Designa ditt eget band!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

[quote="Randy "SilverBack&"]
figgebass skrev:
Night Prowlèr skrev:
sorghwind skrev:
FreCKo skrev:Dave Grohl - Trummor
Billy Gibbons - Gitarr/sång
Lemmy - Bas/sång
Jag köper skivan, lätt!
Night Prowlèr skrev: Mina 2 cents är att Metallica har haft större impakt än Nirvana i musikhistorien.
Jag tror du har fel, jättefel. Jag gillar inget av banden men min uppfattning är att Nirvana hade väldigt väldigt stor inverkan på lite allt möjligt. Metallica, pja...

Man kan ju fråga sig om inte Metallica hade funnits hade Nirvana funnits då? Tveksamt enligt min opinion.
Jag tycker inte att dom har värst mycket gemensamt...Jag har svårt att förstå vad dom tidigare metallicaplattorna skulle ha haft för påverkan på Cobain....men han kanske var värsta fan'et av kvintackord i följder som eeeeeffffffeeeeeeeeeBbBbBbeeee med brölig sång över.....

Va fan är det för fel på eeeeeffffffeeeeeeeeeBbBbBbeeee nu då...(fan jag får lägga ner att skriva låtar...)...[/quote]

Ursäkta så djävla mycket - FÖRSÖKA - skriva låtar... :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:Alltså....det här ed att metallica har gjort ngt avtryck utanför håååårdråkkarcirklarna (bortsett från deras 6/8-låt...) känns lite orimligt.....dom är ju inte direkt Beatles eller stones.....

Det är det väl ingen som ens har påstått....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Va fan är det för fel på eeeeeffffffeeeeeeeeeBbBbBbeeee nu då...(fan jag får lägga ner att skriva låtar...)...[/quote]
Iget fel alls...om man inte vill kunna sjunga annat än e-type-melodier över det...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]

Va fan är det för fel på eeeeeffffffeeeeeeeeeBbBbBbeeee nu då...(fan jag får lägga ner att skriva låtar...)...
Iget fel alls...om man inte vill kunna sjunga annat än e-type-melodier över det...;-)[/quote]

Och vad är det för fel på E-type nudå!?!? :evil:

;)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
figgebass skrev:Alltså....det här ed att metallica har gjort ngt avtryck utanför håååårdråkkarcirklarna (bortsett från deras 6/8-låt...) känns lite orimligt.....dom är ju inte direkt Beatles eller stones.....

Ah..då missförstod jag....jag trodde att "utan metallica hade inte nirvana funnits" uttryckte ngt annat....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

figgebass skrev:
Ah..då missförstod jag....jag trodde att "utan metallica hade inte nirvana funnits" uttryckte ngt annat....[/quote]

Och du menar att grungen INTE har sina rötter i hårdrocken?
Intressant..

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:

Va fan är det för fel på eeeeeffffffeeeeeeeeeBbBbBbeeee nu då...(fan jag får lägga ner att skriva låtar...)...
Iget fel alls...om man inte vill kunna sjunga annat än e-type-melodier över det...;-)
Och vad är det för fel på E-type nudå!?!? :evil:

;)[/quote]
Han har ett melodisinne som får charlie parker att kännas som en säckpipas bordunton...;-)
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:
figgebass skrev:
Ah..då missförstod jag....jag trodde att "utan metallica hade inte nirvana funnits" uttryckte ngt annat....
Och du menar att grungen INTE har sina rötter i hårdrocken?
Intressant..[/quote]
Jag tycker inte att metallica och nirvana är direkt närbesläktade ...
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

quotefestival....!
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

BassLobster skrev:
Mr Spock skrev:
blackparkas skrev:Jag skulle ha Duff McKagan på alla instrument!!
- Varför inte Shane MacGowan? :D
Eller varför inte Rose McGowan? Hon är fräsch och har grymma lökar...hon spelar säkert jättefint med...

Bild
+1
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Njae, kanske inte närbesläktade precis, det kan jag hålla med om, men Metallica hade då en grym inverkan på hårdrockens varande eller icke varande.
De låg på listor etc etc och höll hårdrocken vid liv skulle jag vilja påstå.

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

FreCKo skrev:Dave Grohl - Trummor
Billy Gibbons - Gitarr/sång
Lemmy - Bas/sång
Njae...testa Andy Gibb - sång, istället...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

figgebass skrev:
blackparkas skrev:

Nja, jag kan ju faktiskt tycka och tro att Metallicas påverkan på rockscenen i stort faktiskt är större än vad "hårdrocksband" normalt har haft genom åren.

Sedan har jag iofs aldrig riktigt förstått Nirvanas eventuella storhet.
De gör ju ingenting som inte gjorts förut?
Eller, har jag missat något?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nej Randy, du har helt rätt...
Rätt i allt du säger...!

(Iaf i det HÄR inlägget!) :D

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Eller, har jag missat något?[/quote]
Om vi nu ska jämföra dom med Metallica så kan man ju bara enkelt konstatera att man kan spela rätt så många av nirvanas låtar på en ackegura och få ut nåt av det..om metallica kan sägas att man kan det med EN låt......
Detta är nu inte på ngt sätt något asolut mått på låtars värde men för mej ,som hellre lyssnar på en låt än ett riff eller en sampling eller en ball effekt, så är det värt mer att det finns ngt att sjunga på än att det är massivt drag i distbåkksen...
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem

Inlägg av Danko_Jim »

Kurt Cobain fick mig att bära kofta, det var väl det ända positiva med det bandet.
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Om vi nu ska jämföra dom med Metallica så kan man ju bara enkelt konstatera att man kan spela rätt så många av nirvanas låtar på en ackegura och få ut nåt av det..om metallica kan sägas att man kan det med EN låt......
Detta är nu inte på ngt sätt något asolut mått på låtars värde men för mej ,som hellre lyssnar på en låt än ett riff eller en sampling eller en ball effekt, så är det värt mer att det finns ngt att sjunga på än att det är massivt drag i distbåkksen...[/quote]

Tvärtom för mig, har garanterat spelat fler Metallicalåtar på ackegura än Nirvana....

Men vi kan väl dra slutsatsen efter det här att Figge inte direkt är nå´n rocker, och inte den som Backyard Babies ringer när de behöver vik-basist... :D

Nej, det känns som att du fått det här helt om bakfoten Figge. Guns och Metallica var ju det enda som folk lyssnade på under större delen av 90-talet. Hur har du kunnat missat det?
Nirvana också förvisso, men det var ju bara de där förvirrade, vilsna själarna..

Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem

Inlägg av Danko_Jim »

blackparkas skrev:
Detta är nu inte på ngt sätt något asolut mått på låtars värde men för mej ,som hellre lyssnar på en låt än ett riff eller en sampling eller en ball effekt, så är det värt mer att det finns ngt att sjunga på än att det är massivt drag i distbåkksen...

Nirvana också förvisso, men det var ju bara de där förvirrade, vilsna själarna..[/quote]

Haleluja, kunde ju inte ha sagt det bättre själv....
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev: Men vi kan väl dra slutsatsen efter det här att Figge inte direkt är nå´n rocker, och inte den som Backyard Babies ringer när de behöver vik-basist... :D
Haha...nej förhoppningsvis INTE!!!
Lök-rock-orkester!!
blackparkas skrev: Nej, det känns som att du fått det här helt om bakfoten Figge. Guns och Metallica var ju det enda som folk lyssnade på under större delen av 90-talet. Hur har du kunnat missat det?
Nirvana också förvisso, men det var ju bara de där förvirrade, vilsna själarna..
Ah...det enda som folk i gemen eller i Bollnäs just?
Mina polare har för god smak för Gun med rosen...;-)

Metallica är nog precis hur bra som helst och har influerat alla från Johan Sebastian Bach,Bea bartok och Maurice Ravel till Joni Mitchell och John Coltrane men för mej är det lika underhållande som att klippa en vattensjuk gräsmatta.....
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja. Det var säkert bara i Bollnäs som Metallica och Guns var stora. Säkerligen var det så...
Det var bollnäsborna som köpte miljoner skivor också, vi har fortfarande kvar allt här i ett centrallager dit man får gå när man lyssnat sönder sina skivor och hämta nya.

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

och min farsa kör jas...specialjas...
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

hehe, kul att folk inte verkar kunna skilja på "vilka tycker jag är bäst" och "vilka ändrade på mest". när dom nu kom på tapeten tror jag fan guns and roses har haft större inverkan på musikhistorien än metallica dom med. svårt att mäta, omöjligt att veta vem som har rätt, men så tror jag.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Ja jag tror nog att fler skrålat med i Paradise City än e eee e e f f f f f e e Bb e e Bb ....till en text om något otrevligt...;-)
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Saxofon - Chris Potter
Trombon - Robin Eubanks
Trummor - Brian Blade
Sång/Gitarr - Daniel Lanois
Gitarr - Adam Rogers
Backup Vocals - Emmylou Harris
Piano - Danilo Perez
Lead Bass - Linley Marthe