Några som säger sig fortfarande gå på FHM's linje...
blackparkas skrev: ↑tor 19 nov 2020, 23:10 Den som har intellektet i behåll inser ju att det finns mycket man hade kunnat göra annorlunda.

Några som säger sig fortfarande gå på FHM's linje...
blackparkas skrev: ↑tor 19 nov 2020, 23:10 Den som har intellektet i behåll inser ju att det finns mycket man hade kunnat göra annorlunda.
AmenTDHP skrev: ↑ons 16 dec 2020, 09:02 Å andra sidan verkar det ju inte gå speciellt mycket bättre för de länder som har både stenhårda lockdowns och munskyddskrav. Det sprids sakta men säkert. Enda sättet att stoppa det skulle nog vara fullständig karantän för hela världens befolkning, och det är ju inte möjligt. Planen att håla det hanterbart för vården är bra. Synd bara att vården har monterats ner i typ 30 år...
+1saft skrev: ↑ons 16 dec 2020, 11:22AmenTDHP skrev: ↑ons 16 dec 2020, 09:02 Å andra sidan verkar det ju inte gå speciellt mycket bättre för de länder som har både stenhårda lockdowns och munskyddskrav. Det sprids sakta men säkert. Enda sättet att stoppa det skulle nog vara fullständig karantän för hela världens befolkning, och det är ju inte möjligt. Planen att håla det hanterbart för vården är bra. Synd bara att vården har monterats ner i typ 30 år...
Skillnaden i dödstal mellan oss och grannländerna tror jag fortfarande beror i princip bara på att vi har misslyckats totalt med åldringsvården, och i viss mån att dom inte har större städer med trängsel på riktigt samma sätt som vi. För resten av världen går det väl inte speciellt mycket bättre eller?blackparkas skrev: ↑ons 16 dec 2020, 11:22 Första någorlunda nära bekanta dog av Covid förra veckan.
Ganska tråkigt.
En gubbe som man bråkat med i 15 år genom förra jobbet.
Som sagt, restriktionerna i Sverige är ju egentligen bra, men "vi" är dåliga på att följa dem.
Men att säga att generalisera och säga att det inte går så speciellt mycket bättre för de länder som har hårdare restriktioner är ju bollocks.
Kolla Norge, Finland...
Och vi kommer aldrig få reda på hur det hade sett ut om vi haft distansplugg i mer utsträckning eller munskydd i butiker och kollektivtrafik.
Det finns trots allt ganska många studier ang. munskydd där smittan i det närmsta försvunnit sedan man införde munskyddskrav.
Ska försöka hitta en bra länk, studien är gjord i Tyskland bl.a.
Skolorna panikstänger för tillfället.
Från att barn inte smittar till att man på många håll på minuten i princip stängde igår, och andra stänger på fredag istället för tisdag nästa vecka.
Vem FÖRSVARAR våra höga dödstal menar du? Men hur går det för resten av världen då som sagt?blackparkas skrev:Ett misslyckande är väl ett misslyckande?![]()
![]()
En annan grej med Norge/Finland om man ska fortsätta försvara varför vi har fler smittade är att vi förmodligen fick in betydligt fler smittade i landet från början.
Hur många finnar/norrmän åker till alperna liksom.
Men ja, största missen i Sverige är ju onekligen äldrevården.
Bedrövligt.
Nu har jag inte läst det du relaterar till men näää, det är inte dumt att låta en ekonom ge sin syn på en pandemi iom att ekonomin har ENORM påverkan på folkhälsan i ett längre perspektiv.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
För att det är gott?
Ja vi är överens om detta, tyvärr så fungerar kapitalism så att när ett företag har blivit globalt stort så är det samhällsfarligt att strypa deras inflöde då de äger för mycket personal och verksamheter. Ribban är för hög att man tillåter stora företag att äga för mycket. Små företag är framtiden, men då måste man avveckla alla djävla megaföretag så att det bara finns lokala företag. Då kan dessa lokala företag upprätta bra dealar med tillverkare.blackparkas skrev: ↑ons 23 dec 2020, 13:37 Ang. den där spåkulan.
Jag ser i spåkulan att alla småstäders centrum kommer att dö under 2021.
De dumma svenskarna skräms upp så mycket att de bara vågar gå till stora butiker med 3000 pers.
Tydligen är det mindre farligt med Corona på Biltema, ICA, Dollar Store, Mall of Scandinavia och Systembolaget där det är fullsmäckat med folk än i mindre städers centrala delar där det inte är så mycket folk och springer...
Om det där är iaf inte jag överens.Eagle Hazze skrev: Ja vi är överens om detta, tyvärr så fungerar kapitalism så att när ett företag har blivit globalt stort så är det samhällsfarligt att strypa deras inflöde då de äger för mycket personal och verksamheter. Ribban är för hög att man tillåter stora företag att äga för mycket. Små företag är framtiden, men då måste man avveckla alla djävla megaföretag så att det bara finns lokala företag. Då kan dessa lokala företag upprätta bra dealar med tillverkare.
När jag var ung så hade man flera små företag i samma bransch i samma småstad, då blev det konkurrens.Håcke skrev: ↑ons 23 dec 2020, 17:20Om det där är iaf inte jag överens.Eagle Hazze skrev: Ja vi är överens om detta, tyvärr så fungerar kapitalism så att när ett företag har blivit globalt stort så är det samhällsfarligt att strypa deras inflöde då de äger för mycket personal och verksamheter. Ribban är för hög att man tillåter stora företag att äga för mycket. Små företag är framtiden, men då måste man avveckla alla djävla megaföretag så att det bara finns lokala företag. Då kan dessa lokala företag upprätta bra dealar med tillverkare.
Enda sättet som kan leda till bra dealer, om det verkligen är målet, är konkurrens.
Inte en chans i världen att någon ger någon en bra deal ifall hen inte måste.