Kaffemaskin

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Kaffemaskin

Inlägg av Per »

Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Vilket märke är bra, pålitligt, lätt underhållet?
Vilket kapselmärke är smakar bäst, är lättillgängligt, kommer att finnas under överskådlig framtid, även när kaffemaskiner blivit omoderna?
Tacksam för tips!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av fieldflower »

Vi kör Nespresso och det är kanonbra.
Smakar bra och många olika smaker att välja mellan.
Finns ju inte fysisk butik på så många ställen, men deras nätbeställning är fenomenal - beställer man på förmiddagen får man dem dagen efter.

Tror nog Nespresso kommer finnas kvar i längden...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Sunken »

Mitt råd är att be henne överväga en maskin som mal bönor själv. Det är inte mer underhåll på en sådan än på en kapselmaskin.
Nackdelen är ljudnivån när kvarnen går, men de sekundrarna är försumbara i min värld.

Fördelen är ju att man kan välja själv vad man vill stoppa i den. :tummenupp:


Om det däremot tvunget ska vara en kapselmaskin så stämmer jag in i Nespressokören.
Janne

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Janne »

Har en nespressomaskin men skulle rekommendera er att skaffa en riktig espressomaskin istället. Tycker jag får bra mycket godare espresso med min gamla rätt sunkiga espressomaskin. Fast frugan gillar iofs nespressoeländet.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Kaffemaskin

Inlägg av alexon »

Janne skrev:Har en nespressomaskin men skulle rekommendera er att skaffa en riktig espressomaskin istället. Tycker jag får bra mycket godare espresso med min gamla rätt sunkiga espressomaskin. Fast frugan gillar iofs nespressoeländet.
Det speglar rätt väl den könsmässiga uppdelningen. Kvinnor sysslar med kapslar, män mal sina bönor. Jag har aldrig lyckats få ett drickbart pod-kaffe. Men den manliga reptilhjärnan lyckas faktiskt mala till ett drickbart kaffe.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8589
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Kaffemaskin

Inlägg av engson »

Vi har en billig Tassimo (?) i replokalen. Funkar dock utmärkt, och det blir fint blueskaffe... :)
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Sunken skrev:Mitt råd är att be henne överväga en maskin som mal bönor själv. Det är inte mer underhåll på en sådan än på en kapselmaskin.
Nackdelen är ljudnivån när kvarnen går, men de sekundrarna är försumbara i min värld.

Fördelen är ju att man kan välja själv vad man vill stoppa i den. :tummenupp:


Om det däremot tvunget ska vara en kapselmaskin så stämmer jag in i Nespressokören.
Nu dricker ju inte jag kaffe då va...... :lol: MEN jag har besynnerligt nog hyffsad koll i alla fall och det för att jag är lite noga med vad folk drar i sig när dom är på besök i studion. Själv dricker jag lös-tea. :) Men jag skulle nog hålla med Sunken här. Överväg en kaffe-/espressomaskin som mal bönor själv. Hyffsat lite underhåll, färskmalet, billigare i längden och man kan själv välja vilka bönor man vill använda. Av vad många berättat för mig så är kapslarna dyra i jämförelse med bönor. En kaffemaskin kan ju bli hur dyr som helst men av konumentmaskinerna som inte kostar helt sjukt mycket har i stort alla jag pratat med sagt att Krups gör bäst bäst prylar och det av den anledningen att dom håller rätt tryck på vattnet när man gör espresso. Många om inte dom flesta konsumentmaskiner har för lågt tryck. Möjligt att konkurrenterna ryckt upp sig på sistone för det var ett par, tre, år sedan jag fullständigt vände upp och ner på kaffebranschen. Men då var det definitivt Krupps som gällde om man inte skulle ha en proffsmaskin och jag kan tänka mig att det fortfarande är ett säkert kort.

My two cents, tea-drickare som jag är..... :lol:
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Per »

Med mitt nuförtiden rudimentära kaffebehov (max ett par koppar i veckan) blir det nog hon som får bestämma och hon vill ha kapslar. Om jag förstått det rätt, så kommer hon att fortsätta hinka bryggkaffe, men vill ha det här som kul grej/omväxling/efter maten nå'nting, så kapselkostnaden har kanske inte så stor betydelse.

Hittills lutar det alltså åt Nespresso, men med en snegling åt Krupp.
Tack för tips! Om någon har fler/andra synpunkter, så bara kom.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Re: Kaffemaskin

Inlägg av anli »

Jag har en Rancilio Silva + Rancilio Rocky kvarn. En enkel halvmanuell Espressomaskin.
Den är underbar. Känns som att den kommer att hålla mitt liv ut. Dessutom finns varenda lampa, knapp eller elektrisk/mekanisk komponent finns som reservdel.
Grannen har en Nespresso och cigarrklubben en proffsvariant (andra mått på podsen). Dessa smakar bra, men inte som en riktig espresso.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Per »

Jan Hellman skrev: Själv dricker jag lös-tea. :)

My two cents, tea-drickare som jag är..... :lol:
:tummenupp: Ingenting går upp mot Lapsang Souchong på morgonen!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Seaweed »

Ha! Bra tajming på tråd, letar också efter en ny kaffegörare. Är dock inne på en halv- eller helautomatisk. Svärmor fick tag i en helauto Philips för 900 spänn häromdagen (!) men det måste ha varit nån reavara.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Kaffemaskin

Inlägg av alexon »

Seaweed skrev:Ha! Bra tajming på tråd, letar också efter en ny kaffegörare. Är dock inne på en halv- eller helautomatisk. Svärmor fick tag i en helauto Philips för 900 spänn häromdagen (!) men det måste ha varit nån reavara.
Philips,eller Saeco som deras kaffemärke heter, har väl keramisk kvarn? Isåfall blir det ok kaffe. Maskiner med knivkvarn hettar upp bönan så att aromen sipprar ut innan den hinner bli dryck.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Seaweed »

alexon skrev:
Seaweed skrev:Ha! Bra tajming på tråd, letar också efter en ny kaffegörare. Är dock inne på en halv- eller helautomatisk. Svärmor fick tag i en helauto Philips för 900 spänn häromdagen (!) men det måste ha varit nån reavara.
Philips,eller Saeco som deras kaffemärke heter, har väl keramisk kvarn? Isåfall blir det ok kaffe. Maskiner med knivkvarn hettar upp bönan så att aromen sipprar ut innan den hinner bli dryck.
Jag hade tydligen lite fel, en sån här var det hon hade köpt. Ingen espressomaskin alltså.

http://www.clasohlson.com/se/Kaffebrygg ... r341769000" onclick="window.open(this.href);return false;
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Kaffemaskin

Inlägg av alexon »

Seaweed skrev:
alexon skrev:
Seaweed skrev:Ha! Bra tajming på tråd, letar också efter en ny kaffegörare. Är dock inne på en halv- eller helautomatisk. Svärmor fick tag i en helauto Philips för 900 spänn häromdagen (!) men det måste ha varit nån reavara.
Philips,eller Saeco som deras kaffemärke heter, har väl keramisk kvarn? Isåfall blir det ok kaffe. Maskiner med knivkvarn hettar upp bönan så att aromen sipprar ut innan den hinner bli dryck.
Jag hade tydligen lite fel, en sån här var det hon hade köpt. Ingen espressomaskin alltså.

http://www.clasohlson.com/se/Kaffebrygg ... r341769000" onclick="window.open(this.href);return false;
Men det är rätt sorts kvarn även i den. Ingen arom som sipprar ut i förtid.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Kaffemaskin

Inlägg av AlbinH »

Per skrev:
:tummenupp: Ingenting går upp mot Lapsang Souchong på morgonen!
Underbart thé! Men på morgonen... vette 17.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Per skrev:
Jan Hellman skrev: Själv dricker jag lös-tea. :)

My two cents, tea-drickare som jag är..... :lol:
:tummenupp: Ingenting går upp mot Lapsang Souchong på morgonen!
Ursäkta snabb trådstöld men Söderblandning (svart) från Tea Center på Hornsgatan alternativt Marco Polo svart eller rött från Mariage Frères i Paris!

http://www.theteacentre.se/
http://www.mariagefreres.com/

Marco Polo är ett otroligt bra tea! Fick en påse av Ged Lynch för några år sedan och har varit fast i skiten sedan dess..... Beroendeframkallande! :lol:
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Grafen »

Äh, finns inget som slår en engångsmugg (använd 50+ gånger) med snabbkaffe i ljummet vatten direkt från kranen.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Klopper »

Grafen skrev:Äh, finns inget som slår en engångsmugg (använd 50+ gånger) med snabbkaffe i ljummet vatten direkt från kranen.
Lyxlirare! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25677
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av fieldflower »

Klopper skrev:
Grafen skrev:Äh, finns inget som slår en engångsmugg (använd 50+ gånger) med snabbkaffe i ljummet vatten direkt från kranen.
Lyxlirare! :D
Håller med.

Han har säkert tejpat den så den inte läcker också...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Faan. Det var ju inte hela..... :D Nåväl, den börjar och slutar rätt för den som sett sketchen..... ;)
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Lex »

Per,
Om ni köper Nespresso och känner för att handla kapslar över disk så finns det en Nespresso-butik i närheten av Lilla Torg i Malmö.
Har inte varit inne i butiken själv men det ser väldigt lyxigt ut i alla fall :)
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++
Inlägg: 2723
Blev medlem: fre 09 maj 2008, 20:51
Ort: Nynäshamn

Re: Kaffemaskin

Inlägg av olabola »

Har väl hänt man tagit en sked bryggkaffe i käften å tuggat å sköljt omkring med en halv kopp kallt vatten. Funkar det med.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Vad det gäller bönor så har jag märkt att Monterivas Rossa (röda påsen) och Conquesta (bruna påsen) varit mest populära i studion fast det där med val av bönor är olika beroende på vilken typ av maskin man har. Jag har en helautomatisk maskin och då ska man egentligen ha bönor med rejält drag i då helautomatiska maskiner (framförallt dom folk har hemma) brukar ha en tendens till att inte få ur optimalt med aromämnen ur bönan. Min maskin i studion verkar inte lida av det problemet och min teori angående det är att, som jag skrev tidigare, Krups maskiner faktiskt har ett högre tryck än dom flesta andra konsumentmaskiner. Det är en teori men jag tror att den stämmer. Har testat en uppsjö med olika bönor på folk genom åren och det är Monterivas bönor som fått bäst omdöme i kombination med den maskin jag har. Den röda och den bruna påsen är mest populära.

Lite festlig detalj angående Monteriva. Jag har alltid trott att det är ett italienskt märke men det stämmer inte fick jag senare reda på. Han som startade företaget hette Bergström i efternamn och först hette företaget "Bergströms". Dom fick inte riktigt igång försäljningen och alla sa till honom att det är italienska bönor som gäller. Så han översatte Bergström till italienska och döpte om företaget till Monteriva. Och sen tog försäljningen fart..... :D Riva betyder egentligen "strand" men nära nog tyckte dom kanske..... Hur som, en rolig historia. Skulle kanske översätta mitt efternamn till engelska och se om "försäljningen" kommer igång..... :o ;)
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Cuba »

Bästa kaffet på mrgonen:

Bild


Enklaste espresson, utan att behöva rensa och rengöra är Nespresso Pixie:

Bild

Man kan komplettera med en mjölkskummare om man är hip.

EDIT: ...om man vill gå in i Nespressos sekt...
Skriv svar