Kiss!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

Inlägg av AntonJohansson »

Hellboy skrev:
Johannes skrev:I boken Kiss and make upstår alla spökmusiker listade. Även i någon KISS-box skall den informationen finnas.
Destroyer, Dynasty och Rock and roll over finns det spökbasister men inte på Love gun och Unmasked (förutom Shandi som ingen KISS-medlem spelar på). Animalize är värst, där spelar Gene bara på 4 låtar, resten spelas av Plasmatics-basisten. Då spelade han in en film samtidigt, kan ha berott på det. På Revenge skall han ha spelat på alla låtar utom Carr Jam `81.

Informationen kommer från en god vän som nog får betraktas som KISS-expert.
Men vilka var det som spelade då? Intressant....

//Jan

Jag vet att på Love Gun så spelar Paul Stanley bas på låten Love Gun och då spelar Gene Simmons kompgitarr i stället.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:I boken Kiss and make up står alla spökmusiker listad.
Nja, inte alla men ganska många. Och i boxen står alla listade som lirar på de inkluderade spåren.

Jimmy Haslip spelar bas på några spår på Creatures of the night-skivan. Det står mycket riktigt i "Kiss and make-up." Bob Ezrin spelar bas på några låtar på The Elder.
I övrigt har Paul Stanley (Love Gun), Eric Carr (I still love you), Ace Frehley (Torpedo girl), Bruce Kulick (nästan hela Carnival of souls) lirat bas på ett flertal låtar.

Gitarrister är det många: Rick Derringer, Bob Kulick, Robben Ford + många mindre namnkunniga. Trummisar också ganska många: Kevin Valentine, Anton Fig, Allan Schwartzberg et.c.
GurraG skrev:Jag har läst en insändare i Bass Player från en basist som påstod att han la basen på Gene Simmons soloplatta.
Det är Neil Jason, men det är ingen hemlighet, han står listad på omslaget.

*edit* skrev fel basist på Genes soloskiva, Will Lee spelade på Ace Frehleys...
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

kiss var bra fram till 77 sen gick det utför. skivorna från 80-talet är riktigt hemska. såg dom av nostaligskäl på donington 96 men skulle inte åka på dom igen om jag så fick betalt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jag är en av de som aldrig gillat KISS.
Vet inte varför men det är inte min grej...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

fieldflower skrev:Jag är en av de som aldrig gillat KISS.
Vet inte varför men det är inte min grej...
Då är vi två! Jag tror att det är hela konceptet. Antingen tycker man att det är tufft med sminket eller så tycker man att det bara är fånigt. Jag tyckte nog mest att det var fånigt och därför gav jag aldrig lyssnandet en riktig chans...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem

Inlägg av precision65 »

Det finns en DVD-bootleg där Paul Stanley fastnar med sin platådoja i scengolvet mitt under Detroit Rock City. Medans Crewet hjälper till att få loss honom, så tar Gene över leadsången. OCH spelar den supercoola basgången. Så helt värdelös är han inte i mina ögon iaf.

Jag tycker de ska ha respekt, KISS, för att de vill ge sina fans en så bra produkt som möjligt. Är det ett riff nå'n annan spelar bättre, så kan väl den musikern göra det.

AIK!

Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
gäst

Inlägg av gäst »

Jag hade KISS-posters på väggarna innan jag ens hade hört dom fast då var jag väl 10-11 år. Jag blev aldrig någon stor fan men jag tycker de har skrivit en hel del coola låtar genom åren. Bäst är ändå Aces soloplatta. Den första alltså, när alla gjorde varsin.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kuriosa:
Jag har skrivit autograf som medlem i KISS!
(postat storyn tidigare?)

Flög samma flight som KISS mella Gbg o Sthlm i mitten av 90-talet.

Jag hade lååångt stort hår, svarta kläder o solbrillor. Det hade KISS också.
Jag var bakis som en örn.
Det var KISS också.

Framme i sthlm hamnade jag bakom dom i gången ut efter bagagepickupen, det visade sej att både jag o herr Kulick hade gigbags på axeln. När vi kom ut i ankomsthallen stod en liten skock fans där med autografblock. (Det här var under perioden när KISS inte hade några hits o gitarrister o trummisar byttes ut varannan vecka.) Jag såg hur fansen tittade på mej, tisslade o tasslade lite o rätt var det var stacks det fram ett autografblock. Jag tänkte att - va fan -, skrev en oläslig kråka o knallade vidare. Tittade upp o såg att Gene hade vänt sej om o sett hela grejen.

- Han log o gav mej tummen upp!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

dereborn skrev:Kuriosa:
Jag har skrivit autograf som medlem i KISS!
(postat storyn tidigare?)

Flög samma flight som KISS mella Gbg o Sthlm i mitten av 90-talet.

Jag hade lååångt stort hår, svarta kläder o solbrillor. Det hade KISS också.
Det var KISS också.

Framme i sthlm hamnade jag bakom dom i gången ut efter bagagepickupen, det visade sej att både jag o herr Kulick hade gigbags på axeln. När vi kom ut i ankomsthallen stod en liten skock fans där med autografblock. (Det här var under perioden när KISS inte hade några hits o gitarrister o trummisar byttes ut varannan vecka.) Jag såg hur fansen tittade på mej, tisslade o tasslade lite o rätt var det var stacks det fram ett autografblock. Jag tänkte att - va fan -, skrev en oläslig kråka o knallade vidare. Tittade upp o såg att Gene hade vänt sej om o sett hela grejen.

Fan du skulle ha skrivit ditt namn så hade du också figurerat som en av Kiss spökbasister.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

dereborn skrev:Jag tänkte att - va fan -, skrev en oläslig kråka o knallade vidare. Tittade upp o såg att Gene hade vänt sej om o sett hela grejen.

Det där är ju hysteriskt roligt!! :lol: Och så visar det att bassister har skön humor. :thumbsup:

//Jan
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Är det vad Day of the eagle av Robin Trower handlar om?
"I saw a light just up ahead
But I couldn't seem to rise up from my bed."
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
dereborn

Inlägg av dereborn »

The Eagles...
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

Bild
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild