Och visst mår man bättre när man tränar och håller igång.
En mil varannan dag tycker jag är ganska soft och lättsam träning jmfrt med tiden då jag tränade stavhopp på hög nivå (pun intended).
Behinnorna är ett helvete men jag har inte haft problem med dem nu när jag bara kör löpning. När jag var stavhoppare så hade jag svår benhinneinflammation 6 månader om året. Det gjorde så jxxxa ont. Men med bedövningssalva och massage så blev det också hanterbart

När det gäller att undvika benhinneinflammation så är följande bra:
1. Bra skor (Asics)
2. Stretcha ALLA muskler i benen (före och efter träning)
3. Springa på mjukt underlag, helst gräs men joggingspår är bättre än asfalt.
När det gäller träning som ska leda till viktminskning får man inte glömma att man måste ha fett också. Bra fett givetvis och inte margarin. Det gäller att kroppen inte ställer om till svält för då går man inte ner i vikt utan att bli sjuk.
Om man räknar kalorier så kan man dra ner sitt kaloriintag med ca 300 enheter per dag och man tappar 1-2kg per vecka.
Någon skrev tidigare i tråden att man kan träna hur mycket som helst om det är konditionsträning men så är icke fallet. Tränar man för hårt så försämras flera av kroppens funktioner, bla immunförsvaret. Det är givetvis bra att variera träningen och träna olika delar av kroppen MEN kroppen behöver ändå vila ett par dagar per vecka. Annars blir det som i svenska friidrottseliten, dvs kroppen håller ett år eller två.