Fototråden

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:MrFredrik: Ska nog ut i helgen och kolla, behöver dessutom handla kläder så :lol:
Då blir det ju två flugor i en smäll! :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

FreCKo skrev:
Fast optik känns inte så tufft tyvärr :?
Oki!
Orkade inte läsa på.

Känner snubben som kränger de där till butikerna.
Han har skrutit om sina Ricoh-kameror och snackat om att han ska visa dem nå´n dag.
Verkar ju trevliga!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Sweet!

Dom ser lite halvroliga ut att fota med iallafall, och bildkvaliten var ju inte dålig på dom "exempelbilderna"!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Geddy_Lee skrev:
FreCKo skrev:
Fast optik känns inte så tufft tyvärr :?
Oki!
Orkade inte läsa på.

Känner snubben som kränger de där till butikerna.
Han har skrutit om sina Ricoh-kameror och snackat om att han ska visa dem nå´n dag.
Verkar ju trevliga!
Skulle väldigt gärna vilja se en sån där GX100 på riktigt, smidigheten är ju bland det viktigaste för mig :lol: Bildkvalité har den så det räcker och blir över, nu är det smidighet som gäller.
gäst

Inlägg av gäst »

Det är bra att du vet vad du vill ha! :)

själv vill jag ha en Nikon F5 som bara den. Abstinensen är sjukt stor. (större än vanligt)
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

MrFredrik skrev:Det är bra att du vet vad du vill ha! :)

själv vill jag ha en Nikon F5 som bara den. Abstinensen är sjukt stor. (större än vanligt)
Det var nån tomte som sålde en på blocket för 1800:- för nån månad sen. :shock: Så de behöver inte vara så dyra om man hinner slå till. Jag har för mig att jag såg en för 3000:- strax innan också.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Oj, vad var det för tomte, man kanske skulle ha varit lite mer alert.
Såg en på blocket nu för 4500, bara huset. Det är ju ett helt OK pris.
Fast jag har inte hunnit fota med en än, så jag vill gärna pröva den innan jag lägger 4000 på nånting, som jag iofs vet att jag vill ha och kommer uppskatta, men ändå.

Har du prövat den själv? En Nikon F5?
För jag har istortsett bara hört gott om den. Jag har ju en D80 nu, är en F5 en bra motsvarighet till om man ska fota analogt tror du?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Nu är kameran beställd, med ett 4gb minne också! Sen när jag fått den ska jag ge mig ut och leta kameraväska :D
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:Nu är kameran beställd, med ett 4gb minne också! Sen när jag fått den ska jag ge mig ut och leta kameraväska :D
Sweet!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

En Canon Powershot G9 kostar 2´600 i USA nu. :(
Det är nästan halva pengen mot här i Sverige.
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:En Canon Powershot G9 kostar 2´600 i USA nu. :(
Det är nästan halva pengen mot här i Sverige.
Sånt där är så surt när man ser det, därför ska man inte ens kolla!
Min D80 kostar antagligen mycket mindre än 9'000 inklusive samma eller bättre objektiv som jag har, men som sagt, jag vågar inte direkt kolla. :oops:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Fast jag kan inte gräma mig, för jag har inte köpt ngn än. :wink:
Däremot en G5:a i nyskick för 1´500:-
Jag är svinnöjd med den. Det enda som är tröttsamt är att den inte fungerar bra på höga ISO-tal.
Eller höga och höga, 400 är det högsta den klarar och då blir det korn kan jag lova.
Om det inte vore för det så skulle jag nog inte snegla på G9:an.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++

Inlägg av Makten »

MrFredrik skrev:Har du prövat den själv? En Nikon F5?
Nä, jag är tämligen digital av mig. :wink:
För jag har istortsett bara hört gott om den. Jag har ju en D80 nu, är en F5 en bra motsvarighet till om man ska fota analogt tror du?
F5 motsvarar nog snarare D1-serien på den analoga sidan. Mycket större sökare, hus i magnesium och allmänt högre byggkvalitet. Troligen snabbare AF och bättre ljusmätning också.
Du kan ju kolla efter en F100 istället. Den är mindre och billigare, men även den ganska proffsig. Metallhus och sånt.

Bild
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:
MrFredrik skrev:Har du prövat den själv? En Nikon F5?
Nä, jag är tämligen digital av mig. :wink:
F5 motsvarar nog snarare D1-serien på den analoga sidan. Mycket större sökare, hus i magnesium och allmänt högre byggkvalitet. Troligen snabbare AF och bättre ljusmätning också.
Du kan ju kolla efter en F100 istället. Den är mindre och billigare, men även den ganska proffsig. Metallhus och sånt.

Bild
Okej, ska kolla upp båda två, tack för hjälpen. Det lutar nog fortfarande åt F5 pågrund av att jag vill ha lite mer avancerat, kräsen är jag också, tyvärr.
Nej men, jag gillar storleken på F5 (jag har inte direkt små händer) och även knapparna osv. Men som sagt, jag ska kolla vidare lite, och även kanske försöka få hålla i båda innan jag bestämmer mig fullt ut. Jag gillar även huset, som är i magnesium på F5, och jag har läst om AF'en och vad jag förstår är den snabbare, och det är ett måste för mig. Tackar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Nu är det vår!

Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:Nu är det vår!

Bild
Har du fått pippi, eller är det en bisyssla? :D

Snygg bild för övrigt!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

tihi.. nä jag är intresserad av blommor och bin.. ;)
Mest lite komiskt att biet lyckades hamna i fokusområdet när jag stod där och plåtade..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

här kommer lite blandade fågelfän mm från gårdagens fina väder vid lilla bommen... förlåt för alla måsar.. kunde inte välja vilken jag skulle posta så jag postade alla istället..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

macahan skrev:här kommer lite blandade fågelfän mm från gårdagens fina väder vid lilla bommen... förlåt för alla måsar.. kunde inte välja vilken jag skulle posta så jag postade alla istället..

Bild
Ett Plimsollmärke och gradering för hög och lågvatten. :wink:
Najs!
Lilla Bommen är ett trevligt ställe att strosa runt på!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

idag var jag och min vän ute i den fina vårsolen och glassade.. och tog några fina bilder.

här är min vän (som förövrigt var den som tog de fina bilderna, jag är ingen fotograf)

Bild

här är en liten rackare som hade ramlat och dött

Bild

och här är det storslagna öresund

Bild

värt att veta är att dessa fotona är tagna av en mobilkamera. ganska bra ändå va?
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
Användarvisningsbild
flumpedagog
Medlem+

Inlägg av flumpedagog »

postar min fantastiska bild här också! något för pratabas i frågan om högkvarter?

Bild

iallafall för vissa av oss!
http://www.theroyalruckus.com" onclick="window.open(this.href);return false; <- Spana in mitt fina band.
http://www.linussorensen.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender Jazz Bass och en telekabel kan göra vem som helst till vinnare.
gäst

Inlägg av gäst »

Jag vill gärna att ni kollar in på min fotosida på http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113566 och om ni är medlemmar där, lämna gärna en kommentar under bilderna. Vad ni tycker och så. Om ni inte är medlemmar kan ni ju alltid säga nått här om dom. :)
gäst

Inlägg av gäst »

Här blev det fel... Tar bort denna.
Senast redigerad av gäst den ons 21 maj 2008, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Hej Johannes!
Var doo vara så länge!
Trevliga bilder.
Hur i hoppsan får du så "feta" färger i bilderna?
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:Hej Johannes!
Var doo vara så länge!
Trevliga bilder.
Hur i hoppsan får du så "feta" färger i bilderna?
Tja tja!
Har inte varit någonstans men har mer eller mindre pensionerat mig från forumet.

Jag använder ett program som heter Picasa. Ganska basic men väldigt smidigt. Lägg till lite färgtemperatur och mättnad så blir det klatshiga färger. Hundbilderna är tagna en mulen dag så de obehandlade bilderna är inte alls särskilt färgglada.
Picasa finns att hämta gratis här:
http://picasa.google.com/

Smithers, release the hounds...!
Skriv svar