imaster skrev:Har tyvärr aldrig spelat på festival i Sverige men på ett par stycken i Tyskland (samt att jag lyckades fiffla till mig ett backstagepass på Wacken för en massa år sen) och upplägget med gemensamt backstageområde samt tidsbegränsad tillgång till loger har varit genomgående. Senast på WGT i Leipzig var ju lite lurigt eftersom det var rätt många scener på många olika ställen i stan men genomgående hade du tillgång till "ditt" backstageområde hela dagen du spelade, samt loger en timme innan och en timme efter gig. Sen var hotellet bokat enbart för artister och där fanns nån typ av speciallounge som bara vissa artister hade tillgång till (jag gissar att det var de största som satt där).
Tackar
Jag de flesta svaren beskriver att det finns en gemensam lounge/VIP/backstage för alla musiker, men att det kan förekomma ovanpå detta speciella arr.utrymmen för typ "de stora" för just den festivalen. Det är väl ett bra sätt att lösa problemet som fungerar. Arrangemanget verkar vara genomgående för både stora och små festivaler.
Modellen i Eksjö eller vad jag ska kalla det för är en VIP där ca hälften av artisterna har tillgång på på plus att samma procent även har tillgång på mat. Tanken med detta kan man se på alla selfies som dyker upp på styrelsen med sina ungdoms idoler

Styrelsen får känna sig i ett sammanhang och de andra musikerkollegorna som också spelar (oftast gratis) får ingen tillgång på något VIP område, de får ett funktionärsband runt armen och får sedan tjata sig runt på festivalen med sina instrument vid ut och inpassering vid speciella gates som är konstruerade för just utrustningspassage. osv. osv. Så vi har lackat ur på Eksjö Stadsfest då de har under tio år inte förändrat något och förstår inte poängen med musiker (som inte är deras ungdomsidoler) Så det är en aning patologiskt då t.ex. ett lokalt nedlagt band för tjugo år sedan återbildas. De var inte bra då och inte bra nu, men det är en smaksak, får full VIP access för att t.ex. någon i styrelsen hade en ungdomscrusch, då. Jag är inte van vid denna typ av neurotiska stystem från min huvudsaklig profession (konst) Sedan jag började ställa ut på en hög nivå ca tidigt 90-tal så har access aldrig varit ett problem på stora eller små utställningar där de deltagande både är stora internationella stjärnor och rookies. Man har samma access till samma middagar, VIP hotell osv. Där förekommer det också speciella arr. på hotshots, men det är en påbyggnad, inte på bekostnad av några andra konstnärer.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100