Och vad fick ni spela i musikskolan?
- Grafen
- Hedersmedlem
Och vad fick ni spela i musikskolan?
Stallet är hendekagonalt.
- newheartshadow
- VIP medlem
Re: Och vad fick ni spela i musikskolan?
Ah den där är ju svinbra! Alla rätt hos den musikläraren.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- Jan Hellman
- VIP medlem
Det där slår "Blue Bossa" i en musikfolkhögskolekällare på 80-talet.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Ville spela bas på musikskola, men vi hade inte råd...
Medlem i PB50+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Tråkigt att höra. Själv spelade jag piano och flöjt några år i kommunala när jag var pytteliten men sen vart jag självlärd tills jag pluggade musik när jag vart över 20 år gammal. Och då hade jag jobbat lov + helger sedan jag var 13 ungefär och själv bekostat min bas och förstärkare. Farsan hyrde en Duke-bas åt mig när jag var 8 ca och den hade jag i några år. Hagström-butiken hade en deal att när man hyrt basen så pass länge att man betalat vad basen kostade ny så hade man köpt den. Egentligen i praktiken någon form av "hyr"avbetalning. Schysst deal. Sen blev det en JBX-bas och sen en Hagström Superswede.... Under tiden i kommunala vart det mest "Klockorna ringa" och andra skitlåtar. Och när jag började spela i band när jag var runt 9 så blev det konstigt nog väldigt mycket rock n´ roll 30 år för sent. Long tall Sally och den typen av prylar. Och långt senare på musikskolan fick vi INTE köra så tuffa prylar som dom i videoklippet.....!fieldflower skrev:Ville spela bas på musikskola, men vi hade inte råd...

-
- Medlem++
Jag hade några kompisar som lirade bas trummor och gitarr men själv valde jag saxofon.....idiot....
- TDHP
- Forumvärd
Trummor. Och baritonehorn.
Inte samtidigt.

Inte samtidigt.

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- GandhiMK2
- Medlem++
GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! Det är ju Läder-Dvärgen som spelar gitarr!! En mycket god vän!! SHIT vad kul! =)TDHP skrev:Trummor. Och baritonehorn.
Inte samtidigt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- TDHP
- Forumvärd
Micke?f-bass skrev:GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!! Det är ju Läder-Dvärgen som spelar gitarr!! En mycket god vän!! SHIT vad kul! =)TDHP skrev:Trummor. Och baritonehorn.
Inte samtidigt.

"Läder-Dvärgen"!

Vi känner väl inte varann jätteväl, men vi spelade lite ihop på forntiden!
Han tillhörde liksom "dom stora grabbarna" på musikklubben när man började intressera sig för musik en gång i tiden, hans morsa Gun var Norrtäljes egen "rockmorsa" som tog hand om ungdomar en hel del!
TDHP

TDHP
- GandhiMK2
- Medlem++
Japp, Micke.
Vi spelade ihop första gången ngn gång runt 1990 och fann varandra omedelbart. Underbar snubbe ur vilken mun kommit många obetalbara fraser.... Han ser ju knappt nånting och när han plötsligt skaffade glasögon så utbrast han "Det är ju skitläskigt! Man ser ju hur mycket som helst som man sluppit se tidigare! MIn fru har ju PORER tex..."
Förvisso på skämt men ändå..
Han var jävligt bra men tröttnade väl på frilanseriet och blev seriös.
Vi spelade ihop första gången ngn gång runt 1990 och fann varandra omedelbart. Underbar snubbe ur vilken mun kommit många obetalbara fraser.... Han ser ju knappt nånting och när han plötsligt skaffade glasögon så utbrast han "Det är ju skitläskigt! Man ser ju hur mycket som helst som man sluppit se tidigare! MIn fru har ju PORER tex..."

