Den Stora Whisky/Whiskey/Bourbon-tråden!
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Den Stora Whisky/Whiskey/Bourbon-tråden!
Märker ju att det är en hel del medlemmar som tycker om att testa olika whiskysorter här, så varför inte starta en tråd där vi kan tipsa och bua och bäa om "Livets Vatten"? 

Senast redigerad av Hellish den lör 11 jan 2014, 14:46, redigerad totalt 1 gånger.
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Re: Den Stora Whiskytråden!
Kan väl inleda med att jag fick en sån här i julklapp:

Har inte testat Speyburn förr, och denna är inte dum alls. Mycket smörkola och frukt i smaken!

Har inte testat Speyburn förr, och denna är inte dum alls. Mycket smörkola och frukt i smaken!
-
- Medlem++
För fattig för fin sprit men Famous grouse och Jim beam (nåja...) är riktigt fint för pengarna. Gillar man rökigt så är Laphroaig riktigt bra!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- kmo
- Medlem++
Dalwhinnie och Glenmorangie är två milda högländare med karaktär som jag högaktar. Rökig favvo som alltid funkar är Bowmore. Vore kul med obegränsat med pengar så man skulle kunna sätta sig in i whiskyträsket på riktigt.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Whisky och Whiskey tilltalar verkligen mig då jag 1. Inte gillar att dricka mig till berusning (vilket är lika med bortkastat om man dricker dyrare Single Malt och sådant..) 2. Gillar att nörda ner mig i saker, 3. Har någon form av samlar-drag 
Här kommer ett par smårecensioner/tips, för övrigt! Min käre far bjöd på dessa två (Whiskey i detta fall), nu under julledigheten!

Bourbonen var en riktigt trevlig bekantskap - mycket fruktig i doften, med hint av fudge/kola. Likaså smaken var mycket behaglig utan att bli bourbon-sliskig.
Rye-whiskeyn var spännande. Någonting som var väldigt framträdande i denna whiskey var smaken av rårivna morötter och en liten liten touch av salt hav.
Fick i övrigt en flaska Old Pulteney 12 y.o. i julklapp av svärföräldrarna (Tillsammans med boken 101 Whisky av Örjan Westerlund). Fantastisk Whisky!
Och låt mig tillägga: Bra trådinitiativ!

Här kommer ett par smårecensioner/tips, för övrigt! Min käre far bjöd på dessa två (Whiskey i detta fall), nu under julledigheten!

Bourbonen var en riktigt trevlig bekantskap - mycket fruktig i doften, med hint av fudge/kola. Likaså smaken var mycket behaglig utan att bli bourbon-sliskig.
Rye-whiskeyn var spännande. Någonting som var väldigt framträdande i denna whiskey var smaken av rårivna morötter och en liten liten touch av salt hav.
Fick i övrigt en flaska Old Pulteney 12 y.o. i julklapp av svärföräldrarna (Tillsammans med boken 101 Whisky av Örjan Westerlund). Fantastisk Whisky!
Och låt mig tillägga: Bra trådinitiativ!

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- hellride
- Medlem+
Jag är inte mycket för skotsk, rökig whisky. Har försökt men...
Däremot! En Jack Daniels eller en Southern Comfort går ner. Eller en Black Tooth Grin kanske
Däremot! En Jack Daniels eller en Southern Comfort går ner. Eller en Black Tooth Grin kanske

- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Oh! De där Bulleitsorterna måste testas!
Jag har väl provat en hel del sorter under de nu två åren sedan jag blev ordentligt whisky/whiskey/bourbon-biten. Mest skotsk single malt är det som har avverkats, men nu de senaste månaderna så är det faktiskt bourbon och amerikansk whiskey som har varit huvudintresset. Funderar på att beställa hem bland annat Knob Creek framöver.
Annars så finns det många sorter jag vill testa framöver. Nummer ett måste vara Nikkas tioåriga Yoichi som prisats världen över. Den damp ner på det lokala systembolaget för en månad sedan ungefär och ligger väl lite över den prisklass som jag brukar hålla mig till (max 500:-), men ja. Nån gång SKA den testas.
Jag har väl provat en hel del sorter under de nu två åren sedan jag blev ordentligt whisky/whiskey/bourbon-biten. Mest skotsk single malt är det som har avverkats, men nu de senaste månaderna så är det faktiskt bourbon och amerikansk whiskey som har varit huvudintresset. Funderar på att beställa hem bland annat Knob Creek framöver.
Annars så finns det många sorter jag vill testa framöver. Nummer ett måste vara Nikkas tioåriga Yoichi som prisats världen över. Den damp ner på det lokala systembolaget för en månad sedan ungefär och ligger väl lite över den prisklass som jag brukar hålla mig till (max 500:-), men ja. Nån gång SKA den testas.

- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Kan tipsa om en fantastisk Whisky från Taiwan, som jag testade på Ardbeg Embassy i Gamla Stan.. Kavalan Solist heter den. Dyr som fanken (1000 spänn tror jag att de ville ha för en flaska på Systembolaget) - men OJ! Vilken Whisky!
Edit: 1377 SEK vill de visst ha... Hoppsan...
Edit igen: Jag valde fel.. det ska vara den som heter Solist Sherry Cask. Den kostar t o m 1476 SEK...
Edit: 1377 SEK vill de visst ha... Hoppsan...
Edit igen: Jag valde fel.. det ska vara den som heter Solist Sherry Cask. Den kostar t o m 1476 SEK...
- anli
- VIP medlem
Favoriterna vid garagerepet, i trädgården eller framför stereon är:

Willet pot still är slut hos importören (den stora flarran i alla fall), men den rekomenderas till de som inte gillar Bourbon. Finstämd kan man säga. Kentucky Vintage skall jag beställa igen, grymt god.
Blanton Gold är ju vanligare, och jag öppnar en flarra nu!

Willet pot still är slut hos importören (den stora flarran i alla fall), men den rekomenderas till de som inte gillar Bourbon. Finstämd kan man säga. Kentucky Vintage skall jag beställa igen, grymt god.
Blanton Gold är ju vanligare, och jag öppnar en flarra nu!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- anli
- VIP medlem
Det känns ganska skönt att den besatthet som yngre män hade när de nördade ner sig i whisky och var märkvärdiga har minskat... tror det har glidit över öl i stället 
Ett moget sätt att förhålla sig är att uppskatta kvalitet men samtidigt inte fnysa på näsan åt ett jätteglas med Four roses och is med stereon på max!!

Ett moget sätt att förhålla sig är att uppskatta kvalitet men samtidigt inte fnysa på näsan åt ett jätteglas med Four roses och is med stereon på max!!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Exakt! Det är ju möjligt att uppskatta hundraårig skotsk single malt med ett namn som inte kan uttalas OCH att finna njutning i Jack Daniels. 

- anli
- VIP medlem
Re: Den Stora Whisky/Whiskey/Bourbon-tråden!
skål med Blantons Gold
ANLI gör en "selfie"!
ANLI gör en "selfie"!
- Bilagor
-
- Bild 2014-01-11 kl. 14.47.jpg (37.72 KiB) Visad 424 gånger
Senast redigerad av anli den lör 11 jan 2014, 21:31, redigerad totalt 1 gånger.
- Hugo Drax
- Medlem+
Bra med en whiskytråd, har nämnligen en fråga.
Städade lite i farmors källare för ett tag sen och hittade en flaska scottish cream "blended scotch whisky". Hon fick den i present 1953 och den är fortfarande oöppnad, det har till och med dunstat bort ett par centimeter.

Frågan är;
Går den att dricka?
kommer den smaka värre än T-röd?
Kan den vara värd något?
Städade lite i farmors källare för ett tag sen och hittade en flaska scottish cream "blended scotch whisky". Hon fick den i present 1953 och den är fortfarande oöppnad, det har till och med dunstat bort ett par centimeter.

Frågan är;
Går den att dricka?
kommer den smaka värre än T-röd?
Kan den vara värd något?
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Den är en blend, vilket innebär att den består av maltwhisky blandat med grainwhisky (till skillnad från en Single malt som endast är... En malt..)
Whisky på fat åldras annorlunda än på flaska - på fat brukar en del anse att en whisky tappar lite.. Charmen? Efter 25 år eller så. När en Whisky däremot är på flaska så ska den - mer eller mindre - vara som den dagen då den tappades från fatet. Or so I've read. Tror dock inte att den är värd några ansenliga summor - hos rätt köpare finns det alltid ett värde men, som sagt: det är en blend, vilket är den vanligaste/mest sålda formen av whisky.
Men nu uttalar jag mig bara som en glad amatör
Om den går att dricka kan nog bara du svara på, Hugo
Whisky på fat åldras annorlunda än på flaska - på fat brukar en del anse att en whisky tappar lite.. Charmen? Efter 25 år eller så. När en Whisky däremot är på flaska så ska den - mer eller mindre - vara som den dagen då den tappades från fatet. Or so I've read. Tror dock inte att den är värd några ansenliga summor - hos rätt köpare finns det alltid ett värde men, som sagt: det är en blend, vilket är den vanligaste/mest sålda formen av whisky.
Men nu uttalar jag mig bara som en glad amatör

Om den går att dricka kan nog bara du svara på, Hugo

- anli
- VIP medlem
Håller med föregående talare
- FreCKo
- Medlem++
Testade en japansk whisky igår (Nikka, kommer dock inte ihåg vilken av dom) men den var lite av en besvikelse. Rätt klen smak och väldigt mycket sprit i eftersmaken.
Min favorit är Maker's Mark, dels för att jag gillar bourbon, men också för att den bryggs utan råg som jag är allergisk mot
Min favorit är Maker's Mark, dels för att jag gillar bourbon, men också för att den bryggs utan råg som jag är allergisk mot

- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Maker's Mark är mumsig. Jag har några cl kvar i min flaska, snart dags att köpa en ny. 

- B-Å Åhs
- Medlem++
Även jag är svag för Makers Mark
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
-
- Medlem
Jag är en Islay fanatiker utav stora mått, men på en stundentbudget så blir det inte så mycket whisky längre. Men! För ett par månader sen lyckades jag få ett stipendium, så jag fick råd att handla lite. Men det blev bara en Islay, fick prioritera mängd över kvalité denna gång 
Just nu har jag en Balvinie Double Wood 12 y.o, En Aberlour 10 y.o och en Bowmore 12 y.o (favorit!).
Det var bättre förr när jag alltid hade minst 10 olika singel malt i barskåpet...

Just nu har jag en Balvinie Double Wood 12 y.o, En Aberlour 10 y.o och en Bowmore 12 y.o (favorit!).
Det var bättre förr när jag alltid hade minst 10 olika singel malt i barskåpet...

- jimbeam
- Medlem+
Tacka vet jag fireball!
- archisland
- Medlem+
- Kontakt:
Ikväll blev det ett glas Old Pulteneny 12 y.o. Mycket god! 

- anli
- VIP medlem
Då finns det mycket bourbon att inta för din del, som kanske är lite roligare än markers markFreCKo skrev:Testade en japansk whisky igår (Nikka, kommer dock inte ihåg vilken av dom) men den var lite av en besvikelse. Rätt klen smak och väldigt mycket sprit i eftersmaken.
edit: Markers mark är ok och i samma klass som de andra standardbourbon som finns lättillgängligt,,, jag e ingen snobb

- FreCKo
- Medlem++
Jag tycker att det har varit svårt att hitta olika bourbon-sorter utan råg, men jag har nog letat på fel ställe i så fall! Har du några bra tips?anli skrev:Då finns det mycket bourbon att inta för din del, som kanske är lite roligare än markers markFreCKo skrev:Testade en japansk whisky igår (Nikka, kommer dock inte ihåg vilken av dom) men den var lite av en besvikelse. Rätt klen smak och väldigt mycket sprit i eftersmaken.
edit: Markers mark är ok och i samma klass som de andra standardbourbon som finns lättillgängligt,,, jag e ingen snobb
Maker's Mark är fin den, inget som man invaderar Norge för men perfekt en lördagskväll när man tentapluggat hela dagen!
- anli
- VIP medlem
Tja exempelvis Hudson Baby Bourbon Whiskey.... den vill jag testa själv. Deras "moonshine" var fantastisk. Klar sprit utan fatlagring, smakade som bra grappaFreCKo skrev:Jag tycker att det har varit svårt att hitta olika bourbon-sorter utan råg, men jag har nog letat på fel ställe i så fall! Har du några bra tips?anli skrev:Då finns det mycket bourbon att inta för din del, som kanske är lite roligare än markers markFreCKo skrev:Testade en japansk whisky igår (Nikka, kommer dock inte ihåg vilken av dom) men den var lite av en besvikelse. Rätt klen smak och väldigt mycket sprit i eftersmaken.
Maker's Mark är fin den, inget som man invaderar Norge för men perfekt en lördagskväll när man tentapluggat hela dagen!

- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Igår blev det en skvätt smarrig Smokehead, rökig och en blend av några Islaydestilleriers varor.
Sedan bjöds det på en riktigt Highlandwhisky, McLellan. Den var väl helt ok, men jag har lite svårt för sådana sorter där den första smaken är trä.
Sedan bjöds det på en riktigt Highlandwhisky, McLellan. Den var väl helt ok, men jag har lite svårt för sådana sorter där den första smaken är trä.