hosse skrev:
en USA Standard kostar ju över 10k här hemma. allt som oftast iallafall. om jag nu skulle köpt den så skulle jag sparat mer än en tusing.
Kostar Standarden över 10k?
De kostar väl 12000 nya på 4-sound vill jag minnas!?
Det har ju varit en hel del som gått för runt 7-8k iaf. I Sverige.
"Över 10k" får man ju en 70-talare för.
Under 10k med för den delen...
12000 är väl ändå över 10k, brakas?
ja, i vissa utförsäljningar m.m har man kunnat köpa för 7-8 här hemma. över 10k får du vad som helst, ett jetplan om du så önskar och har råd.
jag menar som såhär: om jag nu var i köpartagen så hade jag satsat på den från Amerikat istället för att betala dyrt i Sverige. nu är det billigare än från Tyskland också. jag hade sparat en stor summa pengar för min del och ändå fått en kvalitetsbas. säkert en individuell grej, men just nu hade jag köpt den basen från USA.
blackparkas skrev:
Ja, men nu var det en P-bas vi pratade om...
Är helt övertygad om att det går att tjäna pengar på att köpa från staterna, MEN många verkar glömma att kostnaderna för frakt är ganska höga + att moms tillkommer.
Som P-basen som nämndes, skulle aldrig i livet köpa den bara för att tjäna typ 1000 spänn (max) och inte få klämma på den och ingen möjlighet till att skicka tillbaka (typ).
Men Aguilar-exemplet är ju bättre. Go for it. Men försök pruta lite hos Mattisson först.
Läser Mattisson på pratabas? 14 jämnt och jag köper svensksålt!
ja, i vissa utförsäljningar m.m har man kunnat köpa för 7-8 här hemma. över 10k får du vad som helst, ett jetplan om du så önskar och har råd.
jag menar som såhär: om jag nu var i köpartagen så hade jag satsat på den från Amerikat istället för att betala dyrt i Sverige. nu är det billigare än från Tyskland också. jag hade sparat en stor summa pengar för min del och ändå fått en kvalitetsbas. säkert en individuell grej, men just nu hade jag köpt den basen från USA.
12k är över 10k, helt klart, men eftersom de kostar 12.490:- på 4sound så lär de finnas en hel del under 10 beggat, det var så jag menade..
Den för 4k i staterna får du inte testa, du får vänta på den ett tag, blir det nå´t fel så måste du skicka den över Atlanten. Istället för att köpa den för 500-1000 kr mer här hemma... Så jag håller inte med om att det i det fallet skulle bli så vansinnigt mycket dyrare i Sverige.
Hade man tjänat 2-3-4000 så visst, men på en AM-standard?
Nja.. det LÄR inte vara värt det..
12k är över 10k, helt klart, men eftersom de kostar 12.490:- på 4sound så lär de finnas en hel del under 10 beggat, det var så jag menade..
Den för 4k i staterna får du inte testa, du får vänta på den ett tag, blir det nå´t fel så måste du skicka den över Atlanten. Istället för att köpa den för 500-1000 kr mer här hemma... Så jag håller inte med om att det i det fallet skulle bli så vansinnigt mycket dyrare i Sverige.
Hade man tjänat 2-3-4000 så visst, men på en AM-standard?
Nja.. det LÄR inte vara värt det..
+1. Ska man handla därifrån ska det vara dyra grejor och sen ska man va säker på vad man får! Jag betalar gärna ~1000 för eventuell service man får i butiken samt möjligheten att återkomma om nåt skulle skita sig.
Här en artikel som handlar om att den låga dollarkursen inte slår igenom i svensk prissättning av varor med amerikanskt ursprung: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article30 ... kommentera
Ett av exemplen är en Fender American Standard-strata. En musikhandlare i Malmö som intervjuas menar att det är Fender Europa som sätter priserna, och att de svenska musikhandlarna får rätta sig efter det. En av slutsatserna i artikeln är (tämligen självklart) att det är generalagenterna och grossisterna som gör de stora vinsterna på den låga kursen.
GurraG skrev:Här en artikel som handlar om att den låga dollarkursen inte slår igenom i svensk prissättning av varor med amerikanskt ursprung: http://sydsvenskan.se/ekonomi/article30 ... kommentera
Ett av exemplen är en Fender American Standard-strata. En musikhandlare i Malmö som intervjuas menar att det är Fender Europa som sätter priserna, och att de svenska musikhandlarna får rätta sig efter det. En av slutsatserna i artikeln är (tämligen självklart) att det är generalagenterna och grossisterna som gör de stora vinsterna på den låga kursen.
Jag märkte det när jag försökte byta in min Fender.
"Dollarn har sjunkit så vi kan inte betala så mycket i inbyte" sa musikaffären.
Men de har inte sänkt priserna på de nya instrumenten.
Basscentral svarar inte på mail. Jag har mailat tre gånger i olika frågor och inte fått ett svar. Men tack för tipset!
Låter konstigt. Jag har haft omfattande mailkontakt med de, och de har alltid varit snabba att svara.
Ger de en chans till då.
Den här gången fick jag svar! Tyvärr var det inte svaret jag ville ha.
"Unfortunately Aguilar Dealer Policy Strictly prohibits All USA Dealers from Selling there products outside our borders. A couple of possible alternatives would be the following."
Dock så fick jag ett par alternativ som de tycker är likvärdiga. Jaaja, det var ju alltid nåt.
Dom svarade snabbt som ögat.
Dom vill ha $1574 för en svart Stingray med lönnplank, ink frakt och hard case. Det är 9600 pesetas. Åker jag på tull (och där med moms) hamnar kalaset på 12500. Humdedum...
Dom vill ha $1574 för en svart Stingray med lönnplank, ink frakt och hard case. Det är 9600 pesetas. Åker jag på tull (och där med moms) hamnar kalaset på 12500. Humdedum...
Kolla om dom kan skriva lägre värde på paketet när dom skickar det så slipper du det.
Kolla om dom kan skriva lägre värde på paketet när dom skickar det så slipper du det.
Mjo, men om det skadas i frakten är är det ju dumt att sätta att värdet är lägre än vad det är när man ska tjafsa med försäkringsbolaget. Om det skadas alltså.
"Vadå $1500, det står ju $500 på paketet?"
"Nää, asså du vet..."
Mjo, men om det skadas i frakten är är det ju dumt att sätta att värdet är lägre än vad det är när man ska tjafsa med försäkringsbolaget. Om det skadas alltså.
"Nää, asså du vet..."
Jo det är ju risken.. men hey man, take a walk on the wild side.
"Nää, asså du vet..."
Jo det är ju risken.. men hey man, take a walk on the wild side.
Men tror du att ett stort företag som Warmoth skulle gå med på at göra det?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman