Det här kan sluta hur som helst!
- TDHP
- Forumvärd
Det här kan sluta hur som helst!
På förekommen anledning:
Kan (och bör?) man skämta om vad som helst?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Liten
- Hedersmedlem
- blackparkas
- Medlem++++
Nja, jag är mer skeptisk, klart man måste kunna få skämta om det mest, men jag anser inte allt vara NÖDVÄNDIGT att skämta om.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- TDHP
- Forumvärd
Var det kul när dom drev med Lena PH? Jag tyckte det!daionsavage skrev:Det beror på vem som uttalar skämtet. Jag tycker att det är helt acceptabelt att häckla den som har makt... som Gert fylkings hurrarop då nobelpristagaren i litteratur utsågs för några år sedan. En man som hånar ett kollektiv är roligt. Däremot så tycker jag att det stinker då de starka hånar de svaga. När hela Killing-gänget, som redan har alla med sig, ger sig på Håkan Nesser så är det inte ett dugg roligt!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Jag tycker nästan att man MÅSTE kunna skämta om allt, men kanske inte med vem som helst om vad som helst eller när som helst. Och det är en väsentlig skillnad på att skämta med någon och att driva med någon tycker jag. Men grundläggande så måste man få skämta om allt.
TDHP

TDHP
- Liten
- Hedersmedlem
[fransosen]TDHP skrev:Jag tycker nästan att man MÅSTE kunna skämta om allt, men kanske inte med vem som helst om vad som helst eller när som helst. Och det är en väsentlig skillnad på att skämta med någon och att driva med någon tycker jag. Men grundläggande så måste man få skämta om allt.
Y, thats whát I said, eh?.. right right right.. eh?
[/fransosen]
- Geddan
- VIP medlem
Jag uppskattar den brutala humorn.
Bland det roligaste på Guldbaggegalan igår var när "Arn" höjde svärdet till attack och av misstag högg huvudet av killen på hästen bredvid.
Men jag är inte konsekvent. Jag ser inte det roliga i Monthy Pythons "spy-scen" t.ex. trots att jag gillar väldigt mycket av Monthy Pythons humor.
Tycker den är osmaklig.
Sen handlar det ju om det här med att kroppsspråk och förmågan att veta "vem/vilka" man skämtar med gör internet svårare än IRL.
Bland det roligaste på Guldbaggegalan igår var när "Arn" höjde svärdet till attack och av misstag högg huvudet av killen på hästen bredvid.
Men jag är inte konsekvent. Jag ser inte det roliga i Monthy Pythons "spy-scen" t.ex. trots att jag gillar väldigt mycket av Monthy Pythons humor.
Tycker den är osmaklig.
Sen handlar det ju om det här med att kroppsspråk och förmågan att veta "vem/vilka" man skämtar med gör internet svårare än IRL.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- bootsy
- Medlem+++
Re: Det här kan sluta hur som helst!
Regler:TDHP skrev:På förekommen anledning:
1. Man kan skämta om vad som helst.
2. Däremot kan inte vem som helst skämta om vad som helst inför vem som helst.
3. Om nr. 2 ignoreras kan i vissa, sällsyna fall ännu större humor uppstå. I sådana fall gäller regel nr. 1.
- Klopper
- Hedersmedlem
- Liten
- Hedersmedlem
- Geddan
- VIP medlem
Jag stör mig på att tex så fort en kvinna/tjej ska spela ful;
Ugly Betty...eller vilken "fula ankungen som blir en vacker svan"-film som helst,
så har de alltid tandställning och glasögon.
Hur får det alla flickor med glasögon och tandställning att se på sig själva?
Det tycker jag är en ful typ av generalisering som på nå´t sätt anses oki.
"Varför festa loss med Silja Line, när man kan slå runt med Estonia"
Blev ngn upprörd av det? Kanske...
Men jag tycker ändå bättre om saker och ting som är ärliga och out in the open, om ngn förstår vad jag menar.
Min poäng är att det finns bra mycket viktigare saker att bli upprörd över än om ngn skämtar om ngt som i mina ögon känns för grovt.
Ugly Betty...eller vilken "fula ankungen som blir en vacker svan"-film som helst,
Men jag tycker ändå bättre om saker och ting som är ärliga och out in the open, om ngn förstår vad jag menar.
Min poäng är att det finns bra mycket viktigare saker att bli upprörd över än om ngn skämtar om ngt som i mina ögon känns för grovt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Rix
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Klopper
- Hedersmedlem
Rix skrev:Först när man kan garva åt sig själv får man garva åt andra.