Han var jävligt bra men tröttnade väl på frilanseriet och blev seriös.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
-
- Medlem+
Vad fick jag spela? Winston Hoedown eller vad fan den nu hette på dragspel.
- joachime
- Medlem++
Cool video!
Men här finns en del skumma saker. Som att ljudkvaliteten inte blir bättre om du går upp till 720p.
Och att trummorna låter studio medan sången låter mp3.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Spelar musik och omusik på fritiden
- Grafen
- Hedersmedlem
Givetvis är det lite trix och fix med det hela, finns en del andra videor från samma skola upplagda med övertydlig autotune och triggade baskaggar men konceptet är så döballt att jag blir tårögd.joachime skrev:Men här finns en del skumma saker. Som att ljudkvaliteten inte blir bättre om du går upp till 720p.
Och att trummorna låter studio medan sången låter mp3.
Stallet är hendekagonalt.
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
- BBQV
- Forumvärd
Jaså, det var du som fick den!?! Jag fick ta klarinetten...
- jisac
- VIP medlem
- Sir Realistic
- Medlem+
Jag började med blockflöjt, måste ha varit 1967-68 nån gång när jag gick i 3:a klass. Typ "köp varm korv" och så.
Sedan fick jag en akustisk gitarr inför skolstarten i 4:an 1968. De första 2 åren spelade jag mest fingerspel, snygga små trudelutter som jag idag inte längre är i närheten av att kunna hantera. När jag gick i 6:an så blev det mer vispop och ackord att nynna till. Det var i kommunala musikskolan i Solna.
I samma veva upptäckte jag Hendrix, Zeppelin, Sabbath m.fl. så då var det helt kört med finspelet. Lärde mig hela Paranoid-plattan på akustisk gitarr och sedan var ingenting sig likt längre.
Fick kort därefter min första elgitarr och den akustiska har väl egentligen inte fått sin rättmätiga plats tillbaka förrän de senaste 5 åren.
Sedan fick jag en akustisk gitarr inför skolstarten i 4:an 1968. De första 2 åren spelade jag mest fingerspel, snygga små trudelutter som jag idag inte längre är i närheten av att kunna hantera. När jag gick i 6:an så blev det mer vispop och ackord att nynna till. Det var i kommunala musikskolan i Solna.
I samma veva upptäckte jag Hendrix, Zeppelin, Sabbath m.fl. så då var det helt kört med finspelet. Lärde mig hela Paranoid-plattan på akustisk gitarr och sedan var ingenting sig likt längre.
Fick kort därefter min första elgitarr och den akustiska har väl egentligen inte fått sin rättmätiga plats tillbaka förrän de senaste 5 åren.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
- BB3000S
- VIP medlem
Banankontakt av tredje graden var min första låt på elbas i skolan, sen var jag hooked. Därefter Real Book hemma med farsan (musiklärare) på piano, det var helt underbart kul och är det fortfarande.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
efter varm korv och blockflöjt på 70-talet så blev den ABBA och enkel gospel genom skolan, sedan så tröttnade jag och sjöng i kör, tröttnade på det och övergick till egenproducerad hårdrock vilket är number one sedan dess.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
-
- Medlem+++
Jag fick spela hårdrock
(true story, hade faktiskt en hårdrocksensemble med en lärare på kommunala musikskolan).

- blackparkas
- Medlem++++
Spelade bas. I typ 1 år eller möjligtvis 1,5...
Fick spela "Sir Duke" och "Black Dog"
Fick spela "Sir Duke" och "Black Dog"
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
-
- Medlem+
Fick väl spela något blockflöjttjaffs...
Spontant kommer jag att tänka på min käre bror som inte skulle få spela alls.
Han skulle inte ens få komma in på musikskolan. Omusikalisk tyckte man.
Idag är han heltidsanställd solocellist!
Spontant kommer jag att tänka på min käre bror som inte skulle få spela alls.
Han skulle inte ens få komma in på musikskolan. Omusikalisk tyckte man.
Idag är han heltidsanställd solocellist!
- Hågge
- Medlem++
Ingenting!!
För att få börja spela gitarr el något annat roligt var man ju som bekant tvungen att börja med blockflöjt, som för övrigt måste vara ett utav det svåraste instrumentet att börja med. Men!! i min skola var man tvungen att gå på rytmik innan blockflöjtsstudier. På rytmiken var man tvungen att ha "Sockeplast" på fötterna för att få vara med. Jag vägrade "Sockeplast" och blev utestängd från vidare studier. En granne som sålde en Jazzbaskopia för 250 spänn och bildande av ett band med en duktig gitarrist, som kunde lära mig grunderna, blev min räddning.
För att få börja spela gitarr el något annat roligt var man ju som bekant tvungen att börja med blockflöjt, som för övrigt måste vara ett utav det svåraste instrumentet att börja med. Men!! i min skola var man tvungen att gå på rytmik innan blockflöjtsstudier. På rytmiken var man tvungen att ha "Sockeplast" på fötterna för att få vara med. Jag vägrade "Sockeplast" och blev utestängd från vidare studier. En granne som sålde en Jazzbaskopia för 250 spänn och bildande av ett band med en duktig gitarrist, som kunde lära mig grunderna, blev min räddning.
- FreCKo
- Medlem++
Jag fick spela elbas faktiskt eftersom jag var den enda som ville göra det vid 14 års ålder. Min musiklärare brukade avbryta låtar och skrika på mig att jag måste hålla takten. När han gjort det under någon månad var det faktiskt någon klasskompis som frågade varför han gav mig så mycket skit när vi spelade och han sa "HAN ÄR JU DEN ENDA SOM ÄR BRA PÅ DET HÄR MEN HAN ÄR SÅ JÄVLA LAT!".
Story of my life.
Story of my life.
- TDHP
- Forumvärd
Haha!
TDHP

TDHP