Jakt

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
dereborn

Inlägg av dereborn »

No worries, mate!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Puh! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Det är klart att en älg behöver näring som en ko eller ett får givetvis, men om det är konstgjord gödsel som framställts i en industri och fraktad med dieseldrivna lastbilar, om ogräsbekämpningsmedel bestående av diverse kemikalier användts och om "komaten" slutligen skördas med dieseldrivna traktorer så måste det väl vara mer energi som går "till spillo" och miljön belastas betydligt mer. Jag menar allt det älgarna mumsar i sig växer ju där i skogen vare sig vi vill eller inte. :roll:

*edit*
Kom att tänka på alla övergödda insjöar som växer igen pga många års jordbrukande.
Precis, där finns ju många fördelar. Men äter man ekologiskt lokalt producerat kreaturskött så är det ingen skillnad i resursåtgång egentligen (bortsett från lite traktoråkande och sånt ibland). Det är bara att resurserna inte är inrutade i en kvadrat med stängsel. :wink:
Hur som helst så spelar det ju absolut ingen roll här eftersom man äter så extremt lite viltkött jämfört med t ex nötkött. Det är ju en ren vinstsituation att man kan få kött samtidigt som man håller efter älgstammen. Mindre vilt däremot tror jag inte att naturen tjänar något på att man skjuter. Fast jag vet inte riktigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har heller inget emot jakt principiellt, men jag blev mörkrädd när jag bodde i Dalarna och insåg hur en alltför stor del av jägarkåren betedde sig ute i skogen. Sitta på pass aspackad, skära sönder däck för vargspårare et.c.
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem

Inlägg av durito »

dereborn skrev:
men också genom att använda sig av elektricitet (fungerar som element).
det fattade jag inte riktigt...?
Att värma växthusen med el-element kan väl inte vara det du menar?
nej, det är inte el-element i den klassiska bemärkelsen. men det kallas för element ändå, av någon anledning. man använder sig främst av solernergi i dessa försök, något som fungerar utmärkt för oss i sverige (även om vissa säger annorlunda). sedan är det ju så att man inte kan täcka upp hela sveriges behov av detta. viss import får man räkna med.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Hade egentligen inte tänkt att ge mig in i detta prat men...
Jakt är för mig en livsstil, att få njuta, motionera och hämta kraft då vardagen bjuder på så mycket skit i övrigt. Jag behöver inte köttet för att överleva så visst förutom det jag skrivit ovan så är det också för spänningen och att för å få döda, känner dock ibland en stor tomhet då just allt är "över"! Jag blev uppfostrad av min far som dock behövde jakten för att just överleva. Mina föräldrar behövde köttet för att få dryga ut hushållskassan så visst det jagades på den tiden även utöver "lovlig tid". Men det som imponerade mig mest över pappas jakthistorier var att man sköt rätt djur för att få ett livskraftigt djurbestånd, alltså man tog ett ansvar gentemot djuren. Detta tycker jag att man glömt bort i vissa fall idag, älgstammen är rent ut sagt hotad idag. Sen att det förekommer skit såsom fylla, bråk och tjuvjakt mm. är mycket beklagligt, det hör hemma lika lite här som i övriga sysselsättningar men jakten är så pass liten att här syns det kanske tydligare? Sen var det nån som sa att vargarna är utrotningshotade i Sverige, snälla läs på lite mer med öppna ögon och utan fördomar innan ni säger så! Vargstammen är utom all kontroll idag, ingen vet egentligen hur mycket varg och björn vi har! Sen tycker jag det är smått fantatisk att storstadsborna och djurvännerna säger att: visst vi ska ha varg och björn i Sverige men jädrar då dom kommer för nära då ska dom avlivas!? Vi här uppe har dom runt husknuten och det går bra så sätt stängsel runt Stockholm vetja :lol: :wink: Leve mångfalden, men låt dom som kan detta med jakt sköta beståndet. Så till sist lite bilder från diverse jaktupplevelser!
Bild
Bild
Bild
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

peppe skrev:Sen var det nån som sa att vargarna är utrotningshotade i Sverige, snälla läs på lite mer med öppna ögon och utan fördomar innan ni säger så! Vargstammen är utom all kontroll idag, ingen vet egentligen hur mycket varg och björn vi har!
2005 fanns 100-150 vargar i Sverige. Tycker du att det är att betrakta som att stammen är "utom kontroll"?
Sen tycker jag det är smått fantatisk att storstadsborna och djurvännerna säger att: visst vi ska ha varg och björn i Sverige men jädrar då dom kommer för nära då ska dom avlivas!? Vi här uppe har dom runt husknuten och det går bra så sätt stängsel runt Stockholm vetja :lol: :wink:
-Hur många personer har dött av varg under de senaste 10 åren i Sverige? En? Två? Ingen?
-Hur många personer har dött i trafiken under de senaste 10 åren i Sverige? 5000? 10000?

Det är bäst att vi förbjuder trafik.
Leve mångfalden, men låt dom som kan detta med jakt sköta beståndet.
Nej, varför skulle ni få det? Låt dem som kan något om ekologi sköta beståndet. 150 vargar är definitivt inte ett hot jämfört med vad fan annat som helst. Skjut hellre alla jävla kamphundar som ställer till med besvär.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:
peppe skrev:Sen var det nån som sa att vargarna är utrotningshotade i Sverige, snälla läs på lite mer med öppna ögon och utan fördomar innan ni säger så! Vargstammen är utom all kontroll idag, ingen vet egentligen hur mycket varg och björn vi har!
2005 fanns 100-150 vargar i Sverige. Tycker du att det är att betrakta som att stammen är "utom kontroll"?
Sen tycker jag det är smått fantatisk att storstadsborna och djurvännerna säger att: visst vi ska ha varg och björn i Sverige men jädrar då dom kommer för nära då ska dom avlivas!? Vi här uppe har dom runt husknuten och det går bra så sätt stängsel runt Stockholm vetja :lol: :wink:
-Hur många personer har dött av varg under de senaste 10 åren i Sverige? En? Två? Ingen?
-Hur många personer har dött i trafiken under de senaste 10 åren i Sverige? 5000? 10000?

Det är bäst att vi förbjuder trafik.
Leve mångfalden, men låt dom som kan detta med jakt sköta beståndet.
Nej, varför skulle ni få det? Låt dem som kan något om ekologi sköta beståndet. 150 vargar är definitivt inte ett hot jämfört med vad fan annat som helst. Skjut hellre alla jävla kamphundar som ställer till med besvär.
Hade tänkt skriva ett inlägg i denna tråd, men insåg precis att Makten sagt allt jag vill säga.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu känner jag igen dej Makten!

synd....

Du svarar överdrivet självsäkert med argument som inte har med saken att göra. Irriterande.
Exempel: peppe kritiserar att storstadsbor har så bestämda åsikter om rovdjuren, trots att dom inte - som vissa glesbygdsbor - har konkreta erfarenheter av de problem som kan uppstå.
Du svarar med att fråga hur många människor som dödats av varg de senaste hundra åren och drar en sned parallell till trafikoffer.

Dumt.

Är det inte så att rovdjursstammarna är såpass lokala så att det upplevs som att där dom finns, finns det för många, och utslaget på hela riket blir det siffror som gör att t.ex. Makten kan ställa frågor med till synes uppenbara svar? (2005 är dessutom två år sen, Makten - en hel del händer på den tiden...)

Jag är kluven i frågan. Å ena sidan kan jag förstå att folk som peppe tycker att det är för mycket rovdjur i markerna, å andra sidan tycker jag att även norrländska jägare (inklusive mina närmaste grannar o släktingar!) måste vara beredda att anpassa sej och sin attityd lite mer. Det ÄR inte helt självklart att man alltid ska kunna släppa sin hund vid t.ex. älgjakt, efterlyser en mer nyanserad debatt i ämnet o det har jag gjort i flera år.

GRYMT fina bilder och balanserat inlägg i övrigt Peppe!! Tagit björnbilden själv??
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

dereborn skrev:Du svarar överdrivet självsäkert med argument som inte har med saken att göra. Irriterande.
Exempel: peppe kritiserar att storstadsbor har så bestämda åsikter om rovdjuren, trots att dom inte - som vissa glesbygdsbor - har konkreta erfarenheter av de problem som kan uppstå.
Du svarar med att fråga hur många människor som dödats av varg de senaste hundra åren och drar en sned parallell till trafikoffer.

Dumt.
Det är väl inte ett dugg dumt? Att saker är "farliga" är inte alltid tillräckligt skäl att eliminera källan. Jämförelsen med kamphundar är dock bättre än trafik. Varför förbjuds inte dessa hundraser omedelbart? De skadar hundratals människor varje år. Betydligt värre än alla vargar. Men de är ju "tama", och då verkar ingen bry sig.
Är det inte så att rovdjursstammarna är såpass lokala så att det upplevs som att där dom finns, finns det för många, och utslaget på hela riket blir det siffror som gör att t.ex. Makten kan ställa frågor med till synes uppenbara svar? (2005 är dessutom två år sen, Makten - en hel del händer på den tiden...)
Jag hittade ingen statistik för 2006, och 2007 är som bekant inte över än. Inte lär det ha hänt särskilt mycket sen dess? Inte ens en fördubbling vore särskilt mycket att oja sig över.
Jag är kluven i frågan. Å ena sidan kan jag förstå att folk som peppe tycker att det är för mycket rovdjur i markerna, å andra sidan tycker jag att även norrländska jägare (inklusive mina närmaste grannar o släktingar!) måste vara beredda att anpassa sej och sin attityd lite mer. Det ÄR inte helt självklart att man alltid ska kunna släppa sin hund vid t.ex. älgjakt, efterlyser en mer nyanserad debatt i ämnet o det har jag gjort i flera år.
Javisst. Det jag stör mig lite på är attityden att stadsbor skulle ha mindre att säga till om i dylika frågor. Ni kan ju fundera lite på hur mycket skattepengar som "vi" betalar till glesbygden till exempel. Som norrlänning har man förstås också lika stor rätt som någon annan att ondgöra sig av utfiskningen av världshaven, trots att man inte bor vid havet. Vargen är inte ett problem, det är en djurart.
Janne

Inlägg av Janne »

Bara en kort replik när det gäller rovdjur där jag själv inte vet riktigt var jag själv står;
Motståndet mot vargen bottnar inte i en rädsla att människor ska bli skadade av dom. De tar hundar, både sällskapshundar vid hus och jakthundar, de dödar andra tamdjur. Eftersom de är fridlysta slås inte heller de individer som gör detta ut.
Fast det är onekligen fina djur ändå, de följer ju bara sitt sätt att leva. Utredningen om rovdjur blev ju klar idag, han förordar mer lokal bestämmanderätt när det gäller rovdjuren. Kan nog vara dåliga nyheter för rovdjuren och stockholmarna det ;).
dereborn

Inlägg av dereborn »

Makten skrev:
dereborn skrev:Du svarar överdrivet självsäkert med argument som inte har med saken att göra. Irriterande.

Dumt.
Det är väl inte ett dugg dumt? Att saker är "farliga" är inte alltid tillräckligt skäl att eliminera källan. Jämförelsen med kamphundar är dock bättre än trafik. Varför förbjuds inte dessa hundraser omedelbart? De skadar hundratals människor varje år. Betydligt värre än alla vargar. Men de är ju "tama", och då verkar ingen bry sig.
Jag hittade ingen statistik för 2006, och 2007 är som bekant inte över än. Inte lär det ha hänt särskilt mycket sen dess? Inte ens en fördubbling vore särskilt mycket att oja sig över.
Javisst. Det jag stör mig lite på är attityden att stadsbor skulle ha mindre att säga till om i dylika frågor. Ni kan ju fundera lite på hur mycket skattepengar som "vi" betalar till glesbygden till exempel. Som norrlänning har man förstås också lika stor rätt som någon annan att ondgöra sig av utfiskningen av världshaven, trots att man inte bor vid havet. Vargen är inte ett problem, det är en djurart.
Nu känner jag verkligen igen dej.

