Kaffemaskin

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Indigo »

Jag dricker inte kaffe själv, men jag jobbar ju med att sälja maskiner, så jag kan ju säga mitt också :-)

Av kapselmaskinerna är det Nespresso som är vassast, såvida man inte vill ha tillgång till choklad, te och sådant också med kapselmaskinen. Sedan har faktiskt Arvid Nordqvist släppt en egen kapselmaskin alldeles nyligen som är schysst. Särskilt om man tycker om Arvid Nordqvist-kaffe, och det är det ju många som gör. Det finns inte ett tokstort utbud på kapslar just nu, men det kommer nog utökas inom kort skulle jag tro.

Annars är det ju en helt annan grej med en helautomatisk maskin. Vi har en Siemens EQ-5 hemma hos oss som är riktigt bra. Deras toppmodell EQ-7 är riktigt grym, och där kan man även göra en latte eller cappucino med ett knapptryck.

Är inte behovet stort av en inbyggd mjölkskummare, och man kanske inte vill lägga mellan 7-15k för maskinen kan jag rekommendera Melittas lite billigare maskiner, Caffeo Solo (helt utan mjökskummare) och Caffeo Solo & Milk (med manuell mjölkskummare), riktigt bra och prisvärda maskiner.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Klopper »

Cuba skrev:Bästa kaffet på mrgonen:

Bild
Så sant. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Grafen »

Kan någon rekommendera en bra kvarn? Brygger i perkulator och/eller presskanna.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Grafen skrev:Kan någon rekommendera en bra kvarn? Brygger i perkulator och/eller presskanna.
Tea-snubben är igång igen.... Graef CM 80 brukar få högsta betyg i tester. Och den passar ju dig då ni nästan heter samma sak. Fast den är dyr. Runt 2 lök. Annars brukar Krups billigaste med riktig kvarn/malskivor få bra betyg. Kostar runt 600 spänn på ett ungefär.

http://www.se.krups.com/All+Products/Co ... t+GVX2.htm

Jag hade en sådan innan jag vart med herrejössesmaskin. Den står kvar någonstans. Min kära sambo använder den någon gång i månaden när hon orkar. Hon är inte riktigt lika kräsen som mig som inte ens dricker kaffe! :D Knivar går fetbort! Funkar möjligtvis om man ska göra bryggkaffe men annars...... Näääää....... Krups är över lag rackarns bra vad det gäller kaffe och konsumentprylar. Har man ett fik ska man definitivt kolla något annat dock.
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Tarzan08 »

Den här har jag...
http://www.se.krups.com/All+Products/Co ... n+KM75.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite snål, om man vill göra stora mängder (vilket man ju vill) kaffe på en gång.
Men funkar perfekt. Den är snabb, effektiv och jag gissar att den är rätt tyst. Det är själva malandet som låter mest. Maskinen i sig låter inte så det stör.
Jag köper helst mitt kaffe från Tullinge rosteri.
http://johanochnystrom.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag bor några kilometer ifrån Hamringe, där det fantastiska rosteriet ligger. Dyrt, men prisvärt!
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Fredde79 »

Har nespressomaskin på jobbet och en riktig espressomaskin plus kaffekvarn hemma. Nespresson tröttnar man på, en riktig espresso på nymalda bönor är grejer.
Grafen skrev:Kan någon rekommendera en bra kvarn? Brygger i perkulator och/eller presskanna.
En Krups kan duga för perkulator/pesskanna men köp INTE en sån om du har en riktig espressomaskin. Jag har haft den där "Grind Expert GVX2", och den kan inte mala tillräckligt fint för espresso. Och en "kvarn" med roterande knivblad duger bäst för att hacka lök med. ;)

Skaffade sedan en Ascaso i-mini och har varit mycket nöjd. Den mal direkt i portafiltret så man behöver inte fippla med någon behållare. (Kostar givetvis mera, men kvarnen är inte rätt ställe att spara pengar på i mitt tycke.)
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
jannej
Medlem+
Inlägg: 625
Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11

Re: Kaffemaskin

Inlägg av jannej »

Grafen skrev:Kan någon rekommendera en bra kvarn? Brygger i perkulator och/eller presskanna.
Jag har en Wilfa CGR-1 till bryggaren, har fungerat klanderfritt i två år. Jag behöver inget bättre.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av peter_s »

Per skrev:Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Kapselvarianten känns inte helt bra, ur ett miljöperspektiv. Engångsförpackningar, som väl de där kaffekapslarna är (rätta mig gärna om jag har fel!), tycker jag att man ska försöka undvika så långt som möjligt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av fieldflower »

peter_s skrev:
Per skrev:Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Kapselvarianten känns inte helt bra, ur ett miljöperspektiv. Engångsförpackningar, som väl de där kaffekapslarna är (rätta mig gärna om jag har fel!), tycker jag att man ska försöka undvika så långt som möjligt.
Frågan är väl vilket som är värst iom att jag antar att kaffebönorna skall fraktas på visst sätt och inte bli liggande för länge om man kör riktig espresso... Medan engångsgrejerna troligen inte har samma färskhetskrav.
Jag VET inte hur det funkar, men man blir ofta överraskad över vad som är värst ur miljösynpunkt.

Som att tillverkning, diskning och avfallshantering av en porslinsmugg kan vara mer miljöfarligt än engångsmuggar om man inte använder porslinsmuggen väldigt många gånger och helst inte diskar den särskilt ofta.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av peter_s »

fieldflower skrev:
peter_s skrev:
Per skrev:Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Kapselvarianten känns inte helt bra, ur ett miljöperspektiv. Engångsförpackningar, som väl de där kaffekapslarna är (rätta mig gärna om jag har fel!), tycker jag att man ska försöka undvika så långt som möjligt.
Frågan är väl vilket som är värst iom att jag antar att kaffebönorna skall fraktas på visst sätt och inte bli liggande för länge om man kör riktig espresso... Medan engångsgrejerna troligen inte har samma färskhetskrav.
Jag VET inte hur det funkar, men man blir ofta överraskad över vad som är värst ur miljösynpunkt.
Du kan mycket väl ha rätt. Jag gick bara på känsla. :)
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Mr Praline »

Å andra sidan är väl kapslarna av aluminium, som kan återvinnas?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Mr Praline skrev:Å andra sidan är väl kapslarna av aluminium, som kan återvinnas?
Jag skulle vilja se någon siffra på hur många som källsorterar dom där små rackarna. Om jag får gissa så är det inte alla som gör det trots att möjligheten finns......
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Per »

Nu vill hon som sagt mest ha den som komplement och omväxling till det vanliga bryggkaffet, som hon alltid kommer att prioritera, (om jag känner henne rätt), så jag tror inte att hon ensam kommer att utgöra något extremt miljöhot. Efter panelens råd och konsultation av en trevlig expedit blev det en Nespresso Lattissima Plus. Den har 19 bars tryck, så jag antar att det bör räcka, Jan.
Tack för ert engagemang!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Indigo »

Per skrev:Nu vill hon som sagt mest ha den som komplement och omväxling till det vanliga bryggkaffet, som hon alltid kommer att prioritera, (om jag känner henne rätt), så jag tror inte att hon ensam kommer att utgöra något extremt miljöhot. Efter panelens råd och konsultation av en trevlig expedit blev det en Nespresso Lattissima Plus. Den har 19 bars tryck, så jag antar att det bör räcka, Jan.
Tack för ert engagemang!
Riktigt fin maskin, den blir ni nog nöjda med! :)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Indigo »

De upplyste väl om Cashback-kampanjen förresten? 700 spänn att handla kapslar för eller in på kontot!
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Per »

Absolut! Som jag skrev var det en trevlig expedit. Eftersom hon inte hade några Nespressokapslar att sälja, skickade hon dessutom med tre "rör" med prover. Jag vet inte om det är Media Markt-policy eller om det var hon som var på gott humör (eller jag som var extra charmig) den dagen. :lol:
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
peter_s skrev:
Per skrev:Damsällskapet vill ha en kaffemaskin, kapselvarianten för espresso och cappucino. Vad säger panelen?
Kapselvarianten känns inte helt bra, ur ett miljöperspektiv. Engångsförpackningar, som väl de där kaffekapslarna är (rätta mig gärna om jag har fel!), tycker jag att man ska försöka undvika så långt som möjligt.
Frågan är väl vilket som är värst iom att jag antar att kaffebönorna skall fraktas på visst sätt och inte bli liggande för länge om man kör riktig espresso... Medan engångsgrejerna troligen inte har samma färskhetskrav.
Jag VET inte hur det funkar, men man blir ofta överraskad över vad som är värst ur miljösynpunkt.
Kapslar har en hållbarhet på 1 1/2 år ungefär om dom inte legat för länge på grossistens lager. Rostade kaffebönor i originalpåse har längre hållbarhet än så. Två år säger dom flesta vid rätt förvaring men många som säljer kapslar och kapselmaskiner brukar säga ett år, har jag märkt..... :roll: Det här med förvaring av kaffebönor är ett intressant kapitel och det finns många teorier och tankar om detta. Även att jag inte dricker kaffe själv så dammsög jag halva Stockholms kaffebarer på info om hur, var och varför vad det gäller kaffebönor när jag byggde studion när jag insåg att jag måste kunna servera kaffe till folk. Innan detta så visste jag absolut ingenting om kaffe men på några veckor hade jag lärt mig mer än vad som var nyttigt för mig. Det som berättades för mig var ungefär följande, och några saker av det som jag skriver nu är motsatser men det var vad som berättades för mig:

* Man ska inte köpa kaffebönor i lösvikt i någon butik där dom kan ha legat länge och väl i burkar i rumstemperatur. Framförallt inte under vintern då luftfuktigheten är väldigt låg. Detta kan få höljet i kaffebönan att spricka och sen torkar/härsknar bönan.

