Hur får man detta basjudet??

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Hur får man detta basjudet??

Inlägg av Noelredding »

Lyssna på introt, själva låten suger men basljudet i början låter riktigt najs. Några tips/ideér om hur man kan få ett liknande ljud? Ifall jag slopar miden och maxar bas och diskant på preampen i min Yamaha och bara kör halsmiken så låter det rätt likt men funkar ju inte helt i bandsammanhang.

EDIT: Länk!! :lol: EDIT 2: Stavning etc.

http://www.youtube.com/watch?v=Qo74XciEphA
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

*s* Är det ett basljud?
Sounds more lika e machine-gun, man!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Geddy_Lee skrev:*s* Är det ett basljud?
Sounds more lika e machine-gun, man!
Det är ju det som är så coolt! :P Skulle vara najs att ha i några av basintron i heavy metalbandets låtar.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

jag har faktiskt undrat detsamma i ett par år, om jag ska vara ärlig..
aldrig orkat ta reda på hur han gör egentligen.
ska hålla koll på den här tråden :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Pja. Snubbarna i replokalen bredvid oss har c.o.b. som idoler och tycker tydligen att de ska låta exakt likadant. Så den basisten har till att börja med en Bild
som han spelar genom en SVT Classic. Däremot är det ett pedalbord däremellan som jag inte vet riktigt vad det är för något. Får fråga honom nästa gång jag träffar honom. Men hans ljud är väldigt nära det i ditt klipp.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

albinriddlah skrev:jag har faktiskt undrat detsamma i ett par år, om jag ska vara ärlig..
Kan väl tillstå att jag aldrig undrat över ett dylikt basljud. :wink:
Jag skulle nog fundera om det var ett rör som packat ihop om det plötsligt började låta så där!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Geddy_Lee skrev:
albinriddlah skrev:jag har faktiskt undrat detsamma i ett par år, om jag ska vara ärlig..
Kan väl tillstå att jag aldrig undrat över ett dylikt basljud. :wink:
Jag skulle nog fundera om det var ett rör som packat ihop om det plötsligt började låta så där!
Helrör?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Hellish skrev:Pja. Snubbarna i replokalen bredvid oss har c.o.b. som idoler och tycker tydligen att de ska låta exakt likadant. Så den basisten har till att börja med en Bild
som han spelar genom en SVT Classic. Däremot är det ett pedalbord däremellan som jag inte vet riktigt vad det är för något. Får fråga honom nästa gång jag träffar honom. Men hans ljud är väldigt nära det i ditt klipp.
Det skulle uppskattas. Thank you! :)

Var på gränsen till att skaffa en sån bas för ett tag sedan, tills jag fingrade på min BB för första gången. 8)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:
Hellish skrev:Pja. Snubbarna i replokalen bredvid oss har c.o.b. som idoler och tycker tydligen att de ska låta exakt likadant. Så den basisten har till att börja med en Bild
Det skulle uppskattas. Thank you! :)

Var på gränsen till att skaffa en sån bas för ett tag sedan, tills jag fingrade på min BB för första gången. 8)
BB!?
Bridgit Bardot?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Tycker det låter som en nedstämt hitech bas med låg stränghöjd så det skallrar och lite dist på den förstås.
Kan inte vara så svårt att uppnå..!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Nähänä. Nu har han bytt topp ser jag, men han använder:

ESP/LTD F-255 FM
Warwick Corvette Double Buck
Ampeg B2RE
Ampeg 610 Classic Cabinet
JTS US-8001D/PT-850Bmi
BOSS ME50
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Hellish skrev:Nähänä. Nu har han bytt topp ser jag, men han använder:

ESP/LTD F-255 FM
Warwick Corvette Double Buck
Ampeg B2RE
Ampeg 610 Classic Cabinet
JTS US-8001D/PT-850Bmi
BOSS ME50
Thx mate! Ska se om det kan uppnås med min BB och Yamaha-förstärkare + en Boss distpedal! 8)

Dom där basarna är för övrigt pissigt coola (F-254)