Riktigt ihåligt dumma argument!

Skulle stadsbornas bristande insikter och kunskap i vissa specifika frågor alltså uppvägas av att skattekraften i glesbygden är lägre, och därmed ge storstadsborna rätt att tycka o bestämma.
I så fall ska vi ju inte klaga på EU:s korkade beslut, Sverige är ju EU:s glesbygd!

Jag har lärt mej att det inte är någon idé att gå in och försöka diskutera med dej i ett sånt här läge, därför avstår jag, och kommer inte att svara å¨flöer av dina inlägg. Men tro inte att det är för att jag inte har mer att säga, det är bara det att jag vägrar slösa tid och energi i en bjäbbdiskussion med en dålig debattör.

Hitta tillbaka dit där du var häromdagen så kan vi fortsätta.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jan Brodin skrev:...Motståndet mot vargen bottnar inte i en rädsla att människor ska bli skadade av dom. De tar hundar, både sällskapshundar vid hus och jakthundar, de dödar andra tamdjur. Eftersom de är fridlysta slås inte heller de individer som gör detta ut.
Fast det är onekligen fina djur ändå, de följer ju bara sitt sätt att leva. Utredningen om rovdjur blev ju klar idag, han förordar mer lokal bestämmanderätt när det gäller rovdjuren. Kan nog vara dåliga nyheter för rovdjuren och stockholmarna det ;).
VÄL TALAT Jan!

Intressanta nyheter om utredningen också, ska kolla upp detta innan jag fortsätter någon diskussion öht. Tack!
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

:lol: Jag förstod att mitt inlägg både skulle beröra och förarga så därför var jag inte så låta bli att posta det :D

Jag tycker vi ska vara på det klara med att dom flesta människor inkl. jägare vill både ha en livskraftig varg och björnstam så även alla andra djurarter i vår fauna. Att det finns extremister i alla forum måste vi också acceptera! Kolla bara in ökningen av varg från år till år så ska ni snart se att det är som jag sa "utom kontroll". 2006 tror man att 16-17 par föryngrade sig och dom får ca: 5-6 valpar! Det jag menar är att allt måste skötas snyggt och hur ska vi begränsa detta utan att jaga? P-piller kanske? Sen undrar jag om vi verkligen ska lita på en enmansutredning eller kanske lyssna på dom som verkligen är ute i skog och mark! Att man återinför en utdöende art som inte har ett naturligt hot som jakt (oops nu var vi där igen) kring sin existens gör att den inte heller beter sig naturligt kring människor och deras tamdjur. Där har vi en konfliktsituation eller? Om alla fått tycka till inkl. jägare angånde vargens återkomst så har situationen säkert sett annorlunda ut! Visst då gäller det att både ge och ta! Men håll med om att då varg och björn blir för närgångna i storstäderna så blir det oftast ett ramaskri som slutar med att djuren avlivas! Dom flesta (obs! jag skrev dom flesta) av oss här uppe har redan accepterat att dom ska få finnas och låter dom vara!
Jag skrev leve mångfalden så snälla skäll inte på mig! Jag VILL ha en livskraftig, jaktbar varg, björn, älg och småviltstam för jag ÄR en jägare och även djurvän! Jag vill inte förbjuda nånting annat än den totala avsaknaden av info och sammarbete mellan olika parter när det gäller djur och jaktfrågor för det är sånt som skapar dumheter såsom tjuvjakt och sabotage från både jägare och djurrättsaktivister! Jag tycker att vi ska ha en levande landsbyggd med allt vad det innebär som t.ex vårt kulturarv jakten men under kontrollerade former! Jakten har funnits sen urminnes tider och är en naturlig del i samhället och för djuren i skogen, vad som är onaturligt är att skogsbolagen som inte vill ha en enda älg på markerna ska få styra avskjutningens storlek och alla dumma jägare som tar antalet på pappret på allvar och gör verklighet av det. Och myndigheter ska få bestämma varg och björnstammens storlek utan att ta i beaktning problemen som uppstår då den blir för stor på vissa ställen!

OBS! Jag tar TOTALT avstånd från tjuvjakt och när jägare inte tar sitt ansvar för avskjutningens storlek!
dereborn skrev: GRYMT fina bilder och balanserat inlägg i övrigt Peppe!! Tagit björnbilden själv??
Tack! Jag har inte tagit björnbilden själv, det var en sk. åtelkamera som vi satt upp i närheten av där han/hon passerat flera ggr. (vet inte könet men stor är den) . Vi provade jaga den på morgonen när det blev ljust men till alla jakthatare björnen LEVER :D Jag har sett flera st. "live" dock!
Presentation:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Makten skrev:Ni kan ju fundera lite på hur mycket skattepengar som "vi" betalar till glesbygden till exempel.
Inte en enda spänn faktiskt. Era skattepengar kommer till stor del från inkomster från stat, kommun och landsting, alltså utlokaliserade arbeten som skulle kunna placeras precis var som helst i världen, arbeten som givetvis är viktig och fyller en funktion men som inte producerar något och drar in pengar.

I Norrbotten bor det 250.000 människor och inom det området har vi Europas största järnmalm- och koppargruvor, vi har vattenproducerad elström som ger om jag minns rätt 60.000 kwh/innevånare och år. Lägg där till stål-, skogs-, och pappersindustrin. Det företag jag arbetar åt har 3500 anställda och en investeringstakt på 2-3 miljarder/år och mångmiljardvinster som går rakt in i statskassan. Nej Makten, det är inte Sthlm som är Sveriges motor. Eller okej, det är kanske Sveriges motor men en motor utan bränsle händer det inte mycket med.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Och vad gäller rovdjur så håller jag i princip med om att dom ska leva men man måste som flera har sagt, förstå folks oro som har dom in på knuten. Vi hade en björn inne på villaområdena för ett par år sedan och hur tror ni den människan reagerar när björnen är utanför köksfönstret får höra av folk 125 mil därifrån att björnen minsann inte är farlig bla bla bla...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jan Brodin skrev:Bara en kort replik när det gäller rovdjur där jag själv inte vet riktigt var jag själv står;
Motståndet mot vargen bottnar inte i en rädsla att människor ska bli skadade av dom. De tar hundar, både sällskapshundar vid hus och jakthundar, de dödar andra tamdjur. Eftersom de är fridlysta slås inte heller de individer som gör detta ut.
1: Håll hundarna kopplade om de inte kan hålla sig i närheten av husse.
2: Skaffa elstängsel.

Klart.
dereborn skrev:Skulle stadsbornas bristande insikter och kunskap i vissa specifika frågor alltså uppvägas av att skattekraften i glesbygden är lägre, och därmed ge storstadsborna rätt att tycka o bestämma.
I så fall ska vi ju inte klaga på EU:s korkade beslut, Sverige är ju EU:s glesbygd!
Varför förutsätter du att stadsbor har bristande insikt och kunskap?
Jag har lärt mej att det inte är någon idé att gå in och försöka diskutera med dej i ett sånt här läge, därför avstår jag, och kommer inte att svara å¨flöer av dina inlägg. Men tro inte att det är för att jag inte har mer att säga, det är bara det att jag vägrar slösa tid och energi i en bjäbbdiskussion med en dålig debattör.
Hur ska jag kunna tro något annat? Har du argument så är det bara att komma med dem. Jag förstår om du inte orkar diskutera, men påstå inte att det inte är nån idé på grund av mig tack.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

jag ser så fram emot att träffa er alla i april! hoppas alla kommer!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

peppe skrev:2006 tror man att 16-17 par föryngrade sig och dom får ca: 5-6 valpar!
Hur många av dessa valpar överlever? En per kull typ?
Det jag menar är att allt måste skötas snyggt och hur ska vi begränsa detta utan att jaga?
Ja, om det blir överdrivet stort bestånd är det klart att man måste det. Men hur man kan anse att ett par hundra vargar är för mycket förstår jag inte riktigt.
Att man återinför en utdöende art som inte har ett naturligt hot som jakt (oops nu var vi där igen) kring sin existens gör att den inte heller beter sig naturligt kring människor och deras tamdjur. Där har vi en konfliktsituation eller?
Toppredatorer i vårt klimat blir inte särskilt många även om de får "härja fritt". Se på lodjur, havsörn, järv, vad som helst. Det råkar bara vara så att varg blir ganska "påtaglig" i jämförelse med de andra.
Om alla fått tycka till inkl. jägare angånde vargens återkomst så har situationen säkert sett annorlunda ut! Visst då gäller det att både ge och ta! Men håll med om att då varg och björn blir för närgångna i storstäderna så blir det oftast ett ramaskri som slutar med att djuren avlivas! Dom flesta (obs! jag skrev dom flesta) av oss här uppe har redan accepterat att dom ska få finnas och låter dom vara!
Tja, inte beror livet på att de skulle utgöra någon fara. Snarare att det är en ovanlighet.
Jag skrev leve mångfalden så snälla skäll inte på mig! Jag VILL ha en livskraftig, jaktbar varg, björn, älg och småviltstam för jag ÄR en jägare och även djurvän! Jag vill inte förbjuda nånting annat än den totala avsaknaden av info och sammarbete mellan olika parter när det gäller djur och jaktfrågor för det är sånt som skapar dumheter såsom tjuvjakt och sabotage från både jägare och djurrättsaktivister! Jag tycker att vi ska ha en levande landsbyggd med allt vad det innebär som t.ex vårt kulturarv jakten men under kontrollerade former! Jakten har funnits sen urminnes tider och är en naturlig del i samhället och för djuren i skogen, vad som är onaturligt är att skogsbolagen som inte vill ha en enda älg på markerna ska få styra avskjutningens storlek och alla dumma jägare som tar antalet på pappret på allvar och gör verklighet av det. Och myndigheter ska få bestämma varg och björnstammens storlek utan att ta i beaktning problemen som uppstår då den blir för stor på vissa ställen!
Ok, jag missuppfattade dig tydligen. Självklart ska alla få vara med och bestämma. Men att vargen alls är utrotningshotad beror ju på överdriven jakt. Vad jag vet så finns det enorma vargbestånd i Ukraina och där i krokarna, och ingen jävel är det minsta rädd verkar det som.
Janne

Inlägg av Janne »

Makten skrev: 1: Håll hundarna kopplade om de inte kan hålla sig i närheten av husse.
2: Skaffa elstängsel.

Klart.
Vad fint, då är ju allt löst. Tänk vad livet kan vara enkelt ibland.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Var tvungen att påminna mej själv om detta:
vissa parasiterande livsformer livnär sej på vissa specifika saker. Om dom inte får just det dom livnär sej på så dör/försvinner dom.

En del forumdeltagare lever t.ex. på/för att tjafsa, gnälla o tramsa. Ger man sej in i detta, så ger man näring till dessa deltagare och dom lever, frodas och blir större o starkare.

MEN...

Ignorerar man dom så får dom inte den näring dom söker, och så småningom försvinner problemet! Ibland muterar dom till att bli vanliga, trevliga forumdeltagare, ibland bara försvinner dom.

Hade sånär glömt bort det...
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

Jan Brodin skrev:Vad fint, då är ju allt löst. Tänk vad livet kan vara enkelt ibland.
Ja, fint va? 8)
dereborn skrev:Var tvungen att påminna mej själv om detta:
vissa parasiterande livsformer livnär sej på vissa specifika saker. Om dom inte får just det dom livnär sej på så dör/försvinner dom.

En del forumdeltagare lever t.ex. på/för att tjafsa, gnälla o tramsa. Ger man sej in i detta, så ger man näring till dessa deltagare och dom lever, frodas och blir större o starkare.

MEN...

Ignorerar man dom så får dom inte den näring dom söker, och så småningom försvinner problemet! Ibland muterar dom till att bli vanliga, trevliga forumdeltagare, ibland bara försvinner dom.

Hade sånär glömt bort det...
Du menar att jag är ett forumtroll för att DU inte orkar argumentera? Grattis.
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Makten skrev:
peppe skrev:2006 tror man att 16-17 par föryngrade sig och dom får ca: 5-6 valpar!
Hur många av dessa valpar överlever? En per kull typ?
Det jag menar är att allt måste skötas snyggt och hur ska vi begränsa detta utan att jaga?
Ja, om det blir överdrivet stort bestånd är det klart att man måste det. Men hur man kan anse att ett par hundra vargar är för mycket förstår jag inte riktigt.
Att man återinför en utdöende art som inte har ett naturligt hot som jakt (oops nu var vi där igen) kring sin existens gör att den inte heller beter sig naturligt kring människor och deras tamdjur. Där har vi en konfliktsituation eller?
Toppredatorer i vårt klimat blir inte särskilt många även om de får "härja fritt". Se på lodjur, havsörn, järv, vad som helst. Det råkar bara vara så att varg blir ganska "påtaglig" i jämförelse med de andra.
Om alla fått tycka till inkl. jägare angånde vargens återkomst så har situationen säkert sett annorlunda ut! Visst då gäller det att både ge och ta! Men håll med om att då varg och björn blir för närgångna i storstäderna så blir det oftast ett ramaskri som slutar med att djuren avlivas! Dom flesta (obs! jag skrev dom flesta) av oss här uppe har redan accepterat att dom ska få finnas och låter dom vara!
Tja, inte beror livet på att de skulle utgöra någon fara. Snarare att det är en ovanlighet.
Ok, jag missuppfattade dig tydligen. Självklart ska alla få vara med och bestämma. Men att vargen alls är utrotningshotad beror ju på överdriven jakt. Vad jag vet så finns det enorma vargbestånd i Ukraina och där i krokarna, och ingen jävel är det minsta rädd verkar det som.
Jag undrar vem som är rädd för stora stygga vargen, du?
Av mina jaktkamrater och icke jägarvänner ute i avlånga Sverige har jag inte mött någon som uttryckt sig rädd för vargen eller björn för den delen! Snarare less! Dom köper hund för tusentals kronor och många tränar dom till spårhundar för eftersök på trafikskadat vilt mm. å vips! BORTA! Dom orkar inte någe mer så påföljden blir inga eftersök, alltså djur som går en plågsam död till mötes! Har aldrig hört talas om en icke jägare som går ut och löser problemet! Fast det kanske också är livets naturliga gång eller?
Nåja det är nyttigt att diskutera, bara det inte tog så förbannat lång tid för mig å skriva dessa inlägg :lol:
Så för min del avslutar jag mina inlägg i denna tråd varken som förlorare eller vinnare! Jag har iallafall fått säga mitt Tack!
Presentation:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

peppe skrev:Jag undrar vem som är rädd för stora stygga vargen, du?
Av mina jaktkamrater och icke jägarvänner ute i avlånga Sverige har jag inte mött någon som uttryckt sig rädd för vargen eller björn för den delen! Snarare less! Dom köper hund för tusentals kronor och många tränar dom till spårhundar för eftersök på trafikskadat vilt mm. å vips! BORTA! Dom orkar inte någe mer så påföljden blir inga eftersök, alltså djur som går en plågsam död till mötes! Har aldrig hört talas om en icke jägare som går ut och löser problemet! Fast det kanske också är livets naturliga gång eller?
Nåja det är nyttigt att diskutera, bara det inte tog så förbannat lång tid för mig å skriva dessa inlägg :lol:
Så för min del avslutar jag mina inlägg i denna tråd varken som förlorare eller vinnare! Jag har iallafall fått säga mitt Tack!
Det var ett tänkvärt och utmärkt sista inlägg i så fall. :)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Man undrar vilket djur som står för det största antalet attacker på människor idag? Eller attacker... Vilket djur som skadar/dödar flest människor varje år. Nån som vet?
Skriv svar