Det är lite olika, det där. I det band jag spelar mest, och ett som är på gång att starta upp, finns det en person som står för låtskrivandet och presenterar mer eller mindre färdiga låtar för bandet då och då, med lite olika klara idéer om hur de ska låta. Sedan brukar det finnas ganska stort utrymme för varje instrumentalist att göra sin grej, och ganska ofta ändras låtens struktur lite under resans gång, i och med att ett arrangemang växer fram. Hur sedan låtskrivarna gör när det skriver sina respektive låtar, ja det vet jag inte riktigt. En av dem lägger stor vikt vid texterna, och jobbar mycket med dem, men jag vet inte exakt på vilket sätt.
Sedan spelar jag i en transatlantisk trio -
Triple Shadow and Compass - och vi gör låtar genom att skicka mp3:or till varandra. Hittills har det sett ut så att en person gjort något, skickat det vidare till nästa som gjort ett eller annat pålägg, och sedan skickat det till den tredje som gjort ytterligare pålägg, varefter låten kallats klar. Tilläggas kan kanske att vi än så länge varit helt instrumentala, och mer eller mindre improviserat fram våra respektive bidrag till helheten.
När jag gör "låtar" själv handlar det så gott som alltid om ren "improvisation" och slump, men jag planerar att börja experimentera lite med att sätta upp regler för det jag gör, och notera det på ett eller annat sätt. Allt för att sedan kunna spela mina låtar med andra. Får se hur det går. (här måste sägas att jag inte har någon som helst talang för att göra traditionella låtar med vers och refräng och bra melodier. Ej heller kan jag det där med att skiva texter. Och det tycker jag är synd, eftersom jag är en sucker för bra poplåtar)