
Har funderat på det här ett tag, är ingen PA-människa

Ingen dum idé!Basjonas skrev:Om jag var er skulle jag satsa pengarna på mixer/mickar/ljudkort så att ni kan spela in (och kanske ett par monitorer om ni behöver till replokalen). Sen skulle jag hyra PA-högtalare/slutsteg när det behövs för gig. Det blir väldigt dyrt att köpa allt på en gång.
Ptja, billigare är alltid bättredereborn skrev:Men det är också lite dumt att köpa sprillans nytt om det finns ett beg alternativ som är billigare - OCH bättre! (Mackie 1604 VLZ) Köp en sån o en bunt TSM- mickar, sen kan ni trycka på rec!
Hum, det visste jag faktiskt inte om! Vi vet inte hur många PA-högtalare vi kommer behöva då vi inte vet hur vår replokal kommer se ut, men aktiva högtalare verkar ju vara att föredra...mikkejohansson skrev:Som det sagts tidigare är det nog smidigare med aktiva högtalare, dvs med inbyggt slutsteg. De flesta såna går ju även "linka", dvs skicka signalen vidare till ytterligare en högtalare (och ytterligare en, och ytterligare...).
Det är väl det som är grejen, vi kommer i princip bara använda det i replokalen, och då som PA och som inspelnings...mojäng!mikkejohansson skrev:Om ni tänkt använda PA:t främst i replokalen (för eljest talara vi ju om liute andra behov..) är ju frågan om ni behöver mer än två "höger/vänster"-högtalare, möjligen kompletterat med en extra monitor för sångaren så han får öka på lite extra. Eller så kör ni på en monitor var på golvet (med "höger/vänster" menar jag högtalare på ex stativ som spelar för hela bandet), då är det ju beroende på hur många aux-tappningar mixern har hur många OLIKA monitormixar ni kan ha. Men om det är ungefär samma ni vill ha i alla monitorer/högtalare räcker det ju med en tappning! "Höger/vänster" körs ju från mkxerns "Main"-utgång och inte via auxtappar.
Jo exakt, det räcker ju egentligen med att köra två monitorer för hela bandet och en extra för sångaren, men sen så om möjligheten att alla ska höras perfekt utan dödsvolym finns så borde man ju undersöka den, även fast det kostar lite extra. Fast i början blir det ju antagligen bara två högtalare, och då får sångaren fokus på den ena så att säga...mikkejohansson skrev:Skulle tro att de allra flesta "normala" replokaler (alltså inte preprod-lokaler) bara körs med "höger/vänster", alltså ett basic PA innehållande 1 st mixer och 2 st högtalare. Mikar o kablar underförstått. I en normalstor replokal (igen , mindre än preprod...) borde det räcka alldeles ypperligt. Om ni inte tänker använda det på utespelningar kanske det är onödigt med "overkill" utan bättre att satsa på BRA grejor i stället för en massa grejor?
Först och främst är det för låtidéer där man verkligen hör allting ordentligt och kan sätta sig ner och fokusera på låten och inte vad som spelas, men om man kan spela in i sjysst kvalitet och verkligen få ett bra ljud så kommer vi ju använda den funktionen, förutsatt att det inte kräver ett påslag på 10 000kr... Isf får vi nog nästan skaffa ett bättre ljudkort, men isf får vi ta sånt i efterhand. Mitt ljudkort har bara två ingångar nämligenmikkejohansson skrev:Vad gäller inspelningen så beror det ju på om ni vill kunna mixa i efterhand eller bara "dokumentera" det ni gör. Om ni bara tar line out från mixer till ett ljudkort så får ni ju bara "L/R"-signal, alltså den mix som ni har stoppat in i mixern och rattat...inget som går ändra nivåer i efterhand. Den Mackiemixer som Dereborn talar sig varm om har däremot separata ut för varja kanal, så då kan ni ju stoppa in varje kanal för sig i ert ljudkort (förutsatt att det stöder det) och sen mixa hur ni vill i efterhand. Numer finns ju också mixerbord med firewire/usb-koppling och inbyggt ljudkort som kan skicka kanalerna direkt till ett inspelningsprogram. Ganska smidigt verkar det, men inget jag testat själv. Samma sak här, allt beror ju vad ni ska ha det till. Är det för att dokumentera låtideer och väldigt enkla demos räcker ju att spela in på t ex minidisc ("L/R") eller MP3-spelare av nåt slag (eller dator med enkelt ljudkort). Ska ni göra mer avancerade demos med pålägg och mix i efterhand är det ju mer grejor som behövs, och en helt annan prisbild såklart.
Det där låter som ungefär det vi vill göra, ett stort mixerbord så att möjligheten att spela in alla finns, mycket mikrofoner och sånt och några sjyssta monitorer, aktiva då.mikkejohansson skrev:Jag skulle rekommendera, om jag läser "mellan raderna" vad du menar att ni skulle skaffa typ så här:
1 bra mixer med tillräckligt antal kanaler för att stoppa in alla instrument (även om man inte alltid gör det)
2 aktiv högtalare ("höger/vänster") på stativ
ev. 1 extra högtalare till sångaren och/eller trummisen
Mikrofoner så ni kan micka upp alla instrument (äve om man inte alltid gör det)
Kablar
Stativ
Med den uppsättningen kan ni bara lägga ut typ sång och bastrumma (kanske) i PA:t för "vanligt" rep. Det borde räcka till för de flesta situationer. Givetvis kan ni micka upp hela trumsetet och alla instrument, men tänk på att ju mer ni stoppar in i mixern desto mer får man jobba för en bra nivå mellan kanalerna.
Sen kan ni också med den uppsättningen micka upp alla instrument + trummor och stoppa in i mixern för att en dra en utgång till eninspelningsutrustning för enkla inspelningar. Ni får ju räkna med läck från högtalare om ni vill ha medhörning vid inspelningen (vilket ju kan vara bra...), men det är ju självklart.
Givetvis går det göra mer avancerat än så, men JAG skulle inte TRO att ni är i den situationen nu. Dessutom borde den uppsättningen gå att få ihop under, eller runt omkring, 20.000:-. Med lite tur och rätt grejor.
Vad gäller EM Nordic tycker jag mig inte sett några mer prisvärda aktiva högtalare i deras sortiment...Samson har och Wharfedale har...men ganska dyrt jämfört med ex DB, TSM, Phonic osv...Luthman är nog mer konkurrenskraftiga i fallet...
Hoppas det hjälper!