Jakt
- durito
- VIP medlem
jakt, kött och dödande av djur är alltid ett hett samtalsämne, och det tycker jag är bra. jag tycker givetvis inte att jägare i första hand är "brutala" eller "samvetslösa", så enkelt är det inte för mig. aspekterna är många. jag äter dock inte kött själv därför att köttindustrin är förfärlig och för att människan helt tycks ha glömt bort att djur är levande varelser. en kyckling upplever panikkänslor när den, tillsammans med 100 andra, pressas ner i en låda som är lika stor som en skokartong. likaså köttdjuren och allt vad det är. detta kan tyckas vara lite "off-topic" men det är ändå högst relevant om man talar om kött och köttätandet. i förlängningen kan man verkligen diskutera hur rätt det är att låta kor stå i en lada och bli mjölkad till dess att bonden väljer att kassera den stackarn. i dessa aspekter är "hederlig svensk jakt" rätt animal (human, fast ur djurens synvinkel alltså).
i dag diskuterar man rätt mycket om nödvändigheten i att döda björn, varg och allt vad det är. argumentet är att dom kommer för nära människan och dess bekvämligheter. man kan ju undra om ingen har tänkt på att det faktiskt är vi som närmar oss djurens revir (dom få som finns kvar för våra "stora rovdjur"). vart, och när ska djuren få sin rättmätiga plats kan man ju undra? det blir mer och mer asfalt i Sverige och i takt med skövlingen av skog (som sker i sanslös hastighet) så tvingar vi snarare fram djuren ur sina revir, det är inte dom som kommer "till oss". argumentet med att "skjuta bort" ex älg för att dom utgör "trafikfaror" eller att vargen är "för nära bebyggelsen" är rätt vattniga argument faktiskt. man kanske skulle bygga mindre vägar i skogstäta områden istället? väljer man att bo i skogen så får man försöka anpassa sig till så stor del som möjligt efter naturen och dess gissel. det tycker jag låter sunt i alla fall.
jag kanske var offtopic hela tiden nu men det bjuder jag på i så fall.
i dag diskuterar man rätt mycket om nödvändigheten i att döda björn, varg och allt vad det är. argumentet är att dom kommer för nära människan och dess bekvämligheter. man kan ju undra om ingen har tänkt på att det faktiskt är vi som närmar oss djurens revir (dom få som finns kvar för våra "stora rovdjur"). vart, och när ska djuren få sin rättmätiga plats kan man ju undra? det blir mer och mer asfalt i Sverige och i takt med skövlingen av skog (som sker i sanslös hastighet) så tvingar vi snarare fram djuren ur sina revir, det är inte dom som kommer "till oss". argumentet med att "skjuta bort" ex älg för att dom utgör "trafikfaror" eller att vargen är "för nära bebyggelsen" är rätt vattniga argument faktiskt. man kanske skulle bygga mindre vägar i skogstäta områden istället? väljer man att bo i skogen så får man försöka anpassa sig till så stor del som möjligt efter naturen och dess gissel. det tycker jag låter sunt i alla fall.
jag kanske var offtopic hela tiden nu men det bjuder jag på i så fall.
- durito
- VIP medlem
spelar det roll vad vi tror att vi var ämnade för? är vi ämnade för att slå ihjäl varandra bara för att vi gjorde det på stenåldern? är vi ämnade att prygla dom som inte tror på Jesus Kristus på Korset bara för att man gjorde det en gång i världen? människan är väl i så fall ämnad för att överleva, och i västvärlden skulle vi klara oss utmärkt utan kött.Liten skrev:+1.. Och många "veg"-människor som hävdar att människan inte var ämnad att äta kött... utan att ha tittat sig själva i spegeln med ett brett leende och att undrat vad dom där hörngaddarna var till för..dereborn skrev:Många icke-jägare som också är köttätare har inte ens kopplat sambandet, du har - som vanligt - tänkt och hajat!
inget bra argument tycker jag, du gör det alldeles för enkelt för dig.
Senast redigerad av durito den mån 03 dec 2007, 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
- Simon Andersson
- Medlem++
det är skillnad på folk som dödar djur för nöjes skull och de som väljer att inte äta kött i protest mot djurplågeri.
dereborn,
det gick en rysning genom kroppen när jag läste att du skulle utöka ditt engagemang. nåt som jag aldrig kommer att förstå. själva jakten, att döda.
lite så jag menade i mitt första inlägg, ingen ironi alls.
men visst, som gäddan säger... det är ju dubbelmoral på hög nivå. jag äter kött för jag tycker det är gott. därmed bidrar jag också till dödandet av djur. men jag anser mig själv inte vara en djurplågare för jag vill inte sitta och vänta på mitt offer och skjuta det i pannbenet...
alltså är det själva akten i sig som jag har lite svårt för, att folk äter kött eller inte är en annan sak.
dereborn,
det gick en rysning genom kroppen när jag läste att du skulle utöka ditt engagemang. nåt som jag aldrig kommer att förstå. själva jakten, att döda.
men visst, som gäddan säger... det är ju dubbelmoral på hög nivå. jag äter kött för jag tycker det är gott. därmed bidrar jag också till dödandet av djur. men jag anser mig själv inte vara en djurplågare för jag vill inte sitta och vänta på mitt offer och skjuta det i pannbenet...
alltså är det själva akten i sig som jag har lite svårt för, att folk äter kött eller inte är en annan sak.
- durito
- VIP medlem
fast om man äter kött som man inte jagar själv är man, till trots, medlem av den största djurplågareliten på jorden.bassdude skrev:det är skillnad på folk som dödar djur för nöjes skull och de som väljer att inte äta kött i protest mot djurplågeri.
dereborn,
Tycker ju personligen att det är betydligt mer humant att t.ex. ett rådjur som står i gryningssolen o äter nåt gott, plötsligt får lyset släckt, utan att vara rädd, stressad eller hinna reagera öht.
Jämför detta med köttindustrins "produkthantering" som t.ex. durito beskriver, och jakten ter sej plötsligt rätt vettig, tycker jag.
Dessutom blir köttet betydligt bättre när djuret inte är stressat! Därför föredrar jag smyg/vak/passjakt framför drevjakt, om man har möjlighet att välja.
Jämför detta med köttindustrins "produkthantering" som t.ex. durito beskriver, och jakten ter sej plötsligt rätt vettig, tycker jag.
Dessutom blir köttet betydligt bättre när djuret inte är stressat! Därför föredrar jag smyg/vak/passjakt framför drevjakt, om man har möjlighet att välja.
- Liten
- Hedersmedlem
Jag hävdade bara att så många år det tog evulutionen att se till så vi hade verktyg i munnen att fördela den mat vi en gång i tiden åt konstantdurito skrev:spelar det roll vad vi tror att vi var ämnade för? är vi ämnade för att slå ihjäl varandra bara för att vi gjorde det på stenåldern? är vi ämnade att prygla dom som inte tror på Jesus Kristus på Korset bara för att man gjorde det en gång i världen? människan är väl i så fall ämnad för att överleva, och i västvärlden skulle vi klara oss utmärkt utan kött.Liten skrev:+1.. Och många "veg"-människor som hävdar att människan inte var ämnad att äta kött... utan att ha tittat sig själva i spegeln med ett brett leende och att undrat vad dom där hörngaddarna var till för..dereborn skrev:Många icke-jägare som också är köttätare har inte ens kopplat sambandet, du har - som vanligt - tänkt och hajat!
inget bra argument tycker jag, du gör det alldeles för enkelt för dig.
inte bara går att bortse ifrån. Det går inte att säga att människan inte är/var ämnad att äta kött.
Jag ser också att vi idag inte har på något sätt samma behov av dessa verktyg.. och om människan hittar andra sätt att överleva än att äta något som kräver dessa verktyg så ändras verktygen med tiden. helt säkert.. alla tänder blir säkerligen platta...
Jag var inte ute efter att göra det lätt för mig.. jag var ute efter att berätta om en del av en grupp individer som jag pratat med.. och som jag tycker gör det lätt för sig när dom blundar för vetenskapligt bevisade fakta. Thats all.. Ledsen om jag upprört någon..
- Svensson
- Forumvärd
Ja den här tråden riskerar ju att bli betydligt mer infekterad än den religösa tråden.
Jag har full respekt och förståelse för vegetarianer, självklart. Det är som med allt annat, fundamentalister och fantatiker ger jag inte fem öre för. Det som är så märkligt är ju att det när det snackas jakt är det så oerhört känsligt. Som det stod i inlägget innan, köttindustrin ska man verkligen ifrågasätta och granska! Vad är värre? En illa behandlad kyckling eller en ko som levande transporterats och kanske t.o.m dör av stress och utmattning eller en älg som lever vilt i skogen helt befrida från "specialkost" med diverse skumma tillsatser och som skjuts och fälls på några sekunder.
Och fanatiker finns givetvis inom jägarkåren också, man får ibland intrycket av att universallösningen på att hålla en djurstam på en "lagom" nivå är att skjuta på dom, oavsett om den är för stor eller för liten.
Jag har full respekt och förståelse för vegetarianer, självklart. Det är som med allt annat, fundamentalister och fantatiker ger jag inte fem öre för. Det som är så märkligt är ju att det när det snackas jakt är det så oerhört känsligt. Som det stod i inlägget innan, köttindustrin ska man verkligen ifrågasätta och granska! Vad är värre? En illa behandlad kyckling eller en ko som levande transporterats och kanske t.o.m dör av stress och utmattning eller en älg som lever vilt i skogen helt befrida från "specialkost" med diverse skumma tillsatser och som skjuts och fälls på några sekunder.
Och fanatiker finns givetvis inom jägarkåren också, man får ibland intrycket av att universallösningen på att hålla en djurstam på en "lagom" nivå är att skjuta på dom, oavsett om den är för stor eller för liten.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Håller med!väljer man att bo i skogen så får man försöka anpassa sig till så stor del som möjligt efter naturen och dess gissel. det tycker jag låter sunt i alla fall.
Rovdjuren tycker jag har en naturlig plats i vår fauna, det är bara att anpassa sej! Vad gäller avskjutning av övrigt vilt så är det en ganska invecklad balans som det gäller att upprätthålla. Modernt skogsbruk/jordbruk skapar förutsättningar som gynnar vissa arter o hämmar andra, vilket innebär obalans, och det får man då försöka balansera upp med t.ex. jakt. Obalans i ekosystem är som bekant inte så bra...
- Simon Andersson
- Medlem++
dereborn skrev:Tycker ju personligen att det är betydligt mer humant att t.ex. ett rådjur som står i gryningssolen o äter nåt gott, plötsligt får lyset släckt, utan att vara rädd, stressad eller hinna reagera öht.
förstår du mitt inlägg nu, mr dereborn?bassdude skrev:härligt! måste ju kännas bättre för djuren att dödas av en som har glädje av det, än av de uttråkade människorna som till vardags jobbar med djurplågeri...

- Svensson
- Forumvärd
Det största vansinnet idag är att det fraktas mat kors och tvärs runt det här jordklotet, jag har nån gång hört att den allra största andelen mat är under förflyttning hela tiden, minns inte om det var 75 eller 90%.
Om man väljer att bli vegetarian, vad ska man då ersätta köttet med för att säkerställa att man får i sig allt man behöver få i sig? Vart kommer dom grönsakerna ifrån? En inte allt för oviktig aspekt tycker jag.
Om man väljer att bli vegetarian, vad ska man då ersätta köttet med för att säkerställa att man får i sig allt man behöver få i sig? Vart kommer dom grönsakerna ifrån? En inte allt för oviktig aspekt tycker jag.
En annan intressant fråga är: Var går gränsen? Som Geddy skrev så ser ofta folk annorlunda på t.ex. fiske än på jakt. Det är ok att kroka en aboorre i munnen o sen vrida nacken av den, men inte att fälla en råbock.
Slå ihjäl mygg?
Råttfällor i skafferiet?
Innekatter i stadslägenheter?
Vad är OK ang djur och vad är inte?
- och framförallt VARFÖR?
Tycker ofta argumenten baseras mer på människans/individens egna uppfattningar om vad som är obehagligt, än på vad som är bra/viktigt för djuren ifråga.
Praktexemplet på detta är ju köttätare som blir upprörda över jakt, men inte alls reagerar på köttindustrins sätt att döda/slakta. (inget personligt menat, dude!)
Slå ihjäl mygg?
Råttfällor i skafferiet?
Innekatter i stadslägenheter?
Vad är OK ang djur och vad är inte?
- och framförallt VARFÖR?
Tycker ofta argumenten baseras mer på människans/individens egna uppfattningar om vad som är obehagligt, än på vad som är bra/viktigt för djuren ifråga.
Praktexemplet på detta är ju köttätare som blir upprörda över jakt, men inte alls reagerar på köttindustrins sätt att döda/slakta. (inget personligt menat, dude!)
- Svensson
- Forumvärd
Yup! Vidsynt! Respccccccct te dej mä!bassdude skrev:dereborn skrev:Tycker ju personligen att det är betydligt mer humant att t.ex. ett rådjur som står i gryningssolen o äter nåt gott, plötsligt får lyset släckt, utan att vara rädd, stressad eller hinna reagera öht.
Dessutom blir köttet betydligt bättre när djuret inte är stressat! Därför föredrar jag smyg/vak/passjakt framför drevjakt, om man har möjlighet att välja.förstår du mitt inlägg nu, mr dereborn?bassdude skrev:härligt! måste ju kännas bättre för djuren att dödas av en som har glädje av det, än av de uttråkade människorna som till vardags jobbar med djurplågeri...
- durito
- VIP medlem
Liten: jag är inte speciellt upprörd, och hade du upprört mig så är det helt okej.
vi ser olika på saken, that's it!
dereborn: håller med dig. och som jag skrev tidigare, svensk jakt är inget djurplågeri så länge den utförs av duktiga jägare.
Svensson: +1 för din acceptans när det gäller "veg-människor". jag tillhyser stor respekt för dom som väljer att äta kött också även om jag inte delar deras matvanor.
som vanligt så handlar det om att tänka på hur saker och ting ser ut. industrin är till för att göra pengar för att i sin tur hålla aktieägarna och bröderna Wallenberg glada i hågen. detsamma gäller McDonald's och allt det där. när jag åt kött kom det ifrån skogen och från byns lokala bonde. när farsan slutade jaga och bonden gick in i väggen blev jag vegan. numera är jag mer vegetarian även om mjölkprodukter är sällsynt förekommande i mitt kylskåp. det roliga är att det absolut inte är något "problem" för mig att inte äta kött, det är ganska vanligt att folk tror det. det finns gott om sojaprodukter som smakar underbart...för att inte tala om rotfrukter och annat. vill någon konvertera om från kött till veg så PM:a mig så ska jag ge er vidunderliga recept!

dereborn: håller med dig. och som jag skrev tidigare, svensk jakt är inget djurplågeri så länge den utförs av duktiga jägare.
Svensson: +1 för din acceptans när det gäller "veg-människor". jag tillhyser stor respekt för dom som väljer att äta kött också även om jag inte delar deras matvanor.
som vanligt så handlar det om att tänka på hur saker och ting ser ut. industrin är till för att göra pengar för att i sin tur hålla aktieägarna och bröderna Wallenberg glada i hågen. detsamma gäller McDonald's och allt det där. när jag åt kött kom det ifrån skogen och från byns lokala bonde. när farsan slutade jaga och bonden gick in i väggen blev jag vegan. numera är jag mer vegetarian även om mjölkprodukter är sällsynt förekommande i mitt kylskåp. det roliga är att det absolut inte är något "problem" för mig att inte äta kött, det är ganska vanligt att folk tror det. det finns gott om sojaprodukter som smakar underbart...för att inte tala om rotfrukter och annat. vill någon konvertera om från kött till veg så PM:a mig så ska jag ge er vidunderliga recept!

- Svensson
- Forumvärd
Jag är nog för lat att konvertera. Däremot så kan man ju försöka variera kosten också, man behöver ju inte käka kött 7 dagar i veckan, som jag brukar säga det finns mer i gråskalan än svart och vitt.
Jag har en syster som är vegetarian så råd finns nära till hands, tack ändå.
Den systern finns i f.ö. i Bergsjö, alltså Dereborns jaktmarker för att knyta ihop säcken...
Jag har en syster som är vegetarian så råd finns nära till hands, tack ändå.

Den systern finns i f.ö. i Bergsjö, alltså Dereborns jaktmarker för att knyta ihop säcken...
Jag är som sagt både jägare och köttätare så jag är väl inte rätt person för det här inlägget, men;Svensson skrev: Om man väljer att bli vegetarian, vad ska man då ersätta köttet med för att säkerställa att man får i sig allt man behöver få i sig? Vart kommer dom grönsakerna ifrån? En inte allt för oviktig aspekt tycker jag.
Maten skulle räcka till många fler om vi slutade att äta kött. Det går åt bra mycket mer energi för att föda upp en slakttjur än vad man får ut i energi från den. Nu kan ju inte vi äta gräset istället för tjuren men ytan skulle ju då kunna användas till grödor som vi kan äta. Det här känns ju naturligtvis inte som ett problem här i väst där man kan få pengar för att lägga mark i träda men det är en verklighet i den fattiga delen av världen.
