Kiss!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

Kiss!

Inlägg av AntonJohansson »

Jag gillar kiss skarpt, kanske inte alltid det grymmaste basspelet. Men musiken tilltalar mig skarpt. Är väl också konceptet kiss som man gillar. För coola är dom iaf. :D

Någon som har åsikter om Kiss?
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Man ska helst inte dricka det.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

TredoX skrev:Man ska helst inte dricka det.
det är nog sant, jag har inte egna erfarenheter av det så jag vet inte riktigt vad som händer. Provat?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Re: Kiss!

Inlägg av Diesel »

AntonJohansson skrev:Jag gillar kiss skarpt, kanske inte alltid det grymmaste basspelet. Men musiken tilltalar mig skarpt. Är väl också konceptet kiss som man gillar. För coola är dom iaf. :D

Någon som har åsikter om Kiss?
finns det någon som inte har en åsikt om kiss? :P

Ja tycker de är jävligt sköna, många bra låtar även om jag inte gillar disco-dyngan de tryckte ur sig
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Tycker dom är ganska bra. Detroir rock city, där har du bra basspel. Gene Simmons= Cool Kiss=Coola.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

AntonJohansson skrev:
det är nog sant, jag har inte egna erfarenheter av det så jag vet inte riktigt vad som händer. Provat?
det händer nog inte så jävla mycke utom att det lär smaka satan. Inte hälsosamt i längden eftersom att vissa slaggprodukter kommer i retur, men det rekomenderas att drickas om man hamnar i sjönöd och bara ha tillgång till saltvatten annars
Gear:

Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

Diesel skrev:
AntonJohansson skrev:
det händer nog inte så jävla mycke utom att det lär smaka satan. Inte hälsosamt i längden eftersom att vissa slaggprodukter kommer i retur, men det rekomenderas att drickas om man hamnar i sjönöd och bara ha tillgång till saltvatten annars
Okej! Det ska jag ha i åtanke. Om jag hamnar i sjönöd vill säga.
Kan ju vara bra att hälla över tungan också om man fastnar med den mot en böneplatta på någon topp i himalaya. (populärmusik från vittula)
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

AntonJohansson skrev:
Diesel skrev:
AntonJohansson skrev:
Kan ju vara bra att hälla över tungan också om man fastnar med den mot en böneplatta på någon topp i himalaya. (populärmusik från vittula)
går också att tvätta sår med i brist på annat om man hamnar i en sån situation mitt i djungeln eller i skogen i brist på vatten man vet är rent..

Urin har använts till mycke inom läkekonsten för någon/några 100 år sedan
Gear:

Användarvisningsbild
AntonJohansson
Medlem+

Diesel skrev:
AntonJohansson skrev:
Diesel skrev:
AntonJohansson skrev:
går också att tvätta sår med i brist på annat om man hamnar i en sån situation mitt i djungeln eller i skogen i brist på vatten man vet är rent..

Urin har använts till mycke inom läkekonsten för någon/några 100 år sedan
Urin kan användas till mycket. :)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kiss använde ju studiomusiker på sina plattor, bl a Robben Ford, Jimmy Haslip o en massa andra. Så det man hör på studioplattorna har Gene, Peter, Paul och Ace ganska lite med att göra.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Är det så på alla?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Oavsett vem sm spelar på orginalsättningens plattor så är det som är KISS
för mig. De där andra snubbarna de tagit med när inte Frehley och Criss
fått/kunnat vara med, är kanske bättre musiker....va vet jag.
Men KISS är det inte!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

basmartin skrev:Kiss använde ju studiomusiker på sina plattor, bl a Robben Ford, Jimmy Haslip o en massa andra. Så det man hör på studioplattorna har Gene, Peter, Paul och Ace ganska lite med att göra.
Det där är en ganska rejäl överdrift. Dom hade med några dolda "gästartister" och det var framförallt för att rädda situationer där Ace och Pete Criss strulade. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att Jimmy Haslip spelat på några Kiss plattor men han har spelat med Bruce Kulick som ju spelade med Kiss i över 10 år.

Mig veterligen är det bara Gene Simmons som lagt bas på Kiss plattor. Han är för övrigt en riktigt bra bassist. Klart underskattad och personligen tycker jag att han är en av dom bästa rock bassisterna igenom tiderna om jag ska vara ärlig. Bra sound också.

//Jan
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag tycker Kiss är grymma! Frågan är om de hade blivit kända utan sin sminking och scenshow, men det lär vi aldrig få veta. Jag har läst en insändare i Bass Player från en basist som påstod att han la basen på Gene Simmons soloplatta.
Bild

Kommer inte ihåg basistens namn, men det var inte Jimmy Haslip.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Steve
Medlem

Inlägg av Steve »

Skivorna dom släppte på 70-talet är ju asbra!
gäst

Inlägg av gäst »

Hellboy skrev:
basmartin skrev:Kiss använde ju studiomusiker på sina plattor, bl a Robben Ford, Jimmy Haslip o en massa andra. Så det man hör på studioplattorna har Gene, Peter, Paul och Ace ganska lite med att göra.
Det där är en ganska rejäl överdrift. Dom hade med några dolda "gästartister" och det var framförallt för att rädda situationer där Ace och Pete Criss strulade. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte att Jimmy Haslip spelat på några Kiss plattor men han har spelat med Bruce Kulick som ju spelade med Kiss i över 10 år.

Mig veterligen är det bara Gene Simmons som lagt bas på Kiss plattor. Han är för övrigt en riktigt bra bassist. Klart underskattad och personligen tycker jag att han är en av dom bästa rock bassisterna igenom tiderna om jag ska vara ärlig. Bra sound också.

//Jan
Ledsen att rasera din värld men Gene har haft massor med "spökbasister" genom åren, basister som inte fått credits för sitt jobb på skivomslaget. Detta är ju dock inte ovanligt, massor av band gör så. Bara för att en basist ser rätt ut, skriver låtarna eller råkat ha bildat bandet så är ju detta inte någon garanti för att han är en klippa i studio. Om bandet använder sig av en studio som kostar astronomiska summor och det är ont om tid till deadline så är det ju inte ovanligt att en spökmusiker kliver in. Då tar det en dag att spela in låtarna i stället för en vecka och det låter mycket bättre. Ingen får veta något, studiobasisten får bra betalt för att hålla tyst, alla nöjda och glada. När det gäller Gene så har han ju många gånger hamnat överst på diverse "bäst basist i världen-listor" men det beror väl främst på att KISS har massor med trogna fans som röstar, inte att han skulle vara någon märkvärdig basist. Jag tycker han är ok men absolut inget speciellt.
Bifogar en fin liten YouTube-film med "en av dom bästa rockbasisterna genom tiderna". Tycker det är ganska dåligt om jag skall vara ärlig men det är min personliga åsikt, ni kanske tycker det är bra.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y6vdZ_b0l_U[/youtube]

Edit: Jag gillar KISS, tro inget annat. Vem som spelar på plattorna skiter jag i.
Senast redigerad av gäst den sön 17 feb 2008, 12:10, redigerad totalt 1 gånger.
gäst

Inlägg av gäst »

I boken Kiss and make upstår alla spökmusiker listade. Även i någon KISS-box skall den informationen finnas.
Destroyer, Dynasty och Rock and roll over finns det spökbasister men inte på Love gun och Unmasked (förutom Shandi som ingen KISS-medlem spelar på). Animalize är värst, där spelar Gene bara på 4 låtar, resten spelas av Plasmatics-basisten. Då spelade han in en film samtidigt, kan ha berott på det. På Revenge skall han ha spelat på alla låtar utom Carr Jam `81.

Informationen kommer från en god vän som nog får betraktas som KISS-expert.
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Plattan med "I was made for loving you" va väl bara Studio musiker hela högen. Bara Paul som va med om den plattan väl?

Jag vet inte helt hundra men har för mig att ja hört de..

JAG ÄLSKAR KISS!!
Rock orkesterna alltså, inte drickan.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev: Ledsen att rasera din värld men Gene har haft massor med "spökbasister" genom åren, basister som inte fått credits för sitt jobb på skivomslaget.
Jag vet att dom har haft en del gitarrister och trummisar som spelat på plattorna genom åren men jag har aldrig hört att Gene inte skulle spelat själv. Jag var en någorlunda inbiten Kiss fan förr om åren men inte nu längre. Men jag har några rent fanatiska kompisar och dom borde veta. Ska kolla lite. Att Gene Simmons inte är en strålande bra solobassist råder det väl inga som helst tvivel om på samma sätt som att Michael Anthony inte är det heller. Men Gene spelar ju helt otroligt bra i bandet och live och det gör han fortfarande, vilket man definitivt inte kan säga om någon annan i gruppen tyvärr. Personligen vet jag inte om jag hade stått ut med en avdrogad Pete Criss i bandet under återföreningsturnéerna på senare år. Jag var och kollade på Stadion för ca 7 - 8 år sedan och det var ju rent fasansfullt dåligt. Trumspelet framförallt och Ace gjorde ju rent dåligt ifrån sig också. Men Gene´s basspel i gruppen har alltid varit bra men han är ingen solobassist.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=IoeErGAU ... re=related[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dhvgUd_y_6w[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TWkLOrfDAo4[/youtube]

//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev:I boken Kiss and make upstår alla spökmusiker listade. Även i någon KISS-box skall den informationen finnas.
Destroyer, Dynasty och Rock and roll over finns det spökbasister men inte på Love gun och Unmasked (förutom Shandi som ingen KISS-medlem spelar på). Animalize är värst, där spelar Gene bara på 4 låtar, resten spelas av Plasmatics-basisten. Då spelade han in en film samtidigt, kan ha berott på det. På Revenge skall han ha spelat på alla låtar utom Carr Jam `81.

Men vilka var det som spelade då? Intressant....

//Jan
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Hellboy skrev:
Johannes skrev:I boken Kiss and make upstår alla spökmusiker listade. Även i någon KISS-box skall den informationen finnas.

Men vilka var det som spelade då? Intressant....

//Jan
Orkar inte ögna igenom allt, men det står iaf lite om det här:
http://www.kisskollector.com/history/main.html
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev: Orkar inte ögna igenom allt, men det står iaf lite om det här:
http://www.kisskollector.com/history/main.html
Phew.... Det där tog ju ett tag att läsa. Inte ett ord om att Gene inte skulle spelat på plattorna. Pete Criss och Ace däremot men det är ju allmänt känt.

//Jan
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Undrar om ngn verkligen har full koll?!

Jag läste nå'n sida på nätet för länge se'n som listade alla musiker som figurerade
på Kiss-plattorna. Men jag har för mig att det är "I was made.."
där det måste vara utom allt tiviel att det är Bob Kullick som spelar.
Har man lyssnat på "Balance"-plattorna känner man igen hals lir.
Men enligt den summeringen så spelar Ace på låten.
Såå....jag är skeptisk! :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Geddy_Lee skrev:Undrar om ngn verkligen har full koll?!

Jag läste nå'n sida på nätet för länge se'n som listade alla musiker som figurerade
på Kiss-plattorna. Men jag har för mig att det är "I was made.."
där det måste vara utom allt tiviel att det är Bob Kullick som spelar.
Har man lyssnat på "Balance"-plattorna känner man igen hals lir.
Men enligt den summeringen så spelar Ace på låten.
Såå....jag är skeptisk! :wink:
Att Ace och Pete inte spelade på dom senare plattorna när dom fortfarande var med i bandet är det ingen som bestrider. Det är Gene vi pratar om.

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Johannes skrev:I boken Kiss and make up står alla spökmusiker listade. Även i någon KISS-box skall den informationen finnas.

Skriv svar