Sida 1 av 1
Laddningslampan slocknar bara "lite grann"
Postat: tis 03 jun 2014, 23:19
av Svensson
Ännu en icke basrelaterad fråga (min fritid har under senaste halvåret bestått av ca 50 ggr mer garagetid än replokalstid).
Alltså, när jag startar bilen och varvar upp motorn så generatorn börjat ladda så ska ju laddningslampan slockna. Det som händer nu är att den inte slocknar utan lyser bara svagare när generatorn börjar ladda, den laddar annars perfekt men lampuslingen vill inte slockna. Så, vad tusan är det för fel? Är det generatorn som på nåt sätt ser till att jorda lampuslingen eller..?
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 00:42
av saft
Ingen aning hur sånt funkar, men det lär ju va nå relä eller elektriskt som fixar med den lampan, som kickar i när generatorn ger ström å ur när batteriet ger strömen... Nån liten elektriskt mackapär i mitten där. Testa den!
Sådärja, varsegod för hjälpen
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 00:43
av saft
Själv ska jag upp imorn å lyfta ur "doghouset" för å se om det är från termostat huset det rinner vatten nu.
Förra sommaren vare vattenpumpen. I höstas byttes kylaren, i vintras värmepaketet. Å nu nå nytt som läcker vatten....
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 11:52
av Sir Realistic
Gammal bil?
Generatorn - kolen däri kan vara slut, anslutningarna från generatorn till laddningsreläet glappar, laddningsreläet självt är slut....?
Det är väl ungefär de möjligheter som finns, kanske ett par till för den inbitne.
Har du möjlighet att mäta hur mycket kräm som kommer ur generatorn? Ska ligga på sisådär 14-15 volt för att vara optimalt - absolut inte under 13 v.
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 11:59
av B-Å Åhs
Kolla jordanslutningen till generatorn
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 13:22
av Svensson
Den laddar perfekt, mellan 13,7-14V. Däremot har jag inte mätt på kabeln som går till laddningslampan, ska göra det idag. Generatorn jordar väl direkt i motorn? Det är en 70-talsgenerator, Delco med inbyggt laddningsregulator.
Om jag förstår det rätt så skickar man ström från tändningslåset till laddningslampan och vidare från lampan som jordar i generatorn. När generatorn börjar ladda så får lampan spänning från två håll och då slocknar den. Det som alltså verkar hända är att den får "lite" jord trots att den börjar ladda...
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 15:05
av enor
Korrekt uppfattat, magnetiseringsspänningen till generatorn går via lampan. Om den inte slocknar helt laddar den inte heller som den ska! Vad är det för bil?
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 15:13
av Svensson
enor skrev:Korrekt uppfattat, magnetiseringsspänningen till generatorn går via lampan. Om den inte slocknar helt laddar den inte heller som den ska! Vad är det för bil?
Bilen är en Cheva -53 men motor och generator kommer från en Cheva Monza -75, Delco elsystem.
Jag har själv hinkat över motor inkl. generator men jag minns inte om den gjorde likadant i donatorbilen. Det kanske är så enkelt att generatorn har börjat ge upp.
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 16:40
av JazzBassillen
Vill minnas att jag råkade ut för nåt liknande med en Land Rover jag hade.
Då var det jordflätan som hade gett upp.
Re: Laddningslampan slocknar bara "lite grann"
Postat: ons 04 jun 2014, 16:43
av Svensson
Både jordfläta mellan motor och kaross samt jordkabeln är fräscha, dock kan det ja vara dålig kontakt. Ska kollas!
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 22:53
av enor
Jag tror på kolen i generatorn.
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: ons 04 jun 2014, 22:57
av B-Å Åhs
Kolen är ju en klassiker
Re: Laddningslampan slocknar bara
Postat: tor 05 jun 2014, 21:43
av olabola
Kanske nån diod i likriktarn också..Det där med magnetiseringslindning via lampan kan funka dåligt om lampan ar för svag..fråga mig inte varför men jag vet det iaf..upplevd egen sits
