Laddningslampan slocknar bara "lite grann"
- Svensson
- Forumvärd
Laddningslampan slocknar bara "lite grann"
Ännu en icke basrelaterad fråga (min fritid har under senaste halvåret bestått av ca 50 ggr mer garagetid än replokalstid).
Alltså, när jag startar bilen och varvar upp motorn så generatorn börjat ladda så ska ju laddningslampan slockna. Det som händer nu är att den inte slocknar utan lyser bara svagare när generatorn börjar ladda, den laddar annars perfekt men lampuslingen vill inte slockna. Så, vad tusan är det för fel? Är det generatorn som på nåt sätt ser till att jorda lampuslingen eller..?
Alltså, när jag startar bilen och varvar upp motorn så generatorn börjat ladda så ska ju laddningslampan slockna. Det som händer nu är att den inte slocknar utan lyser bara svagare när generatorn börjar ladda, den laddar annars perfekt men lampuslingen vill inte slockna. Så, vad tusan är det för fel? Är det generatorn som på nåt sätt ser till att jorda lampuslingen eller..?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Laddningslampan slocknar bara
Ingen aning hur sånt funkar, men det lär ju va nå relä eller elektriskt som fixar med den lampan, som kickar i när generatorn ger ström å ur när batteriet ger strömen... Nån liten elektriskt mackapär i mitten där. Testa den!
Sådärja, varsegod för hjälpen
Sådärja, varsegod för hjälpen
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Själv ska jag upp imorn å lyfta ur "doghouset" för å se om det är från termostat huset det rinner vatten nu.
Förra sommaren vare vattenpumpen. I höstas byttes kylaren, i vintras värmepaketet. Å nu nå nytt som läcker vatten....
Förra sommaren vare vattenpumpen. I höstas byttes kylaren, i vintras värmepaketet. Å nu nå nytt som läcker vatten....
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
- Sir Realistic
- Medlem+
Gammal bil?
Generatorn - kolen däri kan vara slut, anslutningarna från generatorn till laddningsreläet glappar, laddningsreläet självt är slut....?
Det är väl ungefär de möjligheter som finns, kanske ett par till för den inbitne.
Har du möjlighet att mäta hur mycket kräm som kommer ur generatorn? Ska ligga på sisådär 14-15 volt för att vara optimalt - absolut inte under 13 v.
Generatorn - kolen däri kan vara slut, anslutningarna från generatorn till laddningsreläet glappar, laddningsreläet självt är slut....?
Det är väl ungefär de möjligheter som finns, kanske ett par till för den inbitne.
Har du möjlighet att mäta hur mycket kräm som kommer ur generatorn? Ska ligga på sisådär 14-15 volt för att vara optimalt - absolut inte under 13 v.
"Hellre äter jag själv, än ser mina barn svälta."
- B-Å Åhs
- Medlem++
Kolla jordanslutningen till generatorn
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Svensson
- Forumvärd
Den laddar perfekt, mellan 13,7-14V. Däremot har jag inte mätt på kabeln som går till laddningslampan, ska göra det idag. Generatorn jordar väl direkt i motorn? Det är en 70-talsgenerator, Delco med inbyggt laddningsregulator.
Om jag förstår det rätt så skickar man ström från tändningslåset till laddningslampan och vidare från lampan som jordar i generatorn. När generatorn börjar ladda så får lampan spänning från två håll och då slocknar den. Det som alltså verkar hända är att den får "lite" jord trots att den börjar ladda...
Om jag förstår det rätt så skickar man ström från tändningslåset till laddningslampan och vidare från lampan som jordar i generatorn. När generatorn börjar ladda så får lampan spänning från två håll och då slocknar den. Det som alltså verkar hända är att den får "lite" jord trots att den börjar ladda...
-
- Medlem+
Korrekt uppfattat, magnetiseringsspänningen till generatorn går via lampan. Om den inte slocknar helt laddar den inte heller som den ska! Vad är det för bil?
- Svensson
- Forumvärd
Bilen är en Cheva -53 men motor och generator kommer från en Cheva Monza -75, Delco elsystem.enor skrev:Korrekt uppfattat, magnetiseringsspänningen till generatorn går via lampan. Om den inte slocknar helt laddar den inte heller som den ska! Vad är det för bil?
Jag har själv hinkat över motor inkl. generator men jag minns inte om den gjorde likadant i donatorbilen. Det kanske är så enkelt att generatorn har börjat ge upp.
- JazzBassillen
- Medlem+
Vill minnas att jag råkade ut för nåt liknande med en Land Rover jag hade.
Då var det jordflätan som hade gett upp.
Då var det jordflätan som hade gett upp.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- Svensson
- Forumvärd
Re: Laddningslampan slocknar bara "lite grann"
Både jordfläta mellan motor och kaross samt jordkabeln är fräscha, dock kan det ja vara dålig kontakt. Ska kollas!
-
- Medlem+
Jag tror på kolen i generatorn.
- B-Å Åhs
- Medlem++
Kolen är ju en klassiker
"I'm too old for this shit"
- olabola
- Medlem++
Kanske nån diod i likriktarn också..Det där med magnetiseringslindning via lampan kan funka dåligt om lampan ar för svag..fråga mig inte varför men jag vet det iaf..upplevd egen sits