Nytt liv

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
MartinB
Medlem+

Inlägg av MartinB »

jahapp... mitt "nya liv" är att öva med metronom varje dag på lovet. lyckas nästan, missade idag, men det var för att jag åkte bil och köpte kontra :)
/Martin
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Tripod skrev:Jo, jag har förstått att jag borde skaffa bra skor. Det verkar vara omöjligt att springa här utan en sådan investering. Frågan är bara om man kan lita på att benhinnorna håller sih OK om jag skaffar sådana skor.

Och det måste vänta ett tag med den investeringen i alla fall. Jag har redogjort i olika trådar om allt elände som inträffat för mig (inkluderande mördad uppdragsgivare och förlorad kvarts miljon) men sedan dess har det tillkommit något elände i värmesystemet hemma i Eslöv. Det har medfört en elförbrukning på 10 - 15 000 i månaden, vilket jag kunnat betala utom den sista fakturan.
Alltså kan jag inte köpa något alls utöver lite mat, tills allt sådant är betalt.

Vila om benhinnorna inte känns OK. Svår benhinneinflammation är ICKE att leka med alltså. Jag vet, har åkt på det två gånger. Mycket smärtsamt att dra ut.

Sen får jag väl sekundera det där med vila. Om du belastar en muskelgrupp så ska du vila den minst en eller två dagar efteråt. När jag tränade som mest fys via fotboll så vilade vi dock inte nånting... Då alternerade vi bara muskelgrupper efter dagar så man hade konstant träningsvärk men nästan inget gick sönder. Så om du känner du hågad så kan ju löpning/raskpromenad gälla för dag 1 och dag 2 kör du lite "hemmagym" med armhävningar, situps och liknande.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
F-klav
Medlem+

Inlägg av F-klav »

Det där med att alternera muskelgrupper gäller för styrketräning, men inte för uthållighet, man kan alltså löpträna eller cyckla osv varje dag, men lyfter man skrot ska man alltså se till att inte köra biceps och tricepps två dar i rad, däremot kan man alltså köra biceps en dag och triceps den andra och alternera så, men det kräver att man har koll på vilka muskelgrupper man kopplar in i vilken övning. Lättare för den som kör utan tränare är alltså att styrketräna varannan dag och köra uthållighet varannan. Eller styrka må, on, fre och uthållighet ti, to, lö, sö. Man kan också dubllera, men då ska man köra uthålligheten efter styrkan, annars har man tömt musklerna inför styrketräningen och den ger ingen effekt.
Utnämnd Hedersgubbe i 40+ -klassen
Fender Jazz Special - Duff McKaghan signature, Ibanez acoustic, Fender Mustang, Eastone (min första bas som nu är avbandad - tack Semborg - och ska "steampunkas" :) )
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

F-klav skrev:Det där med att alternera muskelgrupper gäller för styrketräning, men inte för uthållighet, man kan alltså löpträna eller cyckla osv varje dag, men lyfter man skrot ska man alltså se till att inte köra biceps och tricepps två dar i rad, däremot kan man alltså köra biceps en dag och triceps den andra och alternera så, men det kräver att man har koll på vilka muskelgrupper man kopplar in i vilken övning. Lättare för den som kör utan tränare är alltså att styrketräna varannan dag och köra uthållighet varannan. Eller styrka må, on, fre och uthållighet ti, to, lö, sö. Man kan också dubllera, men då ska man köra uthålligheten efter styrkan, annars har man tömt musklerna inför styrketräningen och den ger ingen effekt.
Jag har ju ingen tränare utan har bara den enkla målsättningen att må bättre och få bättre kondis.
Men om jag behöver ta reda på vilka muskler jag anstränger i vissa övningar kan jag alltid titta efter i kurslitteraturen från massörutbildningen (jag kommer inte ihåg allt i huvudet)
Nämnda "Triceps" (som jag förutsätter avser Musculus Triceps brachii och inte M. Triceps surae) används för i första hand extension i articulatio humeri och i andra hand för adduktion och utåtrotation i art. humeri.
Så då är det ju bara att undvika ytterligare en dags ansträngning av den.
Men allvarligt talat tror jag inte att jag kommer att behöva ta sådana hänsyn.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
ffs pfyrix
Medlem+

Inlägg av ffs pfyrix »

Vi köpte en crosstrainer... (numera har den fått annat mindre smickrande namn)

Hmmmm den tar.. Utan att belasta lederna. :D Har minskat några cm här och där och fått märkbart bättre kondis, men hua vad jobbigt det är.
Köpte en crosstrainer för att promenixa är inte alltid kul med en liten bushöna som ska åka vagn, och som inte alltid vill åka vagn. Å knalla omkring är nått jag tycker är dööö tråkigt utan hund.

Så om man har lite golvyta (och stålisar) över rekommenderar jag varmt en sån... :)

:D

Nu ska bara vikten pippa neråt också.. men muskler väger ju en del så jag skyller på dom..*haha* centimetrarna har ju trots allt minskat lite.. :)
*******************************************************************************************************'
Fieldflowers groupie
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

f-bass skrev:Lätt för mej att säga som har 900 kr men det är ju helt klart värt att köpa ett par bra-på-riktigt-joggingskor.
Testade 6-7 par för 2 v sen och köpte ett par asics. Dom 900kr är ju faktislt en investering i min hälsaså dom får ju gå före annan mög... Som chips,öloch bosspedaler...;-)
har du inte deg så har du i te men d vore ju milt sagt kpntraproduktivt att du skadar dej illa så att du blir MINDRE aktiv än förut,huh?
Hmm. En hög med Boss-pedaler kan ju ge en rejäl motionsrunda dom också...
Keep on rocking motherfuckers...

Mesa M9 Carbine + Mesa PH 412
Mesa Big Block 750 + Mesa PH 410
Warwick Corvette Nirvana Black
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

f-bass skrev:Lätt för mej att säga som har 900 kr men det är ju helt klart värt att köpa ett par bra-på-riktigt-joggingskor.
Testade 6-7 par för 2 v sen och köpte ett par asics. Dom 900kr är ju faktislt en investering i min hälsaså dom får ju gå före annan mög... Som chips,öloch bosspedaler...;-)
har du inte deg så har du i te men d vore ju milt sagt kpntraproduktivt att du skadar dej illa så att du blir MINDRE aktiv än förut,huh?
Är det Asics som panelen rekommenderar? Eller är något annat mer bang for the buck?

EDIT:
Är detta något att ha?
http://www.tradera.com/Loparskor-Asics- ... _112555915
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Tripod skrev:
Är det Asics som panelen rekommenderar? Eller är något annat mer bang for the buck?

EDIT:
Är detta något att ha?
Stefan!
Du måste testa skor efter din vikt och teknik. Inte beställa på EPA.
Sorgligt men antagligen sant..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Varje gång jag ser den här tråden blir jag påminnd om att jag måste ställa mig på crosstrainerna idag...
Bra och... jobbigt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Tro det eller ej men jag har faktiskt ett par svindyra löparskor :twisted: Adidas Techstar tror jag dom heter. Blå och ser RIKTIGT bling ut. helt fantastisk sköna! Dock löper jag inte i dom utan använder dom som varjedag-dojor :D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Marshall skrev:
Tripod skrev:

EDIT:
Är detta något att ha?
Stefan!
Testa, ja. Det innebär väl antagligen köpa och använda någon vecka. Sedan köpa nya och använda ett tag. Det där kan bli väldigt dyrt. Kan få många cyklar till priset av rätt skor...
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Tripod skrev:
Marshall skrev:
Tripod skrev:

EDIT:
Är detta något att ha?
Stefan!
Testa, ja. Det innebär väl antagligen köpa och använda någon vecka. Sedan köpa nya och använda ett tag. Det där kan bli väldigt dyrt. Kan få många cyklar till priset av rätt skor...
Nej nej nej. Gå in på Stadium och prova joggingskor tills du hittar en modell som passar din fot. Gå hastigt ett varv runt skoavdelningen så känner du väl om dom funkar bra eller inte.
Jag tyckte att det var helt supertydligt när jag hittade mina att dom var så mycket bättre att gå i för MEJ än dom andra jag provade innan....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

f-bass skrev:
Tripod skrev:
Marshall skrev:
Tripod skrev:

EDIT:
Är detta något att ha?
Stefan!
Nej nej nej. Gå in på Stadium och prova joggingskor tills du hittar en modell som passar din fot. Gå hastigt ett varv runt skoavdelningen så känner du väl om dom funkar bra eller inte.
Jag tyckte att det var helt supertydligt när jag hittade mina att dom var så mycket bättre att gå i för MEJ än dom andra jag provade innan....
Jepp.
Eller löplabbet. Då får du testa med kunnig personal på ett löpband.
Ytterligare större chans att du hittar rätt skor.
http://www.loplabbet.se/system/content/stores.asp
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jag tyckte att det var helt supertydligt när jag hittade mina att dom var så mycket bättre att gå i för MEJ än dom andra jag provade innan....[/quote]

Jepp.
Eller löplabbet. Då får du testa med kunnig personal på ett löpband.
Ytterligare större chans att du hittar rätt skor.
http://www.loplabbet.se/system/content/stores.asp[/quote]

Det störta felet med dem är att ingen av dem finns i Østfold. Stadium finns åtminstone i Strömstad, och det är närmare än Oslo. Annars finns säkert skorna i Oslo också, men de kostar dubbelt så mycket där.

Får se vad som händer.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Nu har jag varit på en sportaffär specialicerad på skor här i Moss. Där kom jag fram till att det inte blir billigt.
Asics Kayano kändes kanon, och kompletterad med en extra stödjande innersula blir det nog bra. Standardpris på den är NOK 1900 (=SEK 2356) + NOK 359 för sulorna. Just nu tar de 1391 för skorna +359 för sulorna = 1750 NOK.
Det är lön på fredag, men jag vet inte om jag vågar bränna så mycket på skor. Sedan vet jag inte om det går att hitta detta billigare i Sverige. Får ta och leta.

Åsikter från er som kan mer i ämnet?
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Tripod skrev:Nu har jag varit på en sportaffär specialicerad på skor här i Moss. Där kom jag fram till att det inte blir billigt.
Asics Kayano kändes kanon, och kompletterad med en extra stödjande innersula blir det nog bra. Standardpris på den är NOK 1900 (=SEK 2356) + NOK 359 för sulorna. Just nu tar de 1391 för skorna +359 för sulorna = 1750 NOK.
Det är lön på fredag, men jag vet inte om jag vågar bränna så mycket på skor. Sedan vet jag inte om det går att hitta detta billigare i Sverige. Får ta och leta.

Leta reda på en jujutsu klubb och erbjud dina kunskaper. Nån Gi måste du väl ha kvar. Inga dojor. WinWin
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

ferm skrev:
Tripod skrev:Nu har jag varit på en sportaffär specialicerad på skor här i Moss. Där kom jag fram till att det inte blir billigt.

Leta reda på en jujutsu klubb och erbjud dina kunskaper. Nån Gi måste du väl ha kvar. Inga dojor. WinWin
Har faktiskt tänkt tanken. Senast när jag startade om med jutsun (för sex år sedan - klubben nu mera nedlagd) så fanns alla rörelser kvar i muskelminnet mycket bättre än jag trodde.
Men dräkt har jag faktiskt inte. En har möglat sönder och en är försvunnen.

EDIT:
Fasta träningstider är dock svårt att kombinera med ett en bussförares schema.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Tripod skrev:
ferm skrev:

Har faktiskt tänkt tanken. Senast när jag startade om med jutsun (för sex år sedan - klubben nu mera nedlagd) så fanns alla rörelser kvar i muskelminnet mycket bättre än jag trodde.
Men dräkt har jag faktiskt inte. En har möglat sönder och en är försvunnen.

EDIT:
Fasta träningstider är dock svårt att kombinera med ett en bussförares schema.
En ny pyjamas är trots allt billigare än ett par springskor. Klart att allt sitter kvar, det är trots allt en hel del timmar innlagt i innövandet.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

1700:
http://www.marathon.se/news/article.cfm?NewsId=225859
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller dessa som kanske kommer från en privatimportör som eventuellt har din storlek...eller också har dom bara ett par och har satt ett konstigt och ojämnt pris..;)
http://www.blocket.se/trelleborg/Lopars ... w=3&last=1
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

f-bass skrev:Har du stl 45? :
http://www.blocket.se/sodermanland/Lopa ... ?ca=11&w=3
1200 spänn...
Ja, det har jag...

EDIT
Är det nån i Eskilstuna här?
Hmm Måste gå och sova nu. Ska upp 03.30. Men det verkar ju vara helt rätt sko, och till bra pris.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Nu ni! Nu har jag kommit tillbaka efter första rundan i mina nya skor. Benen känns alldeles utmärkt nu. Undrar hur det är i morgon.
Mina nya Asics Kayano med stödjande innersulor sägs vara nästan de mest dämpande skor som finns. Och de dyraste. Och de var definitivt de som kändes bäst i affären.
Så nu jäklar måste jag ju se till att använda dem varenda dag om inte annat så för att utnyttja investeringen så mycket som möjligt.
Och dessutom har jag flyttat idag och bor på en campingplats så omgivningarna är det inget fel på. Springer med utsikt över Oslofjorden.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Nu har det hunnit bli en rutin att springa runt i skogarna. Tyvärr inte så oavbrutet som jag tänkt mig, men ändå. Jag har haft en del bekymmer med skoskav som totalt omöjliggjort löpning ett tag.
Men idag var första stora WOW-upplevelsen. Jag kände "Å fasen, kan jag springa ända hit utan att behöva stanna och pusta. Det kunde jag inte förra veckan".
Sträckan jag springer är inte så värst lång och den är naturskön.

Jag lämnar campingplatsen och springer förbi min parkerade buss.
Bild

Så kutar jag ut till en trafikled och viker av in till ett stugområde.
Bild

Sedan ner för en massa trappor, över badstranden och uppför en brant till campingplatsen igen.
Bild
Sämre ställen finns det att springa på. Vattnet som syns är Oslofjordens västra strand. Ganska precis på andra sidan vattnet ligger Moss där jag jobbar annars. I augusti ska jag tillbaks dit.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jag tror tamefaktiskt att träningen har givit resultat, trots att det (givetvis?) blivit mindre intensivt än vad avsett var. Jag märkte igår när jag gick upp för långa trappan från bussparkeringen till kontoret att jag inte alls reagerade på den längre. Tidigare har det varit rätt flåsigt. Och idag sprang jag rundan på 20% kortare tid än för ett tag sen.

Och skoproblemet verkar vara mer eller mindre permanent löst. Mina Asics Kayano känns fantastiskt bra och jag har inte det minsta ont i benen. Nu har även skoskavet som jag hade lite bekymmer med i början gått över.

Nästa steg kanske blir att köpa en cykel också.
smarkebo på Skype
Skriv svar