- durito
- VIP medlem
Helt rätt tänkt. lösningen heter växthus och ett hederligt svenskt jordbruk. jag äter exempelvis väldigt lite "exotiskt frukt" även om det mesta flygs in från andra delar av världen.Svensson skrev:Det största vansinnet idag är att det fraktas mat kors och tvärs runt det här jordklotet, jag har nån gång hört att den allra största andelen mat är under förflyttning hela tiden, minns inte om det var 75 eller 90%.
rent energimässigt (andel energi som går åt till att producera mat) är köttproduktionen mångdubbelt mer krävande. transport av foder, djur och den färdiga produkten (hamburgare, flintastek eller vad det nu kan vara) är väldigt omfattande. i sydamerika skövlas skogen numera för att producera sojaproteiner som sedan går till foder för köttdjuren, så där skulle vi spara ovärderligt med resurser och energi... för att inte tala om ovärderlig regnskog

men som sagt; pratar vi småskalig jakt så tycker jag att det är helt ok.
- durito
- VIP medlem
underbart klarsynt och långt bättre förklarat än vad jag åstakom.Jan Brodin skrev:Jag är som sagt både jägare och köttätare så jag är väl inte rätt person för det här inlägget, men;Svensson skrev: Om man väljer att bli vegetarian, vad ska man då ersätta köttet med för att säkerställa att man får i sig allt man behöver få i sig? Vart kommer dom grönsakerna ifrån? En inte allt för oviktig aspekt tycker jag.
Maten skulle räcka till många fler om vi slutade att äta kött. Det går åt bra mycket mer energi för att föda upp en slakttjur än vad man får ut i energi från den. Nu kan ju inte vi äta gräset istället för tjuren men ytan skulle ju då kunna användas till grödor som vi kan äta. Det här känns ju naturligtvis inte som ett problem här i väst där man kan få pengar för att lägga mark i träda men det är en verklighet i den fattiga delen av världen.

- Ulf
- Medlem
Jag har själv jagat o tycker det är helt ok om det är seriösa jägare.
Vad jag menar är att jag tycker att jägarexamen har sabbat jägarkulturen.
Förr så var det dom med ett genuint jägarintresse som jagade, idag så är det lite mode att gå jägarexamen bara o haka på polarn,födelsedagspresent,kul grej.... skaffa vapenlicens o jaga..
Detta gäller ju naturligtvis inte alla som går jägarexamen. Men man blir ingen jägare för man har gått en studiecirkel..
Vad jag menar är att jag tycker att jägarexamen har sabbat jägarkulturen.
Förr så var det dom med ett genuint jägarintresse som jagade, idag så är det lite mode att gå jägarexamen bara o haka på polarn,födelsedagspresent,kul grej.... skaffa vapenlicens o jaga..
Detta gäller ju naturligtvis inte alla som går jägarexamen. Men man blir ingen jägare för man har gått en studiecirkel..
Så sant, så sant. Just därför jag tänkte så sakteliga utöka min aktivitet.Men man blir ingen jägare för man har gått en studiecirkel..
Sorry, men hur värms svenska växthus? Och vad har det för miljöpåverkan? Det "hederliga svenska jordbruket" finns nästan inte längre, bara stackars bönder som försöker anpassa sej efter rådande EU-bidragsregler...lösningen heter växthus och ett hederligt svenskt jordbruk
- Bean
- VIP medlem
- Simon Andersson
- Medlem++
- durito
- VIP medlem
växthus kan naturligtvis värmas på flera sätt. solenergi är det bästa sättet men också genom att använda sig av elektricitet (fungerar som element). det finns redan flera fungerande exempel på detta i sverige och inget talar emot att det inte skulle kunna utökas om "man" så vill det.dereborn skrev:Sorry, men hur värms svenska växthus? Och vad har det för miljöpåverkan? Det "hederliga svenska jordbruket" finns nästan inte längre, bara stackars bönder som försöker anpassa sej efter rådande EU-bidragsregler...lösningen heter växthus och ett hederligt svenskt jordbruk
när det gäller svenska bönder så är det givetvis ett problem så som det är i dag. dom faller för masskonsumtionen och för den ohämmade produktionen från världens multinationella företag, tyvärr. lösningen måste i så fall ske genom att vi handlar lokalt av våra bönder, samt att politikerna förstår vad det handlar om. det sistnämda är tyvärr svårast.
vi i hälsingland har ett rätt stort utbud av ekologiska produkter hos bonden ute i stamnäs. morötter, gurka, potatis, blomkål, tomater och allt annat man kan tänka sig. inte speciellt dyr heller.

- Svensson
- Forumvärd
Det känns som att vi (som vanligt) är rätt överens eller iaf förstår och respekterar andras ställningstaganden. För att återgå till jagandet så kan det ju inte krävas speciellt mycket energi att "föda upp" en älg och skjuta den nästgårds om man jämför med köttindustrin och allt vad det innebär med odlingar, bekämpningsmedel, transporter etc.