Men utan T-ford och Jaguar hade vi inte haft Tesla och Huyndai i20, så att ha koll även på backspegeln är nödvändigt för att kunna placera samtidskonsten i en vettig kontext.Eagle Hazze skrev:En bra analys Taurus, jo ett samhälle består av flera estetiker, jag pratar bara om konstens estetik då det är mitt specialområde, andra här har specialkompetens på andra estetiker t.ex. arkitektur, musik , och de är viktiga att ta med i helheten.Taurus skrev:Ursäkta, men det där filmklippet var dynga. Snubben ger uttryck för en extremt konservativ konstsyn och säger i princip ordagrant att det bara är yta och traditionell estetik som är relevant.Mohinder skrev:http://youtu.be/lNI07egoefc
Motsvarande går att översätta till musik, och skulle innebära att 1900-talsyttringar som jazz, pop och rock är trivialt skräp, och att det bara är klassisk musik som har ett värde. Jag tror att väldigt få här på forumet har en sån syn på musik, bl a eftersom det totalt skrotar elbasen som fenomen.
Det är som en snubbe jag pluggade konst med i Uppsala. Han kom från "fin" Östermalmsmiljö, och hela kursen igenom var han totalt insnöad på den traditionella konstens dekorativa aspekter...
När det gäller den övriga diskussionen så har den blivit fokuserad på bildkonst, och jag vill bara lyfta fram att det finns andra konstarter också med andra infallsvinklar- själv är jag nischad mot arkitektur. Det kan också vara värt att poängtera att även om the bleeding edge är postpostmodernistisk - eller att man väljer att anlägga ett sånt perspektiv på det som skapas - så existerar och skapas konst med postmoderna, modernistiska och mer traditionella perspektiv fortfarande. Är man aktiv konstnär i samtiden så är kanske det postpostmodernistiska perspektivet och utgångspunkten är det intressanta, men det innebär inte att andra perspektiv inte är relevanta eller inte har något bruksvärde. Ungefär som att det fortfarande är många som lirar rockabilly och sjuttiotalsrock, även om det inte är det som ligger på listorna, och utan att det blir en ren retrogrej.
Jag utgår ifrån hur och var undervisning och forskning befinner sig på Sveriges konsthögskolor. Man kan jämföra de med den innovativa forskningsavdelningen på,t.ex. en bilfabrik, den är tight knuten till produktionen (examinerade konstnärer) Sedan så består även samhället av entusiastiska klubbar och föreningar som håller på med genrer ur historien. Någon klubb har inriktat sig på Jaguar som märke och ordnar utställningar och faktakvällar för sina medlemmar. en annan klubb heter T-fordens vänner osv. Det som är viktigt i sammanhanget är att dessa klubbar vet om att de samtida bilarna inte har mågot gemensamt med deras intressen och de försöker inte med artiklar och arga insändare att får bilfabriken att börja tillverka endast Jaguar från 1968-1972. I min bransch finns det fortfarande personer, sällskap osv som tror att vi lär ut och att den samtida konsten ser ut som på 1700-talet eller som de svenska romantikerna. Det skulle aldrig fungera i en automobilklubb att man hade så dålig insikt eller vilja att ta reda på hur det fungerar idag.
Själv har jag en examen i konstvetenskap, som inkluderar men inte är liktydigt med konsthistoria. Jag har också en examen i medievetenskap, och jag föreställer mig att relationen konstnärer-konstvetare är ungefär likadan som relationen journalister-medievetare, d v s ganska konfliktfyllt när praktiker och analytiker/historiker ska försöka mötas. Samma sak kan se ganska olika ut beroende på vilken sida av ankdammen man befinner sig

För övrigt är det intressant hur du exkluderar arkitektur från konstbegreppet, men det tarvar nog minst ett par flarror rött om vi ska kunna reda ut det tillfredställande