stråkkvartett=rocknroll
- anli
- VIP medlem
stråkkvartett=rocknroll
På tal om inget så avnjöt jag Brodsky kvartetten i Uppsalas nya musikhus en kväll denna vecka.
Det spelade 1900 tals kompositioner (Ravel till nutida) och det var skitgrymt.
(Älskar iofs Beethovens kvartetter men de är så förbenat långa)
När fiolsnubbarna står (donnan med cellon sitter dock ) och attackerar med strålkarna så blir det rocknroll liksom.
Stråkkvartetter känns som ett rockband när de kollar in varandra... grymt!
Rocksnubben som tycker konstmusik/klassiskt e trist borde ta ett försök med riktigt bra stråkkvartett live.
När fiolsnubbarna står (donnan med cellon sitter dock ) och attackerar med strålkarna så blir det rocknroll liksom.
Rocksnubben som tycker konstmusik/klassiskt e trist borde ta ett försök med riktigt bra stråkkvartett live.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Svensson
- Forumvärd
Re: stråkkvartett=rocknroll
anli skrev:På tal om inget så avnjöt jag Brodsky kvartetten i Uppsalas nya musikhus en kväll denna vecka.
Hmmm vad dricker du ikväll?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- anli
- VIP medlem
Bara 1 whisky och 3 öl... gräsänkling med kidsen.Svensson skrev:Hmmm vad dricker du ikväll?
Efter 80-talets rocksvacka så tappade jag hoppet om rockmusik och övergick till att lyssna på "klassisk musik". Kom åter tillbaka till rocklyssnandet på 00-talet.
Ferm: att lyssna på skiva och uppleva det live 5 meter från o ch följa varje stråkdrag och fingersättning och liksom se intensiteten är en annan grej. Nu var det som sagt dessutom 1900 tals musik med attack och variation.
Schostakovitch´s 8 får jag kolla upp, tror jag hört någon men minns inte hur den lät.
Beethovens stråkkvartetter är underbara... inte direkt kommersiell heller, som du brukar beskylla pre 1900-tals musik att vara

TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- GurraG
- Medlem++
Brodskykvartetten är allt bra coola!
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- 200071
- Hedersmedlem
- Wall
- Medlem+
Men du följer väl glatt din tråd om studioljud...anli skrev:Efter 80-talets rocksvacka så tappade jag hoppet om rockmusik och övergick till att lyssna på "klassisk musik". Kom åter tillbaka till rocklyssnandet på 00-talet.
...
Schostakovitch´s 8 får jag kolla upp, tror jag hört någon men minns inte hur den lät.
Beethovens stråkkvartetter är underbara... inte direkt kommersiell heller, som du brukar beskylla pre 1900-tals musik att vara
Oooo, vad mycket bra det finns.
Anton Webern, Béla Bartók, Joseph Haydn... listan kan göras hur lång som helst.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Wall
- Medlem+
Kronos kvartetten?200071 skrev:Håller med om att det finns mycket "rocknroll" i klassisk musik.
Men apropå stråkkvartett så är nåt av det häftigaste jag hört en stråkkvartett som jag vet vad de heter/hette men glömt just nusom spelade Hendrix så grymt brutalt!
eller
The String Quartet?
Jag tror dom, å säkert en hel trös till, har gjort Hendrix covers.
Hälsar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Svensson
- Forumvärd
Det är en av sakerna jag har kvar att göra, lyssna på klassiskt live det är säkert en upplevelse! Det blir lite speciellt med akustiska instrument också!anli skrev:Bara 1 whisky och 3 öl... gräsänkling med kidsen.Svensson skrev:Hmmm vad dricker du ikväll?
Efter 80-talets rocksvacka så tappade jag hoppet om rockmusik och övergick till att lyssna på "klassisk musik". Kom åter tillbaka till rocklyssnandet på 00-talet.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- 200071
- Hedersmedlem
Fyra tjejer var det.Wall skrev:Kronos kvartetten?200071 skrev:Håller med om att det finns mycket "rocknroll" i klassisk musik.
Men apropå stråkkvartett så är nåt av det häftigaste jag hört en stråkkvartett som jag vet vad de heter/hette men glömt just nusom spelade Hendrix så grymt brutalt!
eller
The String Quartet?
Jag tror dom, å säkert en hel trös till, har gjort Hendrix covers.
Hälsar,
/Wall
- Wall
- Medlem+
- ferm
- Medlem++
- ferm
- Medlem++
Jag hittade Schostakovich kvartett nr 8 här hemma med Kronos Quartet på skivan Black Angels. De kör lite för fort enligt mig men det svängerferm skrev:Stråkkvartetter är något jag har svårt för, speciellt Beethovens. Jag har för mig att Schostakovitch 8:a är lyssningsbar
För många basar är inte nog
- anli
- VIP medlem
Glömde nämna det, men när jag satt och njöt som mest så blixtrade en mardrömslik scen förbi som hastigast... en en långhårig nordisk snäll-metall basist kliver fram, avbryter kvartetten, och tar ett långt slapbassolo.
Men sånt kan väl aldrig hända i verkligheten

-
- VIP medlem
anli skrev:Glömde nämna det, men när jag satt och njöt som mest så blixtrade en mardrömslik scen förbi som hastigast... en en långhårig nordisk snäll-metall basist kliver fram, avbryter kvartetten, och tar ett långt slapbassolo.

Nej. Det kan aldrig hända....
*mycket, mycket rått garv*anli skrev:Glömde nämna det, men när jag satt och njöt som mest så blixtrade en mardrömslik scen förbi som hastigast... en en långhårig nordisk snäll-metall basist kliver fram, avbryter kvartetten, och tar ett långt slapbassolo.
- klaatu
- Medlem
anli skrev:Glömde nämna det, men när jag satt och njöt som mest så blixtrade en mardrömslik scen förbi som hastigast... en en långhårig nordisk snäll-metall basist kliver fram, avbryter kvartetten, och tar ett långt slapbassolo.

- MALA
- Distributör
Behövs mer än en singlemalt för att bli av med den bilden från näthinnan...anli skrev:Glömde nämna det, men när jag satt och njöt som mest så blixtrade en mardrömslik scen förbi som hastigast... en en långhårig nordisk snäll-metall basist kliver fram, avbryter kvartetten, och tar ett långt slapbassolo.
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se