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

- Liten
- Hedersmedlem
Jag har dragit estonia-skämt också.. skämtat om Nazisterna mm.. men.. Theres a time and place for everything.. det gäller att hitta det.. sen får man fundera själv på om man bryr sig om vad folk tycker?? att ta illa vid sig kommer folk alltid att göra...Geddy_Lee skrev:Jag stör mig på att tex så fort en kvinna/tjej ska spela ful;
- blackparkas
- Medlem++++
Jag tycker ändå att det finns saker som det inte är nödvändigt att skämta om.
Estoniaskämtet som du drog som exempel Geddan.
Fantastiskt smaklöst, spelar ingen roll i vilket sällskap jag var i skull jag aldrig dra det eller uppskatta det om någon annan gjorde det.
Klart att man kan se och förstå vad en del kan tycka är kul med det, men varför ska man behöva skämta om dylika saker?
Kan inte påstå att jag blir upprörd, inte heller av hitlerbilden tidigare idag, men jag tycker det är smaklöst och onödigt.
Även om du hade riktigt bra timing med hitlerbilden....
Estoniaskämtet som du drog som exempel Geddan.
Fantastiskt smaklöst, spelar ingen roll i vilket sällskap jag var i skull jag aldrig dra det eller uppskatta det om någon annan gjorde det.
Klart att man kan se och förstå vad en del kan tycka är kul med det, men varför ska man behöva skämta om dylika saker?
Kan inte påstå att jag blir upprörd, inte heller av hitlerbilden tidigare idag, men jag tycker det är smaklöst och onödigt.
Även om du hade riktigt bra timing med hitlerbilden....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
Liten skrev:
Jag har dragit estonia-skämt också.. skämtat om Nazisterna mm.. men.. Theres a time and place for everything.. det gäller att hitta det.. sen får man fundera själv på om man bryr sig om vad folk tycker?? att ta illa vid sig kommer folk alltid att göra...
Ska man dra skämt om folk som inte kan gå eller blinda eller Tsunamin när man är bland sådana människor eller som lever med det dagligen bland bekanta, familj osv?
Är det inte ganska egoistiskt att skita i vad andra tycker och bara skräna vidare med en massa onödiga skämt?
"Varför ska jag bry mig i det, huvudsaken är väl att jag får skratta åt mina egna skämt..."
- Makten
- Medlem++
Jösses. Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att någon kunde ta illa upp över ett sånt skämt. Hur kul som helst! Jag förstår inte varför man inte får skämta om allvarliga saker. Särskilt inte när det gått väldigt lång tid.blackparkas skrev:Estoniaskämtet som du drog som exempel Geddan.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- blackparkas
- Medlem++++
Jag tog inte illa upp, men för den skull så skulle jag aldrig dra skämtet själv.Makten skrev:Jösses. Jag skulle aldrig ens tänkt tanken att någon kunde ta illa upp över ett sånt skämt. Hur kul som helst! Jag förstår inte varför man inte får skämta om allvarliga saker. Särskilt inte när det gått väldigt lång tid.blackparkas skrev:Estoniaskämtet som du drog som exempel Geddan.
Jag vet hur Estonia har påverkat min polare, kanske är därför? Inte vet jag...
Tillägg: Tycker egentligen att man kan skämta om vad som helst, men varför? TILL vilken nytta? Om det är något som man vet att folk tycker är jobbigt. Tsunamin, CP-skador, Estonia.... fattar inte vitsen...
- Makten
- Medlem++
Antagligen därför, ja.blackparkas skrev:Jag tog inte illa upp, men för den skull så skulle jag aldrig dra skämtet själv.
Jag vet hur Estonia har påverkat min polare, kanske är därför? Inte vet jag...
För att det är kul, vad annars?Tillägg: Tycker egentligen att man kan skämta om vad som helst, men varför? TILL vilken nytta? Om det är något som man vet att folk tycker är jobbigt. Tsunamin, CP-skador, Estonia.... fattar inte vitsen...

Något jag är starkt emot är att skämta på andras bekostnad om de är närvarande eller kommer att få reda på skämtet via andra. Det är en hårfin gräns mellan humor och mobbing nämligen, och när en individ riskerar att drabbas så bör man ta det väldigt försiktigt.
Tillägg: Jag inser att min ton i ovanstående kan uppfattas som beskäftig, men det är inte menat så.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
- knedy
- VIP medlem
- Taran
- Medlem
Jag var statist i den inspelningen.Geddy_Lee skrev:Jag uppskattar den brutala humorn.
Tycker den är osmaklig.

Funky Feeling.
- Svensson
- Forumvärd
- Klopper
- Hedersmedlem
Tajming alltså!Svensson skrev:Inget fel på det skämtet beroende på var och när man drar det.Geddy_Lee skrev: "Varför festa loss med Silja Line, när man kan slå runt med Estonia"

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.