Jösses.... (Musikhandlargnäll)

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Jösses.... (Musikhandlargnäll)

Inlägg av blackparkas »

-Jag vill ha en nylonsträngad gitarr, köpte en på nätet men den var för liten så det blev ju fel..
-Finns det väska till?
Ja, de kostar 349:-
-Nej, men då finns det billigare på nätet.
Det finns en jag kan ha hemma till veckan för 200:-
-Ja men då tar vi den.

Märkligt att man är så mån om 150 spänn att man hellre beställer en sämre produkt på nätet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
basen
Medlem

Re: Jösses.... (Musikhandlargnäll)

Inlägg av basen »

Tycker man får se lite till instrumenten det handlar om. Satsar man på prisvärda lågbudgetalternativ/billig skit bör tillbehören följa samma linje. Man kan ju inte ha ett exklusivt fodral innehållande billig kines. :D
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

Har ni en stor boxboll på kontoret, jag hade behövt en.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

När jag handlar vet jag för det mesta vad jag vill ha. Kollar på nätet vilka priser som gäller där. Därefter brukar jag gå till en lokal handlare och berätta vad jag vill ha och om han kan ge mig samma pris som jag kan få från näthandlarn. Ofta har den lokala handlaren inte produkten i lager men kan beställa och sälja till mig för näthandels-priset. Nog tappar han lite i vinst men å andra sidan köper jag ofta annat när jag ändå är i butiken. Handlar gärna lokalt, men är ju också mån om min plånbok. På det här viset funkar det åt bägge hållen.
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av bassace »

Klassisk marknadsekonomi - tillgång vs efterfrågan styr.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Body&Soul skrev:När jag handlar vet jag för det mesta vad jag vill ha. Kollar på nätet vilka priser som gäller där. Därefter brukar jag gå till en lokal handlare och berätta vad jag vill ha och om han kan ge mig samma pris som jag kan få från näthandlarn. Ofta har den lokala handlaren inte produkten i lager men kan beställa och sälja till mig för näthandels-priset. Nog tappar han lite i vinst men å andra sidan köper jag ofta annat när jag ändå är i butiken. Handlar gärna lokalt, men är ju också mån om min plånbok. På det här viset funkar det åt bägge hållen.

Det är ju sådär det BORDE gå till!
Och i väldigt många fall så har man redan i distributionsledet sett till att ha någorlunda matchade priser, där är ju t.ex. Luthman extremt bra måste jag säga!

Dock så har jag märkt att kunderna inte alltid är nöjda med att få samma pris som på nätet, utan man ska ha det ÄNNU billigare...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bassace skrev:Klassisk marknadsekonomi - tillgång vs efterfrågan styr.

Jag är inte riktigt säker på att det handlar om tillgång/efterfrågan när man hellre vill köpa en sämre produkt billigare.. :D

Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev:
Body&Soul skrev:När jag handlar vet jag för det mesta vad jag vill ha. Kollar på nätet vilka priser som gäller där. Därefter brukar jag gå till en lokal handlare och berätta vad jag vill ha och om han kan ge mig samma pris som jag kan få från näthandlarn. Ofta har den lokala handlaren inte produkten i lager men kan beställa och sälja till mig för näthandels-priset. Nog tappar han lite i vinst men å andra sidan köper jag ofta annat när jag ändå är i butiken. Handlar gärna lokalt, men är ju också mån om min plånbok. På det här viset funkar det åt bägge hållen.

Det är ju sådär det BORDE gå till!
Och i väldigt många fall så har man redan i distributionsledet sett till att ha någorlunda matchade priser, där är ju t.ex. Luthman extremt bra måste jag säga!

Dock så har jag märkt att kunderna inte alltid är nöjda med att få samma pris som på nätet, utan man ska ha det ÄNNU billigare...
Är det här eskalerande ute i landet eller är det legio överallt. Jag har aldrig stött på att de musiker jag har träffat genom åren har arbetat som fasen med att sänka musikaffärer. Jag kan förstå att man i vissa fall är intresserad av att få ett tyskpris i sin lokala musikaffär, men att fulköra ännu lägre är nu bisarrt. Jag har bara egentligen Stockholm att jämföra med och där är man mycket medveten om tyskpriser och tycker jag anpassar sig relativt mot dessa priser. Men jag känner ingen musiker där som utan att skämmas skulle försöka pressa ner priset ännu mer på varor som är relativt enkla att kränga. Däremot kan jag förstå att någon möjligen försöker på basen som har hängt på väggen i ett par år. Men då får man oftast erbjudande från ägaren per automatik.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle inte säga att det är legio, det är ett fåtal kunder faktiskt som ska ha ännu billigare.
Det lever väl kvar från gamla tider då det faktiskt gick att pruta på saker och ting i butik utan att butikerna gick back.
Tyvärr så verkar inte alla förstå att tack vare internethandeln och pressade priser från utlandet så har dessa marginaler försvunnit och det är knappt att butikerna överlever ens på de marginaler som är kvar efter att det prisanpassats.

Skriv svar