Nytt liv

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

JAg springer en mil varannan dag. Tar ca 40min i mina Asics skor.

Och visst mår man bättre när man tränar och håller igång.

En mil varannan dag tycker jag är ganska soft och lättsam träning jmfrt med tiden då jag tränade stavhopp på hög nivå (pun intended).

Behinnorna är ett helvete men jag har inte haft problem med dem nu när jag bara kör löpning. När jag var stavhoppare så hade jag svår benhinneinflammation 6 månader om året. Det gjorde så jxxxa ont. Men med bedövningssalva och massage så blev det också hanterbart :D Förövrigt så är den metoden förklaringen till att nästan hela Sveriges friidrottselit är skadad :D

När det gäller att undvika benhinneinflammation så är följande bra:
1. Bra skor (Asics)
2. Stretcha ALLA muskler i benen (före och efter träning)
3. Springa på mjukt underlag, helst gräs men joggingspår är bättre än asfalt.

När det gäller träning som ska leda till viktminskning får man inte glömma att man måste ha fett också. Bra fett givetvis och inte margarin. Det gäller att kroppen inte ställer om till svält för då går man inte ner i vikt utan att bli sjuk.
Om man räknar kalorier så kan man dra ner sitt kaloriintag med ca 300 enheter per dag och man tappar 1-2kg per vecka.

Någon skrev tidigare i tråden att man kan träna hur mycket som helst om det är konditionsträning men så är icke fallet. Tränar man för hårt så försämras flera av kroppens funktioner, bla immunförsvaret. Det är givetvis bra att variera träningen och träna olika delar av kroppen MEN kroppen behöver ändå vila ett par dagar per vecka. Annars blir det som i svenska friidrottseliten, dvs kroppen håller ett år eller två.
Time is a cruel companion
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Sand är trevligt att springa i också! Har du någon strand i närheten så passa på att stolpa in den på joggingturen. Sand är jobbigt som satan dock.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Löwe
Medlem+

Inlägg av Löwe »

Kul att få igång träningen! Grym miljö du har att träna i dessutom.

Ett eventuellt tips för att slippa skavsår är att inte springa omkring i vanliga tubsockar, utan använda riktiga sportsockar! Du kanske har det redan..

När jag lirade innebandy som mest (typ 5-6 dagar/vecka) så hade jag tom två par på mig för att inte paja fötterna. Spelar ju ingen roll hur fina och dyra skor man har, om man har blodblåsor så man inte kan springa ändå..

Vanliga fobolls/innebandysockar är kung! (finns säkert superdupermegahightechlöpsockar också..)

Socka? Sockor? Sockar? Hjälp :oops:
Fender Precision ×2 | Sire v7 | Mesa/Boogie Carbine M9 | tks 215 | tks 212 | tks 112 |
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Löwe skrev:Kul att få igång träningen! Grym miljö du har att träna i dessutom.
Njäe, nu är jag tillbaka i Moss, så nu har jag bara ett industriområde att löpa i. Och det är inte mer inspiererande än vilket svenskt industriområde som helst. Men jag har för avsikt att skaffa en cykel och dymedelst transportera mig till trevligare omgivningar och kanske mjukare underlag.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Just nu är det inte så lockande att löpa i -13°C och 1 dm snö, men dessbättre öppnade igår ett nytt gym i grannhuset. Jag var nyss där och tränade för första gången. Jättelokaler och allt helfräscht. Massor av maskiner som jag inte vet vad de heter.
Från första januari övergår trafiken här i Østfold från Nobina till Nettbuss och personalen också. Det innebär att jag tränar gratis. Nettbuss betalar max 250 NOK per person och månad för gymträning. Träningen här kostar 249 NOK.
I vår planerar gymmet att expandera in i grannlokalen och då avsätta ett rum för en massör, vilket då är tänkt att bli jag. Så då blir det både träning och extrajobb.

EDIT
För övrigt kan jag meddela att jag håller på att lägga om kost också. Det blir någon variant av "Stenålderskost light" Undviker kolhydrater, men är inte absolutist.
Det verkar funka, men det är så förbannat mycket som faller bort, tyvärr. Men kolhydraterna är ju tydligen en stor bov vad gäller vikt.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
olator
Medlem

Inlägg av olator »

Härligt att höra att träningen har blivit en positiv vana,
har sysslat med vikt/övervikts frågor i många år och kan
nog hålla med om att kolhydrater är en stor bov i frågan
men är helt övertygad om att det dolda sockret är den största boven
varför är det socker i leverpastej? Och skall man använda sig
av lightprodukter så bör man nog vara försiktig
med aspartan som flitigt har använts för att öka aptiten
hos grisar och på så sätt få en snabbare viktöktning.
Jag började med ingenting och har fortfarande det mesta kvar.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men se här! Den här tråden har jag helt missat tidigare.