Bild
gäst

Inlägg av gäst »

Alltså.... För det första, glöm allt du läser i musikertidningar och på skivomslag där utrustning listas. Bara för att en basist är sponsrad av ett visst basmärke eller förstärkarmärke så behöver det inte alls betyda att han använder de sakerna när han spelar in. Det kan lika gärna vara producentens gamla Cort eller Vantage som används på plattan. Eller producenten.
I detta fall verkar det som Parkas kommer närmast sanningen. Nedstämt med nya strängar, någorlunda låg stränghöjd och dist. Hightechbas eller inte är svårt att säga, det skulle kunna vara vilken bas som helst.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Johannes skrev:Alltså.... För det första, glöm allt du läser i musikertidningar och på skivomslag där utrustning listas. Bara för att en basist är sponsrad av ett visst basmärke eller förstärkarmärke så behöver det inte alls betyda att han använder de sakerna när han spelar in. Det kan lika gärna vara producentens gamla Cort eller Vantage som används på plattan. Eller producenten.
I detta fall verkar det som Parkas kommer närmast sanningen. Nedstämt med nya strängar, någorlunda låg stränghöjd och dist. Hightechbas eller inte är svårt att säga, det skulle kunna vara vilken bas som helst.
Sant det du säger, men ska som sagt prova på tisdag och se hur det går. Hade ju inte tänkt mig köpa en massa dyra Ampeg-prylar och ESP basar bara för att få fram det ljudet till nårra intron :wink:
Användarvisningsbild
Bonehead
Medlem+

Re: Hur får man detta basjudet??

Inlägg av Bonehead »

Tycker att ljudet är middigt som fasiken, låter åxå som att finnen hammrar sitt plektrum mitt mellan stallet o halsen.
Noelredding skrev:Lyssna på introt, själva låten suger men basljudet i början låter riktigt najs. Några tips/ideér om hur man kan få ett liknande ljud? Ifall jag slopar miden och maxar bas och diskant på preampen i min Yamaha och bara kör halsmiken så låter det rätt likt men funkar ju inte helt i bandsammanhang.

EDIT: Länk!! :lol: EDIT 2: Stavning etc.

http://www.youtube.com/watch?v=Qo74XciEphA
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Noelredding skrev:
Dom där basarna är för övrigt pissigt coola (F-254)

Bild
Ser ut som om någon "atomic rat" gnagt i dom! :wink:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Basljud? Bajsljud, snarare...:wink:
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

Coolt lät det i alla fall även om jag inte är mycket för modern metal.
Känner igen det där från när jag var tonåring, dvs att man ville kopiera någons sound och drömde om att ha råd att köpa samma utrustning men med åren har jag förstått att de flesta ljud går att få till med en vanlig standardutrustning. HUR man spelar, dvs plektrum eller inte plektrum, var på strängen man slår, hur man slår an, vilken av mickarna man använder, EQ-inställningar osv. Det finns massor man kan göra. En schysst dist är ofta bra att ha när man spelar in tycker jag. Massor av bra basljud är distade, inte alls bara metal och rock utan det finns dist lite överallt där man minst anar det. Oftast hör man det inte om inte basen spelar ensam någonstans eller om man lyssnar i lurar. Experimentera så kommer det att gå upp många ljus.

Ursäkta om jag låter som att jag pratar med en 15-åring som precis köpt sin första bas, du kanske har dubbelt så myclet erfarenhet som jag.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Johannes skrev:Coolt lät det i alla fall även om jag inte är mycket för modern metal.
Känner igen det där från när jag var tonåring, dvs att man ville kopiera någons sound och drömde om att ha råd att köpa samma utrustning men med åren har jag förstått att de flesta ljud går att få till med en vanlig standardutrustning. HUR man spelar, dvs plektrum eller inte plektrum, var på strängen man slår, hur man slår an, vilken av mickarna man använder, EQ-inställningar osv. Det finns massor man kan göra. En schysst dist är ofta bra att ha när man spelar in tycker jag. Massor av bra basljud är distade, inte alls bara metal och rock utan det finns dist lite överallt där man minst anar det. Oftast hör man det inte om inte basen spelar ensam någonstans eller om man lyssnar i lurar. Experimentera så kommer det att gå upp många ljus.

Ursäkta om jag låter som att jag pratar med en 15-åring som precis köpt sin första bas, du kanske har dubbelt så myclet erfarenhet som jag.
Ja, jag är faktiskt en 15-åring som ganska precis har köpt sin ANDRA bas!

Nä men visst, jag brukar ofta köra lite distat. Gärna naturligt från en överstyrd förstärkare (kallas det dist då?). Men jag känner inte att jag riktigt får ut det där hyper klankiga ljudet ur min Hagström-dansbands-förstärkare här hemma, inte nog med höga frekvenser tror jag. Får se på tisdag då jag har min fina förstärkare med 5-bands EQ. 8)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Johannes skrev:Alltså.... För det första, glöm allt du läser i musikertidningar och på skivomslag där utrustning listas.
Tänkte du på det jag skrev här? Grabben med den utrustningen har spelat nåt år och de har precis börjat skriva egna låtar. Han är inte sponsrad med något, sen har jag sett hans prylar flera gånger. Och tråden går ju ut på hur man får till ett visst ljud och de där grejerna låter väldigt mycket som den låt som länkades. Sådäså. =)
gäst

Inlägg av gäst »

Noelredding skrev: Ja, jag är faktiskt en 15-åring som ganska precis har köpt sin ANDRA bas!

Nä men visst, jag brukar ofta köra lite distat. Gärna naturligt från en överstyrd förstärkare (kallas det dist då?). Men jag känner inte att jag riktigt får ut det där hyper klankiga ljudet ur min Hagström-dansbands-förstärkare här hemma, inte nog med höga frekvenser tror jag. Får se på tisdag då jag har min fina förstärkare med 5-bands EQ. 8)
Aha, ok. Tur. Det kändes som att jag tog på mig jag-har-spelat-i-25-år-så-lyssna-på-vad-farbror-säger-koftan ett tag där...
Good luck med basljudet.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Johannes skrev:
Noelredding skrev: Ja, jag är faktiskt en 15-åring som ganska precis har köpt sin ANDRA bas!

Aha, ok. Tur. Det kändes som att jag tog på mig jag-har-spelat-i-25-år-så-lyssna-på-vad-farbror-säger-koftan ett tag där...
Good luck med basljudet.
Johannes är 2x15+ så han har rätt att bli gaggig! :wink:
gäst

Inlägg av gäst »

Hellish skrev:
Johannes skrev:Alltså.... För det första, glöm allt du läser i musikertidningar och på skivomslag där utrustning listas.
Tänkte du på det jag skrev här? Grabben med den utrustningen har spelat nåt år och de har precis börjat skriva egna låtar. Han är inte sponsrad med något, sen har jag sett hans prylar flera gånger. Och tråden går ju ut på hur man får till ett visst ljud och de där grejerna låter väldigt mycket som den låt som länkades. Sådäså. =)
Vet inte riktigt vad du pratar om. Jag pratar om basisten i Children of Bodom (och han måste väl ha spelat betydligt längre än något år) som Noelredding frågade om. Vem han eventuellt är sponsrad av vet jag ej men jag vet att det är lätt att tro att om man bara köper likadan utrustning så får man likadant sound, särskilt om man är ung och inte har spelat sådär jättelänge.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Klopper skrev:
Johannes skrev:

Good luck med basljudet.
Jo, jag är ju med ganska mycket i diverse musikkretsar här runt Perstorp-Klippan så jag är ganska van vid äldre som säger åt mig hur, med vilken teknik och med vilket ljud jag ska spela. Men det är ju bara att låtsas lyssna och sen skita i det. :wink:
Senast redigerad av Noelredding den mån 24 dec 2007, 01:49, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

Klopper skrev:
Johannes skrev:

Good luck med basljudet.
Fast jag har ett tag kvar till 4x10...
Skriv svar