Rösta!
- Håcke
- Medlem++
Rösta!
Har ni röstat?
Jag var nyss iväg. Ingen folkfest direkt...
Dom skulle bjuda på lite kaffe och bullar så kanske folk skulle komma. Eller öl!
Men jag tycker att vi alla ska rösta idag eftersom vi lever i en demokrati och får rösta. Det är inte självklart överallt i den här världen tyvärr.
Jag var nyss iväg. Ingen folkfest direkt...
Dom skulle bjuda på lite kaffe och bullar så kanske folk skulle komma. Eller öl!
Men jag tycker att vi alla ska rösta idag eftersom vi lever i en demokrati och får rösta. Det är inte självklart överallt i den här världen tyvärr.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
- bas
- Medlem
Re: Rösta!
Jodå. Jag är inte särskilt politiskt lagd, och vet egentligen inte vilken falang som passar mig bäst. Har inte någon särskild parlamentskandidat som favorit - vet inte ens om jag hyser säskilt stort förtroende för någon.
MEN jag vet åtminstone vilka partier och kandidater som INTE passar mig, och då röstar jag helt enkelt på något annat i ett försök att minska deras inflytande...
MEN jag vet åtminstone vilka partier och kandidater som INTE passar mig, och då röstar jag helt enkelt på något annat i ett försök att minska deras inflytande...
Senast redigerad av bas den sön 25 maj 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gånger.
Fender. Genz-Benz. TKS. Typ.
-
- Medlem+
Att rösta är en självklarhet!
- baa
- Medlem+
Röstade förra veckan.
Jättebra med förhandsröstning vid
den lokala stormarknaden.
Jättebra med förhandsröstning vid
den lokala stormarknaden.
6 x Vantage - Basspod XT live - Hartke LH1000 - Hartke HyDrive 410 + 115
Medlem i 50+ klubben
Medlem i 50+ klubben
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Röstat är gjort!
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- AlbinH
- VIP medlem
Klart att man röstar! Det gjorde jag i fredags på mitt lokala bibliotek.
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Säger som jag gjorde på fejjan:
Röstning: Ole dole doff, trams bane koff, nasse dole, binke snorungar, ole dole doff. Demokrati och människovärde - ja tack!
Röstning: Ole dole doff, trams bane koff, nasse dole, binke snorungar, ole dole doff. Demokrati och människovärde - ja tack!
Medlem i PB50+
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- Nikenik
- Medlem
Röstade igår på köpcentrat. Viktigt att rösta så inte något litet envetet främlingsfientligt parti får fotfäste.
- TDHP
- Forumvärd
Jodå!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- eeakga
- VIP medlem
Självklart!
- gabrieldahl
- Medlem+
- Kontakt:
yes.
Min musik/basprylar på youtube: https://www.youtube.com/user/gabrieldahlgabridahl
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
Paradise League - Let's Go To Funk City: https://open.spotify.com/album/7JcHREvU ... tMzvcqTHKw
- Roger Hedin
- Medlem++
Röstat! Den som röstskolkar avsäger sig rätten att gnälla.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- B-Å Åhs
- Medlem++
javisst till och med grabben kom iväg ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag röstade i fredags. Röstade inte brunt.
- bostrowskij
- Medlem+
Självklart har man röstat.
Men tyvärr så är vi ju alla förlorare då valdeltagandet var så lågt som under 50%
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HpFduaYmeP4[/youtube]
Men tyvärr så är vi ju alla förlorare då valdeltagandet var så lågt som under 50%
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HpFduaYmeP4[/youtube]
Gubbstrutt 60+
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Tänk om de kunde göra det möjligt för folk att rösta via mobil / surfplatta och verifiera sig med mobilt bankid. Tror nog att antalet röster skulle kunna stiga drastiskt.
- Håcke
- Medlem++
Säkert!Hellish skrev:Tänk om de kunde göra det möjligt för folk att rösta via mobil / surfplatta och verifiera sig med mobilt bankid. Tror nog att antalet röster skulle kunna stiga drastiskt.
Och det kommer nog.
