomobjektivet på dagtid och det mindre på kvällarna....
Men annars, nå´t kul tips att fundera på?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Geddan
- VIP medlem
Faktum är att jag är arbetsskadad.blackparkas skrev:Haha!!
Att ta en systemkamera och gå ut på fritiden och fotografera gör jag knappt.
Det ligger för nära jobbet.
Tom så att det nästan kändes lite inovativt att mobilfota.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- blackparkas
- Medlem++++
Haha!
Rätt kul geddy, men jag förstår.

Macahan: Ja, absolut. Grejen är ju att jag varit i London 5-6 ggr förut, men det var 7 år sedan sist så absolut.
Och första gången med ungarna. Har tjatat dem fördärvade om att åka till London så det ska verkligen bli askul att komma iväg!
Och mor och far ska med också, ska bli kul att visa dem stan, om man ens känner igen den....
Men man kommer gå runt en hel del som vanligt när man är där, vilket ju ger möjlighet till en hel del fotande.
Dock så vill man ju slippa byta glugg hela tiden, känns tidskrävande och jobbigt...
Men 35mm passar sig väl kanske inte så bra iaf i stdsmiljöer på dagen om man ska fota större byggnader och broar etc.
Känns som att skärpedjupet är rätt begränsat i 35:an, eller har jag fel?

Macahan: Ja, absolut. Grejen är ju att jag varit i London 5-6 ggr förut, men det var 7 år sedan sist så absolut.
Och första gången med ungarna. Har tjatat dem fördärvade om att åka till London så det ska verkligen bli askul att komma iväg!
Och mor och far ska med också, ska bli kul att visa dem stan, om man ens känner igen den....
Men man kommer gå runt en hel del som vanligt när man är där, vilket ju ger möjlighet till en hel del fotande.
Dock så vill man ju slippa byta glugg hela tiden, känns tidskrävande och jobbigt...
Men 35mm passar sig väl kanske inte så bra iaf i stdsmiljöer på dagen om man ska fota större byggnader och broar etc.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
-
- Kontot är inaktiverat
Skärpedjupet bestäms av bländaren...blackparkas skrev:Haha!
- basmartin
- Medlem+++
Re: Lite Norge-bilder
Norge är så vackert att det inte är sant.tripod999 skrev:Ett par bilder till från Norge, men nu i fototråden där de kanske hör hemma.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geddan
- VIP medlem
Även av brännvidden:Roland skrev:Skärpedjupet bestäms av bländaren...blackparkas skrev:Haha!
ju mer tele - desto mindre skärpedjup.
Det är väldigt svårt att få "släpp" i bakgrunden med en kort glugg.
Skärpedjup är inte enbart ngt positivt, Parkas.
Det beror helt på vad som fotograferas.
Den här bilden t.ex. hade varit helt ointressant med stort skärpedjup.

Att lära sig sambandet slutartid, bländare, ISO är detsamma för fotografering som en bluestolva och fjärdedelar är för en basist.
Det är att börja i helt fel ände att inte lära sig behärska det, allra först.
Senast redigerad av Geddan den fre 04 dec 2009, 05:48, redigerad totalt 2 gång.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Jag håller helt med dig, Roland!Roland skrev:Ni är bra fotografer många av er...men det blir lite "grabbiga" bilder...landskap och vyer, prylar.
Men lite människor...jag älskar att plåta folk...typ sånt här:
Människor är det jag gillar att fota allra mest.
Men det blir återigen ngt som påminner om vad jag gör för att få mat på bordet,
så det blir tyvärr alltför sällan.
Jättefin bild!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Kontot är inaktiverat
Sant, men om man skall lära sig hur skärpedjupet fungerar så är det bra att börja med bländaren i lektion 1.Geddy_Lee skrev:Även av brännvidden:Roland skrev:Skärpedjupet bestäms av bländaren...blackparkas skrev:Haha!
ju mer tele - desto mindre skärpedjup.
Det är väldigt svårt att få "släpp" i bakgrunden med en kort glugg.
Skärpedjup är inte enbart ngt positivt, Parkas.
Det beror helt på vad som fotograferas.
Den här bilden t.ex. hade varit helt ointressant med stort skärpedjup.
Att lära sig sambandet slutartid, bländare, ISO är detsamma för fotografering som en bluestolva och fjärdedelar är för en basist.
Det är att börja i helt fel ände att inte lära sig behärska det, allra först.
Många har helt missat den skärpedjupsskala som finns på objektiven som hjälper dig att manuellt ställa skärpedjupet för att du skall kunna utnyttja det maximalt.
Sedan för att lära sig använda skärpedjupet på ett kreativt sätt så kan man göra lite experiment. Naturvy med extremt kort skärpedjup...kan det bli intressant?
Fotografeta människor men inte lägga skärpan på den som är längst fram...etc..olika sätt att snabbt skaffa sig en känsla för hur stort skärpedjup motivet behöver och varför.
Ännu ett "vardagsporträtt":

- Tripod
- Medlem++
Ursäkta en okunnig, Geddy, du har säkert berättat om det i någon annan tråd, men jag vet inte vad du gör för att få mat på bordet. Den kunskapen saknas liksom om man ska få ordning på ditt resonemang om "för nära"Geddy_Lee skrev: Men det blir återigen ngt som påminner om vad jag gör för att få mat på bordet,
Jättefin bild!
Men annars kan jag tycka att jag förstår att det kan vara lite avslaget att fota privat om man är yrkesfotograf, även om det inte är min erfarenhet. När jag var pressfotograf tror jag att jag fotograferade mina kompisar ungefär lika mycket som innan, men då var jag också 20 år och gränslöst entusiastisk för allt jag gav mig in i. Idag skulle det nog inte vara riktigt så.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- Geddan
- VIP medlem
Jag har jobbat med skolfoto i 20 år.tripod999 skrev:Ursäkta en okunnig, Geddy, du har säkert berättat om det i någon annan tråd, men jag vet inte vad du gör för att få mat på bordet. Den kunskapen saknas liksom om man ska få ordning på ditt resonemang om "för nära"Geddy_Lee skrev: Men det blir återigen ngt som påminner om vad jag gör för att få mat på bordet,
Jättefin bild!
Men annars kan jag tycka att jag förstår att det kan vara lite avslaget att fota privat om man är yrkesfotograf, även om det inte är min erfarenhet. När jag var pressfotograf tror jag att jag fotograferade mina kompisar ungefär lika mycket som innan, men då var jag också 20 år och gränslöst entusiastisk för allt jag gav mig in i. Idag skulle det nog inte vara riktigt så.
Visserligen så har jag inte fotograferat så överdrivet mycket det senaste året, så inspirationen kanske kommer tillbaka med tiden.
Jag har varit på workshop hos Morten Krogwald i Norge vid ett par tillfällen.
(han är Norges mest kände fotograf)
Där har vi under en vecka lyssnat på föreläsningar om konst, fotografi, lyssnat på poesi, kvalitativ klassiks musik och tecknat croqui.
Allt för att stänga ute mediabruset och fokusera på att vara kreativa och öppna i sinnet.
Jag kan säga att det är en avsevärd skilnad när man rattar in sig på de frekvenserna.
Då händer det något!
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Tripod
- Medlem++
Aha. Där har jag faktiskt också varit och fuskat. Nån gång 1982-83 jobbade jag på något som hette ICM produktion i Växjö som skolfotograf. Det var en riktig bluff- och rufflarfirma. Konkurs under misstänkta omständigheter och sedan 25 kompisar till ägarna som hade ansökt om ersättning av lönegarantin, även om ingen av de faktiskt anställda nånsin hade sett dem.Geddy_Lee skrev: Jag har jobbat med skolfoto i 20 år.
Men en intressant erfarenhet var det. Den första av alla konkurser som drabbat mig på olika sätt. (Själv har jag dock aldrig kursat. Än)
EDIT Korrekturfel
Senast redigerad av Tripod den lör 05 dec 2009, 11:54, redigerad totalt 1 gånger.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype
- blackparkas
- Medlem++++
Geddy: Varför låter du så negativ och grinig när du pratar med/till mig?
Tråkigt!
Självklart så ska man lära sig behärska ISO, Bländare, slutare etc etc, det är därför jag i princip enbart fotat i manuellt läge nu under de veckor jag haft kameran.
Kan inte påstå att det blir snygga bilder eller så, men jag lär mig lite nu och då, men sedan ska man komma ihåg det också...
När jag nämnde att skärpedjupet var rätt begränsat i 35:an menade jag det i det sammanhanget att jag hade testat fota landskap med det, vilket då inte funkade så väldigt bra då jag tyckte bilderna blev lite... ja vad ska man säga? Kassa?
Annars tycker jag 35:an har funkat bättre till att fota på saker nära håll, och så det blir suddigt bakom, men det kanske är inbillning.
Det är väl bländaren som jag har mest problem med för tillfället och har lite svårt att fatta vad som blir vad, det jag märker när jag är ute är att det blir mörkare bilder åt ena hållet och ljusare åt andra, liksom med slutaren...
Enlighten me!
Tråkigt!
Självklart så ska man lära sig behärska ISO, Bländare, slutare etc etc, det är därför jag i princip enbart fotat i manuellt läge nu under de veckor jag haft kameran.
Kan inte påstå att det blir snygga bilder eller så, men jag lär mig lite nu och då, men sedan ska man komma ihåg det också...

När jag nämnde att skärpedjupet var rätt begränsat i 35:an menade jag det i det sammanhanget att jag hade testat fota landskap med det, vilket då inte funkade så väldigt bra då jag tyckte bilderna blev lite... ja vad ska man säga? Kassa?

Annars tycker jag 35:an har funkat bättre till att fota på saker nära håll, och så det blir suddigt bakom, men det kanske är inbillning.
Det är väl bländaren som jag har mest problem med för tillfället och har lite svårt att fatta vad som blir vad, det jag märker när jag är ute är att det blir mörkare bilder åt ena hållet och ljusare åt andra, liksom med slutaren...
Enlighten me!
- Geddan
- VIP medlem
Det var inte menat som grinigt på ngt sätt.blackparkas skrev:Geddy: Varför låter du så negativ och grinig när du pratar med/till mig?
Tråkigt!
Jag syftade på det du skrev om skärpedjup och eftersom du är nybörjare så försökte jag klargöra lite om ämnet.
När det gäller kunskap om bländare-slutartid-ISO så var det inte riktat mot dig.
Det gäller alla som öht fotograferar med en kamera som har mauella inställningsmöjligheter.
Det är förvånade hur få som öht greppat hur det hänger ihop.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Det har alltid funnits lycksökare inom den här branschen.tripod999 skrev:Aha. Där har jag faktiskt också varit och fuskat. Nån gång 1982-83 jobbade jag på något som hette ICM produktion i Växjö som skolfotograf. Det var en riktig bluff- och rufflarfirma. Konkurs under misstänkta omständigheter och sedan 25 kompisar till ägarna som hade ansökt om ersättning av lönegarantin, även om ingen av de faktiskt anställda nånsin hade sett dem.Geddy_Lee skrev: Jag har jobbat med skolfoto i 20 år.
Men en intressant erfarenhet var det. Den första av alla kokurser som drabbat mig på olika sätt. (Själv har jag dock aldrig kursat. Än)
Det är en grov överetablering och jag fattar inte hur dessa företag som dumpar priserna
och producerar dåliga produkter, kan överleva år efter år trots grova minusresultat i sina årsredovinsingar.
Upopenbarligen så finns det gott om folk som vill satsa riskkapital i Skolfoto?!

- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Väldigt trevlig sida där man kan se hur de tre elementen (bländare, slutartid, ISO) samverkar; hur bländaren påverkar skärpedjupet, hur slutartiden påverkar rörelseoskärpan och hur ISO:n påverkar grynigheten.
http://www.kamerasimulator.se
http://www.kamerasimulator.se
- sixpounder
- Medlem
- Kim S
- Medlem++
- knedy
- VIP medlem
- Tripod
- Medlem++
Ja, det var många bra bilder, men kommentarerna (de som kommer fram om man håller pekaren över bilden) var genomgående naiva, okänsliga och dumma. En och annan LITE rolig också, kanske.
smarkebo på Skype
smarkebo på Skype