"Jag behöver en kram"-tråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Re: "Jag behöver en kram"-tråden

Inlägg av whatawaste »

:hug:

Nä. Tyvärr har ju små problem en tendens att bli ofantligt mkt större. Sen ramlar problemen in på löpande band.

Separation - bråk om att hitta bostad, går varandra på nerverna. Fan det tär! :( plus en binge andra problem...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Usch, låter inge kul.
Mitt i separation kan det mesta kännas som ett problem..
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

"Jag behöver en kram"-tråden

Inlägg av Tarzan08 »

Kram! Du, det finns folk som har svart bälte i att komma med vettig input i såna här situationer... En snubbe i trädkoja, t ex.....
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

:hug: Tack krabbar!
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Tror en liiiten liiiten kram kan vara på sin plats.
I mars får man veta om man har jobbet kvar...
Så nu är det 5 månader av att bita ihop och streta på och försöka glömma att D-day finns runt hörnet. :?

Men sett från den ljusa sidan riskerar jag iaf inte att behöva säga upp någon den här gången...
Faktiskt en lättnad.

Och väääldigt skönt att det här inte kom för ett år sedan då man låg i diket!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:Tror en liiiten liiiten kram kan vara på sin plats.
Så nu är det 5 månader av att bita ihop och streta på och försöka glömma att D-day finns runt hörnet. :?

Men sett från den ljusa sidan riskerar jag iaf inte att behöva säga upp någon den här gången...
Faktiskt en lättnad.

Stor (ca 168 cm) :hug:! Hade samma skit för ett halvår sedan.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Cuba skrev:

Faktiskt en lättnad.

Stor (ca 168 cm) :hug:! Hade samma skit för ett halvår sedan.
Tack!
Me too. Först nu jag börjar känna mig någorlunda tillbaka igen. Har tagit ett år.
Medlem i PB50+
bassjerk
Medlem

Inlägg av bassjerk »

känner mej också lite nere är provanställd på ett mindre företag med potatis o grönsaker som inriktning odling o distribution, jag har trivts o tyckt det fungerat bra o trodde jag skulle kunna vara kvar men vart uppsagd nu när provanställningperioden tar slut
och det pga detta skit år med regn och åter regn som gör att ca 40% av potäterna liger kvar i jorden och chefen måste snåla.
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Faktiskt en lättnad.

Det här är så jäkla osmidigt av Ericsson. Många av de som känner att de lätt får jobb nån annanstans lär väl sticka nu när det är skakigt och besked dröjer. Bra sätt att bli av med kompetens.

(Kram förresten, sugigt värre. Har bekanta och kollegor som möjligen drabbas här nere)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

flagg skrev:

Faktiskt en lättnad.

Det här är så jäkla osmidigt av Ericsson. Många av de som känner att de lätt får jobb nån annanstans lär väl sticka nu när det är skakigt och besked dröjer. Bra sätt att bli av med kompetens.

(Kram förresten, sugigt värre. Har bekanta och kollegor som möjligen drabbas här nere)
Fast det här är inte Ericsson - det här är LAS och annat kul som spökar.
Om man vill säga upp mer än (har för mig det var 50 personer men kan ha ändrats) så säger lagen 6 månaders varsel.
Varslet måste informeras innan förhandlingarna kan börja.
Uppsägningstiderna börjar ticka från uppsägningsdagen, men tar tidigast slut sista dagen på varslet.
Så för Ericsson är detta kostsamt iom att alla uppsägningstider kommer ticka på en bra stund efter varseltiden.
Det tar nog helt enkelt såhär lång tid att förhandla fram en så bra uppsägningslista som möjligt.

Men det är ju inte som att 90% ska bort, så de som är bäst och smartast och så kanske inte är de som är oroligast...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Fast det här är inte Ericsson - det här är LAS och annat kul som spökar.
Om man vill säga upp mer än (har för mig det var 50 personer men kan ha ändrats) så säger lagen 6 månaders varsel.
Uppsägningstiderna börjar ticka från uppsägningsdagen, men tar tidigast slut sista dagen på varslet.
Så för Ericsson är detta kostsamt iom att alla uppsägningstider kommer ticka på en bra stund efter varseltiden.
Det tar nog helt enkelt såhär lång tid att förhandla fram en så bra uppsägningslista som möjligt.

Men det är ju inte som att 90% ska bort, så de som är bäst och smartast och så kanske inte är de som är oroligast...
Jag är övertygad om att det kommer gå bra för dig. Du är en rackarns bra gubbe och det brukar gå bra för rackarns bra gubbar. Allt gott, mannen, och bamsekram från Södermalm.

//farbror Jan
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

fieldflower skrev:
flagg skrev:

Faktiskt en lättnad.

Mja, vet av egen erfarenhet att det blir rätt usel stämning när man får sånt här hängade över sig, är man vass på det man gör är det då lätt att fundera på gräsets grönhet nån annanstans även om man vet att man själv inte kommer drabbas. Har dessutom redan sett såna funderingar utryckas här nere, från vassa personer.

Företaget är givetvis bundet av avtal och byråkrati men det borde ändå att lösa på smidigare vis.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

flagg skrev:
fieldflower skrev:
flagg skrev:

Faktiskt en lättnad.

Mja, vet av egen erfarenhet att det blir rätt usel stämning när man får sånt här hängade över sig, är man vass på det man gör är det då lätt att fundera på gräsets grönhet nån annanstans även om man vet att man själv inte kommer drabbas. Har dessutom redan sett såna funderingar utryckas här nere, från vassa personer.

Företaget är givetvis bundet av avtal och byråkrati men det borde ändå att lösa på smidigare vis.
Tja.. Tycker man vänjer sig efter ett tag...
Har väl varit med om 7-8 varsel under mina år, och varseldagen, uppsägningsveckan och alla tack-å-hej vänjer man sig inte vid, men tiden mellan dessa tycker jag (oftast) knallar på ändå.

Håller med om att det vore trevligt om byråkratin kunde vara lite snabbare, men försök komma på ett scenario inom ramarna som skulle vara snabbare:
1. Förhandling endast inom varselperiod. (Lag)
2. 6 månader varsel. (Lag)
3. Att göra en bra turordningslista så man inte råkar sparka de bästa eller lägga ned de mest lönsamma områdena.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

fieldflower skrev:Tja.. Tycker man vänjer sig efter ett tag...
Har väl varit med om 7-8 varsel under mina år, och varseldagen, uppsägningsveckan och alla tack-å-hej vänjer man sig inte vid, men tiden mellan dessa tycker jag (oftast) knallar på ändå.
:shock: Nädu, jag hade varit long gone. Mycket roligare att vara på företag som växer istället ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

flagg skrev:
fieldflower skrev:Tja.. Tycker man vänjer sig efter ett tag...
:shock: Nädu, jag hade varit long gone. Mycket roligare att vara på företag som växer istället ;)
Jag har varit nästan 20 år på firman (de flesta varslen var under de hårda åren 2001-2004), och telecom är ett område som är lite blåsigt ibland (egentligen som de flesta områden förutom statlig och kommunal förvaltning).
Har (nästan) alltid haft roliga jobb, får ut en rätt trevlig lön och har rätt goda möjligheter till vidare utveckling.

Då Ericsson är världsledande på det huvudsakliga området (som jag jobbar inom) kan man nog inte klaga på tillväxten.
Men ibland måste även framgångsrika företag skära sina kostnader, som nu pga att världskonjunkturen hunnit ikapp...

Visst är det tråkigt med varsel, men vill man undvika det helt får man nog undvika anställning alldeles.
Men det ger skitdålig lön...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Känns som jag börjar bli forumets kramtomte vid det här laget, men en liiiiten en tror jag inte vore malplacerad. Ligger lite lätt morfindåsig och väntar på att få komma in till operation... Ont!
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:Känns som jag börjar bli forumets kramtomte vid det här laget, men en liiiiten en tror jag inte vore malplacerad. Ligger lite lätt morfindåsig och väntar på att få komma in till operation... Ont!
BAMSEKRAM!! Hoppas att det är en liten operation och att det inte är något jätteallvarligt. Allt gott.

//J
Användarvisningsbild
Per
Medlem++

Inlägg av Per »

Krya på sig!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

:hug:
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre

Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:Känns som jag börjar bli forumets kramtomte vid det här laget, men en liiiiten en tror jag inte vore malplacerad. Ligger lite lätt morfindåsig och väntar på att få komma in till operation... Ont!
Stor kram fieldflower! Tänker på dig!
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+

Inlägg av VHdiggare »

Kramar från Växjö
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Inlägg av Tarzan08 »

Kram kompis...

Tror nog att jag skulle behöva en liten kram här också... Here goes:

Till sommaravslutningen fick jag höra att jag inte längre hade någon tjänst på skolan i augusti. Det gällde alla lärare på högstadiet. Eftersom jag även hade lektioner för eleverna på lågstadiet så skulle de återkomma innan höstterminen drog igång. I början av augusti hörde jag av mig till de som har koll på personalen, och sa att jag fanns tillgänglig. De lovade att återkomma i slutet av veckan. När de ändå inte hört av sig på måndagen, veckan efter så mailade jag och hörde hur det gick. Då fick jag höra att "min" tjänst var tillsatt av en kille som (visade det sig) inte var lika omtyckt av eleverna och kollegorna.

Då sökte jag blixtsnabbt nytt jobb, såklart. Fick jobb på en ungdomsgård. Månadslön och hela tivolit... Vid anställningssmötet var jag noga med att berätta att jag spelar i coverband, och att jag har små barn... det skulle inte vara några problem. Schemat var ju bara ett förslag. Så när jag fick mitt nya schema gick jag såklart direkt in till chefen och sa att jag gärna jobbar alla eftermiddagar om jag slipper lördagskvällarna. Men se då kunde man inte ändra i schemat. Då föreslog jag att någon av de timaställda kunde vikariera för mig de datum jag har inbokade, och det fick ju lov att gå... men chefen var inte glad. Tilläggas bor att jag tog många extratillfällen när jag väl jobbade. Kom dit tidigare, gick senare... Jag skötte mig helt exemplariskt och var rätt så populär bland kollegor och ungdomar. Det var i slsutet av september jag skickade ett mail till chefen med samtliga datum jag skulle vara borta, eftersom vi ju har många spelningar i november och december. Då föreslog chefen att jag skulle jobba som timanställd istället, så att hennes schema inte skulle bli så ruckat. Jag gick med på det... dumt kanske...

Det tog bara några dagar, så stod jag med sisådär 45 minuters arbete i veckan.
Nu är alla pengarna slut, gagen går åt till att hålla hushållet typ flytande med släpande räkningar och allt möjligt skit som det innebär.

Men tro inte att klagosången är slut än!
I fredags fick jag bekräftat att min yngste son har ADHD. Jahapp... nya möten med skola, eventuell flytt till annan skolverksamhet och strul med det där. Det är ju bra att han äntligen får hjälp av skolan, men kanske inte riktigt vad jag behöver just nu. Min äldsta dotter riskerar att få underkänt i nästan alla ämnen för att hon helt enkelt skiter i plugget.
Jag får helt enkelt inte hennes morsa att hjälpa mig med att förklara hur viktigt det är med i alla fall godkänt i kärnämnen.

Min egen flickvän... (sista kapitlet)

Min fina tjej... Mike har träffat henne, har en obotlig och troligtvis dödlig sjukdom som heter EDS. Den har brutit ner all bindväv, och ger henne muskelproblem i form av kramper och konstant smärta. Dessutom har hon haft en stroke, vilket i sin tur har resulterat i en liten propp i hjärnan. Tack vare sjukdomen går det inte att operera, och kunskapen är för klen för att veta om det går att medicinera.
Varje dag är ett äventyr... inte heller något jag behöver.

Så... här sitter jag, som från början hade problem med deppisar för hösten, mörkret, kylan och allt det där... med fogden i hälarna, med sisådär 30:- på kontot och en fröjdefull jul om några dagar.

Ja, skönt att skriva av sig lite, tycker jag...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Fy fan så surt! Svårt att veta vad man ska säga, men du vet var jag finns om jag kan göra nå't för att underlätta!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+

Inlägg av VHdiggare »

Otroligt stor kram till dig Tarzan08 :hug: Nu har inte min son fått nå´n diagnos, men jag har suttit otaliga ggr i samtal med lärare och föräldrar sedan dagis, ang. min sons beteende...nu går han i ettan. Bara en sådan sak kan sänka en ......Fan va stark du är som kan orka allt detta du har omkring dig just nu.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Tarzan08 skrev:Tror nog att jag skulle behöva en liten kram här också... Here goes:
Nämen näää!! Fy vad tråkigt! Att dottern skiter i plugget behöver inte vara en katastrof för det går faktiskt att läsa upp betygen i efterhand även om det är lite bökigare. Och jag själv gick ut både högstadie och gymnasie med dom lägsta betygen någonsin och det har funkat åtminstone hyffsat i alla fall. Det finns många framstående som var fullständiga sopor i skolan. Det ska man inte glömma. Gällande grabben är det skitbra att han fått en diagnos. Det har var och varannan människa idag och när man vet vad det handlar om så är det mycket lättare att förhålla sig till det. Det är jättebra för grabben också att veta vad det handlar om och att medvetandegöra detta för sig själv är inte alls fel. Enligt min sambo så blir det "problemet" (eller vad man nu ska kalla det för) mindre med åren vanligtvis. Det kan växa bort. Jobb. Sök nytt jobb. Ska höra mig för bland dom lärare jag känner om dom hör talas om något musikorienterat. Det reder sig. Flickvännen är där det blir tråkigt på riktigt. Det där är ju inte alls kul. Bamsekram till dig..... :(
Skriv svar