Men visst hade det varit roligare om de kunde göra det till en folkfest med band som spelar, ballonger och ansiktsmålning, partier som bjuder på go-fika, partiledare som håller roliga tal eller gör konster på scen, typ sprutar eld eller hjular.
Där jag röstade var det supertrist. Varför skulle man gå dit frivilligt? (Just ja, man skulle ju rösta....)
Men ni förstår poängen.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag tycker att politik är tråkigt, och gillar inte att bli påverkad eller probad av vilket parti det vara månde.Håcke skrev:Säkert!Hellish skrev:Tänk om de kunde göra det möjligt för folk att rösta via mobil / surfplatta och verifiera sig med mobilt bankid. Tror nog att antalet röster skulle kunna stiga drastiskt.
Och det kommer nog.
Men visst hade det varit roligare om de kunde göra det till en folkfest med band som spelar, ballonger och ansiktsmålning, partier som bjuder på go-fika, partiledare som håller roliga tal eller gör konster på scen, typ sprutar eld eller hjular.
Där jag röstade var det supertrist. Varför skulle man gå dit frivilligt? (Just ja, man skulle ju rösta....)
Men ni förstår poängen.
För min del känns det helt kört att göra något roligt av röstning.
Om man som Hellish säger kunde göra det enklare tror jag också det skulle bli bra mycket fler som röstade.
Medlem i PB50+
- Håcke
- Medlem++
Aha!fieldflower skrev:Jag tycker att politik är tråkigt, och gillar inte att bli påverkad eller probad av vilket parti det vara månde.Håcke skrev:Säkert!Hellish skrev:Tänk om de kunde göra det möjligt för folk att rösta via mobil / surfplatta och verifiera sig med mobilt bankid. Tror nog att antalet röster skulle kunna stiga drastiskt.
Och det kommer nog.
Men ni förstår poängen.
För min del känns det helt kört att göra något roligt av röstning.
Om man som Hellish säger kunde göra det enklare tror jag också det skulle bli bra mycket fler som röstade.
Du tänker såååå!
Det kanske är det som gör det så trist.... - Politiken !
-
- Medlem++
Dessutom är europaparlamentet något som många inte är insatta i eller bryr sig om.
Tycker det är svårt överlag att följa den politiska debatten i dagens politiska klimat också. Med SD i riksdagen tycker jag det mesta kretsar kring det, inget direkt konkret från övriga partier och vad de själva faktiskt vill vilket säkerligen bidrar till att folk skiter i att sätta sig in i de olika partierna. Åtminstone dem som inte har sitt hjärteparti som de röstar på i ur och skur.
Kan ,med viss skam, erkänna att jag faktiskt inte röstade denna gången. Jag är inte insatt i politiken i nuläget, och definitivt inte i europaparlamentet och de olika partiernas representanter. Och det värsta jag vet är när folk säger att "jag bara tog något". Och att rösta på något bara för man alltid gjort det känns också främmande för mig. Att rösta men skita i varför eller vad man röstar på är i mina ögon att missbruka det demokratiska systemet och förstöra för andra som bryr sig,
Tycker det är svårt överlag att följa den politiska debatten i dagens politiska klimat också. Med SD i riksdagen tycker jag det mesta kretsar kring det, inget direkt konkret från övriga partier och vad de själva faktiskt vill vilket säkerligen bidrar till att folk skiter i att sätta sig in i de olika partierna. Åtminstone dem som inte har sitt hjärteparti som de röstar på i ur och skur.
Kan ,med viss skam, erkänna att jag faktiskt inte röstade denna gången. Jag är inte insatt i politiken i nuläget, och definitivt inte i europaparlamentet och de olika partiernas representanter. Och det värsta jag vet är när folk säger att "jag bara tog något". Och att rösta på något bara för man alltid gjort det känns också främmande för mig. Att rösta men skita i varför eller vad man röstar på är i mina ögon att missbruka det demokratiska systemet och förstöra för andra som bryr sig,
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
- fieldflower
- Hedersmedlem
Att inte rösta är tyvärr lite som att lägga en halv röst på SD, så jag tycker det var synd att du inte röstade.Bullen skrev:Dessutom är europaparlamentet något som många inte är insatta i eller bryr sig om.
Det är väldigt mycket av den orsaken det är bättre att "bara ta nåt" än att låta bli.
Och man kan ju faktiskt "bara ta nåt" som känns bra med den kunskapsnivå man besitter. Man måste ju inte blunda medan man väljer lapp.
Medlem i PB50+
-
- Medlem++
Givetvis är det så. Problemet är väl att jag inte har någon större lust att stödja något utav de andra partierna heller. Har helt enkelt inget förtroende för politiker över huvud taget och tycker att det är ganska mycket idioti i samtliga partiers agendor. Finns helt enkelt inget parti som tilltalar mig. Kommer definitivt rösta i riksdagsvalet, men risken är stor att det blir blankt.
Dödsthrash från småland
- fieldflower
- Hedersmedlem
Blankt blir tyvärr samma sak som att inte rösta.Bullen skrev:Givetvis är det så. Problemet är väl att jag inte har någon större lust att stödja något utav de andra partierna heller. Har helt enkelt inget förtroende för politiker över huvud taget och tycker att det är ganska mycket idioti i samtliga partiers agendor. Finns helt enkelt inget parti som tilltalar mig. Kommer definitivt rösta i riksdagsvalet, men risken är stor att det blir blankt.
Det är bara genom att rösta på något riktigt parti som du kan bidra med att hålla nere SD's valresultat.
Se det som att du röstar emot de riktigt stora stollarna genom att rösta på valfria småstollar.
Ta nåt parti som inte har så mycket åsikter om det känns bra...
Men ta ett riktigt parti.
Jag som har lite extra historiskt intresse runt WWII och hur sjutton nazisterna kunde komma till makten ser enormt mycket paralleller till hur SD håller på nu, och hur de når resultat genom bl.a. generellt politikerförakt och oinsatta väljare.
"De gör ju iaf nånting", "Äh, du överdriver så farliga är de inte" och inte att förglömma "Jag skiter i att rösta - de är bara idioter allihop" var vanliga i Tyskland på 30-talet. Det gick över sen...
En annan gemensam sak är att de inte har enormt mycket idéer om hur man skulle styra landet om man kom till makten. Nazisterna hamnade i lite bryderier då de kom till makten för de visste ju egentligen bara vems fel allting var, inte hur man skulle styra nånting... Man får rätt mycket vibbar av SD's inkompetenta uttalanden om de riktiga frågorna och deras fantasiberäkningar om hjärtefrågan vems fel allting är...
Den stora skillnaden mot SD är att NSDAP var jättetydliga med vad de ville göra med judar och andra redan från början, och att allt var deras fel, inte minst i Mein kampf. Dock var det (som vanligt) ingen som läste partidoktrinerna, och Mein kampf är så dravligt skriven att jag inte förstår hur nån öht orkat igenom den (trots att den fanns i varje tyskt hem).
Det är en öppnare och mindre värld idag, så SD måste kamma till sig och förneka sitt ursprung för att komma till makten (vilket för all del NSDAP också gjorde i i viss mån i sitt agerande, men avsikterna fanns att läsa...)
Det första NSDAP gjorde då de kom till makten var att stoppa fria val och göra alla andra partier olagliga.
Vad skulle SD göra i samma läge... hmm... svår fråga...

Endast veckor efter att NSDAP kom till makten öppnade Dachau.
Jag tvivlar på att man kan göra något liknande idag, i dagens värld, men hur skulle invandring, utvisning, straffskalor, etc, etc förändras månne...?
Nåväl, jag är ju inte medlem i OT+, så jag kommer väl inte kunna svara på eventuell utveckling i den här tråden så detta blir väl min svanesång i tråden kan jag tro.
Men det är det värt om nån vaknar från "Spelar väl ingen roll"-mentaliteten och inser vad som är på gång att hända.
Rösta för sjutton på nåt riktigt!
Medlem i PB50+