Om jag får tillåta mej att gissa vilt så kan det vara så att Norrmännen inte A: har sportlov vecka 9 och att dom därmed inte drog med sej covid hem fr alperna och/eller snarare går paa tuuur till stuen snarare än att åka till Alperna vilket vi svennar ju gärna gör.. (any day of the week betalar jag hellre 32.50 för en ståplatsbiljett på ryan till Milano och åker skidor där än flyger upp till Åre och får typ samma totala slutnota!)blackparkas skrev: ↑lör 16 maj 2020, 13:51 Jag tycker man var alldeles för sen med att stänga ålderdomshemmen för besökare.
"Jamen de som jobbar kan ju också smitta" gapar alltid kritikerna då...
Ja?
Men betydligt lättare att hålla koll på ett gäng anställda än 100 besökare.
Och vad har man annars gjort i Norge t.ex. som lyckats slippa skiten inom äldrevården?
Danskarna ,likaså, om jagvhajat det rätt. Dom åker inte till alperna. Dom fortsätter att ha skägg,vara oduschade, röka cigarr och dricka öl.

Kan det ha varit mycket ”tur” mao?
På samma sätt som England hade oturen att ha en stadion full med madridfans till och med EFTER att man inte fick träffas fler än 0.2 pers inom samma km2 (km3, kanske tom) i Spanien. Sen hade dom en stor rockfestival. Ubdrar om en droppsmitta sprider sej bra i en hoppande folkhop?...
I alla länder som drabbats har det ju gått snett med äldrevården. Så man kan ju inte påstå att vi är unika i det fallet.
Lite som att , om man tycker att integrationen är lite misslyckad i Sverige, påstå att just VI är usla när den är problematisk för i stort sett alla länder som har mycket invandring. Det ÄR svårt. Ingen vet hur man ska lösa det.
Samma med covid. Det är en någorlunda ny sport. Japp, den spelas med något som liknas boll , så man kan glra vissa kvalificerade gissningar , men mycket är osäkert...