Peter Gabriel

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Peter Gabriel

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag tycker denna favorit är värd en tråd (även fast jag inte har nåt särskilt att skriva :oops: ). Hur som helst så är han kalas. Passion går varm i cdspelaren just nu. Och Us såklart. Nu närmast så ska jag lyssna in mig på Peter Gabriel 2. Tjipp!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Vi har nyligen plockat upp Sledgehammer i coverbandet.
Känns som en ganska udda låt som partycoverband, men funkar väldigt bra för en blandad publik.
Fantastiskt kul låt att spela också, men det ökar GAS för lite chorus eller flanger...
Om ni lovar att hålla för öronen då jag spelar fel finns den att lyssna på här: http://www.davesdeli.se/live/DD%20-%204 ... hammer.mp3
Ljudet är absolut inte det bästa (MD intjackad i "tape out" från mixern utan någon som helst soundcheck på att det skulle låta bra på inspelningen. Trummorna är helt omickade).

Edit: Ja, jag vet att den är lite förutsägbar, men vad gör man - det är ju ett coverband.. :oops:

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Passion är en av alla tiders bästa plattor.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Gabriel är en gammal favorit, det var som gjorde att man fastnade för Genesis i början av 70-talet. När han gjorde solokarriär så blev Genesis väldigt ointressant och man slutade raskt att lyssna på dom.. fast jag måste erkänna att jag såg dom på Johanneshov 76/77med en otäck Phil Collins som sjöng Peters låtar... urk!

De första albumen fram till SO har jag hört, kanonplattor... sen tappade jag intresset även för honom och annan överproducerad 80-tals world musik.
Men det kanske är dax att ge herrn en chans igen, nu när man fått lite distans.
"Passion" är alltså bra... när kom den? Nåt annat efter SO?

(jag var kär i Kate Bush)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem

Inlägg av Bean »

Passion - är soundtracket till filmen "The last temptation of Christ", som bygger på boken med samma namn. Skriven av Kazantzakis.
Musiken är synnerligen orientalisk. Suggestiv och smått tranceframkallande om man är på det humöret.

Tillhör definitivt mina alltime top 10 plattor.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Re: Peter Gabriel

Inlägg av Wall »

Svarte_Jack skrev:Jag tycker denna favorit är värd en tråd.
Letade efter "Posta bilder på din bas" å hittade det här. :D

"Du bist nicht zum Hassen
- eigentlich ganz egal
wir brauchen uns beide
- perfekte Wahl
ich will Liebe von allen
wie bei dir soll es sein
was du nicht kriegst musst du holen
und ich hol dich jetzt ein."

Kommer från en sudettysk familj (ett stort *jaha, det är därför* hörs på forumet) så "Ein Deutsches Album" är en stor favorit.

Jag hade turen att bo i London medans hans OVO show "dansades", har säkert sett den 5-6gånger med olika besökare. Så den skivan är oxå en stor favorit. "Make Tomorrow" (från OVO) är helt fantastisk.

Gillar hans sätt att tackla svåra ämnen, göra en låt om att det är ok att vara mörkrädd. Att det är skitjobbigt när någon precis dött.

"Snapping her heels, clicking her toes,
Everybody knows just where she goes."
Mother of Violence, oxå en favorit.
Att han har sjukt bra musiker och en fruktansvärt bra studio gör ju inte saken värre.

Jag kommer ihåg när SO-LP'n användes som referens för att ställa in högtalarsystem (ja LP innan CD fast på DAT-band) å det är ju självklart Master Levin's förtjänst (kan oxå vara Ian Cooper's förtjänst, men inte på detta forum...whoooo).

Nä nu ska jag hitta den där bildtråden.

Over and out,
//Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Skriv svar