Makten skrev:Nej, det var på den gamla industribanan ut till Hässelby.Klopper skrev:Var det där silverpilen rullade?
Latrintåget som luktade mög!

Då var det där som skit in skit ut gällde!

Makten skrev:Nej, det var på den gamla industribanan ut till Hässelby.Klopper skrev:Var det där silverpilen rullade?
Latrintåget som luktade mög!
http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imagingJohannes skrev:HDR-bild? Vad är det?
Kamerans dynamiska omfång är betydligt mindre än ögats, och om man exponerar efter högdagrarna så kommer skuggorna att bli helt svarta. Exponerar man efter skuggorna så blir istället högdagrarna helt utbrända. Om man då tar flera olika exponeringar så kan man slå samman dessa med speciell mjukvara för att emulera ett högre dynamiskt omfång. Man "komprimerar" bilden kan man säga, ungefär som en ljudkompressor. Den totala dynamiken i de separata exponeringarna är alldeles för stor för att kunna visas på en datorskärm (eller ens på papper) egentligen.Johannes skrev:HDR-bild? Vad är det?
Det är fyra separata exponeringar. Man kan fejka "HDR-utseende" med bara en enda exponering, men det blir väldigt brusigt och inte alls lika bra. Anledningen att man använder flera exponeringar är helt enkelt att kamerans dynamik från mörkaste mörkt till vitaste vitt inte räcker till för att täcka alla nyanser i motivet med en enda exponering.Johannes skrev:Ännu en puckad fråga:
Är det fyra olika (separata) bilder eller har du tagit EN bild och ändrat exponeringen i datorn (går det?) några gånger?
Jag tycker att det är ganska kul att förklara, så fråga på du.Jag inser att för er som har hållit på med foto ett tag så är mina frågor helt bedrövliga men jag skämtar verkligen inte, jag är precis lika okunnig som det verkar. Jag föröker lära mig lite grundläggande fotografering men kan ingenting än så jag tycker det är skitkul med bilder och förklaringar till hur ni gjort. Perfekt med möjlighet att ställa frågor också.
Haha, ja precis. Det är lite besvärligt när vägrenen inte ligger still...macahan skrev:klart du kunde blåsa på, vägen var ju helt ren...Svensson skrev:Mobiltfn bild igen tagen i 110 blås(obs skämt) efter E10 i torsdags...
Ren tur att du inte fick en hedersbuckla och en stek med hem!Svensson skrev:Haha, ja precis. Det är lite besvärligt när vägrenen inte ligger still...macahan skrev:klart du kunde blåsa på, vägen var ju helt ren...Svensson skrev:Mobiltfn bild igen tagen i 110 blås(obs skämt) efter E10 i torsdags...