Tävling

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Re: Tävling

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: lör 02 dec 2023, 18:09 Förresten kan jag meddela att jag slog ditt personliga rekord, apropå inläggen från den tiden.
Fyllde 30 på jobbet den 22/11. :dancy:
Gratulerar!! Guldklocka?

Själv fann jag ett visst nöje i att när VD gick runt med prominenta gäster och presenterade personalen: "Det här är Txxx. Han har varit med på båten ända sedan vi lade ut från kajen år 1989. Han vet allt om oss. Han kan allt om hur vi har kommit hit och han glömmer INGENTING!"
:-D :dancy: :clappy:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tackar!
Det fanns guldklocka med bland valen, men dels tyckte jag nte riktigt så mycket om den och dels har jag inte haft klocka på 20 år och tänkte väl inte börja igen.
Blir ett väldigt brett presentkort på en lagom summa istället, som antingen blir PS5:a med VR eller musikprylar, har inte bestämt mig. Måste prova om VR är så kul som jag hoppas, och se tiden an lite om den typen av spel jag vill köra faktiskt släpps.

Min arbetsgivare startade 1876 så de flesta har nog tillkommit nånstans efter uppstart. ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

fieldflower skrev: lör 02 dec 2023, 21:27 Tackar!
Det fanns guldklocka med bland valen, men dels tyckte jag nte riktigt så mycket om den och dels har jag inte haft klocka på 20 år och tänkte väl inte börja igen.
Blir ett väldigt brett presentkort på en lagom summa istället, som antingen blir PS5:a med VR eller musikprylar, har inte bestämt mig. Måste prova om VR är så kul som jag hoppas, och se tiden an lite om den typen av spel jag vill köra faktiskt släpps.

Min arbetsgivare startade 1876 så de flesta har nog tillkommit nånstans efter uppstart. ;)

Blev det Stadshuset-dagen-före?
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev: lör 02 dec 2023, 20:01 Han vet allt om oss. Han kan allt om hur vi har kommit hit och han glömmer INGENTING!"
Och just där.. blev du obekväm? :arrow:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

AlbinH skrev: lör 02 dec 2023, 23:11
fieldflower skrev: lör 02 dec 2023, 21:27 Tackar!

Blev det Stadshuset-dagen-före?
Jo, precis.
Men det blev ju inte alls för mig...
Men det är ok, bara jag kan gå på begravningen.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Body&Soul skrev: sön 03 dec 2023, 14:42
AlbinH skrev: lör 02 dec 2023, 20:01 Han vet allt om oss. Han kan allt om hur vi har kommit hit och han glömmer INGENTING!"
Jo för den som inte glömmer vet att man kan få chefen att känna sig lite illa till mods när han gjort något han inte borde... :retar: :lol:
Space is big
Space is dark
It's hard to find a place to park
:vinkar:
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det är lite som standard-erbjudandet efter personalfest:
För 500 spänn visar jag inte bilderna för nån. För 1000 spänn får du se dem.
:twisted:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Nå, på fritiden är dock AlbinH ytterst bekväm.
...lät det fel nu igen?
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: sön 03 dec 2023, 14:42
Njaa, vet inte det just. Men för att ta ett ex. Min arbetsgivare ringde mig kl 03 en lördagsnatt (söndagsmorgon), från en nöjeslokal, kanske något lite beskänkt, för att fråga vilken restaurang vi var på en viss onsdagskväll för sådär en 10-15 år tidigare. Klart att jag kom ihåg det. Plus att vi på jobbet, under 27 års tid, haft tre (numera fyra) helt olika datasystem, för att kunna sköta "det dagliga". Märkligt att det bara var jag som kom ihåg gången och rutinerna i de äldre programmen.
Sen är jag dessutom en rent brinnande JÄVEL :blueevil: på Google vilket är bra för kamratandan... :dancy:
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Denada skrev: mån 04 dec 2023, 09:28

Jo för den som inte glömmer vet att man kan få chefen att känna sig lite illa till mods när han gjort något han inte borde... :retar: :lol:
Den här mannen skulle jag följa till Hverldens Ende om behov av detta skulle uppstå. Han funkar inte som andra.
I början, 1990, jobbade vi mycket med att bygga upp rutiner. Då kunde jag knacka på, tala om hur vi gör idag, vad som är o-bra och vilken lösning jag hade tänkt. Bra, sa han. Jag fattar! Då gör vi så fr.o.m. Nu. Kom tillbaka om 2 veckor och rapportera hur det nya funkar.
Korta beslutsvägar? Förtroende för anställda?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Trevligt att vara i sån arbetsmiljö!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Jösses det är sådana chefer man vill se.

Tror tyvärr att de är utrotningshotade 😞
Space is big
Space is dark
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Nejdå, de finns fortfarande.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Hmmmm då dras de till andra delar av näringslivet än där jag är :S

Men man får försöka sprida lite glädje omkring sig när man kan :D

Det är allas ansvar att se till att det finns arbetsglädje på jobbet.
Space is big
Space is dark
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag har en drös omkring mig.
Märks som mest när man har det lite struligt, som jag haft det sista tiden. Fantastisk support!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Jo det är de som har förstått vad det innebär att vara chef.
Inte bara chefa utan också leda och stötta.
Space is big
Space is dark
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Precis så...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

Body&Soul skrev: mån 04 dec 2023, 17:42 Nå, på fritiden är dock AlbinH ytterst bekväm.
...lät det fel nu igen?
I det stora hela, ja. Det två första åren efter jag slutat jobba var rätt så knöliga. Numera njuter jag av mitt otium. Även om otiet är förhållandevis snålt tilltaget. :roll:

Jag konsumerar väldigt mycket musik nuförtiden. Men skulle gärna vara mer insyltad rent praktiskt i den lokala musiken. Nå den som lever får se.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Det är ju bara tt börja sylta in sig...
Space is big
Space is dark
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

AlbinH skrev: tis 05 dec 2023, 21:13
I det stora hela, ja. Det två första åren efter jag slutat jobba var rätt så knöliga. Numera njuter jag av mitt otium. Även om otiet är förhållandevis snålt tilltaget. :roll:
Jag lämnade in den sista juli efter ett arbetsliv på 55 år, jo, började som springschas med tjänstespark när jag var 12. Visserligen har jag avverkat många skolår men ändå jobbat kvällar och helger då. Jösses vilka skitjobb man avverkat, jösses vilka storskurkar man jobbat för. Rena vilda västern ibland i länder där ett ask cigaretter eller en tung skiftnyckel gjort skillnad. Men också riktiga drömjobb emellanåt. Sånt som folk betalar för att få göra.

Nu har jag fullt upp med att göra egentligen ingenting, det tar en jäkla massa tid i anspråk. Å andra sidan är det billigt och numer är jag inte road av mängder med snö och kyla längre. En gång var det spännande att övernatta i nån snögrotta, eller åka på vintertouring på mc i -20 grader. Nu ska det vara snöfritt, en bra skogstjärn i obygden, en eld. Då är det roligare att göra ingenting och jag uppskattar tystnaden, utöver vinden, vattnets brus, fåglar och djur.

Och tjabba med AlbinH, det har varit bekvämt och bra.
Användarvisningsbild
Denada
Medlem+

Inlägg av Denada »

Alltså den här tråden <3

55 årigt arbetsliv är inte alla som kan skryta med.
De tillfällen en ask cigg kan lösa problem byter man gärna med. Men när en tung skiftnyckel behövs så är det inte lika kul...
Space is big
Space is dark
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Säger som Denada - bara att börja sylta in sig.

Jag har under lite tråkiga former fått ett hus, där grannen är gammal musiker.
Även om han inte verkar vara så aktiv musiker längre verkar han ändå brinna för musiken, och ha en massa känningar i närområdet.
Har en liten förhoppning att det kan bli lite bluesjam e.dyl. av det...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Denada skrev: ons 06 dec 2023, 08:44 Alltså den här tråden <3

55 årigt arbetsliv är inte alla som kan skryta med.
De tillfällen en ask cigg kan lösa problem byter man gärna med. Men när en tung skiftnyckel behövs så är det inte lika kul...
Beror på vem som håller i skiftnyckeln...:cool:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

fieldflower skrev: ons 06 dec 2023, 08:48 Jag har under lite tråkiga former fått ett hus, där grannen är gammal musiker.
Även om han inte verkar vara så aktiv musiker längre verkar han ändå brinna för musiken, och ha en massa känningar i närområdet.
Har en liten förhoppning att det kan bli lite bluesjam e.dyl. av det...
Grattis till hus och granne, och beklagar sorgen och förlusten förstås. Livet... Vi håller också på här i samma sorgliga bekymmer.

Köpte detta huset 2013 och fann att grannen var inbiten musiker sedan 60 år. Huvudinstrumentet trombonen hade närmast växt fast och han lirade främst jazz. Kort efter inflytten dog hans fru och åtskilliga kvällar tillbringade vi med att jamma och dricka GT. Han liksom jag hade ett särskilt musikrum med vad som behövs, och vi fann varandra. Han är nu 81 år och ute och spelar flera ggr i veckan, men våra dörrar är alltid öppna och grannsämjan underbar.

Så FF, du har fått en oväntad möjlighet mitt i alltihop. Var ligger huset förresten?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Det är ute på östra Muskö.
Väldigt mysigt ställe, med utrymme att göra ett musikhörn.
Kanske t.o.m. stort nog att få plats att börja utforska trummor (men jag är å andra sidan ganska förtjust i att vara gift.. :hmm: )
Medlem i PB50+
Skriv svar