200071 skrev:Ursäkta att jag är tjatig; du får till grymt snygga bilder!
Tack ska ni ha! Jag tror det var ett bra drag att fota detaljer. Det går ändå inte att få till nån vettig bild på en hel bil när det står massa folk ivägen.Semborg skrev:Håller med fullt ut, det är så hög kvalité på dina fotografier, blir lika överväldigad av begeistran (kan man säga så?) varje gång jag ser foton du tagit. Gott jobbat makten!
JAG VILL HA DET EGNA HEMLIGA RECEPTET!Makten skrev:200071 skrev:Ursäkta att jag är tjatig; du får till grymt snygga bilder!Tack ska ni ha! Jag tror det var ett bra drag att fota detaljer. Det går ändå inte att få till nån vettig bild på en hel bil när det står massa folk ivägen.Semborg skrev:Håller med fullt ut, det är så hög kvalité på dina fotografier, blir lika överväldigad av begeistran (kan man säga så?) varje gång jag ser foton du tagit. Gott jobbat makten!![]()
Rent tekniskt så har jag efterbehandlat dem en del, men inte så mycket som jag brukar. Jag har mest höjt kontrast och färgmättnad med mitt egna hemliga recept.![]()
Om en stund kommer lite fler. Jag sitter och efterbehandlar med pilsner i hand just nu.
Det är ju inte en äkta Jagga, så det passar väl utmärkt.Svensson skrev:Mycket fina bilder Makten men en Jaguarägare med brist på sinne för detaljer. Biltemastift på en Jagga!
Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men nån kanske har nytta av det.Johannes skrev:JAG VILL HA DET EGNA HEMLIGA RECEPTET!
Inte ironisk. Jag kan ytterst lite om hur man behandlar bilder i efterhand.Makten skrev:Det är ju inte en äkta Jagga, så det passar väl utmärkt.Svensson skrev:Mycket fina bilder Makten men en Jaguarägare med brist på sinne för detaljer. Biltemastift på en Jagga!![]()
Jag vet inte om du är ironisk eller inte, men nån kanske har nytta av det.Johannes skrev:JAG VILL HA DET EGNA HEMLIGA RECEPTET!
Det kräver Photoshop.
1) Gör en lagerkopia (Ctrl + J).
2) Välj blandningsläge "overlay".
3) Markera det undre lagret och använd sedan "shadow/hilight" för att lyfta skuggorna (kräver lite trixande med inställningarna).
Sen är det bara att ställa in opaciteten på det övre lagret och smälla ihop dem när man är nöjd. Resultatet är starka färger och hög kontrast, utan att skuggorna behöver bli knallsvarta (därav meckandet med shadow/hilight). Man får då hög lokal kontrast, vilket ger lite mer filmlik känsla.
Om bilden redan ÄR väldigt färgstark men man ändå vill höja kontrasten, så kan man ändra från RGB till "LAB"-läge. Då påverkas bara luminansen, inte färgen, när man gör kontrasthöjande övningar. Sen får man konvertera tillbaka till RGB när man är klar.
För övrigt är bilderna fotograferade i JPG med ganska hög kontrast och färgmättnad redan ur kameran. Kamerans uppskärpning är lågt ställd, och jag har skärpt bilderna sist i efterbehandlingen istället.
Det är fantastiskt coolt!Svensson skrev:Jepp med tvåtonslack och mags.blackparkas skrev:
Nice Camaro Svensson!
Härligt stylad efter dåtidens alla konster
Jag hade en -56 Duettepa när jag var 16. DEN hade vita innerskärmar. Den hade också Rött teddytyg på instrumentbrädan och röd krossad plysch på dörrsidorna och givetvis upplyst med röda lampor i cupén, sååå cool.blackparkas skrev:Det är fantastiskt coolt!Svensson skrev:Jepp med tvåtonslack och mags.blackparkas skrev:
Nice Camaro Svensson!
Härligt stylad efter dåtidens alla konster
Har tyckt det varit fult så länge men har börjat uppskatta det på senare år!
Inte så att jag skulle gå ut och lacka min tvåtons och lacka underrede + hjulhus vita och stuka den till taket...