Faktureringsföretag eller skapa... ekonomisk förening?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
BluesLee
Medlem

Faktureringsföretag eller skapa... ekonomisk förening?

Inlägg av BluesLee »

Hej.
Bandet jag spelar i har precis gjort en spelning på ett hotell. När vi nu skall få vårt gage så önskar de en faktura ifrån vårt håll. Har Du varit i samma situation. Bildade Ni i bandet en förening eller företag på annat vis, eller känner Du till något bra faktureringsföretag som jag skulle kunna gå igenom.
Så tacksam för svar.
Mvh Kristian "BluesLee" Lindh.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Faktureringsföretag eller skapa... ekonomisk förening?

Inlägg av fieldflower »

Jag och sångaren har varsin enskild firma.
Vi spelar inte ute så värst mycket, så det löser biffen för oss.
Medlem i PB50+
RexHunter
Medlem

Inlägg av RexHunter »

Orsa musikkompani kan lösa det åt er.
http://www.orsamusik.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500.
Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

En fundering... att regga firma tar ju ett tag att få till...
Kan man verkligen fakturera saker som inträffade innan firman fanns...?
Eller är det så att iom att ni NU inte har nån firma är det endast faktureringsbolag som gäller i er situation..?

Det finns ju en massa fördelar och nackdelar med firma (och olika firmaformer) vs faktureringsbolag för olika band/scenarion.
Men just nu tror (dvs jag vet inte alls säkert hur det legalt funkar) jag bara ni har ett val.

De som vet bättre får gärna fylla i/korrigera.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Faktureringsfirma är lösningen helt klart kortsiktigt. När jag startade mitt enskilda företag så kunde jag backa ex antal månader i min bokföring, alltså jobb utgifter osv som fanns innan bolagsbildninen och ta upp det i mitt nybildade företag.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

Jag har enskild firma men gick över till faktureringsfirma. Tyckte dom procenten de kostade var värt att slippa all bokföring osv själv.

Nu gäller inte mitt företagande musik, jag driver bilverkstad mestadels på konsultbasis, dvs jag hoppar in på andra verkstäder och fakturerar dom.

Är man helt novis på företagande och bokföring och inte har för avsikt att göra något storskaligt skulle jag rekommendera faktureringsfirma. Jag använder själv Cool Company och jag har inget att anmärka på där. Någon annan har jag ej provat.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

HellMek skrev:Jag har enskild firma men gick över till faktureringsfirma. Tyckte dom procenten de kostade var värt att slippa all bokföring osv själv.

Nu gäller inte mitt företagande musik, jag driver bilverkstad mestadels på konsultbasis, dvs jag hoppar in på andra verkstäder och fakturerar dom.

Är man helt novis på företagande och bokföring och inte har för avsikt att göra något storskaligt skulle jag rekommendera faktureringsfirma. Jag använder själv Cool Company och jag har inget att anmärka på där. Någon annan har jag ej provat.
Det finns en del att tjäna på att köra enskild firma om man spelar småskaligt och är köpgalen...

Faktureringsbolag:
Moms. Spelar ingen roll för företag. De flesta privatpersoner kör väl hellre annan färg på gaget, men vill privatperson ha vitt blir det helt enkelt 25% dyrare.
Skatt: Betalas ut som ren inkomst så man får betala vanlig inkomstskatt på pengarna.
Och så har de förstås en avgift också.
Det blir helt enkelt 50-60% kvar av gaget.

Enskild firma:
Moms: Ingen moms för artisteri. Som sagt oftast en icke-fråga..
Skatt: Om man handlar musiksaker (eller har omkostnader typ replokal o.dyl.) som täcker årets fakturor blir det liksom ingen inkomstskatt alls...
Summa: 100% av gaget kvar (eller omsatt i prylar åtminstone..)

Så visst finns det en poäng att ha firma. Kostnaden att starta en firma är igentjänad på typ första gaget.
Funkar såklart inte att köra så om man mer eller mindre skall leva på musicerandet, men funkar fint om man bara behöver fakturera ett litet antal gig per år och kan köpa saker, betala replokal, kärrhyror i samband med gig, etc.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BluesLee
Medlem

Inlägg av BluesLee »

Tack för intressanta svar.
Jag skulle vilja att vi har en, ekonomisk förening eller liknande i stället för att var och en har sitt eget företagande. Tänker att jag vill att allt skall bli lika synligt för alla och att alla känner sig lika delaktiga, om de vill det. Gillar tanken med att köpa prylar för gage och på så sätt få mer ut av värdet. Fick rekommendationen att man skulle kunna ha åkt väldigt långt till gigget och ha hyrt ut utrustning i samband med gigget för höga kostnader...
Intressant detta område... Lite som Kajsa Vargs kokbok!
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Just ekonomisk förening tror jag inte är lämpligt då det är en förening som ska ha medlemmar (gruppen) med andra regler än företag. Då är det nog bätre att ni alla i gruppen har varsin enskild firma.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Vi forskade ganska ingående kring olika bolagsformer innan vi bildade firma med bandet, och vi kom fram till att Ek.för. var det allra bästa för oss.
Vi övervägde även att strunta i företag och istället köra med faktureringsombud, men avstod av samma anledning som Fieldflower nämner; det blev helt enkelt för lite pengar kvar, eller för dyrt för kunden om vi skulle plocka ut något vettigt.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Vad kom ni fram till för fördelar med ek. förening.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Framför allt var det för att en ekonomisk förening är en egen juridisk och skattemässig "person", på samma sätt som ett AB, så att företagets ekonomi blir helt skild från den privata. Sedan skapade vi ju själva de stadgar etc som vi ville ha, och det var väldigt enkelt.
Vi ville också ha ett gemensamt företag istället för flera separata.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Det är inte så dumt, det som är viktigt med en ekonomisk förening och alla föreningar där man vill ha kontroll på medlemsantalet är att man skriver in i stadgarna kriterier för hur man blir medlem. Generellt så kan man inte vägra någon att gå med som medlem då det fungerar så med föreningar, men man får gärna skapa hur krångliga regler som helst för medlemsskap. Som exempel kan man ta frimurareorden som är av föreningstyp.
Användarvisningsbild
BluesLee
Medlem

Inlägg av BluesLee »

Hur har ni gjort detta med stadgar. Det tycks för mig vara den kniviga delen. Man borde ju ha ett möte där man kommer fram till vad som skall gälla. Jag skulle hoppas att det fanns en färdig mall inom "stadgar för band-förening", typ. Hur har Ni valt att göra kring detta? Så tacksam för svar och reflektioner.
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Det mesta man behöver finns på verksamt.se, som är Bolagsverkets mfl hemsida för företagare. Där finns bland mycket annat mallar för stadgar samt guider för de olika stegen i att bilda ett företag. Där står vilka möten man behöver ha, förslag på dagordning och en massa annat.
Vi baserade våra stadgar på deras mall, och lade sedan till några egna punkter kring hur vi reglerar medlemskap, avveckling av företaget och några andra saker som vi ville ha med.
Användarvisningsbild
BluesLee
Medlem

Inlägg av BluesLee »

eeakga skrev:Det mesta man behöver finns på verksamt.se, som är Bolagsverkets mfl hemsida för företagare. Där finns bland mycket annat mallar för stadgar samt guider för de olika stegen i att bilda ett företag. Där står vilka möten man behöver ha, förslag på dagordning och en massa annat.
Vi baserade våra stadgar på deras mall, och lade sedan till några egna punkter kring hur vi reglerar medlemskap, avveckling av företaget och några andra saker som vi ville ha med.

:-) :-) :-)
Tack!
Skriv svar