Les Binks

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
basen
Medlem

Les Binks

Inlägg av basen »

Undrar varför Les Binks försvann från Judas Priest och ersattes av den väldigt tråkige Dave Holland. Undrar också varför det har blivit mest pubspelningar för hans del efteråt. Tycker att han är väldigt kompetent jämfört med många trummisar i större band. Ja, jag är lite uttråkad. Därav detta inlägg.

https://www.youtube.com/watch?v=LWXS3kesHNk" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem

Re: Les Binks

Inlägg av strummer »

Kanske är han jobbig att ha att göra med?

Skickat från min SM-G928F via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Ja, det låter rimligt. Är ingen expert på JP, men brukar titta på intervjuer och läsa på nätet och det är ganska svårt att hitta någon info, han är med på de tre plattorna och sen är det stopp.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Han är något av en doldis, jag är ett superfan av Priest men har ändå noll koll på honom. Synd att han fallit i skymundan av Dave som ju som du säger är ganska tråkig och dessutom ganska motbjudande med tanke på vad han blev fälld för senare..
Sen vet man ju inte om han gjort ett lika "bra" jobb som Holland, deras genomslag kom ju i och med att de började spela mer rak och okomplicerad hårdrock utan onödiga utsvävningar så i det avseendet var Dave kanske det bästa just då. Men visst är det konstigt att man knappt hört nåt alls om karln, det var trots allt riktigt bra och stilbildande plattor han medverkade på.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Bullen skrev:Han är något av en doldis, jag är ett superfan av Priest men har ändå noll koll på honom. Synd att han fallit i skymundan av Dave som ju som du säger är ganska tråkig och dessutom ganska motbjudande med tanke på vad han blev fälld för senare..
Sen vet man ju inte om han gjort ett lika "bra" jobb som Holland, deras genomslag kom ju i och med att de började spela mer rak och okomplicerad hårdrock utan onödiga utsvävningar så i det avseendet var Dave kanske det bästa just då. Men visst är det konstigt att man knappt hört nåt alls om karln, det var trots allt riktigt bra och stilbildande plattor han medverkade på.
När man lyssnar på plattorna där Holland spelar, slås man av hur opersonligt och stillöst det låter. När Ram It Down kom tyckte jag att det var ett fall framåt. Sen visade det ju sig att allt (tror jag) var trummaskin :D Holland var OK på tidiga Trapeze skivor, om man nu vill vara generös. Vad han dömdes för, är som sagt motbjudande och tar bort all eventuell glans.

Läste på Wikipedia att en av anledningarna till Binks avsked/avhopp skulle vara svårigheter live, vilket låter sanslöst när man hör liveinspelningar där han medverkar.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Jag tycker han har en skön stil. Den bästa de haft på trummor helt klart. Den enda kommentaren jag sett (det var jättelängesedan så minns ej när, var, hur) från Judas Priest var att de tyckte han slog för löst på trummorna jämfört med senare trummisar.
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Danne skrev:Jag tycker han har en skön stil. Den bästa de haft på trummor helt klart. Den enda kommentaren jag sett (det var jättelängesedan så minns ej när, var, hur) från Judas Priest var att de tyckte han slog för löst på trummorna jämfört med senare trummisar.

:D

Trummisar har det inte lätt; Binks slog för löst, Vinnie Appice hade för litet trumset (enligt Iommi) och Mountain's första trummis tyckte att Pappalardi/West spelade för högt och ville inte vara med längre.
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

Ja han har varken nån personlig stil eller något signum ö.h.t som gör att man hör vem som spelar. Blev ju lite skillnad när Scott tog över. Måste för övrigt vara enda gången i världshistorien som en senare medlem som i princip inte spelat på en enda klassisk skiva (painkiller undantaget givetvis) ändå får alla fans välsignelse och mer eller mindre suddar ut minnet totalt av den som medverkade "på den gamla goda tiden". Säger väl bara det en del om Daves intetsägande lir. Sen har väl Scott fått all cred även av bandet för Painkiller och den (visserligen kortvariga) nytändningen iofs.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
basen
Medlem

Inlägg av basen »

Bullen skrev:Ja han har varken nån personlig stil eller något signum ö.h.t som gör att man hör vem som spelar. Blev ju lite skillnad när Scott tog över. Måste för övrigt vara enda gången i världshistorien som en senare medlem som i princip inte spelat på en enda klassisk skiva (painkiller undantaget givetvis) ändå får alla fans välsignelse och mer eller mindre suddar ut minnet totalt av den som medverkade "på den gamla goda tiden". Säger väl bara det en del om Daves intetsägande lir. Sen har väl Scott fått all cred även av bandet för Painkiller och den (visserligen kortvariga) nytändningen iofs.

Måste vara det mest tacksamma läget för en nykomling i ett klassiskt band någonsin? Fängelsedomen på åtta år gör dessutom att ingen, någonsin, kan önska en comeback av Dave. Det vore kul om Les (och Ken) medverkade i någonting innehållande musiken från Stained Class och Hell Bent For Leather, det lär väl knappast hända tyvärr.
Skriv svar