När jag var 20 hade jag nyss skaffat körkort för tunga fordon, så det enda som saknades på lappen var ett A. Jag tyckte jag borde fixa det snabbt. Alltså köpte jag en gammal Honda 250 Sport från 1960. Jag var dock tvungen att plocka isär den i smådelar och renovera.

Detta är förstås inte min hoj, men en likadan. Men min var blå.
Samtidigt började jag öva med kompisens lillebrors Honda 125:a.
Jag gjorde teoriprov och det gick förstås lysande efter flera månader med trafikstudier på heltid. Sedan var det körgård och det gick det också, men inte lika lysande.
Jag hade den lånade 125:an och den andre killen som körde upp samtidigt hade en precis likadan. Men den startade inte alls, så han använde också min lånade.
Sedan var det dags att åka ut i trafiken. Och där stannade det hela eftersom blinkern inte fungerade. Det är visserligen inte obligatoriskt med blinker, men finns det så ska den fungera. Fick inte använda hojen.
Det blev inget A på körkortet. Sedan sålde jag hojen i demonterat skick eftersom jag aldrig hade tid med den. Det var 125:ans ägares storebror som köpte den. Vad jag vet ligger delarna fortfarande i en plastsäck i hans garage, 32 år senare.
Ursäkta om det är en icke-mc-historia mer än mc-historia.
EDIT Meningsbyggnadsfel