Så här på rak arm när det gäller guranister så håller jag Andy Timmonds (ex. Danger Danger) högt samt Paul Gilbert (ex. Mr. Big)...
Men, så har vi ju även guranister av det asiatiska slaget... Kolla in frontsnubben Anchang i detta klipp http://www.youtube.com/watch?v=LnXUBEJKJtE samt hans polare Panther... Kanske inte från deras bästa sida men coolt... Sen e det kul med lite japanskt mumbi jumbo också
Annars gillar jag James Hetfield skarpt, av den enda orsaken att många av hans riff är odödliga....
Ska även påpeka att dessa gitarristers ljud är exceptionellt!!!
daionsavage skrev:Favoritgitarrist?
Nej, det går inte. De gitarrister jag uppskattar råkar vara med i något av de band jag tycker är bra.
Vari ligger motsägelsen menar du?
En gitarrist som inte gör bra musik - antingen i band eller solo - är ju inte en bra gitarrist (för dig). Teknisk skicklighet kan givetvis vara något som gör en musiker till någons favorit, men behövs det oftast inte något mer än bara skicklighet, som t.ex. att musikern i fråga också gör musik som på ett eller annat sätt berör, för att man ska börja gilla musikern i fråga lite extra?
Här är en av mina favoriter, Dave Fiuczynski som är gitarrist i Screaming Headless Torsos. Djuriskt bra karl och det blir inte sämre av att hela bandet är asfunky.
[youtube]http://youtube.com/watch?v=NPrbrC_T-eA[/youtube]
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Förresten...om vi har ngn teoribög härinne så kan vara värt att notera att i September,när 1.48 slår om till 1.49, så kommer ett extremt otippat ackord i pianot. Jag tror att foster spelade fel men tyckte att det blev cool...istället för ett C#7 (som det borde vara enligt alla "regler" enär låten går i a-dur och ackordet följs av att dom går till mollparalellen;-)) så smäller han in ett C#MAJ på synkopen. Blåsarna lägger ett 7-ackord åttondelen senare så det går en lätt förbi. VIKTIG INFO!!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
figgebass skrev:Förresten...om vi har ngn teoribög härinne så kan vara värt att notera att i September,när 1.48 slår om till 1.49, så kommer ett extremt otippat ackord i pianot. Jag tror att foster spelade fel men tyckte att det blev cool...istället för ett C#7 (som det borde vara enligt alla "regler" enär låten går i a-dur och ackordet följs av att dom går till mollparalellen;-)) så smäller han in ett C#MAJ på synkopen. Blåsarna lägger ett 7-ackord åttondelen senare så det går en lätt förbi. VIKTIG INFO!!
Fast det är rätt snyggt... Fortfarande blå, inte brun.
Skulle lätt kunna vara uttänkt, men ofta är det ju inte det...
Mmmm...dom är säkert skitbra på allt möjligt men det är ju inte bara en skruv som är lös.
Dom där äggen förpestade en hel sommar genom att vråla böööghoora vart dom än kom.
Jävligt trevligt.
Nu har ju en av mina bättre vänner haft bolag ihop med den ena av dom vilket säger mej att han inte är en total idiot EGENTLIGEN men det jag sett majoriteten av gångerna jag mött dom är ju kanske inte något som gör att jag kan lyssna objektivt på det dom sysslar med utan att ha en förprogrammerad känsla i kroppen...