Jag tyckte att 2500 mil per år var mycket, men det kanske är för att jag bor i Sthlm... Båda dom bilarna ser faktiskt väldigt bra ut, vi hyrde en Ford Fusion/Mondeo i Amerikatt förra året och det var en väldigt trevlig bil, med Kombikupén kunde vi slänga in 2 stora resväskor, 2 handbagageväskor och varsin axelremsväska i bakluckan och fortfarande ha plats över att åka och handla lite öl. Dock tänker jag mig att bilen ska vara tillräckligt bra så att man kan ha den i rätt många år, och då att bilen ska vara tillräckligt stor för att överleva eventuell tillökning till familjen.
Enda jag stör mig på med förra generations Mondeo är att mittkonsolen ser ut som skräp om den inte har den stora skärmen.
Gällande det du säger om partikelfilter är det faktiskt något jag inte ens räknat på, jag har ju bara tänkt att med antalet mil vi kör per år så ska det inte behöva bytas om vi köper diesel, men våra 2500 mil består ju i regel av resor som är mellan 1-3 mil långa och sen några långkörningar här och var till farsan i Uppsala eller någons landställe. Servicekostnaden kan ju faktiskt käka upp mellanskillnaden i det läget.
Det kommer säkert bli som när vi köpte A-klassen till sist. Vi var inställda på en Golf, åkte för att kolla på en Volvo S40 på rekommendation från min morbror men åkte därifrån med en a-klass.
En annan fråga: När jag kollar total månadskostnad på en bil så kollar jag "bara" drivmedelskostnad, försäkringskostnad, årsskatt/12 och eventuell lånekostnad, borde man ta in en till parameter för reparation och sånt? Hur fan projekterar man det?