Den sjätte september började jag marschen mot ett friskare liv. Promenad till och från jobbet varje dag, dricka enbart vatten på vardagarna och skippa läsk samt tre besök på gymmet i veckan.

Promenaderna höll i sig en månad, sen blev det bilen igen. Men kosten (halva tallriken grönsaker, en fjärdedel kolhydrater och en fjärdedel protein), drycken och gymmet har jag kört vidare med sedan dess.

Märker att flåset är mycket bättre, jag har kommit ikapp och gått förbi i styrketräningen sedan jag tränade som mest för något år sedan och det känns allmänt bra.

MEN! Jag har inte gått ner ett enda kilo! Visst har jag kunnat dra in två hål på bältet och nästa hål har jag gått ner en storlek, men ändå. Har siktat in mig på att komma ner till 100 kilo till att börja med, men när det inte har hänt ett jota på tre månader känns det ju mindre skoj.

Och nä, jag fuskar inte. Super inte skallen av mig varje helg osv. Misstänker att man får ta och lägga om träningsschemat lite framöver. Skita helt i styrka och bara gnugga löpband, cykel och roddmaskin kanske. Men det är ju så tråååkigt!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Hellish skrev:Men se här! Den här tråden har jag helt missat tidigare.

Den sjätte september började jag marschen mot ett friskare liv. Promenad till och från jobbet varje dag, dricka enbart vatten på vardagarna och skippa läsk samt tre besök på gymmet i veckan.

Promenaderna höll i sig en månad, sen blev det bilen igen. Men kosten (halva tallriken grönsaker, en fjärdedel kolhydrater och en fjärdedel protein), drycken och gymmet har jag kört vidare med sedan dess.

Märker att flåset är mycket bättre, jag har kommit ikapp och gått förbi i styrketräningen sedan jag tränade som mest för något år sedan och det känns allmänt bra.

MEN! Jag har inte gått ner ett enda kilo! Visst har jag kunnat dra in två hål på bältet och nästa hål har jag gått ner en storlek, men ändå. Har siktat in mig på att komma ner till 100 kilo till att börja med, men när det inte har hänt ett jota på tre månader känns det ju mindre skoj.

Och nä, jag fuskar inte. Super inte skallen av mig varje helg osv. Misstänker att man får ta och lägga om träningsschemat lite framöver. Skita helt i styrka och bara gnugga löpband, cykel och roddmaskin kanske. Men det är ju så tråååkigt!
Löpband är i alla fall roligare än att löpa på ett industriområde. Särskilt när det är snö ute. På löpbandet kan man ju i smyg betrakta sina grannar. Förhoppningsvis är de av nåt annat kön än en själv. Sedan finns ju TV och en massa tekniska lustigheter på apparaten.

Sedan testade jag nån annan apparat som jag inte vet vad det heter, men som har två plattor man står på och två handtag. Man anger vikt, ålder och fler uppgifter och så talar den om exakt vad man förbränner, bl a. Rätt kul. Den träningen tog bra på lårmusklerna.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Marshall
VIP medlem

Inlägg av Marshall »

Crosstrainer?

Bild
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Marshall skrev:Crosstrainer?

Bild
Just det. Inte det fabrikatet, men samma princip.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Löwe skrev:Kul att få igång träningen! Grym miljö du har att träna i dessutom.

Ett eventuellt tips för att slippa skavsår är att inte springa omkring i vanliga tubsockar, utan använda riktiga sportsockar! Du kanske har det redan..

När jag lirade innebandy som mest (typ 5-6 dagar/vecka) så hade jag tom två par på mig för att inte paja fötterna. Spelar ju ingen roll hur fina och dyra skor man har, om man har blodblåsor så man inte kan springa ändå..

Vanliga fobolls/innebandysockar är kung! (finns säkert superdupermegahightechlöpsockar också..)

