"Jag är helt ofarlig"
-
- Medlem
"Jag är helt ofarlig"
Undrar om hans grannar såg något, det vore ju förfärligt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/ ... 1546455.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/ ... 1546455.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
- ventus
- Medlem+
- Kontakt:
Re: "Jag är helt ofarlig"
Sådant där får jag höra ofta
Alla dömda är oskyldiga och det är aldrig deras fel att de bla har dödat någon. De är snälla hit och dit...bla bla bla bla.

Shit happens, mostly to me so don´t worry...
-
- Medlem
Det gäller att hålla skenet uppe. Om ingen ser något så kan det väl inte vara så farligt. 

- fieldflower
- Hedersmedlem
En av de största anledningarna till varför vapen inte skall finnas i var mans hem - alla snedtänder eller blir okontrollerat arga åtminstone nån gång i livet...

Medlem i PB50+
-
- Medlem
Mitt i prick.fieldflower skrev:En av de största anledningarna till varför vapen inte skall finnas i var mans hem - alla snedtänder eller blir okontrollerat arga åtminstone nån gång i livet...
- peppe
- Medlem+
Du tror inte spriten/missbruket hade största delen i det där eländet eller var det vapnet?fieldflower skrev:En av de största anledningarna till varför vapen inte skall finnas i var mans hem - alla snedtänder eller blir okontrollerat arga åtminstone nån gång i livet...
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Presentation:
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re:
Nope, tvärt om.peppe skrev:Du tror inte spriten/missbruket hade största delen i det där eländet eller var det vapnet?fieldflower skrev:En av de största anledningarna till varför vapen inte skall finnas i var mans hem - alla snedtänder eller blir okontrollerat arga åtminstone nån gång i livet...
Alla (nåja, nästan) blir även klappraka minst en gång i livet, och då har man lika lite kontroll över vad de gör som då man är okontrollerat arg. Det var lite det jag menade med "Snedtänder".
"Kolla här då för fan! Kolla när jag snurrar på bössan nurå! ... Oj, vafan, var den laddad... Hörru, Pelle, gick det bra? Hörru!!"
Om just det där paret inte haft tillgång till vapen kanske han hade slagit henne, men det är jävligt mycket lindrigare än att bli ihjälskjuten med hagelbössa.
Väldigt(!) få klarar att ha ihjäl någon annan utan skjutvapen. Man hinner besinna sig innan man är klar liksom.
Med skjutvapen är det för sent innan man hinner besinna sig.
Medlem i PB50+
- peppe
- Medlem+
Du har en poäng men jag tycker ändå det är förhållandevis få mord i Sverige med jaktvapen som är licenspliktiga trots allt å även andra brott som begås med dessa, tar vi bort alla vapnen lär fler dö i viltolyckor istället;) Jag som jägare ska inte ge mig in i vapendebatten men tycker det är olyckligt att alla övriga ska drabbas när ett brott begås med skjutvapen lika lite som bilägare eller övriga skulle drabbas ifall några få inte kan hantera fordonet säkert!
Presentation:
Presentation:
-
- Medlem
Re:
peppe skrev:Du har en poäng men jag tycker ändå det är förhållandevis få mord i Sverige med jaktvapen som är licenspliktiga trots allt å även andra brott som begås med dessa, tar vi bort alla vapnen lär fler dö i viltolyckor istället;) Jag som jägare ska inte ge mig in i vapendebatten men tycker det är olyckligt att alla övriga ska drabbas när ett brott begås med skjutvapen lika lite som bilägare eller övriga skulle drabbas ifall några få inte kan hantera fordonet säkert!
Tycker också att jakt, framförallt när det gäller att fylla frysen, är OK. Jagar inte själv, men det jagas en hel del där jag bor och det är inte särskilt angenämt när jag tänker på vem som kan tänkas vara beväpnad till tänderna. Ett ganska olösligt dilemma, tror jag.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re:
Nja, jag var inte ute efter att förbjuda jakt.peppe skrev:Du har en poäng men jag tycker ändå det är förhållandevis få mord i Sverige med jaktvapen som är licenspliktiga trots allt å även andra brott som begås med dessa, tar vi bort alla vapnen lär fler dö i viltolyckor istället;) Jag som jägare ska inte ge mig in i vapendebatten men tycker det är olyckligt att alla övriga ska drabbas när ett brott begås med skjutvapen lika lite som bilägare eller övriga skulle drabbas ifall några få inte kan hantera fordonet säkert!
Även om jag själv inte vill jaga är det bra att andra vill. Både nödvändigt och... gott.
Sverige är ganska bra på vapenhantering, med hyfsad restriktivitet på att låta folk ha vapen och hyfsade förvaringsföreskrifter.
Skulle man ta det ett steg längre skulle man kunna ha central förvaring, hos polisen eller skytteklubb t.ex., med 24/7 in-/utlämning mot uppvisande av t.ex. leg, licens och/eller nåt annat svårkopierat.
Det skulle inte hindra planerade mord med eget vapen, men det skulle hindra stölder av vapen och det skulle hindra fyllan-och-villan-grejer som dåren i artikeln.
Men som sagt - Sverige är rätt bra.
Mitt argument är snarare att vi aldrig skall hamna i närheten av USA's vapenhantering.
Ska vi ge oss på bildiskussionen kan man väl säga att obligatorisk alkokontroll och åtalsgiltig automatisk logg med kamera skulle lösa ett och annat. Frågan är väl vem som skulle betala för utrustningen i befintliga bilar och den oändliga integritetsfrågan för kameran...
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
Jag höll på med både pistol- och gevärsskytte i 15-20 år innan musiken tog över och hade egen licens på 7 vapen, så jag är liksom inte rädd för vapen i sig. Det är fantastiskt roligt att skjuta.
Jag är bara emot bred tillgång till vapen.
Jag är bara emot bred tillgång till vapen.
Medlem i PB50+
- peppe
- Medlem+
Central förvaring för oss som bor massor med mil från Polisstationer och särskilt stationer som är obemannade helger mm. tror jag inte på tyvärr! Men helt rätt man behöver inte fler vapen än man har användning för och det regleras redan i sverige sen gammalt. Men i USA är ju vapenlagstiftningen helt uppåt väggarna! Dårar å avarter vare sig det gäller vapen eller bilar tror jag alltid kommer att finnas tyvärr:(
Presentation:
Presentation:
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re:
Borde gå att få till ett nätverk av förvaring ändå tycker jag.peppe skrev:Central förvaring för oss som bor massor med mil från Polisstationer och särskilt stationer som är obemannade helger mm. tror jag inte på tyvärr! Men helt rätt man behöver inte fler vapen än man har användning för och det regleras redan i sverige sen gammalt. Men i USA är ju vapenlagstiftningen helt uppåt väggarna! Dårar å avarter vare sig det gäller vapen eller bilar tror jag alltid kommer att finnas tyvärr:(
Måste ju inte vara polisstationer utan kan som sagt vara skytteklubbar och liknande som ofta finns mer lokalt.
Sen skulle det ju inte behöva vara totalt förbjudet att förvara sitt vapen hemma heller, men man skulle kunna tänka sig att det vore mer eller mindre soft begränsat så att t.ex. jaktvapen förvarades centralt under de längre perioder man faktiskt inte använder dem. Och samma för sportvapen - de flesta har ju fler bössor och det är oftast långa långsamma perioder för olika grenar/klasser då man faktiskt inte har nån direkt nytta av att ha vapnet hemma.
För de som bor lite mer tätbebyggt finns det även en morot i den här tanken - om man kan tänka sig att endast centralförvara sitt vapen (kräver 24/7-möjlighet såklart) behöver man ju inte köpa nåt vapenskåp. Rätt många sköna tusenlappar man slipper lägga ut, inga väggar/golv att borra i, man måste inte alltid låna in 4 kompisar då man skall flytta, etc.
Men men, det är väl ingen politiker som vill dra igång en sån här grej...
Medlem i PB50+
- Eagle Hazze
- Medlem++
- Kontakt:
Alkolås på vapenskåp kanske skulle dämpa ner en del "olyckor"
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
- peppe
- Medlem+
Eagle Hazze skrev:Alkolås på vapenskåp kanske skulle dämpa ner en del "olyckor"
Jepp:)
Presentation:
Presentation:
- blackparkas
- Medlem++++
Alkoholist-lås på både bilar och vapen borde ju knappast vara omöjligt...
Visst, man kan inte hindra en alkis att sno polarens bil och köra rattfull, men däremot vapen.
Har du problem med spriten ska du inte ha ett vapen.
Och inte körkort eller bil heller.
Visst, man kan inte hindra en alkis att sno polarens bil och köra rattfull, men däremot vapen.
Har du problem med spriten ska du inte ha ett vapen.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- fieldflower
- Hedersmedlem
Det är inte riktigt så enkelt...blackparkas skrev:Har du problem med spriten ska du inte ha ett vapen.
Såklart att fullblodsalkoholister a'la A-laget på parkbänken är olämpliga att inneha vapen, och sannolikt även körkort (även om det såklart finns de även i den kategorin som faktiskt inte kör fulla).
Men skalan på "alkoholproblem" är så himla bred...
Helt normala personer med hyfsat normalt alkoholintag men dåligt ölsinne klassar vi ju inte som alkoholister, men de är solklart i farozonen för att både snedtända och riskera att plocka fram ett vapen eller sätta sig bakom ratten. Gissar att alla har nån polare med dåligt ölsinne, eller rent av har dåligt ölsinne själva.
Eller de som "måste" ha en grogg eller två varje fredag och lördag - det är ju ett beroende, men innebär det att man är olämplig att inneha körkort eller vapenlicens? Knappast.
Bred skala...
Men jag gillar tanken på alkolås på vapenskåp. Enkelt och effektivt.
Medlem i PB50+
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Jag har ju flyttat ut på landet, bland vilt och träd och grejor. Förra veckan var jag och spelade på MC-klubben HYDET och träffade gamla vänner som bor i samma skog som jag. Jag berättade glatt om var jag bodde och mina upplevelser så här långt. Under samtalet berättade jag att jag ville ha en traktor, vilket resulterade i att flera stycken ska leta upp en billig Grålle åt mig. Lite senare under samtalet råkade jag berätta att jag inte äger ett gevär... Reaktionen blev rätt lustig:
-"Va?! Känner jag någon som INTE har en bössa???"
Detta gjorde att jag började fundera, kanske dags att tjacka en bössa och bli lite sovrums-Runar. Skämt åsido, det skulle vara kul att ha en bössa och panga lite.
-"Va?! Känner jag någon som INTE har en bössa???"
Detta gjorde att jag började fundera, kanske dags att tjacka en bössa och bli lite sovrums-Runar. Skämt åsido, det skulle vara kul att ha en bössa och panga lite.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- peppe
- Medlem+
Jag sköt mycke lerduvor förr å tävlade i Skeet på elitnivå i många år. Det som slog mig som kommer från en jägarbakrund var hur många tävlingsskyttar som aldrig jagat utan bara sköt. Det är inte bara jägare som har vapenlicenser. Men som jag förstått är det nere på promillenivå brotten med licenspliktiga vapen dvs. legala vapen som sker i vårat land jämfört med icke legala vapen. Nolltolerans är en vacker tanke men?
Presentation:
Presentation:
- fieldflower
- Hedersmedlem
Re:
Det är väl en hyfsad andel av de illegala vapnen som är stulna fd legala vapen.peppe skrev:Jag sköt mycke lerduvor förr å tävlade i Skeet på elitnivå i många år. Det som slog mig som kommer från en jägarbakrund var hur många tävlingsskyttar som aldrig jagat utan bara sköt. Det är inte bara jägare som har vapenlicenser. Men som jag förstått är det nere på promillenivå brotten med licenspliktiga vapen dvs. legala vapen som sker i vårat land jämfört med icke legala vapen. Nolltolerans är en vacker tanke men?
Dock tror jag att huvuddelen av dessa är militära vapen som är på drift, och där har det ju (iaf förr, vet inte nu) knappt funnits några regler på förvaring.
En kal 22 pistol skulle ligga i klassat skåp, men AK4:an från hemvärnet kunde man ha i garderoben back in the day.
Men det är säkerligen uppstramat där också nuförtiden.
Medlem i PB50+
- peppe
- Medlem+
Du har helt rätt men förvaringsreglerna är ju skärpta sen många år å det resulterade i att stölderna av legala vapen också är nere i promillenivå. Fantastisk å det skulle ha varit gjort för jättelänge sen å infört i alla länder!fieldflower skrev:Det är väl en hyfsad andel av de illegala vapnen som är stulna fd legala vapen.peppe skrev:Jag sköt mycke lerduvor förr å tävlade i Skeet på elitnivå i många år. Det som slog mig som kommer från en jägarbakrund var hur många tävlingsskyttar som aldrig jagat utan bara sköt. Det är inte bara jägare som har vapenlicenser. Men som jag förstått är det nere på promillenivå brotten med licenspliktiga vapen dvs. legala vapen som sker i vårat land jämfört med icke legala vapen. Nolltolerans är en vacker tanke men?
Dock tror jag att huvuddelen av dessa är militära vapen som är på drift, och där har det ju (iaf förr, vet inte nu) knappt funnits några regler på förvaring.
En kal 22 pistol skulle ligga i klassat skåp, men AK4:an från hemvärnet kunde man ha i garderoben back in the day.
Men det är säkerligen uppstramat där också nuförtiden.
Presentation:
Presentation: