Vem är er favoritbildkonstnär?
Postat: tis 15 okt 2013, 20:10
Som den trista medelklassgubbe jag är brukar jag säga Mark Rothko. Men nu har jag snöat in på Gerhard Richter. Vem gillar ni bäst?
Sveriges forum och mötesplats för basister
https://www.pratabas.se/
Helt ok.123456 skrev:Eftersom jag inte har någon "favoritbasist" har jag heller ingen favoritkonstnär.
Det finns många härliga så varför begränsa sig med en?
Zorns mästerliga akvareller är fantastiska men även att stå framför ett verk av J.Pollock på MOMA.
Tråkigt svar kanske men jag delar nästan aldrig in saker under rubriker.
Själv tycker jag - återigen - att det är precis som med musik. En bra låt är en bra låt även om man inte har en aning om vem som gjort den.bootsy skrev:Jag har lite svårt att bara se själva bildelementet som det som gör en konstnär stor. Alla verkar i en kontext och magin uppstår i reaktionen på konsten.
Taurus skrev:Själv tycker jag - återigen - att det är precis som med musik. En bra låt är en bra låt även om man inte har en aning om vem som gjort den.bootsy skrev:Jag har lite svårt att bara se själva bildelementet som det som gör en konstnär stor. Alla verkar i en kontext och magin uppstår i reaktionen på konsten.
Skaffar man sig sen mer kunskap om musikern/konstnären, kontexten, sätter sig in i intertextualitet osv så får man troligen ut mer av låten/verket och har möjlighet att tolka det djupare. Eller så är det fortfarande en dålig låt
Men visst håller jag med dig Bootsy, de konstsociologiska, kommunikativa aspekterna är oftast det som är mest spännande med konst
Social mening kring verket skapas först i mötet med betraktaren. Sen går det åt ändlösa mängder rödtjut för att bena ut huruvida verket har ett inneboende, autonomt estetiskt värde oavhängigt betraktaren - när ett träd faller i skogen och ingen lyssnar osvbootsy skrev:Taurus skrev:Själv tycker jag - återigen - att det är precis som med musik. En bra låt är en bra låt även om man inte har en aning om vem som gjort den.bootsy skrev:Jag har lite svårt att bara se själva bildelementet som det som gör en konstnär stor. Alla verkar i en kontext och magin uppstår i reaktionen på konsten.
Skaffar man sig sen mer kunskap om musikern/konstnären, kontexten, sätter sig in i intertextualitet osv så får man troligen ut mer av låten/verket och har möjlighet att tolka det djupare. Eller så är det fortfarande en dålig låt
Men visst håller jag med dig Bootsy, de konstsociologiska, kommunikativa aspekterna är oftast det som är mest spännande med konst
Visst kan man uppskatta någonting ur krass estetisk synvinkel också.
Men uttrycken blir ju inte konst förrän de möter mottagaren.
Kontext är spännande grejer! Jag är i grund och botten förtjust i den ryske konstnären Nicholas Roerich, som var verksam för drygt hundra år sedan. Problemet är bara att mycket av hans stil i våra dagar har förts vidare av kitschiga new agehötorgsmålarkluddar (som jag inte alls gillar!), vilket ofrånkomligen färgar mina intryck av Roerich. Lite som att de svenska dansbanden (som jag inte gillar) kidnappade honkytonkcountryn (som jag gillar).Taurus skrev:Social mening kring verket skapas först i mötet med betraktaren. Sen går det åt ändlösa mängder rödtjut för att bena ut huruvida verket har ett inneboende, autonomt estetiskt värde oavhängigt betraktaren - när ett träd faller i skogen och ingen lyssnar osvbootsy skrev:Taurus skrev:Själv tycker jag - återigen - att det är precis som med musik. En bra låt är en bra låt även om man inte har en aning om vem som gjort den.bootsy skrev:Jag har lite svårt att bara se själva bildelementet som det som gör en konstnär stor. Alla verkar i en kontext och magin uppstår i reaktionen på konsten.
Skaffar man sig sen mer kunskap om musikern/konstnären, kontexten, sätter sig in i intertextualitet osv så får man troligen ut mer av låten/verket och har möjlighet att tolka det djupare. Eller så är det fortfarande en dålig låt
Men visst håller jag med dig Bootsy, de konstsociologiska, kommunikativa aspekterna är oftast det som är mest spännande med konst
Visst kan man uppskatta någonting ur krass estetisk synvinkel också.
Men uttrycken blir ju inte konst förrän de möter mottagaren.
Bosch är fantastisk och rejält före sin tid. Helvetet i Lustarnas trädgård-triptyken är ljuvligt surrealistisk och knarkig. Att han dessutom fick visa verket offentligt för 500 år sedan när den religiösa smakpiskan ven hårt över konstnärsryggarna är en gåta.B-Å Åhs skrev:Salvador Dali och även Hieronymus Bosch
xfredrikx skrev:Francis Bacon
xfredrikx skrev:Francis Bacon
Han måste ju vara bra überbra!xfredrikx skrev:Francis Bacon
GurraG skrev:Kontext är spännande grejer! Jag är i grund och botten förtjust i den ryske konstnären Nicholas Roerich, som var verksam för drygt hundra år sedan. Problemet är bara att mycket av hans stil i våra dagar har förts vidare av kitschiga new agehötorgsmålarkluddar (som jag inte alls gillar!), vilket ofrånkomligen färgar mina intryck av Roerich. Lite som att de svenska dansbanden (som jag inte gillar) kidnappade honkytonkcountryn (som jag gillar).Taurus skrev:Social mening kring verket skapas först i mötet med betraktaren. Sen går det åt ändlösa mängder rödtjut för att bena ut huruvida verket har ett inneboende, autonomt estetiskt värde oavhängigt betraktaren - när ett träd faller i skogen och ingen lyssnar osvbootsy skrev:Taurus skrev:Själv tycker jag - återigen - att det är precis som med musik. En bra låt är en bra låt även om man inte har en aning om vem som gjort den.bootsy skrev:Jag har lite svårt att bara se själva bildelementet som det som gör en konstnär stor. Alla verkar i en kontext och magin uppstår i reaktionen på konsten.
Skaffar man sig sen mer kunskap om musikern/konstnären, kontexten, sätter sig in i intertextualitet osv så får man troligen ut mer av låten/verket och har möjlighet att tolka det djupare. Eller så är det fortfarande en dålig låt
Men visst håller jag med dig Bootsy, de konstsociologiska, kommunikativa aspekterna är oftast det som är mest spännande med konst
Visst kan man uppskatta någonting ur krass estetisk synvinkel också.
Men uttrycken blir ju inte konst förrän de möter mottagaren.
Skickat från min GT-I9195 med Tapatalk
kmo skrev:Måste börja intressera mig för konst, damen har fått mig att måla precis varenda väggplätt i huset kärnmjölksvitt..
Tips på verk med mycket färg mottages tacksamt!
Om man nu ska vara seriös, tack för tipset. Fanns mycket kul där, och bra priser!bootsy skrev:kmo skrev:Måste börja intressera mig för konst, damen har fått mig att måla precis varenda väggplätt i huset kärnmjölksvitt..
Tips på verk med mycket färg mottages tacksamt!
Varför inte börja botanisera lite bland Moderna Museets affischer? Snygga ramar finns på Ikea.
http://webshop.modernamuseet.se/sv/affischer/
Affischer är inte så dumt. Det finns ju få andra möjligheter för en normalinkomsttagare att pryda sitt hem med konst i världsklass.kmo skrev:Om man nu ska vara seriös, tack för tipset. Fanns mycket kul där, och bra priser!bootsy skrev:kmo skrev:Måste börja intressera mig för konst, damen har fått mig att måla precis varenda väggplätt i huset kärnmjölksvitt..
Tips på verk med mycket färg mottages tacksamt!
Varför inte börja botanisera lite bland Moderna Museets affischer? Snygga ramar finns på Ikea.
http://webshop.modernamuseet.se/sv/affischer/
Har lite litografier och lite lokala äkta saker, men en snygg affisch med rätt ram funkar ju faktiskt helt ok.