Sida 1 av 1
Bilelektrisk fråga
Postat: mån 28 apr 2014, 15:49
av Svensson
Okej, har försökt få svar på detta på andra forum utan framgång så jag provar väl här då. Jag konverterar elsystemet i bilen från 6v till 12v, det mesta byts ut men vissa 6v prylar blir kvar, bl.a. tankmätaren. Jag tänkte således sätta in en voltreducerare så att man inte skickar på för mycket spänning på nämnda mätare. Så mitt dilemma, jag fick kortslutning(!) i huvudet när jag skulle genomföra denna enkla operation, ska jag lägga in denna omvandlare på kabeln som går till givaren på tanken eller vart ska den kopplas in?
Det här är väl nåt som de flesta basister känner till?

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: mån 28 apr 2014, 15:56
av TDHP
Gissningsvis är väl både givare och mätare anpassade för 6v, så för att få den att visa hyfsat rätt bör du nog reducera till bägge.
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: mån 28 apr 2014, 17:27
av anthax
Jag gissar att båda behöver reduceras, som TDHP skrev.
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: mån 28 apr 2014, 19:01
av AlbinH
Jag ber att få anmäla en halvt avvikande åsikt.
Du har en 6 volts mätare. Du har även original tankgivare. Du har sen en 12 volts anläggning att mata tankgivaren med.
Obra. Eller för att vara alldeles exakt, halv-bra.
Reducera matningsspänningen till 6 volt sen funkar ju mätaren som den alltid har gjort. Det man mäter är såvitt jag förstår spänningsfallet över tankgivarens olika positioner. Mätaren i sig är en vanlig voltmeter, den behöver inte någon egen spänningsmatning.
Om givaren är på 100 ohm får man seriekoppla givaren med ett 100 ohms motstånd. Då ligger det sen 6 volt över givaren och 6 volt över motståndet.
Finns det belysning i mätaren är det nog bra att helt enkelt byta till 12 volts päror, istället för att mickla med strömbegränsning, så är det problemet löst.
Det är väl, by Jove, inget plusjordat Lucassystem du vill modifiera!

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: mån 28 apr 2014, 22:46
av Svensson
AlbinH skrev:Jag ber att få anmäla en halvt avvikande åsikt.
Du har en 6 volts mätare. Du har även original tankgivare. Du har sen en 12 volts anläggning att mata tankgivaren med.
Obra. Eller för att vara alldeles exakt, halv-bra.
Reducera matningsspänningen till 6 volt sen funkar ju mätaren som den alltid har gjort. Det man mäter är såvitt jag förstår spänningsfallet över tankgivarens olika positioner. Mätaren i sig är en vanlig voltmeter, den behöver inte någon egen spänningsmatning.
Om givaren är på 100 ohm får man seriekoppla givaren med ett 100 ohms motstånd. Då ligger det sen 6 volt över givaren och 6 volt över motståndet.
Finns det belysning i mätaren är det nog bra att helt enkelt byta till 12 volts päror, istället för att mickla med strömbegränsning, så är det problemet löst.
Det är väl, by Jove, inget plusjordat Lucassystem du vill modifiera!

Aha! Nu klarnade det, 6v till givaren så blir det alltså per automatik rätt till mätaren. Alla lampor i instrumenteringen är bytta, fläkt och reläer likaså. Allt på motorn får jag "på köpet" i och med att jag byter motor. Och nej tack och lov, det är inget gammalt plusjordat Lucas system, det är en gammal Cheva så det är väl ett Delco system tror jag

.
Tack alla för input! Det är en märklig värld när man får snabbast respons om bilel på ett basforum

.
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: tis 29 apr 2014, 07:26
av TDHP
Bassist rule the world.

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 10:02
av Svensson
Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 10:11
av TDHP
Så klart!

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 22:16
av HellMek
Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 22:18
av Svensson
HellMek skrev:Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget

Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!

Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 22:26
av HellMek
Svensson skrev:HellMek skrev:Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget

Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!

Aha
Vad är det för bil?
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 22:29
av Svensson
HellMek skrev:Svensson skrev:HellMek skrev:Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget

Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!

Aha
Vad är det för bil?
Chevrolet 1953
Re: Bilelektrisk fråga
Postat: ons 30 apr 2014, 22:35
av HellMek
Svensson skrev:HellMek skrev:Svensson skrev:HellMek skrev:Svensson skrev:Liten uppdatering, fick veta att man ALDRIG skickar plus på tankgivaren vilket är rätt självklart när man tänker efter. Ändra matning till mätaren till 12 v så går jorden vidare till tanken. Det stod t.o.m. en varningstext om detta bakom tankmätaren! Case closed

.
Dvs du behövde inte ändra något? Det var min första tanke när jag läste första inlägget

Jodå, har lagt omvandlaren före mätaren så jag skickar in 6v till den!

Aha
Vad är det för bil?
Chevrolet 1953
Häftigt!