Jakt

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Stamnäs förresten, mellan Ström och Hudik?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
dereborn

Inlägg av dereborn »

men också genom att använda sig av elektricitet (fungerar som element).
det fattade jag inte riktigt...?
Att värma växthusen med el-element kan väl inte vara det du menar?

En förkrossande majoritet av svenska växthus värms väl upp med hjälp av fossila bränslen, och alternativet är att köpa såna grönsaker som odlats där det finns naturlig värme, och då blir transporternas miljöpåverkan ett problem.
Kossorna sprider metangas och äter upp gräs som växer på mark där man annars kunde odlat mat åt fattiga, men inte transporterat den dit där dom fattiga bor, för då dör vi av miljöförstöring.

Ack, den som ändå vore en ovetande råbock som lever lycklig tills någon vänlig jägare släcker lyset... ;-)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

dereborn skrev:Ack, den som ändå vore en ovetande råbock som lever lycklig tills någon vänlig jägare släcker lyset... ;-)
Det skall väl vara då om någon galen tysk s.k. älgjägare knäpper en medan man står på scen... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Bean's Bassics
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ja, eller nån man blivit ovän med på internet....

...eller nån basist som vill sno giget!
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Ej jägare, men en av kameramännen på Jakt & Fiske är en av mina bästa vänner. Så... öhm... Vad nu det har med saken att göra. =P
dereborn

Inlägg av dereborn »

Det var ju så tråden började! Jakt & Fiske på TV4xx

vackert!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Min bror, som är journalist men jobbar just nu som kantor på Mallorca, har en bössa. Han skrev en artikel om jaktresor till Sydafrika (han gillade inte upplägget) och blev sedan filmad av nåt nyhetsprogram i TV i skogen med bössan (och grön hatt).
"Sven Årnes, Jägare" stod det på bilden....
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

jagade när jag var liten 14-16år(kommer från landet där det går till hur som helst)
har jägarexamen samt en hagelbössa(står på farsan)

sen blev jag blödig och slutade.

Numera äter jag knappt kött längre men kallar mig inte vegetarian för det.

En vegan jag umgicks med för några år sen åt dock vad han kallade för "snällkött" = vilt som är jagat i skogen - inga transporter ingen ohuman hantering osv.

intressant tanke....
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Inlägg av dereborn »

criss skrev:En vegan jag umgicks med för några år sen åt dock vad han kallade för "snällkött" = vilt som är jagat i skogen - inga transporter ingen ohuman hantering osv.

intressant tanke....
Det DÄR gillar jag!
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

criss skrev:En vegan jag umgicks med för några år sen åt dock vad han kallade för "snällkött" = vilt som är jagat i skogen - inga transporter ingen ohuman hantering osv.

intressant tanke....
Hurra för det!

Bean's Bassics
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 23:30, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det som är så märkligt är ju att det när det snackas jakt är det så oerhört känsligt.
Jag tror att det beror på att jakt oftast är en hobby. Jägaren finner nöje och spänning i att jaga, men slaktaren finner knappast något nöje i att sätta bultpistolen mot kons panna. För vegetarianen eller djurvännen är det förstås väldigt provocerande att man kan ha dödande som hobby, oavsett vad man sen gör med köttet.
Personligen anser jag att älgjakt är nödvändig, då vårt skogsbruk gör att älgstammen annars skulle skena iväg totalt. Det ena ger det andra, och för man skogsbruk så måste man också hålla koll på de djurarter som gynnas av det.
Jakt på fågel, hare och sånt förstår jag däremot inte riktigt. Då är det tydligt att det bara är för nöjes skull. Men om djuren inte är fridlysta och man faktiskt äter upp dem så spelar det väl ingen roll egentligen.
Jakt på björn och varg tycker jag är så fel det kan bli. Skaffa elstängsel, bonnjävlar som klagar på att vargen river får eller annat. Vargen är utrotningshotad och inga argument biter där.

Slutligen så äter jag kött men skulle gärna vara vegetarian. Då av rena miljöskäl, jag bryr mig inte så mycket om djur som individer. Tyvärr är det extremt mycket jobbigare och dyrare (sjukt nog) att äta allsidig vegetarisk kost, så det får vänta tills jag pluggat klart och har lite vettigare budget. En viss mängd näring från kött kräver TIO gånger mer landyta än lika mycket vegetabilisk näring (och det spelar ju ingen roll om det är ett vilt djur eller ett uppfött). Jag kan inte riktigt leva med det, förutsatt att jag har råd att ändra mig, vilket jag inte har just nu.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
dereborn

Inlägg av dereborn »

So, the day has finally arrived....pigs can fly!

Jag instämmer helt och fullt i ett inlägg som Makten har skrivit! Väl formulerat och precis mina åsikter! (möjligen är din längtan efter att bli vegetarian något starkare än min... ,-))

Cheers, Bro!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Jag äter inte kött, men andra får göra som de vill. Det är med det som med mycket annat, att man ska inte dyvla på andra sina egna åsikter.
Jag har läst nånstans om indianerna att de ansåg att man måste vara vän med djuren så att de lät en äta upp dem. Lite tänkvärt.
Sen som någon skrev att skjuta djur i skogen var hemskt i mångas ögon men att äta industrislaktade djur var ok, måste bero på att man inte vill veta hur det igentligen går till när köttet hamnar i affären.

Vi odlar grönsaker i trädgården som rådjuren äter upp, kan inte nån skjuta dem åt mig.
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Makten skrev:Skaffa elstängsel, bonnjävlar som klagar på att vargen river får eller annat. Vargen är utrotningshotad och inga argument biter där
Nu ligger Dereborn på 2:a plats och Bassdude har förpassats till bronsplats. :lol:

Skål Makten.

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:So, the day has finally arrived....pigs can fly!

Jag instämmer helt och fullt i ett inlägg som Makten har skrivit!
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

ferm skrev: Vi odlar grönsaker i trädgården som rådjuren äter upp, kan inte nån skjuta dem åt mig.
ehh...skjuta upp grönsakerna, eller?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Man kan röka morötter :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det som är så märkligt är ju att det när det snackas jakt är det så oerhört känsligt.
Jag tror att det beror på att jakt oftast är en hobby. Jägaren finner nöje och spänning i att jaga, men slaktaren finner knappast något nöje i att sätta bultpistolen mot kons panna. För vegetarianen eller djurvännen är det förstås väldigt provocerande att man kan ha dödande som hobby, oavsett vad man sen gör med köttet.
Jo, jag inser nog att det är så.

Är det politiskt korrekt för en slaktare att erkänna han trivs med sitt jobb? :roll:

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev: En viss mängd näring från kött kräver TIO gånger mer landyta än lika mycket vegetabilisk näring (och det spelar ju ingen roll om det är ett vilt djur eller ett uppfött).
Det måste väl ändå ha betydelse om det är vildmark djuret strövar omkring i eller om det är uppodlad åkermark med allt vad det innebär med gödsling, maskiner för att skörda etc?

Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

Bean skrev:
Makten skrev:Skaffa elstängsel, bonnjävlar som klagar på att vargen river får eller annat. Vargen är utrotningshotad och inga argument biter där
Nu ligger Dereborn på 2:a plats och Bassdude har förpassats till bronsplats. :lol:
men för helvete! :evil:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

:lol: Du får kämpa för att återta pole position ju.

Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det måste väl ändå ha betydelse om det är vildmark djuret strövar omkring i eller om det är uppodlad åkermark med allt vad det innebär med gödsling, maskiner för att skörda etc?
Egentligen inte. Ett djur som rör sig fritt i skog och mark gnager själv i sig tio gånger mer föda än vad du får ut av det [tillägg: alltså, det gnager förstås i sig hundratals gånger mer, men av det vi äter har 900% mer gått "till spillo" under djurets levnad]. Visserligen har det ju ofta en roll i ekosystemet också, så det blir lite svårt att dra sådana paralleller.
Gödslet hör egentligen inte alls till frågan då det tas någonstans ifrån. Man flyttar alltså bara runt näringen till olika platser, men lika stora resurser krävs ändå. En ogödslad mark ger ju mindre avkastning, men var kommer gödslet ifrån? :wink:
Ju lägre i näringskedjan man utvinner det vi stoppar i oss, desto mindre resurser krävs. En liten bonus är att man får i sig mindre miljögifter också, då de annars lagras upp i djuret under dess livstid. Att äta rovdjur högt i näringskedjan är inget vidare i det avseendet alltså (tonfisk, någon?).
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:
Svensson skrev:Det måste väl ändå ha betydelse om det är vildmark djuret strövar omkring i eller om det är uppodlad åkermark med allt vad det innebär med gödsling, maskiner för att skörda etc?
Egentligen inte. Ett djur som rör sig fritt i skog och mark gnager själv i sig tio gånger mer föda än vad du får ut av det [tillägg: alltså, det gnager förstås i sig hundratals gånger mer, men av det vi äter har 900% mer gått "till spillo" under djurets levnad]. Visserligen har det ju ofta en roll i ekosystemet också, så det blir lite svårt att dra sådana paralleller.
Gödslet hör egentligen inte alls till frågan då det tas någonstans ifrån. Man flyttar alltså bara runt näringen till olika platser, men lika stora resurser krävs ändå. En ogödslad mark ger ju mindre avkastning, men var kommer gödslet ifrån? :wink:
Ju lägre i näringskedjan man utvinner det vi stoppar i oss, desto mindre resurser krävs. En liten bonus är att man får i sig mindre miljögifter också, då de annars lagras upp i djuret under dess livstid. Att äta rovdjur högt i näringskedjan är inget vidare i det avseendet alltså (tonfisk, någon?).
Det är klart att en älg behöver näring som en ko eller ett får givetvis, men om det är konstgjord gödsel som framställts i en industri och fraktad med dieseldrivna lastbilar, om ogräsbekämpningsmedel bestående av diverse kemikalier användts och om "komaten" slutligen skördas med dieseldrivna traktorer så måste det väl vara mer energi som går "till spillo" och miljön belastas betydligt mer. Jag menar allt det älgarna mumsar i sig växer ju där i skogen vare sig vi vill eller inte. :roll:

*edit*
Kom att tänka på alla övergödda insjöar som växer igen pga många års jordbrukande.

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev:
anli skrev:Har en hagelspruta, men idkar inte jakt på djur...
Utan jakt på...? :D
Hemglassbilen! :evil:

Sorry för OT:n Dereborn, men när jag hör den förb.... melodin vill jag bara ladda dubblan! :evil:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar