Lumpen

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

I1 i Kungsängen som kock. Totalt meningslöst och bortkastad tid. Hade dock det bra på så sätt att jag kunde åka hem varje dag och sova hemma. Och att alla ville vara vän med kocken :wink: . Man kommer ju ihåg det roliga såklart. Samma snubbe hade alltid med sig hembränt på övningarna ... som blev en skön kombination ihop med ljud och ljus disciplin som gällde, hehe..
Stod högvakt på slottet också ... då var det befälen som var packade istället.
En repmånad blev det också. Men det var rätt skönt att kunna säga HÅLL KÄFTEN istället för Ja Kapten. :evil:
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev: Men är inte lumpen mer eller mindre frivillig idag?
Jo men man ligger inne en väldigt kort tid och man har inte betalt. Mer än 25:- om dagen eller nå´t. Vet inte exakt då jag inte är direkt insatt av naturliga skäl. Men det kostar väldigt mycket pengar att utbilda rekryter varje år. Tror att det skulle bli billigare med ett mycket mindre försvar fast mer välutbildade och under en längre tid. Fast det är bara vad jag tror. Men det är en ganska kvalificerad gissning då jag inte är helt flängd i matte och jag vet vad försvaret kostar i skattepengar idag. :)

//Jan
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

Alla som gjort lumpen vet ju att befälen är barnsliga, snarsstuckna och fruntimmerstokiga.
Att det befäl som sen var för dålig på att vända klack fick gå en kassachefskurs och ha hand om ekonomin är väl bara symtomatiskt.
För många basar är inte nog
jockeseil
Medlem

Inlägg av jockeseil »

Jag ska mönstra nu i vår. Som jag har förstått det så är det skitnågra som FÅR göra lumpen idag. Av 58 tusen är 12,5 tusen som får göra lumpen, typ 20 % alltså. Så vill man inte göra lumpen så slipper man det, och vill man göra lumpen så är det inte säkert man får det.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

jockeseil skrev:Jag ska mönstra nu i vår. Som jag har förstått det så är det skitnågra som FÅR göra lumpen idag. Av 58 tusen är 12,5 tusen som får göra lumpen, typ 20 % alltså. Så vill man inte göra lumpen så slipper man det, och vill man göra lumpen så är det inte säkert man får det.
Så om man vill göra lumpen får man lita på slumpen?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
guitarowner
Medlem+

Inlägg av guitarowner »

Gjorde lumpen på F-21, flyget i Luleå.
Hade det ganska bra faktiskt. Men det är lite skumt
att man inte får en chans att göra det man vill. Vid
mönstringen sa jag att jag ville va på sjön och ville
till Karlskrona. Visst - vad ligger längst från Blekinge??
Luleå och flygvapnet!! 2 vintrar och 11 månaders tjänst.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

guitarowner skrev:Gjorde lumpen på F-21, flyget i Luleå.
Hade det ganska bra faktiskt. Men det är lite skumt
att man inte får en chans att göra det man vill. Vid
mönstringen sa jag att jag ville va på sjön och ville
till Karlskrona. Visst - vad ligger längst från Blekinge??
Luleå och flygvapnet!! 2 vintrar och 11 månaders tjänst.
Det där är nog väldigt personberoende hos mönstringsförrättaren (vilket inte är bra så klart). När jag mönstrade tjatade de som f-n att jag skulle bli signalist på Jägarskolan i Kiruna. Då hade jag legat inne i 297 dagar istället för 227. Dessa 70 dagar gjorde att jag totalvägrade. "Jag vill köra bil" sa jag med en dåres envishet. Det slutade i en kompromiss, blev pjäsman/förare och slutade att jag kom hem med körkort för tunga fordon. Jag var rätt nöjd.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Johannes skrev:Jag fick frisedel och det är jag helt klart stolt över. Efter en skådespelarinsats av Oscar-klass gick jag stolt från mönstringen utan att någonsin behöva ha något med det militära att göra igen. Leka krig gjorde jag på mellanstadiet, det vill jag inte hålla på med i tjugoårsåldern.

Heja Hellboy, kåken är det enda som är hårdare än frisedel!
Försökte också med nåt liknande, men det var ju 1976 och mina skådespelartalanger höll inte. Borde ha valt kåken!
Senast redigerad av anli den mån 11 feb 2008, 09:10, redigerad totalt 1 gånger.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

lowfreq skrev:I1 i Kungsängen som kock. Totalt meningslöst och bortkastad tid. Hade dock det bra på så sätt att jag kunde åka hem varje dag och sova hemma.
Det är precis där du missade hela grejen med sammanhållningen och den fostran det är att lära sig att visa hänsyn när man slagggar 16 pers i samma rum osv.
När G-soldaterna ryckte in och vi var ute i fält första veckan, var det ett par 18-åriga pojkar som låg i tältet och snyftade sig till sömns.
De hade aldrig sovit en natt utan mamma.
Kanske var hög tid för det när man är 18 bast?!

