Jag vill ju helst ha ett objektiv med vidvinkel OCH någorlunda zoom-möjligheter, jag vill släpa på så lite prylar som möjligt...Makten skrev:Det är nog främst skärpan som inte är tokbra. Men skärpa är knappast allt, och tänker man inte skriva ut brottarstora bilder så duger det nog gott. Bildstabiliseringen behövs just för att objektivet är ganska ljussvagt, tänk på det. Ett ljusstarkare objektiv ger inte samma behov av bildstabilisering eftersom man kan få kortare slutartider ändå. Men någon ljusstark normalzoom som är så lång som 85 mm finns inte, så du har inte så mycket att välja på. Klarar man sig utan så mycket vidvinkel så finns det lite andra saker, men då är det dyyyrt.Johannes skrev:Det är just bildstabiliseringen och 85 mm jag vill åt... Svårt, det där.
Vad är det som en del anser vara rent dåligt?
Jag är ju rookie och kan inte annat än att läsa specifikationerna. Har inte kunskapen att bilda mig en egen uppfattning ännu.
Fototråden
- Makten
- Medlem++
Då är det nog ett bra val. Cyberphoto säljer ut det för 5 lakan: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=17-85_IS Det indikerar nog att det är ett nytt på gång, men det kommer antagligen bli dyrare.Johannes skrev:Jag vill ju helst ha ett objektiv med vidvinkel OCH någorlunda zoom-möjligheter, jag vill släpa på så lite prylar som möjligt...
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- fieldflower
- Hedersmedlem
- hosse
- Medlem+++
jepp. svartvita flygfoton. ascoolt makten!Johannes skrev:Flygfoton och Led Zeppelin.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Klopper
- Hedersmedlem
En bild från tidigt 80-tal.
Hårt pressad Tri-X 3200 Asa.
Sorry för storleken.
Har inget program för att fixa till den.

Hårt pressad Tri-X 3200 Asa.
Sorry för storleken.
Har inget program för att fixa till den.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Klopper
- Hedersmedlem
Jajjamensan!
Anneli Rydé.
Från Rondo på Liseberg 1:a soloturnén.
Skall kolla picasa. Tack!
Anneli Rydé.
Från Rondo på Liseberg 1:a soloturnén.
Skall kolla picasa. Tack!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.

- Geddan
- VIP medlem
T.ex. http://www.scandinavianphoto.se/product ... ID=1559329Johannes skrev:Finns det fodral till objektiven att köpa? Alltså ett litet fodral med plats för bara ett objektiv? Som en trumcase ungefär fast mindre och i så fall, vad kallas det?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
Tackar. Bra att det existerar. Bubbelplast i plastpåse är ju inte det bästa alternativet...Geddy_Lee skrev:T.ex. http://www.scandinavianphoto.se/product ... ID=1559329Johannes skrev:Finns det fodral till objektiven att köpa? Alltså ett litet fodral med plats för bara ett objektiv? Som en trumcase ungefär fast mindre och i så fall, vad kallas det?
- anli
- VIP medlem
Tycker synd om min granne... gammal landskapsfotograf i den konstnärliga skolan som har haft det tufft att ställa om till datorer, minneskort mm. Typ sånt här fotade han förr, samt hans levnadshistoria:
http://www.wildnesswithin.com/chang.html
Har suttit några gånger de senaste åren och nervöst hjälpt honom att säkerhetskopiera kort från ett minneskort...
Nu fixar han sånt själv som tur är.
Numer är det mest bröllopskort i USA där han hittar villbråd numera.
http://johnchangmccurdy.tripod.com/Gallery/
Får tillbringa större tiden av året på andra sidan atlanten, mer jobb där. Han måste ju överleva...
http://www.wildnesswithin.com/chang.html
Har suttit några gånger de senaste åren och nervöst hjälpt honom att säkerhetskopiera kort från ett minneskort...

Nu fixar han sånt själv som tur är.
Numer är det mest bröllopskort i USA där han hittar villbråd numera.
http://johnchangmccurdy.tripod.com/Gallery/
Får tillbringa större tiden av året på andra sidan atlanten, mer jobb där. Han måste ju överleva...
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
-
- Medlem++
Tänkte att jag kunde använda den här tråden för att göra mitt första inlägg på detta forum, eftersom mitt stora intresse vid sidan om bas-spelande är just fotograferande. Så här kommer en liten länk till min portfolio:
http://jonatan.sallyproductions.com
http://jonatan.sallyproductions.com
-
- Medlem++
Hehe, det finns nog risk för att resultatet blir lidande tror jag =)Geddy_Lee skrev:Sitter och ställer och fixar vigselbilder i PhotoShop.
Jösses va tråkigt!!!
Jag vill ha spriiiiit!
Fast då kanske resultatet blir lidande.
Du jobbar som fotograf i Örebro alltså? Frilans eller är du anställd någonstans?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Geddan
- VIP medlem
Jag jobbar inom skolfoto sedan 17 år tillbaka.Indigo skrev:Hehe, det finns nog risk för att resultatet blir lidande tror jag =)Geddy_Lee skrev:Sitter och ställer och fixar vigselbilder i PhotoShop.
Jösses va tråkigt!!!
Jag vill ha spriiiiit!
Du jobbar som fotograf i Örebro alltså? Frilans eller är du anställd någonstans?
Tar åt mig nå´t bröllop ibland, om kompisar frågar.
Känner du Marcus, David och Rickard Ström?
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem++
Aha! För vilket företag? Min sambo jobbade med att editera skolfoton på Q Fotolab i höstas.Geddy_Lee skrev:Jag jobbar inom skolfoto sedan 17 år tillbaka.Indigo skrev:Hehe, det finns nog risk för att resultatet blir lidande tror jag =)Geddy_Lee skrev:Sitter och ställer och fixar vigselbilder i PhotoShop.
Jösses va tråkigt!!!
Jag vill ha spriiiiit!
Tar åt mig nå´t bröllop ibland, om kompisar frågar.
Känner du Marcus, David och Rickard Ström?
Nej, dem känner jag inte. Men jag har sett att det har dykt upp foton av Rickard Ström i lite tidningar och sånt.
- Geddan
- VIP medlem
Då jobbar hon med Greven....och kanske George Hebron.Indigo skrev:Aha! För vilket företag? Min sambo jobbade med att editera skolfoton på Q Fotolab i höstas.
Känner de flesta där ute.
Vi var kunder där innan vi skaffade vårt eget labb, för 2 år sen.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem++
Japp, Greven jobbade hon med. Är det alltså "Collage" du jobbar på? Hon letar efter jobb, ni behöver inte folk? =)Geddy_Lee skrev:Då jobbar hon med Greven....och kanske George Hebron.Indigo skrev:Aha! För vilket företag? Min sambo jobbade med att editera skolfoton på Q Fotolab i höstas.
- Geddan
- VIP medlem
Collage är goda vänner som jag hoppar in och hjälper ibland på sommaren och så.Indigo skrev:Japp, Greven jobbade hon med. Är det alltså "Collage" du jobbar på? Hon letar efter jobb, ni behöver inte folk? =)Geddy_Lee skrev:Då jobbar hon med Greven....och kanske George Hebron.Indigo skrev:Aha! För vilket företag? Min sambo jobbade med att editera skolfoton på Q Fotolab i höstas.
Nee... Jag jobbar på ett Norrköpingsföretag.
Skolfotobranschen är inget bra tips om hon söker jobb på våren.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
-
- Medlem++
Ahh, okej...Geddy_Lee skrev:Collage är goda vänner som jag hoppar in och hjälper ibland på sommaren och så.Indigo skrev:Japp, Greven jobbade hon med. Är det alltså "Collage" du jobbar på? Hon letar efter jobb, ni behöver inte folk? =)Geddy_Lee skrev:Då jobbar hon med Greven....och kanske George Hebron.Indigo skrev:Aha! För vilket företag? Min sambo jobbade med att editera skolfoton på Q Fotolab i höstas.
Nee... Jag jobbar på ett Norrköpingsföretag.
Skolfotobranschen är inget bra tips om hon söker jobb på våren.
Jo, det är väl ganska lågsäsong nu. Men det skadar ju inte att fråga =)
- Geddan
- VIP medlem
Jo...för kontorspersonal och fotografer är det inget att göra före augusti.Indigo skrev: Jo, det är väl ganska lågsäsong nu. Men det skadar ju inte att fråga =)
Om hon är intresserad av att ta upp kameran så kan hon ju plåta sport.
Ingen heltidssyssla, men gott och väl lite tillskott i kassan.
Den säsongen börjar ju i april-maj.
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Geddan
- VIP medlem
Tänkte för dem som inte har så stor erfarenhet av att ställa nivåer på bilder
i PhotoShop eller liknande program...
Ibland säger folk när man pratar om det att "den skilnaden som blir ser väl bara ett proffs"
Bifogar en bild fotad av en ljudtekniker under ett av våra gig som jag jobbat lite med i datorn.
Nu är den väldigt kornig, men det spelade ingen roll eftersom den presenteras i liten storlek på vår hemsida.
På den andra bilden är sklnaden inte lika markant, men ändock en hint om vilken skilnad det blir när man lägger ner lite tid; ändrat kontrasten, färgerna...och vitat upp lite tänder och så.

i PhotoShop eller liknande program...
Ibland säger folk när man pratar om det att "den skilnaden som blir ser väl bara ett proffs"
Bifogar en bild fotad av en ljudtekniker under ett av våra gig som jag jobbat lite med i datorn.
Nu är den väldigt kornig, men det spelade ingen roll eftersom den presenteras i liten storlek på vår hemsida.
På den andra bilden är sklnaden inte lika markant, men ändock en hint om vilken skilnad det blir när man lägger ner lite tid; ändrat kontrasten, färgerna...och vitat upp lite tänder och så.

- Jan Hellman
- Jan Hellman