11 plattor som betytt allra mest för er genom åren
- Bean
- VIP medlem
11 plattor som betytt allra mest för er genom åren
Egentligen en omöjlighet att begränsa en sådanhär lista, men om ni fick välja ut elva plattor som betytt mest för er under er musikaliska uppväxt.....vilka blir det? Någon ranking behövs inte.
För egen del blir det oundvikligen:
* Zappa & The Mothers - One size fits all
* Downchild Blues Band - But I'm On The Guest List...
* Jethro Tull - Songs from the wood
* Weather Report - Mr. Gone
* Larry Graham - Star Walk
* T-Connection - Totally Connected
* Stanley Clarke - Rocks, Pebbles & Sand
* Cameo - Cameosis
* UK - UK (In the dead of night)
* Zappa & The Mothers - Roxy & Elsewhere
* Genesis - The lamb lies down on Broadway
Hehe...märker själv att listan skulle behöva omfatta minst 89 till för att bli någorlunda korrekt...
För egen del blir det oundvikligen:
* Zappa & The Mothers - One size fits all
* Downchild Blues Band - But I'm On The Guest List...
* Jethro Tull - Songs from the wood
* Weather Report - Mr. Gone
* Larry Graham - Star Walk
* T-Connection - Totally Connected
* Stanley Clarke - Rocks, Pebbles & Sand
* Cameo - Cameosis
* UK - UK (In the dead of night)
* Zappa & The Mothers - Roxy & Elsewhere
* Genesis - The lamb lies down on Broadway
Hehe...märker själv att listan skulle behöva omfatta minst 89 till för att bli någorlunda korrekt...
- anli
- VIP medlem
Ok:
The Who -Live at Leeds
Jimi Hendrix - Live at Isle of wight
Yes -Close to the edge
Black Sabbath -Vol 4
David bowie -Alladin sane
Led Zeppelin -den med risgubben på
Jethro Tull -Aqualung
Deep Purple -Made in Japan
Hawkwind -Space Ritual
Genesis - selling england by the pound
Det var en smärtsam lista! Det som ramlade bort var:
En massa Zappa.. kunde inte välja vilken
samt
Sex Pistols debutalbum
Motörhead -Ace of spades
Clash och jams första
Men då var jag så gammal... typ mer än 18 bast och då räknas det inte
The Who -Live at Leeds
Jimi Hendrix - Live at Isle of wight
Yes -Close to the edge
Black Sabbath -Vol 4
David bowie -Alladin sane
Led Zeppelin -den med risgubben på

Jethro Tull -Aqualung
Deep Purple -Made in Japan
Hawkwind -Space Ritual
Genesis - selling england by the pound
Det var en smärtsam lista! Det som ramlade bort var:
En massa Zappa.. kunde inte välja vilken

samt
Sex Pistols debutalbum
Motörhead -Ace of spades
Clash och jams första
Men då var jag så gammal... typ mer än 18 bast och då räknas det inte