* En kaffeböna i sig är som ett litet tryckkärl så länge höljet är intakt. Den släpper egentligen inte ifrån sig några aromämnen så länge man förvarar bönan rätt.

* En kaffeböna innehåller 0 % vatten så man kan med fördel slänga in påsen i frysen vid långtidsförvaring.

* Cellväggarna i kaffebönan kan skadas om man fryser bönan så man ska aldrig förvara kaffebönor i frysen. :D

* Hela bönor, rostade som orostade, håller sig längre än malt kaffe. Vaccumpackat eller inte spelar ingen roll.

* En kaffeböna är egentligen ingen böna utan kärnan på en frukt. På samma sätt som att en jordnöt inte är en nöt. Den är också en frukt. :D

* Innehållet i en kaffeböna kan härskna vid felaktig förvaring. Kaffebönan (och egentligen allt kaffe) innehåller cirka 12% fett och det är fettet som härsknar.

* Allt kaffe ska förvaras torrt, svalt och lufttätt. Inte FÖR torrt bara.

Av vad jag själv dragit för slutsater av detta och hur jag själv gör är följande:

* En kaffeböna bör inte långtidsförvaras i rumstemperatur eller där luftfuktigheten är för låg. Har en känsla att 50 % luftfuktighet är lagom. Ungefär samma som för en gitarr.

* Bönor bör (långtids)förvaras svalt eller fryst. Jag har dragit den slutsatsen att det går fullständigt utmärkt att frysa kaffebönor vid långtidsförvaring men vanligtvis har jag dom i kylskåpet, öppnad som oöppnad förpackning.

* Jag köper bönor i påse och aldrig i lösvikt.

* Jag har aldrig fler påsar öppna samtidigt. Jag gör slut på en påse innan jag öppnar nästa och om ingen druckit kaffe i studion under för lång tid och det finns bönor kvar i påsen så slänger jag påsen. Jag skriver datum på påsen när jag öppnar den och försöker hålla mig till tre veckor innan jag slänger påsen. En rätt förvarad påse med bönor håller sig utan problem i tre veckor. Om det dricks mycket kaffe i studion i perioder kör jag på halvkilospåsar, annars 250 g.

Man får normalt ut mellan 60 och 70 koppar på ett halv kilo kaffebönor. En påse med 500 g bönor ligger oftast runt 100:- om man inte handlar på svindyra ställen och det gör att en kopp kostar ca 1.50:- per kopp. Nespresso-kapslar kostar vanligtvis dubbelt så mycket minst (mellan 3 och 3,50 per kapsel där jag kollat) och man får en satans massa mer skräp och det känns inte bra. Så bönor är det som gäller här. Det känns bäst både för plånboken och miljön.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Jan Hellman »

Per skrev:Nu vill hon som sagt mest ha den som komplement och omväxling till det vanliga bryggkaffet, som hon alltid kommer att prioritera, (om jag känner henne rätt), så jag tror inte att hon ensam kommer att utgöra något extremt miljöhot. Efter panelens råd och konsultation av en trevlig expedit blev det en Nespresso Lattissima Plus. Den har 19 bars tryck, så jag antar att det bör räcka, Jan.
Tack för ert engagemang!
Det där blir nog bra. Dricks det inte tonvis med kaffe spelar det ju givetvis mindre roll hur man gör rent ekonomiskt vad det gäller kapslar/bönor och en helautomatiskt maskin är minst dubbelt så dyr i jämförelse. :tummenupp:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Hellish »

Har en Dolce Gustomaskin som levererar schysst kaffe till en som inte dricker så värst ofta. Skulle jag måsta mala bönor så hade min kaffekonsumtion på fritiden varit noll. :)
Användarvisningsbild
Galder
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 24 sep 2019, 11:12

Re: Kaffemaskin

Inlägg av Galder »

Hallå
Jag är ny på det här forumet, och även om den här tråden är lite gammal, ville jag ställa en fråga i ämnet för att inte öppna en ny.
Har någon provat professionella kaffebryggare?

Jag gillar verkligen kaffe och jag provar det varje morgon. Så jag har sett några för mitt kontor och jag har funderat på dessa: https://www.edensprings.se/kaffe

Har någon provat dem?
:vinkar:
Skriv svar