Socka? Sockor? Sockar? Hjälp :oops:
Att du var en sån strump- och fotfetischist, Löwe!?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Augh! Crosstrainer! Och den där jäkla ellipsmaskinen! Hur gör man för att inte se ut som en komplett idiot när man vinglar på dem?!
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Var hos doktorn häromveckan som ordinerade mer motion. Börjar bli småfet och rör alldeles för lite på mig + gillar mat och vin. Ingen bra combo...
Blodtrycket var för högt också så jag behöver ge hjärta och muskler en omgång varje dag annars kommer jag få en massa trubbel med hälsan om 5-10 år sa läkaren. Hursomhelst, åkte iväg och köpte en crosstrainer på Harald Nyborg och det var det bästa köpet på länge! Tar bra i benen och man får en väldigt skonsam träning har jag läst. Jag har alltid tyckt jogging är asjobbigt med benhinnevärk som konsekvens men detta ger verkligen inga såna besvär. Rekommenderas!
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Dan the Man skrev:Var hos doktorn häromveckan som ordinerade mer motion. Börjar bli småfet och rör alldeles för lite på mig + gillar mat och vin. Ingen bra combo...
Blodtrycket var för högt också så jag behöver ge hjärta och muskler en omgång varje dag annars kommer jag få en massa trubbel med hälsan om 5-10 år sa läkaren. Hursomhelst, åkte iväg och köpte en crosstrainer på Harald Nyborg och det var det bästa köpet på länge! Tar bra i benen och man får en väldigt skonsam träning har jag läst. Jag har alltid tyckt jogging är asjobbigt med benhinnevärk som konsekvens men detta ger verkligen inga såna besvär. Rekommenderas!
Benhinnevärk kom som ett brev på posten (nä förresten - mycket säkrare än ett brev på posten) när jag sprang i dåliga skor. Men efter att jag har köpt ett par skor för ett par tusen kronor efter tips här, (i början av den här tråden, tror jag) så är det problemet som bortblåst.
Men crosstrainer kanske också kan vara något. Men det blir svårt att få plats med den i husvagnen.
smarkebo på Skype
Tistou
Medlem

Inlägg av Tistou »

Tripod skrev:
Dan the Man skrev:Var hos doktorn häromveckan som ordinerade mer motion. Börjar bli småfet och rör alldeles för lite på mig + gillar mat och vin. Ingen bra combo...
Benhinnevärk kom som ett brev på posten (nä förresten - mycket säkrare än ett brev på posten) när jag sprang i dåliga skor. Men efter att jag har köpt ett par skor för ett par tusen kronor efter tips här, (i början av den här tråden, tror jag) så är det problemet som bortblåst.
Men crosstrainer kanske också kan vara något. Men det blir svårt att få plats med den i husvagnen.
bor du i en husvagn?
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Tistou skrev: bor du i en husvagn?
Ja, alla kan naturligtvis inte veta det, men det har rapporterats flitigt i trådarna här. Jag har familjen i Eslöv och jobbar i Norge och bor då i en husvagn. Jag kommer hem allt för sällan, max en gång i månaden. Snarare en långlång helg per sex veckor. Så det mesta av min vardag tillbringar jag i Moss, boende i en husvagn. Faktiskt i likhet med en PB-medlem till, "longhorned unicorn" från Malmö. Fast när han återkommer till Moss efter sommaren ska han skaffa lägenhet.
Själv åker jag upp till Norge i morgon bitti efter semester.
EDIT Vad gäller hälsoaspekten så är det nog rätt bra att jag återvänder dit. Det är mycket svårare att hålla på tränings- och kostvanor här hemma hos familjen än i mitt eget hushåll i Norge.
smarkebo på Skype
Tistou
Medlem

Inlägg av Tistou »

-
Senast redigerad av Tistou den ons 24 apr 2013, 11:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Jag förstår mig inte på det här med kondition och vad som styr det. Jag har vid flera tillfällen varit ute och sprungit min vanliga runda när jag trott att "nu har jag tränat massor och är i kanonform". Men nej då. Helt färdig efter en liten bit och måste nästan krypa runt.

Men nu, när jag inte har sprungit på tre veckor (jag har varit på semester i två veckor och glömde skorna i Norge, och har nu jobbat kväll en vecka och inte sprungit förrän nu i kväll) då trodde jag att det blir en katastrof och jag kommer att få ringa ambulans efter 500 meter. Men nu blev jag inte ens andfådd förrän efter nästan hela rundan. Snabbaste rundan över huvud taget, tror jag.
Varför blir det på detta viset? Jag förstår inte.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+

Inlägg av flagg »

Tistou skrev:Vad coolt. Har alltid tyckt lite problematiskt med övning/grannar när jag inte har råd med ett hus. I en husvagn kan man ju öva och spela hur starkt man vill.
Jag bodde förut i hyreslägenhet men vi flyttade till egen kåk vid årsskiftet. Den enda personen som någonsin klagat på mitt basspelande i lägenheten verkar på nåt mystiskt vis bo i det nya huset med :rolleyes: ;)
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Re: Nytt liv

Inlägg av unicornbass »

Tripod skrev:Så har det då börjat! Mitt nya liv. Nu har jag varit mina nya rutiner trogen sedan jag började. En löprunda varje kväll. Nåja, rask promenad, varvad med joggning, om det ska vara så noga.

Nu gäller det bara att orka vara ihärdig, nu när det inte finns någon alls som tjatar på mig om det.

För en tid sedan kände jag mig mycket förfallen. Ett halvår som bussförare hade satt sina spår. Vid tiden för Glanshammar var nog bottenrekordet. I sämre skick än så har jag nog aldrig varit i hela mitt liv. Sedan åkte jag hem till Skåne och förberedde och genomförde en mässa. Det medförde en massa fysisk aktivitet vilket i sin tur ledde till att jag började må märkbart bättre.

Det var motivering till att fortsätta och utöka aktiviteten även till vardags här i Norge.

Och hittills har jag lyckats vara trogen min rutin. I två dagar än så länge. Det du!
Grattis! verkligen kul att höra, jag blir så glad att höra detta! Kram på dig! :vinkar:
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Tripod skrev:Jag förstår mig inte på det här med kondition och vad som styr det. Jag har vid flera tillfällen varit ute och sprungit min vanliga runda när jag trott att "nu har jag tränat massor och är i kanonform". Men nej då. Helt färdig efter en liten bit och måste nästan krypa runt.

Men nu, när jag inte har sprungit på tre veckor (jag har varit på semester i två veckor och glömde skorna i Norge, och har nu jobbat kväll en vecka och inte sprungit förrän nu i kväll) då trodde jag att det blir en katastrof och jag kommer att få ringa ambulans efter 500 meter. Men nu blev jag inte ens andfådd förrän efter nästan hela rundan. Snabbaste rundan över huvud taget, tror jag.
Varför blir det på detta viset? Jag förstår inte.
Jag hade ett par väldigt kraftfulla löprundor straxt efter att jag kommit tillbaka till Norge efter semester. Nu har jag sprungit två gånger senare efter att ha levt lite mer strikt efter min diet, och trodde jag borde bli bättre och bättre. Men inte då. Tillbaka till "Ingen ork alls"
Kan det ha med dieten att göra? För lite kolhydrater? Går det ut över orken?
Det känns som om någon stängt av en strömbrytare och alls extrakraft är helt borta.
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem

Inlägg av Grafen »

Tripod skrev: Kan det ha med dieten att göra? För lite kolhydrater? Går det ut över orken?
Det känns som om någon stängt av en strömbrytare och alls extrakraft är helt borta.
Ja, vid LCHF är det vanligt att det tar flera månader innan konditionen kommer tillbaka.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Grafen skrev:
Tripod skrev: Kan det ha med dieten att göra? För lite kolhydrater? Går det ut över orken?
Ja, vid LCHF är det vanligt att det tar flera månader innan konditionen kommer tillbaka.
+1
Man måste äta för att orka, musklerna behöver glykogen, dvs kolhydrater. LCHF är grymt för att gå ner i vikt utan att tappa alltför mkt muskler, men det är inte världens bästa träningsdiet IMO.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
lill_frasse
Medlem+

Inlägg av lill_frasse »

Kör på det går över jag blir lika utslagen/trött vid omstart med lchf.
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++

Inlägg av Tripod »

Grafen skrev:
Tack. Skönt att veta att det inte är jag som är konstig. Det är jag väl i och för sig, men det är nog inte det som är orsaken till konditionsbristen. Det förklarar varför jag har oerhört mycket bättre ork när jag varit hemma hos familjen och misskött mig än när jag är på jobbet i Norge och följer dieten.
smarkebo på Skype
Skriv svar