- FreCKo
- Medlem++
Jävlar, det här kan bli en lustig lista
Listar dom inte i någon speciell ordning...
Reel Big Fish - Turn the radio off Tredje generationens skapunk (långt genre-namn!) när den är som bäst, var väl det som fick mig att börja lyssna på punkrock/ska/reggae osv när jag var yngre...
NOFX - So long and thanks for all the shoes En av de bästa punkrock/skatepunk-albumen som gjorts!
Metallica - Black Album Okej, kanske inte deras BÄSTA platta, men jävlar va tungt det var när man hörde den första gången
Jag har lärt mig mycket av att försöka lära mig dom här låtarna på bas...
In Flames - Clayman Jag kommer ihåg en gång när jag var uppe hos farsan, och jag tror att brorsans polare eller något i den stilen skickade en In Flames-låt som var med som extralåt på Clayman-plattan... Jag lyssnae på låten och tyckte att den var helt okej, skaffade albumet och JÄVLAR
Här har vi inkörsporten till den tyngre musiken.
Pantera - Reinventing the Steel Har inte lyssnat på den här plattan så fruktansvärt länge, men den är så jävla... Tung. Riktig tunggung-metal, mycket plats för basen och ändå jävligt avancerad. Hela bandet är stora Pantera-fans, så man hör ju influenserna då och då...
Trivium - Ascendasy Lyssna på första låten (efter intro-låten) Rain. Det var det första jag hörde med dom... Jävlar va imponerad man vart! Ett av favoritbanden i dagsläget.
Pennywise - Land of the free Också ett av världens bästa typ skatepunk-album som släppts.
Green Day - Dookie När jag började i mitt första band så gjorde vi minst två covers från den här plattan, och jag gillar fan fortfarande många låtar från den här plattan.
Metallica - ...And Justice for all Första riktigt jävla avancerade plattan jag lyssnat på. Visst att man lyssnat på typ Pantera och In Flames innan, men inget var fan lika avancerat som det här, och fan vilka långa låtar!
Velvet Revolver - Contraband Guns n' Roses i all ära, men Velvet är ändå lite vassare i min mening, lite tyngre, lite mörkare, lite mera "allround-rock" och inte all den där bluesrocken som kom efter GnR - Appetite-plattan...
Foo Fighters - One by one När mitt första band var i "utvecklingsstadiet" så att säga (två medlemmar hoppade av och vi bytte musikstil, vilket sen blev vårt andra band) så lyssnade jag jävligt mycket på typ GnR, velvet revolver, foo fighters... Jag kommer ihåg att vi snackade om att bli mer i stil med foo fighters, men tyvärr gick vi åt hellacopters-hållet (typ)...

Reel Big Fish - Turn the radio off Tredje generationens skapunk (långt genre-namn!) när den är som bäst, var väl det som fick mig att börja lyssna på punkrock/ska/reggae osv när jag var yngre...
NOFX - So long and thanks for all the shoes En av de bästa punkrock/skatepunk-albumen som gjorts!
Metallica - Black Album Okej, kanske inte deras BÄSTA platta, men jävlar va tungt det var när man hörde den första gången

In Flames - Clayman Jag kommer ihåg en gång när jag var uppe hos farsan, och jag tror att brorsans polare eller något i den stilen skickade en In Flames-låt som var med som extralåt på Clayman-plattan... Jag lyssnae på låten och tyckte att den var helt okej, skaffade albumet och JÄVLAR

Pantera - Reinventing the Steel Har inte lyssnat på den här plattan så fruktansvärt länge, men den är så jävla... Tung. Riktig tunggung-metal, mycket plats för basen och ändå jävligt avancerad. Hela bandet är stora Pantera-fans, så man hör ju influenserna då och då...
Trivium - Ascendasy Lyssna på första låten (efter intro-låten) Rain. Det var det första jag hörde med dom... Jävlar va imponerad man vart! Ett av favoritbanden i dagsläget.
Pennywise - Land of the free Också ett av världens bästa typ skatepunk-album som släppts.
Green Day - Dookie När jag började i mitt första band så gjorde vi minst två covers från den här plattan, och jag gillar fan fortfarande många låtar från den här plattan.
Metallica - ...And Justice for all Första riktigt jävla avancerade plattan jag lyssnat på. Visst att man lyssnat på typ Pantera och In Flames innan, men inget var fan lika avancerat som det här, och fan vilka långa låtar!
Velvet Revolver - Contraband Guns n' Roses i all ära, men Velvet är ändå lite vassare i min mening, lite tyngre, lite mörkare, lite mera "allround-rock" och inte all den där bluesrocken som kom efter GnR - Appetite-plattan...
Foo Fighters - One by one När mitt första band var i "utvecklingsstadiet" så att säga (två medlemmar hoppade av och vi bytte musikstil, vilket sen blev vårt andra band) så lyssnade jag jävligt mycket på typ GnR, velvet revolver, foo fighters... Jag kommer ihåg att vi snackade om att bli mer i stil med foo fighters, men tyvärr gick vi åt hellacopters-hållet (typ)...
- 200071
- Hedersmedlem
OK, jag och mitt minne, men här kommer ett försök:
Mountain; (t ex) Nantucket Sleighride
West, Bruce & Laing; Live 'n' kickin
Chicago; Chicago at Carnegie Hall, (För er yngre vill jag poängtera att Chicagos 4-5 första skivor är något helt annat än den smet som varit på de senaste 35)
Stray Dog; Stray Dog (hette den nog bara, med bland annat låten Chevrolet som finns på en ZZ Top-platta där den låter tam i jämförelse med SD)
Free; Free And Easy, Rough and Ready
Gino Vanelli; Brother to Brother
Johnny Winter; (t ex) Still alive and well
Genesis; Lamb lies down on Broadway
Graham Central Station; Graham Central Station
Mothers Finest; Live
Edgar Winter; White Trash
Hade det varit en annan dag hade det förmodligen blivit en helt annan lista... Med Zappa på min lista också, - första Stanley Clark skivan försåss och Return to Forever en annan dag hade det kanske blivit mer svenskt, Wasa Express och varför inte Hoola Bandoola? eller....
Mountain; (t ex) Nantucket Sleighride
West, Bruce & Laing; Live 'n' kickin
Chicago; Chicago at Carnegie Hall, (För er yngre vill jag poängtera att Chicagos 4-5 första skivor är något helt annat än den smet som varit på de senaste 35)
Stray Dog; Stray Dog (hette den nog bara, med bland annat låten Chevrolet som finns på en ZZ Top-platta där den låter tam i jämförelse med SD)
Free; Free And Easy, Rough and Ready
Gino Vanelli; Brother to Brother
Johnny Winter; (t ex) Still alive and well
Genesis; Lamb lies down on Broadway
Graham Central Station; Graham Central Station
Mothers Finest; Live
Edgar Winter; White Trash
Hade det varit en annan dag hade det förmodligen blivit en helt annan lista... Med Zappa på min lista också, - första Stanley Clark skivan försåss och Return to Forever en annan dag hade det kanske blivit mer svenskt, Wasa Express och varför inte Hoola Bandoola? eller....
- calif de funk
- VIP medlem
Hej Bean! Rolig tråd! Här kommer mina 11 (kul att inte du valde 10):
1. Revolver - The Beatles (1966)
2. Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band - The Beatles (1967)
3. Fulfillingness first finale - Stevie Wonder (1972)***
4. Street Life - Crusaders (1979)
5. Tutu - Miles Davis (1983)
6. Straight to the heart - David Sanborn (1984)
7. Heavy Weather - Weather Report
8. 8:30 - Weather Report
9. Electric Rendezvous - Al di Meola
10. Friday night in San Francisco - Paco de Lucia, John Mclaughlin, Al di Meola
11. Adventures in Radio Land - John McLaughlin (1987)
Men listan kunde lika väl ha varit liiiite längre
Tack för en skön nostalgi tripp Bean!
1. Revolver - The Beatles (1966)
2. Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band - The Beatles (1967)
3. Fulfillingness first finale - Stevie Wonder (1972)***
4. Street Life - Crusaders (1979)
5. Tutu - Miles Davis (1983)
6. Straight to the heart - David Sanborn (1984)
7. Heavy Weather - Weather Report
8. 8:30 - Weather Report
9. Electric Rendezvous - Al di Meola
10. Friday night in San Francisco - Paco de Lucia, John Mclaughlin, Al di Meola
11. Adventures in Radio Land - John McLaughlin (1987)
Men listan kunde lika väl ha varit liiiite längre

"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
- Bean
- VIP medlem
Ouh! Wasa Express! Det var fan i mig länge sedan jag hörde dem! Ner i källaren och hämta upp vinylerna på direkten!200071 skrev:Hade det varit en annan dag hade det förmodligen blivit en helt annan lista... Med Zappa på min lista också, - första Stanley Clark skivan försåss och Return to Forever en annan dag hade det kanske blivit mer svenskt, Wasa Express och varför inte Hoola Bandoola? eller....

Hehe...kommer ihåg när jag såg The Tubes i Köpenhamn 1977 (som för övrigt var en totalupplevelse utan like!). Wasa Express hade lirat i stan och var där, aningen molniga under pannlocken...hehe. Cary Sharaf el-Din var en rolig jäkel.
- BBQV
- Forumvärd
Utan inbördes ordning. Dessa plattor har förändrat mitt sätt att spela eller att lyssna på musik på ett eller annat sätt.
Väldigt blandat, mycket svenskt... Man måste nog växa upp i Enköping under 80-talet för att förstå
Under hot - Wilmer X
The Joshua tree - U2
Now dig this - The Creeps
Degüello - ZZ Top
Sgt. Pepper - Beatles
Kings of the wild frontier - Adam and the Ants
Blues Brothers Soundtrack
Wheels of fire - Cream
Led Zeppelin II - Led Zeppelin
Van Halen - Van Halen
Heavy Weather - Weather Report
Väldigt blandat, mycket svenskt... Man måste nog växa upp i Enköping under 80-talet för att förstå

Under hot - Wilmer X
The Joshua tree - U2
Now dig this - The Creeps
Degüello - ZZ Top
Sgt. Pepper - Beatles
Kings of the wild frontier - Adam and the Ants
Blues Brothers Soundtrack
Wheels of fire - Cream
Led Zeppelin II - Led Zeppelin
Van Halen - Van Halen
Heavy Weather - Weather Report
- precision65
- VIP medlem
Ok, 11 stycken säger ni…
Försöker mig på kronologi i den ordning jag upptäckte dem(inte nödvändigtvis artisten, flera av artisterna var favoriter i skivhyllan långt innan den nämnda plattan kom):
Kiss - Destroyer
XTC - White Music
The Clash - London Calling
Ultravox - Vienna
Stanley Clarke - School Days
Bob Marley - Exodus
Stevie Wonder - Hotter Than July
Donald Fagen - The Nightfly
Scritti Politti - Cupid And Psyche 85
Prince - Sign Of The Times
Raphael Saadiq - Instant Vintage
Det här känns inte rätt!
Jag vill ha en 100-plattors lista!

Försöker mig på kronologi i den ordning jag upptäckte dem(inte nödvändigtvis artisten, flera av artisterna var favoriter i skivhyllan långt innan den nämnda plattan kom):
Kiss - Destroyer
XTC - White Music
Ultravox - Vienna
Stanley Clarke - School Days
Bob Marley - Exodus
Stevie Wonder - Hotter Than July
Donald Fagen - The Nightfly
Scritti Politti - Cupid And Psyche 85
Prince - Sign Of The Times
Raphael Saadiq - Instant Vintage
Det här känns inte rätt!

http://www.heavyduty.se
AIK!
Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
- Bean
- VIP medlem
precision65 skrev:Det här känns inte rätt!Jag vill ha en 100-plattors lista!
Hehe...jo så är det. Jag skulle lätt kunna räkna upp 100 livsnödvändiga plattor, men jag tror inte många skulle orka läsa igenom det...eller ens bry sig. Det var mest för skojs skull såhär under julledigheten + en attack av lite nostalgi..

- anli
- VIP medlem
Mycket bra tråd!
Det är magiskt när man e typ 13-14 bast, då är musik som bäst och betyder allt.
Nåt som jag glömde på min lista var Uriah Heep...
Ett enormt starkt minne är när jag var typ 14 och lyssnade på "The Wizard" introlåten på "Demons & Wizrads" med min jättelika KOSS-lurar och samtidigt läste SF (Jack Vance " Planet of Adventure-serien").
Det var tider det... snyft, ALLA upplevelser var större och mäktigare!
Kan spela plattan i dag och ana känslan, men tyvärr är det bara en en liten dejavú.
Det är magiskt när man e typ 13-14 bast, då är musik som bäst och betyder allt.
Nåt som jag glömde på min lista var Uriah Heep...
Ett enormt starkt minne är när jag var typ 14 och lyssnade på "The Wizard" introlåten på "Demons & Wizrads" med min jättelika KOSS-lurar och samtidigt läste SF (Jack Vance " Planet of Adventure-serien").
Det var tider det... snyft, ALLA upplevelser var större och mäktigare!
Kan spela plattan i dag och ana känslan, men tyvärr är det bara en en liten dejavú.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Bean
- VIP medlem
- Svensson
- Forumvärd
ZZ TOP – The Best Of. Min första ZZ Top skiva när jag var 12...
Lynyrd Skynyrd – Street Survivors
Creedens Clearwater revival – svårt att välja en specific skiva…
Fabulous Thunderbirds – What’s the word.
George thorogood – Bad To The Bone
Omar And the Howlers – I Told You So
TomWaits – Swordfish trombone
The Pogues – If I should fall frpm grace with god
Oysterband – Holy Bandits. En bra bassist, en riktigt motor I bandet!
Stefan Sundström - Golden Hits 1990-98
Steve Earl - El Corazon
Chuck E Weiss – Old souls and wolf tickets
Lynyrd Skynyrd – Street Survivors
Creedens Clearwater revival – svårt att välja en specific skiva…
Fabulous Thunderbirds – What’s the word.
George thorogood – Bad To The Bone
Omar And the Howlers – I Told You So
TomWaits – Swordfish trombone
The Pogues – If I should fall frpm grace with god
Oysterband – Holy Bandits. En bra bassist, en riktigt motor I bandet!
Stefan Sundström - Golden Hits 1990-98
Steve Earl - El Corazon
Chuck E Weiss – Old souls and wolf tickets
Senast redigerad av Svensson den ons 27 dec 2006, 23:56, redigerad totalt 1 gånger.
- fredrikr
- Medlem+
- Kontakt:
Red Hot Chili Peppers - Californication
Rage Against the Machine - Rage Against the Machine
Sigur Ros - ()
Damien Rice - O
The Mars Volta - De-Loused in the Comatorium
My Dying Bride - Meisterwerk
Faith No More - Angeldust
Metallica - Den svarta
John Frusciante - Shadows Collide with People
Jimi Hendrix - Axis: Bold as Love
Kändes lite konstigt att placera så många nya skivor där, jag vet inte om dom håller i längden men det är så det känns nu. Grymma skivor är det iallafall.
Det är inte som att jag inte har lyssnat på exile on main street, revolver och så men jag lyssnar nog mer på folk som influerats av dom skivorna.
Rage Against the Machine - Rage Against the Machine
Sigur Ros - ()
Damien Rice - O
The Mars Volta - De-Loused in the Comatorium
My Dying Bride - Meisterwerk
Faith No More - Angeldust
Metallica - Den svarta
John Frusciante - Shadows Collide with People
Jimi Hendrix - Axis: Bold as Love
Kändes lite konstigt att placera så många nya skivor där, jag vet inte om dom håller i längden men det är så det känns nu. Grymma skivor är det iallafall.
Det är inte som att jag inte har lyssnat på exile on main street, revolver och så men jag lyssnar nog mer på folk som influerats av dom skivorna.
- Danne
- VIP medlem
Oj. Någon skrev vad som betytt mest innan 18-års ålder. Listar jag på det viset så blir det ju lite enklare kanske.
Elvis Presley- Golden Record
Beatles- Live at the Hollywood Bowl
Båda i ca 4-års ålder, mina första skarpa musikminnen.
The Boppers- At the Hop(Vi var fem killar i Lekis som körde den jämt och mimade och spelade luftgitarr till.
)
AC/DC - If you want blood
Ramones - It's Alive
Judas Priest -British Steel (Grinder var nog första låten jag lärde mig på gitarr)
Motörhead - Overkill
Muddy Waters - Hard Again (Muddy får representera alla gamla bluesgubbar som jag lyssnade på när jag började spela bas)
Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
Black Sabbath - Master of Reality
Black Sabbath - Sabotage (Geezer lärde mig en hel del fina saker oxå)
Elvis Presley- Golden Record
Beatles- Live at the Hollywood Bowl
Båda i ca 4-års ålder, mina första skarpa musikminnen.
The Boppers- At the Hop(Vi var fem killar i Lekis som körde den jämt och mimade och spelade luftgitarr till.

AC/DC - If you want blood
Ramones - It's Alive
Judas Priest -British Steel (Grinder var nog första låten jag lärde mig på gitarr)
Motörhead - Overkill
Muddy Waters - Hard Again (Muddy får representera alla gamla bluesgubbar som jag lyssnade på när jag började spela bas)
Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced
Black Sabbath - Master of Reality
Black Sabbath - Sabotage (Geezer lärde mig en hel del fina saker oxå)
- mikkejohansson
- Medlem++
Hmmm.....riktigt svårt det där alltså. Att sätta fingret på exakta skivor eller låtar är ju vanskligt, men vafasen - jag gör ett försök! Tar de skivor som "styrt" mig i nya banor på nåt sätt...eller vidare på en redan inslagen bana liksom...nån slags kronologi...fast inte hela vägen
Detta innefattar åren från c:a 13-25...hitintills var det då jag tycker jag "formades" mest musikaliskt.....men vadå - jag har ju massor av år kvar att bli formad 
Guns n' Roses - Appetite for destruction
Nirvana - Nevermind
Pearl Jam - VS
Wannadies - Be a girl
Kent - Verkligen
Popsicle - Popsicle
Red House Painters - Songs for a blue guitar
Kristofer Åström - Go, went, gone
Bill Frisell - Good dog, happy man
Gram Parsons - G.P/Grievous angel
Pat Metheny & Charlie Haden - Beyond the Missouri Sky
Hmm.....skulle säkert kunna byta ut en massa men ändå...nånstans har jag gått sådär;
hårdrock-grunge-indiepop-lofi/slofirock-country-americana-nånslagsjazz typ...fast allt hänger ju med och ackumuleras (heter det så?) på nåt vis....svårt det där.

Guns n' Roses - Appetite for destruction
Nirvana - Nevermind
Pearl Jam - VS
Wannadies - Be a girl
Kent - Verkligen
Popsicle - Popsicle
Red House Painters - Songs for a blue guitar
Kristofer Åström - Go, went, gone
Bill Frisell - Good dog, happy man
Gram Parsons - G.P/Grievous angel
Pat Metheny & Charlie Haden - Beyond the Missouri Sky
Hmm.....skulle säkert kunna byta ut en massa men ändå...nånstans har jag gått sådär;
hårdrock-grunge-indiepop-lofi/slofirock-country-americana-nånslagsjazz typ...fast allt hänger ju med och ackumuleras (heter det så?) på nåt vis....svårt det där.
- Geddan
- VIP medlem
Kul men svårt. 
Det intressanta är att listorna avslöjar ganska rejält vår ålder.
Ramones - Rocket to Russia
Donald Fagen - The Nighfly
Uriah Heep - Wonderland
Deep Puple - Burn
Sweet - Strung Up
Gino Vannelli - Nightwalker
Marillion - Script for a Jesters Tear
Rush - Moving Pictures
Airplay - s/t
Whitesnake - Ready an´Willing
Clash - The Clash
och en som borde varit med, men jag vet inte vilken den skulle knuffa bort..
Yes - Drama

Det intressanta är att listorna avslöjar ganska rejält vår ålder.
Ramones - Rocket to Russia
Donald Fagen - The Nighfly
Uriah Heep - Wonderland
Deep Puple - Burn
Sweet - Strung Up
Gino Vannelli - Nightwalker
Marillion - Script for a Jesters Tear
Rush - Moving Pictures
Airplay - s/t
Whitesnake - Ready an´Willing
Clash - The Clash
och en som borde varit med, men jag vet inte vilken den skulle knuffa bort..
Yes - Drama
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Billy
- Medlem+
Rolig tråd!
Tar dom i ordningen jag upptäckte dom.
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath, från denna skiva kommer mina första minnen av att ha blivit riktigt berörd av musik, var väl nån gång runt -1994 tror jag.
Imperiet - Greatest Hits, mycket minnen!
Yello - Flag, lyssna på "The Race"!
Deep Purple - Machine Head
Metallica - Metallica (Black album)
Entombed - Morning star
System Of A Down - System Of A Down
Deep Purple - In Rock
Led Zeppelin - Led Zeppelin II
Nick Drake - Five leaves left, mycket vackert gitarrspel!
Guns N' Roses - Greatest Hits, här började jag spela bas (hösten -2004).
Tar dom i ordningen jag upptäckte dom.
Black Sabbath - Sabbath Bloody Sabbath, från denna skiva kommer mina första minnen av att ha blivit riktigt berörd av musik, var väl nån gång runt -1994 tror jag.
Imperiet - Greatest Hits, mycket minnen!
Yello - Flag, lyssna på "The Race"!

Deep Purple - Machine Head
Metallica - Metallica (Black album)
Entombed - Morning star
System Of A Down - System Of A Down
Deep Purple - In Rock
Led Zeppelin - Led Zeppelin II
Nick Drake - Five leaves left, mycket vackert gitarrspel!

Guns N' Roses - Greatest Hits, här började jag spela bas (hösten -2004).
- BBQV
- Forumvärd
- anli
- VIP medlem
Sen kan man ju vända på det, 5 plattor man riktigt skäms för
Det är dock svårare, ty även det sämsta får lite kultstämpel med tiden och försvarar sin plats i hyllan.
- Turid
Ryser bara jag ser plattan, essansen av den del av 70-talet jag riktigt skäms över.
- Whitesnakes "still of the night" cd
Hur f-n kunde jag tycka den var bra!
- George Duke live
Har inte lyssnat på på den sen 80 kanske, men tror det är ett exempel på de riktigt sunkiga fusion plattor jag köpte under svacka i mitt liv. De vill jag gärna plocka bort. Mahavishnu, Stanley Clarke och liknande skall var kvar förstås
- Enya
Tycker nog inte att den är såå dålig, men jag skäms ändå
- Frugans gamla vinyler

Det är dock svårare, ty även det sämsta får lite kultstämpel med tiden och försvarar sin plats i hyllan.
- Turid
Ryser bara jag ser plattan, essansen av den del av 70-talet jag riktigt skäms över.
- Whitesnakes "still of the night" cd
Hur f-n kunde jag tycka den var bra!
- George Duke live
Har inte lyssnat på på den sen 80 kanske, men tror det är ett exempel på de riktigt sunkiga fusion plattor jag köpte under svacka i mitt liv. De vill jag gärna plocka bort. Mahavishnu, Stanley Clarke och liknande skall var kvar förstås

- Enya

- Frugans gamla vinyler

- mikkejohansson
- Medlem++
- Geddan
- VIP medlem
Antar att ni sett avsnittet av South Park där Cartman´s farfar vill att Cartman ska ta livet av honomanli skrev:- Enya
för att han är så gammal.
För att övertyga honom om hur hemskt det är att vara så gammal
låser han in honom i ett rum och spelar Enya för honom.
Finns bara en sak som kan vara värre;
I´m a Big Big Girl på Absolute Panflöjt.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman