Gasolin!
-
- Medlem+
Tack för tipset Dereborn!
Såg tråden 5 minuter innan start,ibland har man tur.
Såg tråden 5 minuter innan start,ibland har man tur.
Medlemspresentation:
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4283
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=4283
- anli
- VIP medlem
- blackparkas
- Medlem++++
Svensson skrev:Tack för tipset!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pe9JVkb2pFA[/youtube]
Jag hade en klasskompis som dog i en lavinolycka när vi var 24, varje gång vi hade fest hos mig så letade han fram Gasolin skivorna och slängde på This is My life. Tankarna går ofrånkomligt till honom varje gång jag hör den låten.
Riktigt bra låt är det måste jag säga.
Jag fick inte upp ögonen för den tack vare Kim Larsen, men gillar både originalet och Andrew Strongs version av den.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
...Andrew Strong...
Bra i filmen, sen bara jobbigt patetisk.
Javisst, en hes röst med stark volym, men hade inte filmen varit, så hade han fortfarande varit en coverbandsvokalist med ett gig var tredje fredag lokalt i sin hemkommun på irland, omtalad och populär blad invånarna där.
Kanske hade det varit mer rätt proportioner...
Javisst, en hes röst med stark volym, men hade inte filmen varit, så hade han fortfarande varit en coverbandsvokalist med ett gig var tredje fredag lokalt i sin hemkommun på irland, omtalad och populär blad invånarna där.
- TDHP
- Forumvärd
Haha, visste jag skulle göra samma sak så jag laddade dvd´n och spelade in! (Missade första kvarten dock!)dereborn skrev:Suck... Vem tror ni snarkade o sov i TV-soffan, och missade hela alltet? Var det bra?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
För all del. Jag hade dock förväntat mig lite mer liveklipp och musik men visst, den var helt klart sevärd! (började jobba kl. 6.00 i morse och känner mig lagom trött.)dereborn skrev:Suck... Vem tror ni snarkade o sov i TV-soffan, och missade hela alltet? Var det bra?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- TDHP
- Forumvärd
Fast han var visst oväntat bra på SRF häromåret?dereborn skrev:...Andrew Strong...
TDHP

TDHP
- blackparkas
- Medlem++++
Hört honom live ett par gånger, väldigt bra anser jag.dereborn skrev:...Andrew Strong...
Hade inte Harrison Ford jobbat som snickare i Hollywood hade han inte varit med i hans första rullar, då hade han kanske snickrat fortfarande...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Men hur bra är dom egentligen..!? Alltså.. Egentligen..
Jag tyckte de lät skit när jag var liten och knappt visste vad musik var för något och jag tycker det låter lika illa fortfarande.
Jag tyckte de lät skit när jag var liten och knappt visste vad musik var för något och jag tycker det låter lika illa fortfarande.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Geddan
- VIP medlem
Har upptäckt att vissa saker måste man ha fått med si i modersmjölken.funkys**t skrev:Men hur bra är dom egentligen..!? Alltså.. Egentligen..
Det gäller inte bara musik.
Kan t.ex. tänka mig att 20+ inte riktigt delar hyllningarna till Himla Många Program-humorn.
Hurriganes tror jag är svårt att börja digga som vuxen 2008.
Det var fruktansvärt bra då.....och då är det det fortfarande i våra öron.
Jag var inget stort Gasolin-fan....men jag kan tänka mig att det är lite samma sak.
Jag kan inte för mitt liv tycka att det låter bra om Rolling Stones.
Det kanske är lite samma grej?!

"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- TDHP
- Forumvärd
Som med mycket musik från uppväxttiden så är Gasolin förknippat med en hel del minnen! Appropå Hurriganes så var det bland mina första favvoband, men jag har inte lyssnat på dem på över 20 år. Hittade ett blandband med dem för ett tag sen som jag lyssnade igenom, och ALLT var väl inte riktigt lika bra som jag minns det... 

TDHP

TDHP
- Geddan
- VIP medlem
Precis min upplevelse när jag köpte Hanger (Stranded in the Jungle) för ngt år sedan.TDHP skrev:Appropå Hurriganes så var det bland mina första favvoband, men jag har inte lyssnat på dem på över 20 år. Hittade ett blandband med dem för ett tag sen som jag lyssnade igenom, och ALLT var väl inte riktigt lika bra som jag minns det...
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Svensson
- Forumvärd
känsla, magi, att beröras. Det är det det handlar om, inget annat. Om man tar ett band som TOTO så har de miljontals fans men mig berör de inte i det minsta lilla trots överdjävligt skickliga musiker och låtsnickrare.
För att dra den populära parallellen till bilar så är t.ex TOTO en Toyota Corolla för mig, pålitliga, tekniskt fulländade men ack så tråkiga
Gasolin däremot mer en oljedrypande 70 tals jänk. En antik konstruktion med många defekter men oj vad den berör mer än en Toyota.
För att dra den populära parallellen till bilar så är t.ex TOTO en Toyota Corolla för mig, pålitliga, tekniskt fulländade men ack så tråkiga
Gasolin däremot mer en oljedrypande 70 tals jänk. En antik konstruktion med många defekter men oj vad den berör mer än en Toyota.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag lyssnade mycket på Gasolin. Många bra låtar och väldigt stora personligheter. Vilket annat band skulle ha med den bilden som är på baksidan på "Live sådan" där dom sitter och ser helt förjävliga ut och dricker Tuborg? Ser ut som ett gäng alkoholister. Jag skrattar alltid gott åt den.
När jag bodde nere i Malmö på 80-talet vart jag över ganska mycket i Danmark och jobbade. Det var mer än vanligt att man såg Kim Larsen cykla omkring i Köpenhamn på sin gamla millitärcykel iklädd träskor, stickad tröja, regnrock och gummistövlar oberoende av vädret. Även mitt i sommaren och klarblå himmel. Jag saknar den tiden då musiker och artister fick ha en personlighet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3W-s4pCPs5k[/youtube]
Kim Larsen rappar....
//Jan
När jag bodde nere i Malmö på 80-talet vart jag över ganska mycket i Danmark och jobbade. Det var mer än vanligt att man såg Kim Larsen cykla omkring i Köpenhamn på sin gamla millitärcykel iklädd träskor, stickad tröja, regnrock och gummistövlar oberoende av vädret. Även mitt i sommaren och klarblå himmel. Jag saknar den tiden då musiker och artister fick ha en personlighet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3W-s4pCPs5k[/youtube]
Kim Larsen rappar....

//Jan
- blackparkas
- Medlem++++
Svensson skrev:känsla, magi, att beröras. Det är det det handlar om, inget annat. Om man tar ett band som TOTO så har de miljontals fans men mig berör de inte i det minsta lilla trots överdjävligt skickliga musiker och låtsnickrare.
Jag tycker Toto känns lite som en Mercedes eller BMW...
Stora, ganska tråkiga och med en massa lull-lull man inte behöver..
Men jag äger faktiskt nå´n Totoskiva och jag gillar en del av låtarna.
- Svensson
- Forumvärd
Och Merca och BMW är ju roligare än Toyotablackparkas skrev:Svensson skrev:känsla, magi, att beröras. Det är det det handlar om, inget annat. Om man tar ett band som TOTO så har de miljontals fans men mig berör de inte i det minsta lilla trots överdjävligt skickliga musiker och låtsnickrare.

Det är naturligtvis inget fel med att gilla Toto det är bara det att mig berör dom inte.
- blackparkas
- Medlem++++
Svensson skrev:Och Merca och BMW är ju roligare än Toyotablackparkas skrev:Svensson skrev:känsla, magi, att beröras. Det är det det handlar om, inget annat. Om man tar ett band som TOTO så har de miljontals fans men mig berör de inte i det minsta lilla trots överdjävligt skickliga musiker och låtsnickrare.
Det är naturligtvis inget fel med att gilla Toto det är bara det att mig berör dom inte.
Ja, iofs, men en Toyota finns det ju ingen finess med alls...

Kanske... Citroen då? Lite skumma finesser men fortfarande en ganska tråkig bil... som iofs berör en hel del... hm....
Toto berör dock inte mig heller, men nå´n låt har de allt gjort som man kan lyssna på en gång per år.
- Svarte_Jack
- Medlem++
Japp.Geddy_Lee skrev:Har upptäckt att vissa saker måste man ha fått med si i modersmjölken.funkys**t skrev:Men hur bra är dom egentligen..!? Alltså.. Egentligen..
Det gäller inte bara musik.
Kan t.ex. tänka mig att 20+ inte riktigt delar hyllningarna till Himla Många Program-humorn.
Hurriganes tror jag är svårt att börja digga som vuxen 2008.
Det var fruktansvärt bra då.....och då är det det fortfarande i våra öron.
Jag var inget stort Gasolin-fan....men jag kan tänka mig att det är lite samma sak.
Jag kan inte för mitt liv tycka att det låter bra om Rolling Stones.
Det kanske är lite samma grej?!
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Taurus
- Medlem++
Tyvärr kan jag inte delta i Gasolin-nostalgin. Jag är pro-hippies generellt och har själv en kasse batikvästar och peace-tingeltangel från tonåren, men den här danska 68-varianten med Tuborg och husockupation i ohelig förening klarar jag inte av, och det är vad Gasolin är för mig, trist nog.
Jag är också -67:a, men mina första plattor var Kiss-alster, och jag hade fullt upp med Hotter than Hell istället för danskarna
Jag är också -67:a, men mina första plattor var Kiss-alster, och jag hade fullt upp med Hotter than Hell istället för danskarna

- Jan Hellman
- VIP medlem
Ha ha ha!!! Nej det där var faktiskt en felformulering. Fotbeklädnade varierade men regnrocken var obligatorisk. Gummistövlar på vintern och träskor på sommaren. Fel av mig.dereborn skrev:Hade han träskorna utanpå gummistövlarna eller tvärtom?iklädd träskor, stickad tröja, regnrock och gummistövlar![]()

//Jan