sina beloved ones. Kanske främst till försäljning.
Jag är fullt övertygad om att en bra bild säljer prylen!
Jag har använt en titta-tryck kamera av märket Nikon Coolpix 5600.
Många här på forumet sitter förmodligen på kameror som är bättre.
Det känns som en relevant kamera i de här sammanhangen, hur som helst.
För det första; låt inte kameran bestämma blixten!
På i princip alla kameror finns möjlighet att sätta på/stänga av...och göra andra inställningar av blixten.
Inte minst viktigt brukar det finnas ett läge där kameran tar hänsyn till det befintliga ljuset
och använder blixten enbart som upplättning.
Det gör att man inte för de hårda skuggorna och det kalla vita blixtljuset.
Har du inte det läget, byt kamera säger jag.

I det här fallet var det befintliga ljuset så bra att det inte märks så stor skilnad på de 2 bilderna till höger.
Hade det varit mörkare och jag fotat med blixtläget som på bilden till höger,
hade det förmodligen behövts ett stativ.
Det finns ministativ att köpa, typ detta;
http://www.macoteket.se/product_list.js ... _id=548491
En dm ihopfällt kan man ha det i bröstfickan.
För det andra; om du fotar mycket, investera i ett bildbehandlingssprogram!
Photoshop Elements t.ex, som innehåller de vanligaste funktionerna
och defenitivt räcker till en avancerad amatör kostar runt 1000-lappen. http://smarto.se/dator-it/QidE100AavE0A ... fault.aspx
Skilnaden är SÅ mycket större än man tror.
Förr i tiden fixade fotolaben färger och kontrast när vi lämnade in filmrullar.
Idag gör i princip ingen det...och bilderna ser ut därefter.
Ett exempel på samma bild obehandlad och jobbad med i 45 sek i Photoshop. Vilken säljer bäst?

För övrigt, tycker jag ett trevligare sätt att fota sin bas än att sätta den som en pinne i mitten av en bild.
Alltid trevligare att fylla ut "negativet", som det hette förr.
Ett annat ex på det;

För det tredje; gå inte så nära att kameran inte kan fokusera.
Det finns oftast zoom på kameran. Backa några dm och använd den istället.
Kameran tar inte bilden så länge den inte hittar fokus.
Men oftast svajar fotografen tillräckligt mycket i de lägena för att kameran ska hitta fokus på ngt längre bort,
vilket oftast resulterar i kraftig oskärpa.
På de flesta kameror finns en blomsymbol, ibland tom på höljet så man slipper gå in i menyerna.
Med den kan man aktivera macrot och gå riktigt nära för att ta en ganska extrem närbild.
I det läget är kameran dock mer känslig för skakningsoskärpa.

Det var allt för den här gången.
Nästa gång ska jag lära er hur man bygger om en älg till en go-cart.