När jag satt hos mönstringsförättaren ville han lägga mig på min bostadsort
per automatik.
Jag sa till honom: aldrig i livet!
Skulle jag göra lumpen skulle jag fasen komma hemifrån och se något annat.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Fältjägare I5 Östersund! Ligga, krypa sova tält mysigt värre!!! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

200071 skrev: :D :D :D Har jag inte alltid tyckt att du verkar vara en otrevlig, asocial typ som inte vet hur man tar till nävarna när det kniper!
"Jag är inte bara hårdrockare utan mes också" ;)
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Jag har funderat på det här. När man pratar med folk som gjort/ska göra lumpen så är tamejfan varenda jävel gruppchef, befäl eller något liknande. Är det bara en titel som alla får för att dom ska känna sig viktiga?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Hamnade i utbildningsreserven.. men den tiden är förbi nu..
Så.. nej..

Jag tog inte trävapenatrappen efter hörseltestet.. dom sträcker den till en för att få reda på om man är vänster eller högerskytt.. har skjutit gevär sen jag var 8.. men vägrade ta atrappen..
Sa till pyskologen att jag inte var klar med min utbildning förens 2002.. och att dom kunde återkomma då.. = utbildningsreserven..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:Men... Parkas.. Är inte du också 79a? När var du på Sandö egentligen?

Precis vad jag satt och funderade!!
Jag minns dessvärre knappt när det var... :oops:
Det var få se nu... Studenten -98, hösten var jag i Norge och jobbade en sväng... ja, det var på våren -99 som jag åkte upp.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

dexter skrev:Jag har funderat på det här. När man pratar med folk som gjort/ska göra lumpen så är tamejfan varenda jävel gruppchef, befäl eller något liknande. Är det bara en titel som alla får för att dom ska känna sig viktiga?
+1
Precis vad jag tänkte på när jag började läsa den här tråden...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
dexter skrev:Jag har funderat på det här. När man pratar med folk som gjort/ska göra lumpen så är tamejfan varenda jävel gruppchef, befäl eller något liknande. Är det bara en titel som alla får för att dom ska känna sig viktiga?
+1
Meeeeen!!!
Fattar ni ingenting?
Vi berättar på mönstringen att vi brukar basa.
Klart som fasen att de sätter oss som chefer!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
+1
Jag var inte gruppbefäl, på vår pluton hade vi om jag minns rätt 4 pjäsgrupper med 10-12 pers i varje varav en i varje grupp var gruppbefäl. Det är väl en rätt rimlig propotion?

F.ö. så ryckte man in på hösten som vanlig menig och redan på våren om man var gruppbefäl, vet inte om det är så nu längre.

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
Du får ha vilken syn du vill men oavsett hur du ser på det så var det väldigt svårt att slippa lumpen 1988, då var det oftast kåken som gällde. Jag hade tur som lyckades med min bluff.

De delade ut frisedlar som rabattkuponger men det var ändå bara mesar och datanördar som fick frisedel? Hmmmm, nu skrev du väl ändå utan att tänka?

Att göra lumpen är förövrigt bland det mest orockiga man kan ägna sig åt.

Det är skillnad på de jag träffat och de som var på mönstringen med mig... När jag mönstrade var det bara "sjuklingarna" som fick frisedel.
Själv hade jag 39 graders feber men tydligen blev testen tydligen bra ändå...

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

K3 Skövde, jägargruppchef 5 skv. 82-83
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

BB5000 skrev:K3 Skövde, jägargruppchef 5 skv. 82-83
Då har vi ju legat på samma regemente.
T2 hade ju flyttat in på gamla K3 då jag huserade på Husaren. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Själv hade jag en halvtaskig vänsterdoja på den tiden, och en extremt välvillig läkare - "Nämen det är klart du inte ska göra lumpen om du inte vill...", så ingen mönstring och frisedeln kom på posten. På den tiden var jag en arg och politiskt aktiv ung man och hade tänkt totalvägra, så det var bra att det blev som det blev.

Har däremot haft en civilförsvarsplacering som kommunikatör de senaste 10 åren men slipper det sedan årsskiftet, så nu är jag en vanlig slacker ;-)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Taurus skrev:Själv hade jag en halvtaskig vänsterdoja på den tiden, och en extremt välvillig läkare - "Nämen det är klart du inte ska göra lumpen om du inte vill...", så ingen mönstring och frisedeln kom på posten. På den tiden var jag en arg och politiskt aktiv ung man och hade tänkt totalvägra, så det var bra att det blev som det blev.

Har däremot haft en civilförsvarsplacering som kommunikatör de senaste 10 åren men slipper det sedan årsskiftet, så nu är jag en vanlig slacker ;-)
Måste säga att din avatar blir extremt egendomlig i den här tråden! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:
Taurus skrev:Själv hade jag en halvtaskig vänsterdoja på den tiden, och en extremt välvillig läkare - "Nämen det är klart du inte ska göra lumpen om du inte vill...", så ingen mönstring och frisedeln kom på posten. På den tiden var jag en arg och politiskt aktiv ung man och hade tänkt totalvägra, så det var bra att det blev som det blev.

Måste säga att din avatar blir extremt egendomlig i den här tråden! :D
Ja jag tänkte också på det, speciellt med kommentaren om vänsterdojan :)

Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

jag gjorde inte lumpen.. jag kom förövrigt en halv vecka försent till min mönstring då jag blandade ihop den 7/10 med 10/10.. hur nu det gick till..
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

jag fick inte mönstra pågrund av mina psykiska o fysiska hällso skäl..... vad de nu innebär:S
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar