Johannes skrev:
Tja tja!
Har inte varit någonstans men har mer eller mindre pensionerat mig från forumet.
Jag använder ett program som heter Picasa. Ganska basic men väldigt smidigt. Lägg till lite färgtemperatur och mättnad så blir det klatshiga färger. Hundbilderna är tagna en mulen dag så de obehandlade bilderna är inte alls särskilt färgglada.
Picasa finns att hämta gratis här: http://picasa.google.com/
Smithers, release the hounds...!
Är det RAW eller jpg du kör som bildformat?
Har just inhandlat Elements och skall börja krabba med detta, men står i valet och kvalet vilket format som passar mig, jpg är väl ok men känns lite begränsat när det gäller redigering.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
JPEG. Räcker för det jag håller på med. Redigerar inte så mycket, det enda jag egentligen gör är att räta ut, beskära och fixa till färgerna lite. Är inte så förtjust i bilder som är jättefixade.
Johannes skrev:JPEG. Räcker för det jag håller på med. Redigerar inte så mycket, det enda jag egentligen gör är att räta ut, beskära och fixa till färgerna lite. Är inte så förtjust i bilder som är jättefixade.
OK och tack!
Tillhör väl inte de som rotar runt i allt själv.
Blir bara nyfiken när jag ser bilder jag gillar!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Edit: När man fotar med en kompaktkamera av medelkvalitet på AWB (auto-white-balance)
så blir bilderna oftast kalla i färgerna.
Sen ska kamerans mätsystem kompensera för alla eventualiteter (eftersom det är en ren amatörkamera)
vilket gör att bilderna oftast blir mjölkiga; som att det ligger en grå hinna på dem.
I det här fallet var bilden underexponerad också.
Sätt på blixten så undviker du det, i ett sånt här fall.
Senast redigerad av Geddan den ons 11 jun 2008, 08:54, redigerad totalt 3 gång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
De flesta korregeringar du behöver finns under gardinen "bild" och "justeringar".
För att rädda underexponeringen gick jag in på "kurvor" och drog lite försiktigt i linjen.
För att få lite varmare färger, gå in på "färgbalans" och lägg till rött, gult och kanske lite magenta för hudtonens skull.
Gå sedan in på "intensitet/kontrast" och få lite svärta i bilden genom att dra ner intensiteten. Lägg sedan till kontrast.
Personligen vill jag beskära bilden ngt annorlunda, så jag markerade bilden (ctrl+A) och gick in på gardinen "redigera" "omforma" och "skala"
Sedan kan du dra i bildens hörn med musen, förutsatt att du håller ner shift-tangenten, utan att du förändrar bildens proportioner.
Bara att leka och testa!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman