Star Wars tråden!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!

Vad tycker du om Star Wars??

HELL YEAH!! KICKS ASS!!
32
76%
Suger gammal Kamelpung.
5
12%
Usch, tacka vet ja Star Trek...
2
5%
Star Wars? Va e de??
3
7%

Antal röster: 42

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

marcbass skrev:
Geddy_Lee skrev:
marcbass skrev: HUR MÅNGA HADE STAR WARS LEKSAKER SOM BARN??
+1 = JAG! ;)
Jag och min kompis var totalt rymdfixerade, så hade mina föräldrar gett mig
det hade jag varit en väldigt lycklig 11-åring.
Där av ditt ICKE intresse för Star Wars! DET ÄR DINA FÖRÄLDRARS FEL ALLTING!!!
Ge mig deras nummer.. :)
Och bara blåa leksaker.
För trång Ingemar Stenmarks-mössa. :cry:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

BarbequeVillage skrev:
Bean skrev:
Geddy_Lee skrev:Jag är vuxen....så känner jag.
Så tråkigt det måste kännas! :lol:
Du har mitt medlidande.

Själv älskar jag fortfarande Star Wars, Indiana Jones, Sagan om ringen och what have you och kan fortfarande falla i trans över en fantasistimulerande och bra berättad historia.
Indiana Jones (ettan) är den ultimata matinéfilmen! Sci-Fi har jag dock svårt för om det inte är riktigt roligt (som t.ex Liftarens Guide till galaxen eller rymdskeppsscenen i Life of Brian).
Usch, den där liftarens guide till galaxen... Jaja, filmen må vara rätt kul att se på, men detta måste ju ändå vara tidernas mest fifflade filmatisering? Har man läst boken & sett filmen fattar man vad jag menar :roll:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

När jag såg "Starwars" på bio på 70-talet tyckte jag det var kul fast en aningen barnsligt. Man hade ju "2001" som referens på den tiden. När 2:an (5:an) var var riktigt bra och man började greppa konceptet. 3:an funkade även om jag hade svårt för ewokerna.
De "nya" filmerna var jag misstänksam mot först, men när de tre filmerna var klara så tyckte jag det blev en mycket lyckad inledning till di gamle filmerna.
Numera är det en högtidsstund när frugan och jag sitter med projjen och ser om hela serien. Den har verkligen åldrats väl. Eskapism av ädlaste slag. En modern variant av amerikansk 1930-40tals "pulp" sf.

Själv så samlar jag SF i bokform, svensk utgivning hade ju sin storhets under 70-talet. Gillar alla genrer.. både "pulp" och mer seriös. Många favoriter, men jag sätter kanske Robert E Heinlein högst.
Tyvärr har SF numer trängts undan av skräpfantasy, och för en lite tynande tillvaro.
Klassisk fantasy ala Robert E Howard, Tolkien, CS Lewis, Frits Leiber, Mervyn Peake m.m tycker jag är underbar.
"Nyare" exempel som funkar är Moorecock, Stephen Donaldson och Gene Wolf bla.

Via film lever SF ändå ganska numer på på bion med Matrix, Children of Men, Pitch black, I Robot, Minority report, Total recall (hur många som helst) men i bokform är tillvaron mer tynande.

OBS Bästa rullen finns att köpa i en resturerad version BLADE RUNNER (undra hur många filmer som gjorts på Philip K Dick's böcker!) Nästan så jag funderar på att köpa en blu-ray spelare bara för det!
Senast redigerad av anli den sön 16 dec 2007, 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag har aldrig riktigt blivit så fast vid Star Wars. jag uppskattat filmvärdet och tycker idén är rolig. jag ser hellre en Starwars-film än typ filmerna som brukar gå på tv4.

Sagan om Ringen är ju däremot riktigt bra. var ett bra tag sen jag tittade på filmerna och läste böckerna. har sett alla Extended versioner i ett svep :shock:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Jag var ett stort fan av Star Wars som liten, men när de av mig hett emotsedda, något omgjorda varianterna av de tre först inspelade filmerna kom i mitten på nittiotalet började intresset falna. De nya dataanimationerna och nyinklippta scenerna gjorde inte filmerna bättre - tvärtom. De blev, tyckte jag, bara plastiga och fula. Och när sedan prequel-filmerna dök upp, och var ännu plastigare, tappade jag helt intresset. Dessutom kom jag att se de tre första i annat, mer negativt, ljus. Idag gillar jag fortfarande The Empire strikes back, och A new hope är en charmig matinéfilm, men resten... njae, de är inte riktigt för mig. Särskilt dålig tycker jag att episod två är med sin uselt spelade fåniga kärlekshistoria. Trean däremot är okej.

Förresten, om jag minns rätt planerade George Lucas från början att göra nio filmer, och började med del fyra. Är det bara jag som tycker att det var ett misstag att därefter ge sig i kast med tre prequels? Jag menar, man visste ju vad som skulle hända i stora drag. Nej, han borde satsat på att göra sina sequels istället. Särskilt som en del av de serier som utspelar sig under denna period - t.ex. Dark Empire - är ganska bra.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Är ju uppvuxen med StarWars. Hade inte så mycket S.W leksaker (några gubbar bara), men kompisen hade ALLT. Oj vad man lekte :D
Film 4-6 ligger varmt om hjärtat. Gillar jag Si-Fi och Fantasy väldigt mycket i både bok och film form.
Avskyr tråkiga och deprimerade böcker och filmer med socialrealism, usch.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

the_great_alfonzo skrev:Usch, den där liftarens guide till galaxen... Jaja, filmen må vara rätt kul att se på, men detta måste ju ändå vara tidernas mest fifflade filmatisering? Har man läst boken & sett filmen fattar man vad jag menar :roll:
Böckerna, unge herrn, böckerna! Världens längsta trilogi - fem böcker... Och ja, böckerna är oslagbart mycket bättre än filmen, men det är omöjligt att matcha dem. Jag har en b-filmatisering av Liftaren... från BBC på video. De tre första böckerna som TV-serie! Kult!!!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Finns många filmer jag gillade när jag var liten som jag inte skulle fundera på att titta på idag annat än av nostalgiska själ.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Suger gammal kamelpung. Tacka vet jag Bladerunner.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

älskar starwars. hade lukes x-wing när jag var liten :)
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

BarbequeVillage skrev:
the_great_alfonzo skrev:Usch, den där liftarens guide till galaxen... Jaja, filmen må vara rätt kul att se på, men detta måste ju ändå vara tidernas mest fifflade filmatisering? Har man läst boken & sett filmen fattar man vad jag menar :roll:
Böckerna, unge herrn, böckerna! Världens längsta trilogi - fem böcker... Och ja, böckerna är oslagbart mycket bättre än filmen, men det är omöjligt att matcha dem. Jag har en b-filmatisering av Liftaren... från BBC på video. De tre första böckerna som TV-serie! Kult!!!
Visstja! Läste den i form av en extra stor bok istället :) Den där B-serien du snackar om har jag också sett! För liten för att uppskatta b-grejor då, men jag minns allt :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Min son är en aning fanatisk när han går in för något.
Han har haft sina perioder, men Star Wars har defenitivt varit en ganska omfattande period.
Före det var det Pockemon.... Just nu är det Harry Potter renessans.
Ständigt pågående: James Bond.

Och han vet inte LITE om de här grejorna.
När han var typ 9 bast, så tittade vi på Kvitt eller Dubbelt på TV´n.
Nå´n 15 årig tjej som hade Star Wars som ämne.
William svarade rätt på hela 5´000 kronorsfrågan snabbare än hon gjorde.
Dessutom hade han fler alternativ rätt.

Jag satt och löste melodikrysset en lördag och gick bet på en dubbelfråga.
Helt plötsligt kom han in i köket och säger:
"Åh....det här är den låten. Från Dr No. Vet du att det är Ursula Andrews som sjunger den på riktigt"
Sen börjar han sjunga med i versen.
11 år gammal. Rätt svar i krysset var "No" och "Ursula Andrews"

Det här fenomenet kan göra att jag hyser en viss trötthet inför vissa områden.
Kan tillägga att min son talar konstant och förmodligen andas med ngn kroppsdel som ännu inte riktigt är klarlagd.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev: Kan tillägga att min son talar konstant och förmodligen andas med ngn kroppsdel som ännu inte riktigt är klarlagd.
Och var kan han ha fått det ifrån? :roll:

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddy_Lee skrev: Kan tillägga att min son talar konstant och förmodligen andas med ngn kroppsdel som ännu inte riktigt är klarlagd.
Mammas gener! :roll:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:
sa Mr 4745 inlägg. :lol:

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:
Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:
sa Mr 4745 inlägg. :lol:
Du har färre bara för att du är född i en mer tystlåten landsända! :)
- Jan Hellman
Skriv svar