Sjungande på PB?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Sjungande på PB?

Inlägg av knedy »

Inspirerad av titeln på "Shut up and sing!"-tråden - Har vi några vokalister här på forumet?

Jag har själv aldrig sjungigt och alltid varit för blyg för att ens våga försöka, tills i höstas då skulle vi framföra något på nån lektion(går ju folkhögskola/rockmusikerlinje). Det var nog det roligaste jag gjort, att sitta ensammen med akustisk gitarr och sjunga en låt för folk. Lite pirrigt från början men det gick bra, så har haft lite sånglektioner sen dess och skulle gärna sjunga mer.

Jag har testat sjunga och spela bas samtidigt och det tycker jag däremot är omöjligt. :oops:
Senast redigerad av knedy den tor 12 apr 2007, 14:17, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

jag måste sjunga i bandet, men jag är ingen sångare för det :wink:
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag växlade mellan bas och sång i min ungdom, ibland t.o.m. samtidigt! Funkade bra med ZZ Top-covers, men se'n blev det för komplicerat...

Tillbringade en stor del av min tonårstid i olika körer vilket är förbaskat nyttigt för gehöret. Annars handlar det mest om att våga enligt min ringa uppfattning. Är man inte helt tondöv så kan man lära sig att sjunga "tillräckligt bra".

Grejen är väl just att lära sig. Många verkar tro att antingen kan man eller så kan man inte, men väldigt få har den inställningen till ett instrument...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Hade ett band för ett tag sedan där jag stod för sången OCH basen.
Går ju bra när man gör låtarna själv så att säga, eller åtminstone är med i processen.

Har så länge jag kan minnas annars körat när man varit ute och lirat, och ibland även kört lead vid coverspelningar. + som sagt ovan nämnda band.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Körar väl mest och sjunger nån vers då och då, men skönsångare är jag inte. Går mest på vrål/heshet/halvskrik. funkar bäst så då jag knappt kan sjunga en ton rent.

apropå det här med att sjunga samtidigt som man spelar bas. Att sjunga till ett egenkomponerat stycke är inga problem, men när någon ber mig sjunga till något helt annat brukar det gå åt helvete, särskilt om man har en basgång att hålla reda på. Testa sjunga till Police and Thieves med Clash på en repa. Utan sång är den busenkel, men när man helt plötsligt skulle sjunga så stakade allt sig. Tempot hänger ju inte riktigt med sången eller hur man ska säga. det blev jag hursomhelst dum i huvudet av så jag slapp sjunga. Guranister har det mycket enklare, dom behöver ju bara stå och veva med plektrumhanden.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

För 5 år se´n kunde jag inte sjunga en ton samtidigt som jag spelade.
Idag sjunger jag lead på fler och fler låtar...körar på alla ställen jag öht kan
hitta på en stämma.

Tog min första sånglektion för nå´n vecka se´n..och tycker bara det är allmänt skoj!

Få se om jag vågar lägga ut min Thunderstruck-tolkning att lyssna på vad det lider.
Givetvis med samtidigt pump på b i 1½ minut
...så inte Johannes blir orolig
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag är tvungen att sjunga pågrund av körer och sånt, men jag vill hellre koncentrera mig fullt på basen.. så just nu håller jag på att tvinga trummisen att köra istället, för han har ju så lite att tänka på :)
gäst

Inlägg av gäst »

Körar hjälpligt. Mest för att det ser snyggt ut med sjungande basist.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Jag får välja, antingen spela bas OCH andas. Eller sjunga OCH andas. Eller spela bas OCH sjunga, men då dör jag ju? :D
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

hosse skrev: Guranister har det mycket enklare, dom behöver ju bara stå och veva med plektrumhanden.
Har tänkt många gånger att IA Eklund måste ha en skruv lös.
Den mannen sjunger till det han spelar. Samtidigt. På en gång.
Han har jag aldrig sett stå och veva med plektrumhanden.
Men han kanske är undantaget? :d
Men många gånger har de naturligtvis lättare.
Ska man köra nå´n sorts lick på basen så går det åt skogen med sången... helt klart...
Doug Pinnick i King´s X är nog en av de basister som klarar av det där bäst....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

apropå ha en skruv lös.. les claypool.. spela det samtidigt som man sjunger..jössesanåda..
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

macahan skrev:apropå ha en skruv lös.. les claypool.. spela det samtidigt som man sjunger..jössesanåda..
Nathan Hughes är en annan sån, som är väl lite mindre vrickad än Claypool, men shit att sjunga samtidigt

http://www.youtube.com/watch?v=bXImi2etl7I
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Glenn Hughes kör/de rättså funky och sjunger/sjöng samtidigt. Phil Lynott hade basspel och sång som var helt ur fas fraseringsmässigt.

Själv körar jag och sjunger några få låtar. Tycker själv att det duger hjälpligt men inte mycket mer. Man blir dock bättre med träning. Däremot är det svårt med själva sångrösten. Den får man leva med.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Körar väl mest och sjunger nån vers då och då, men skönsångare är jag inte
That's me 2!

Apropå sjung kontra spel: Levon Helm i the Band intervjuades i frågan:

"What do you think is you most important role; the drummer or the vocalist?
(på sitt oefterhärmliga släpiga sätt) : well..... I'd like to think that the one sort of enhances the other...

Ibland tycker jag det är så, om man hittar en bra frasering i sjunget, så lirar man lite svängigare just där!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Jag körar och så men jag känner att jag skulle behöva lite bättre sångteknik och kontroll. Jag antar att det är som med basen; öva, öva, öva.

Det känns som att man mer är med i låten och det är liksom lättare att komma in i låtens feeling och output. Jag kommer ihåg i nån metallica dokumentär (det var nog some kind of monster) när Hetfield säger att kunde stå längst fram och sjunga Bleeding me och verkligen mena det men Lars Ulrich har liksom aldrig lyssnat på texten.

Sorry för flummet, kan ju avsluta med att droppa Mark King som en virtuos.
Skriv svar