Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Body&Soul »

Nja... 80-talet är snarast exemplet på när marknadsföringen accelererade i media. MTV gjorde musikvideon viktig.

Backar vi till 70-talet så var det tiden för alternativa lösningar för att spela in, pressa skivor och distribuera dem. De stora bolagen gjorde vad de kunde för att blockera inte minst distributionskedjan och försöka blockera försäljningsställen. I många kommuner ställde politikerna upp på bolagens sida och försvårade för utövare, och publik, som gillade den nya musiken med hänvisning till att det inte var "kultur" och att den nya musiken rent av var skadlig!

Men, ett undantag gäller för 80-talet. Punkrörelsen upprepade vad 70-talets proggvåg gjorde eftersom även punkrockarna fann att de inte platsade hos de kommersiella bolagen. "Punksvall" blev staden där punkarna upprepade tricket med att strunta i bolagen och köra alternativa metoder.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av inber »

RolleHarris skrev:
inber skrev:Jag är precis som midlifecrisis övertygad om att den punkt närmar sig med stormsteg när datorer är mer kompetenta än människor - även inom konstnärliga domäner som musik och konst.

Mäter man enstaka Turing-test eller AI i spelvärlden så är vi redan förbi den gränsen, men även rätt mycket musik görs ju redan med maskiner. Hur mycket i exempelvis en house-låt kräver att man kan spela ett instrument?

Idag är musik tyvärr ofta en produkt precis som alla andra. Det räcker inte med en bra låt. Kanske är 30-50 % själva produkten (dvs låt och artist), resten är marknadsföring, image och paketering.

Intressant är att svenska tidningar börjat diskutera de senaste månaderna huruvida mänskligheten är i fara när datorerna blir smartare än vi. Den debatten har knappats förts publikt tidigare.
Jag håller inte med. Image och marknadsföring har alltid varit lika viktigt. Se bara på musikvideoeran på 80talet när MTV var som störst. Eller Beatles. Kiss? Nej det där att "det var bättre förr för då var musiken minsann äkta" köper jag inte. Musikbranchen har alltid handlat om att sälja musiken som en produkt. Det är bara det att med dagens teknik så går det lättare än förr. Ta Motown till exempel. Samma musiker som i samma studio kompar olika artister. Snacka om masspruduktion av hits.
Det tycker jag är att likställa med att "dagens musik skapas i datorer".
Motown är inte precis något bra exempel om du vill driva din tes. Ett ohyggligt bra kompband med kanske världens mest stilbildande basist kompar olika artister. Det sprutade ut hits - för att låtarna, artisterna och kompmusikerna är bra.

Jämför det med när midlifecrisis och jag drar igång en hitverkstad, får loss 50 MUSD i riskkapital för att bygga upp programvaran och anställer 20 programmerare som skapar algoritmer som bygger musik. Sen kommer någon halvkänd artist och sjunger lead. Vi behöver någon som skriver texter, that's it.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

Nu är det lite orättvist att säga emot, då du förmodligen får det lite svårt att bevisa motsatsen genom att skrapa ihop $50M, men, det sagt: Inber jag bjuder på middag på valfri restaurang i Stockholm om någon enskild musikproducent, med musik skriven helt av programvara har två eller mer låtar samtidigt på Amerikanska hitlistan inom fem år.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:Nu är det lite orättvist att säga emot, då du förmodligen får det lite svårt att bevisa motsatsen genom att skrapa ihop $50M, men, det sagt: Inber jag bjuder på middag på valfri restaurang i Stockholm om någon enskild musikproducent, med musik skriven helt av programvara har två eller mer låtar samtidigt på Amerikanska hitlistan inom fem år.
Får jag följa med?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av B-Å Åhs »

Blir det bara lönsamt så kommer det inträffa. Det är ju bara business .

blir dock inte mindre meningslöst
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Nu är det lite orättvist att säga emot, då du förmodligen får det lite svårt att bevisa motsatsen genom att skrapa ihop $50M, men, det sagt: Inber jag bjuder på middag på valfri restaurang i Stockholm om någon enskild musikproducent, med musik skriven helt av programvara har två eller mer låtar samtidigt på Amerikanska hitlistan inom fem år.
Får jag följa med?
Jorå, men då får ni välja en restaurang som kostar hälften så mycket. :vinkar:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av fieldflower »

B-Å Åhs skrev:Blir det bara lönsamt så kommer det inträffa. Det är ju bara business .

blir dock inte mindre meningslöst
Frågan är om det verkligen blir business...?
Jag tänker på de minimala upphovsmannapengarna för den nya tidens musikkanaler.
Är väl billigare att betala en musiker peanuts än att betala massor för en programmerare..?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av B-Å Åhs »

Antagligen har du rätt om det var business så skulle det redan förekomma i volym. Men om man outsourcar det till Kina Eller Indien så borde det gå runt.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

Det verkar som jag talar för döva öron men jag upprepar väl en gång till att det redan finns helautomatiserat, dvs datoriserat låtskrivande komplett med arrangering och textförfattande. Syntetisk sång har funnits i snart tjugo år och den är omöjlig att skilja från den äkta varan. Det är alltså inte någon framtidsvision, det är här och nu.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

Grafen skrev:Det verkar som jag talar för döva öron men jag upprepar väl en gång till att det redan finns helautomatiserat, dvs datoriserat låtskrivande komplett med arrangering och textförfattande. Syntetisk sång har funnits i snart tjugo år och den är omöjlig att skilja från den äkta varan. Det är alltså inte någon framtidsvision, det är här och nu.
Ok, jag lyssnar. Jag vill gärna höra ett exempel på det.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++
Inlägg: 4212
Blev medlem: lör 24 jan 2009, 11:40

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av midlifecrisis »

bjelkeman skrev:
midlifecrisis skrev:
bjelkeman skrev:Nu är det lite orättvist att säga emot, då du förmodligen får det lite svårt att bevisa motsatsen genom att skrapa ihop $50M, men, det sagt: Inber jag bjuder på middag på valfri restaurang i Stockholm om någon enskild musikproducent, med musik skriven helt av programvara har två eller mer låtar samtidigt på Amerikanska hitlistan inom fem år.
Får jag följa med?
Jorå, men då får ni välja en restaurang som kostar hälften så mycket. :vinkar:
:tummenupp:
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

För övrigt så verkar detta vara en lämplig tråd att följa: "How to write music rolling a dice".
http://mattthadenforpoetlaureat.blogspo ... -dice.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

bjelkeman skrev:
Grafen skrev:Det verkar som jag talar för döva öron men jag upprepar väl en gång till att det redan finns helautomatiserat, dvs datoriserat låtskrivande komplett med arrangering och textförfattande. Syntetisk sång har funnits i snart tjugo år och den är omöjlig att skilja från den äkta varan. Det är alltså inte någon framtidsvision, det är här och nu.
Ok, jag lyssnar. Jag vill gärna höra ett exempel på det.
Här har vi iofs handspelad men datorkomponerad musik i renässansstil:

http://io9.com/5973551/this-classical-m ... n-a-second" onclick="window.open(this.href);return false;
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

Med orkestrering:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=o0tH_mHXR9c[/youtube]
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

bjelkeman skrev:Nu är det lite orättvist att säga emot, då du förmodligen får det lite svårt att bevisa motsatsen genom att skrapa ihop $50M, men, det sagt: Inber jag bjuder på middag på valfri restaurang i Stockholm om någon enskild musikproducent, med musik skriven helt av programvara har två eller mer låtar samtidigt på Amerikanska hitlistan inom fem år.
Ett och ett halvt år kvar, verkar som du får äta ensam. ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

Den som lever får se. Eller får middag. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av GandhiMK2 »

Grafen skrev: sön 10 maj 2015, 22:57 Syntetisk sång har funnits i snart tjugo år och den är omöjlig att skilja från den äkta varan. Det är alltså inte någon framtidsvision, det är här och nu.
Var kan jag få höra detta? Förvånad att det gått mej förbi om det är som di skriver.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

GandhiMK2 skrev:
Grafen skrev: sön 10 maj 2015, 22:57 Syntetisk sång har funnits i snart tjugo år och den är omöjlig att skilja från den äkta varan. Det är alltså inte någon framtidsvision, det är här och nu.
Var kan jag få höra detta? Förvånad att det gått mej förbi om det är som di skriver.
På konsumentnivå finns inget hundraprocentigt. Vocaloid är väl det som kommer närmast idag.
Men inom teknisk research på diverse universitet och liknande där folk har tid (och betalt) att programmera in alla artefakter den mänskliga rösten har så har det funnits länge.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

Sååå, fem år kvar innan låtskrivandet spelat ut sin roll... ;)
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

Tre månader till, sen blir det ingen middag. Inte på detta vadet alla fall. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

bjelkeman skrev:Tre månader till, sen blir det ingen middag. Inte på detta vadet alla fall. :)
Jag spelade in en skiva med ett grekiskt friimprovisationsband idag. Gäller att passa på innan datorerna tar över mitt jobb!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av bjelkeman »

:)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av mrbaloo »

Grafen skrev:
bjelkeman skrev:Tre månader till, sen blir det ingen middag. Inte på detta vadet alla fall. :)
Jag spelade in en skiva med ett grekiskt friimprovisationsband idag. Gäller att passa på innan datorerna tar över mitt jobb!
Vilken flax att du hann med det. För grekerna är grymma programmerare. Bild

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av Grafen »

Vad tror ni kommer först, att AI tar över allt låtskrivande eller att Poverino väger sin bas?
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25680
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Musikens framtid-En aningen dystopisk bild

Inlägg av fieldflower »

Grafen skrev: tis 30 aug 2022, 20:36 Vad tror ni kommer först, att AI tar över allt låtskrivande eller att Poverino väger sin bas?
Alltså... Poverino kommer ta över allt låtskrivande innan den där basen blir vägd...
Medlem i PB50+
Skriv svar